MfD: Část automobilek platí pozdě svým dodavatelům
"Je to paradoxní situace. Máme sice dostatek zakázek a musíme mít i mimořádně směny, ale neměli jsme na výplaty," řekl deníku manažer jednoho z dodavatelů na severu Čech. Kvůli vztahům s automobilkami nechtěl podobně jako další firmy uvést jméno firmy i zákazníka.
Podle dodavatelů se problém s placením netýká všech automobilek. Žádné potíže nepociťují hlavně ti, kteří dodávají pro Škodu Auto, Volkswagen či Ford. Problémy nezaznamenaly také firmy, které obchodují s japonskými značkami.
"Hlavně u francouzských či italských výrobců nejsou výjimkou pokusy o 120denní splatnost. Zkoušejí to však i jiné automobilky. Už jsme museli vyhrožovat dokonce zastavením výroby, dokud nezaplatí," řekl deníku jeden z velkých českých výrobců. Běžná splatnost faktur v automobilovém průmyslu se přitom pohybuje okolo 60 dní.
Podle Petra Smutného z PricewaterhouseCoopers mají potíže hlavně střední a menší dodavatelé. "Mohou čelit z důvodu slabší vyjednávací pozice zhoršené platební morálce odběratelů," uvedl Smutný. Jan Linhart z KPMG míní, že problémy s placením za odebrané díly souvisí s vývojem trhu s auty za poslední rok. Některým automobilkám poklesly prodeje, navíc dál kvůli konkurenčnímu tlaku klesají marže.
Automobilky byly první, které před dvěma lety poznaly příchod krize. Po loňské injekci v podobě šrotovného teď poznávají v Evropě čím dál slabší poptávku po nových vozech, napsala dnešní MfD.