Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Michelin jde proti proudu. Kritizuje testy pneumatik, i když v nich vítězí. Proč?

Stanislav Kolman
Diskuze (18)
Kdo by si stěžoval, kdyby v testech mezi konkurenty pravidelně patřil mezi nejlepší, že? V případě Michelinu to neplatí. Kritizuje zažité zvyky a žádá změny.

Společnost Michelin patří mezi nejprogresivnější výrobce pneumatik současnosti. Nejenže se ve velkých testech objevují její výrobky pravidelně na nejlepších příčkách, ale firma se nebojí ani přicházet na trh s průlomovými technologiemi. Už jsme vás informovali, že uvedla na trh speciální pneumatiku pro jízdu v terénu, že vyvíjí gumy pro rychlost až 480 km/h i o tom, že přezouvání na zimáky má být díky 3D tiskárně minulostí.

Francouzský Michelin před časem překvapil tvrzením, že motoristé přezouvají na nové pneumatiky příliš často a potenciál gumy nevyužijí maximálně efektivně. Že vám přijde zvláštní to slyšet od někoho, kdo by měl mít naopak radost z vyššího profitu? Pak vás jistě překvapí i nejnovější vyjádření firmy: současné testy pneumatik jsou prý nastaveny špatně a je třeba to změnit. Ale nenechte se zmást, Michelinu výsledky nikterak neškodí, vždyť pravidelně patří na absolutní špičku!

O co přesně jde? Francouzi se domnívají, že je nesmysl testovat zcela nové pneumatiky. Nevypovídá to totiž nic o tom, jak se gumy budou chovat v průběhu většiny svého životního cyklu. Proto Michelin vyzývá k testům nejen nových, ale i opotřebovaných plášťů. „Nová je pneumatika pouze v momentě, kdy leží v regálu prodejce. Od prvního obutí se stává opotřebovanou,“ připomíná Cyrille Roget z řád společnosti.

Michelin přiznává, že změnám vlastností pneumatik nelze s přibývajícími kilometry zcela zabránit, ale snaží se to alespoň eliminovat. A vyzdvihuje i výhody lehce sjeté gumy: „Když je pneumatika opotřebovaná, zlepšuje se přilnavost na suché vozovce i spotřeba. Menší hloubka dezénu přináší nižší tepelné ztráty.“

Klíčová je ale komplexnost pneumatiky, tudíž i dobré vlastnosti na vodě. Francouzi to demonstrovali testem opotřebované pneumatiky Primacy 4 a na mokré vozovce porovnali brzdnou dráhu s konkurenčními produkty Dunlopu a Bridgestonu. A jak jistě tušíte, vedli si podstatně lépe. Lze tedy předpokládat, že Michelin prahne po nových metodikách testování právě kvůli tomu, že by si v celkových tabulkách ještě polepšil.

Stanislav Kolman
Diskuze (18)
28. 7. 2018 22:19
Re: Energy Saver
Tým by som si nebol taky istý. Crossclimate boli dlho najlepšie brzdiace pnue na vode. Aj dnes sú univerzálky testované na brzdenie na vode zo 100 a zimné a letné z 80. Čo jednak robí výsledky ťažko porovnateľné a hlavne tak na prvý pohľad vyzerajú univerzálky výrazne horšie. Zimné môžu mať vďaka množstvu drážok lepšiu odolnosť voči aquaplaningu. Ale tým ich výhody mimo sneh končia. Dezén je proste príliš mäkký na to, aby podržal v zákrute, alebo pri brzdení. A mäkký je práve preto, že zimné sú navrhované na sneh. Tá istá zimná čo sa predáva u nás sa predáva aj vo Fínsku.
Na moje zimy kde je sneh max 5 dní a na hory toto auto nevozím sú proste univerzálky lepšie. Ale ak najazdíš toľko, že gumy nezostarnú a pohybuješ sa často v oblastiach kde hrozí sneh, tak prezúvanie ma zmysel.
Avatar - Blue Sun
28. 7. 2018 15:50
Re: Energy Saver
Je to divné. Bývalka na P208 dostala normální letní (auto kupovala v lednu).
28. 7. 2018 14:30
Re: Energy Saver
Tak v tomto by som si nebol celkom istý, práve na vodu a nízke teploty sú zimáky primárne robené, dobré vlastnosti na snehu sú už len pridanou hodnotou. Univerzál znamená kompromis na zimu aj na leto, na motanie sa po meste povedzme že OK, ale chodím s deckami aj lyžovať alebo na termály do Poľska, a na takú cestu nemám chuť ísť s celoročkami ani náhodou.
28. 7. 2018 14:26
Re: Energy Saver
Áno, vtedy celoročky majú zmysel, to bez debaty. Ale montovať to v prvovýrobe na všetko mi príde od veci. Povedzme ešte na mestské autá, ale prečo to dávajú napr. na vozy ako Peugeot Traveller alebo Renault Scenic...
Avatar - Blue Sun
28. 7. 2018 09:32
Re: Energy Saver
Vidíš, já třeba lituju, že jsem při poslední výměně nedal na auto celoročky. Při mém současném nájezdu se mi přezouvání fakt těžce nevyplatí, pneumatiky samy zestárnou a ztvrdnou dříve, než je sjedu. A až pojedu někam do hor, tak si prostě zase půjčím auto v půjčovně, vyjde to levněji.