Mladí řidiči uvidí záběry z nehod svých vrstevníků
Dopravní policie v Pardubickém kraji chystá preventivní projekt s pracovním názvem Jezděte s rozumem, který je zaměřen především na mladé řidiče ve věku 15 až 19 let. Podobné kampaně, během kterých byly názorně ukazovány záběry z tragických nehod, proběhly už v minulosti.
Policie zjistila, že stávající besedy, během kterých se posluchači dozvědí o následcích nehod jen pomocí mluveného slova, nejsou tak poutavé, a tak v nové kampani dá přednost jiné metodě. Pozornost posluchačů mají nově upoutat autentické záběry z nehod, při kterých v Pardubickém kraji zemřeli mladí řidiči. Fotografie pocházejí z roku 2010. „Na snímcích nejsou nejdrastičtější záběry z místa, které vyšetřovatelé viděli. Dbáme na etiku a důstojnost. Oběti nehod mají samozřejmě řádně rozrastrovaný obličej, aby nemohlo dojít k identifikaci osoby,“ říká o záběrech krajská policejní mluvčí Eva Maturová.
Přednášky povedou samotní policisté, kteří vyšetřují dopravní nehody. Jeden z nich podle Maturové osobně vyšetřoval některé dopravní nehody, ze kterých pocházejí snímky použité v chystané prezentaci. Krajští hasiči do kampaně začleněni nejsou.
Besedy budou probíhat především na školách, kde je získání řidičských průkazů začleněno do výuky. Policisté mají hovořit hlavně o příčinách a následcích dopravních nehod. Kampaň bude probíhat i přesto, že loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí od roku 1980.
Podobné preventivní kampaně se záběry z tragických nehod proběhly už v minulosti, jak u nás, tak ve světě. Obdobné prezentace proběhly například v okolí Jablonce nad Nisou, kampaň s názvem Poslední jízda apelovala na motocyklisty. Záběry z nehod (byť natočených) byly použity i ve známé kampani ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš!
Řidičům v Moskvě je určena aplikace Death Revealer (Odhalitel smrti) pro jejich chytré telefony. Pomocí této aplikace si řidiči mohou najít jimi zadanou ulici a následně zjistit, kolik se zde v minulosti stalo dopravních nehod. Pokud byly zdokumentované, mohou zde řidiči nalézt snímky jejich následků.
V Číně policie z města Che-ce varovala řidiče před nebezpečím nehody na křižovatkách záběry z dopravních kamer. Na nich byly i detailní záběry motocyklistů narážejících do jedoucích automobilů, popřípadě snímky těžce zraněných a usmrcených osob.
Netradičním preventivním videem bylo to s názvem Embrace Life (Objetí života), které na serveru YouTube zhlédlo během deseti měsíců více než 11,8 milionů diváků. Snímek netradiční formou upozorňoval na důležitost zapnutých bezpečnostních pásů. Podle svých autorů vzbudilo video mezi diváky velký ohlas, organizace z mnoha částí světa údajně žádaly o možnost jeho vysílání.