České silnice nebyly nikdy tak bezpečné jako dnes
Policie v uplynulém roce vyšetřovala 75.137 dopravních nehod. Při nich bylo těžce zraněno 3092 lidí, lehké zranění utrpělo 22.519 lidí. Odhadnutá hmotná škoda přesáhla 4,6 miliardy korun.
Oproti roku 2010 loni stoupl počet těžce zraněných o 269 a lehce zraněných o 909 lidí. Naopak o 385 se snížil počet dopravních nehod. Oproti roku 2010 poklesla také výše hmotných škod.
Nejčastějším druhem nehody byla srážka jedoucích vozidel, která činila téměř 38 procent ze všech havárií, a srážka s pevnou překážkou (24 procent). Srážka s vozidlem zaparkovaným nebo odstaveným tvořila téměř 18 procent nehod.
Nejvíce lidí zahynulo při nehodách jedoucích vozidel, jejich podíl přesáhl 40 procent všech úmrtí na silnicích. Čelní srážka vzala život 158 lidem. Téměř čtvrtinu z celkového počtu usmrcených si vyžádaly nehody končící srážkou s pevnou překážkou. Z tohoto hlediska jsou podle policie nejtragičtější srážky se stromy. Kolize vozidla s chodcem si vyžádaly přes pětinu celkového počtu ztracených životů.
Na 7,5 procenta všech loňských nehod zavinili řidiči pod vlivem alkoholu, zahynulo při nich 89 lidí, což je téměř 13 procent z celkového počtu obětí silničního provozu. V porovnání s předloňským rokem se stalo o necelých pět procent nehod zaviněných alkoholem více, zemřelo při nich ale o 13 lidí méně. Nejvyšší podíl počtu usmrcených kvůli vlivu alkoholu eviduje Vysočina, premiantem je naopak Karlovarský kraj, kde takto nezahynul nikdo.
Loni také zahynulo osm lidí a dalších 88 utrpělo zranění při haváriích, které zavinil řidič po požití drog. Oproti roku 2010 je počet mrtvých o šest nižší.
Nejvyšší podíl u těchto nehod mají cyklisté - kvůli alkoholu zavinili přes 28 procent nehod, které způsobili. Za nimi jsou s odstupem jednoho procentního bodu řidiči mopedů. Opilí chodci mají na svědomí necelých 16 procent všech jimi způsobených kolizí. Policisté loni odhalili celkem 27.000 řidičů, kteří za volant usedli po požití alkoholu.
Nejčastějšími oběťmi nehod jsou řidiči a spolujezdci v osobních autech (téměř 60 procent). Řidiči a spolujezdci motorek představují 11 procent zemřelých na silnicích, cyklisté sedm procent úmrtí. Ze 707 obětí loňského silničního provozu bylo 12 dětí, což je oproti předloňsku o pět usmrcených dětí méně. Sedm dětí zahynulo na místě spolujezdce, čtyři jako chodci a na kole zemřelo jedno dítě, které podle policejních statistik nemělo na hlavě přilbu.
Podle policie se nejkritičtějších nehod dopustili mladí řidiči ve věku 19 a 21 let, při jimi zaviněných nehodách zahynulo celkem 53 lidí.
Nejvíce havárií se v uplynulém roce stalo v hlavním městě, kde jich policisté na silnicích zaznamenali přes 16.500. Téměř 10.000 nehod se stalo v Středočeském kraji, přes 8000 nehod v Moravskoslezském kraji. Nejméně nehod se stalo v Jihočeském a Plzeňském kraji. Nejvíce lidí zahynulo ve Středočeském kraji (97 lidí), nejméně v Praze (39 lidí).
Nejtragičtějším dnem loňského roku byla středa devátého února, kdy zahynulo devět lidí. Velmi tragický byl i poslední školní den, kdy zahynulo osm lidí. Za nejhorší den co do počtu nehod považuje policie středu 21. prosince, kdy jich vyšetřovala 466. Přes 400 nehod za den se stalo také v pondělí 17. ledna, kdy jich policisté zaznamenali 411.