Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České silnice nebyly nikdy tak bezpečné jako dnes

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Počet lidí usmrcených na našich silnicích byl v roce 2011 nejnižší od roku 1980. Při dopravních nehodách loni zahynulo 707 lidí, tedy o 46 méně než v roce 2010.

Policie v uplynulém roce vyšetřovala 75.137 dopravních nehod. Při nich bylo těžce zraněno 3092 lidí, lehké zranění utrpělo 22.519 lidí. Odhadnutá hmotná škoda přesáhla 4,6 miliardy korun.

Oproti roku 2010 loni stoupl počet těžce zraněných o 269 a lehce zraněných o 909 lidí. Naopak o 385 se snížil počet dopravních nehod. Oproti roku 2010 poklesla také výše hmotných škod.

Nejčastějším druhem nehody byla srážka jedoucích vozidel, která činila téměř 38 procent ze všech havárií, a srážka s pevnou překážkou (24 procent). Srážka s vozidlem zaparkovaným nebo odstaveným tvořila téměř 18 procent nehod.

Nejvíce lidí zahynulo při nehodách jedoucích vozidel, jejich podíl přesáhl 40 procent všech úmrtí na silnicích. Čelní srážka vzala život 158 lidem. Téměř čtvrtinu z celkového počtu usmrcených si vyžádaly nehody končící srážkou s pevnou překážkou. Z tohoto hlediska jsou podle policie nejtragičtější srážky se stromy. Kolize vozidla s chodcem si vyžádaly přes pětinu celkového počtu ztracených životů.

Na 7,5 procenta všech loňských nehod zavinili řidiči pod vlivem alkoholu, zahynulo při nich 89 lidí, což je téměř 13 procent z celkového počtu obětí silničního provozu. V porovnání s předloňským rokem se stalo o necelých pět procent nehod zaviněných alkoholem více, zemřelo při nich ale o 13 lidí méně. Nejvyšší podíl počtu usmrcených kvůli vlivu alkoholu eviduje Vysočina, premiantem je naopak Karlovarský kraj, kde takto nezahynul nikdo.

Loni také zahynulo osm lidí a dalších 88 utrpělo zranění při haváriích, které zavinil řidič po požití drog. Oproti roku 2010 je počet mrtvých o šest nižší.

dalnice statistiky dalnice statistiky

Nejvyšší podíl u těchto nehod mají cyklisté - kvůli alkoholu zavinili přes 28 procent nehod, které způsobili. Za nimi jsou s odstupem jednoho procentního bodu řidiči mopedů. Opilí chodci mají na svědomí necelých 16 procent všech jimi způsobených kolizí. Policisté loni odhalili celkem 27.000 řidičů, kteří za volant usedli po požití alkoholu.

Nejčastějšími oběťmi nehod jsou řidiči a spolujezdci v osobních autech (téměř 60 procent). Řidiči a spolujezdci motorek představují 11 procent zemřelých na silnicích, cyklisté sedm procent úmrtí. Ze 707 obětí loňského silničního provozu bylo 12 dětí, což je oproti předloňsku o pět usmrcených dětí méně. Sedm dětí zahynulo na místě spolujezdce, čtyři jako chodci a na kole zemřelo jedno dítě, které podle policejních statistik nemělo na hlavě přilbu.

Podle policie se nejkritičtějších nehod dopustili mladí řidiči ve věku 19 a 21 let, při jimi zaviněných nehodách zahynulo celkem 53 lidí.

Nejvíce havárií se v uplynulém roce stalo v hlavním městě, kde jich policisté na silnicích zaznamenali přes 16.500. Téměř 10.000 nehod se stalo v Středočeském kraji, přes 8000 nehod v Moravskoslezském kraji. Nejméně nehod se stalo v Jihočeském a Plzeňském kraji. Nejvíce lidí zahynulo ve Středočeském kraji (97 lidí), nejméně v Praze (39 lidí).

Nejtragičtějším dnem loňského roku byla středa devátého února, kdy zahynulo devět lidí. Velmi tragický byl i poslední školní den, kdy zahynulo osm lidí. Za nejhorší den co do počtu nehod považuje policie středu 21. prosince, kdy jich vyšetřovala 466. Přes 400 nehod za den se stalo také v pondělí 17. ledna, kdy jich policisté zaznamenali 411.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
14. 1. 2012 11:24
Re: Sláva nebo ne?
Aby sis nepřipadal že hovoříš mongolsky - já jsem pochopil co tím chceš říci hned napoprvé. ;-)

Každopádně řešení této problematiky je poměrně jednoduché - první dva roky po získání ŘP auto s odlišnou SPZ. Vůz na těchto SPZ by musel mít omezený výkon (do 110-120 kW?). Rychlost mimo město omezenou na 80 (zde bych kývnul i na těch 90), na dálnici 110. Za překročení rychlosti o více než 10 km/h, nepřipoutání se, nebezpečnou jízdu apod. storno ŘP a šup zpátky do autoškoly. Pokud takovýto absolvent jede v cizím voze, tak vždy jen s osobou, jejíž řidičská praxe je delší než ty dva roky. Tato osoba by nesla zpoluzodpovědnost za případný přestupek. Pokud si absolvent autoškoly pořídí svůj první vlastní vůz i třeba 4 roky po získání ŘP, šup na tyto značky a nebo náležité přezkoušení.

Vím, je to drsné, dotčený mladý kaskadér by klidně mohl říct "fašounské". Ale na silnicích se pohybujeme i my ostatní a (hlavně) naše rodiny. A to, že tito hejsci v olítaných křápech, nezřídka starých jako oni sami, s výkonem přes 200 koní (toto považuji za ten nejnebezpečnější druh), zvyšují pravděpodobnost těžké nehody nám všem téměř o dvojnásobek, to je alarmující.
Avatar - T613
13. 1. 2012 23:51
Re: Sláva nebo ne?
krizovka? když vidíš, že autoškoly jezdí s žáky maximálně padesátkou kdekoliv, do zatáček jedou sotva dvacet, tak krize nastává v okamžiku, kdy si sedne do vlastního auta a najednou zjistí, že to auto se chová i jinak než v těch třiceti.
V očích smrt a na tachometru ..
Naštěstí jsem měl autoškolu, kde mě nutili jezdit "normálně"
13. 1. 2012 23:07
Re: Sláva nebo ne?
Vilové čtvrti jsou skvělý trénink. Ale nepřehánělo se to, jízdy byly hodně vyvážené. Pár minut mezi vilkami a zase jsme popojeli dál. A do další čtvrti, zase chvilka jezdění a jeli jsme dál. Situace se neustále střídala. Chvilku jsem jezdil prázdnými ulicemi, chvilku ve špičce. Neustálé změny otestují, jestli dáváš pozor. Sníh byl bonus a bylo ho mraky. Jedna z posledních skutečných zim v Praze (-20° a to ne zrovna v noci). Protože jsem většinu jízd jezdil, kde jsem to vůbec neznal, ověřil jsem si, jak může skříňák nebo strom schovávající značku pěkně znepříjemnit život.

Skutečná dálnice mě nepotkala, asi jako jediná věc (a ještě takové ty úplné základy jako rozjezdy, to jsem také nikdy nedělal; hned první jízdu jsem jel do centra; proto také zbyl čas na blbnutí), ale jako problém jsem to nikdy neviděl (žádná věda to není, jen vyšší rychlost). Já zase nikdy neparkoval kolmo (to snad zvládne i cvičená opice; je to taková variace na odbočování - taky se musíš trefit mezi pruhy), jen do řady (couváním, samozřejmě).

Do prekérnější situace jsem se dostal jen dvakrát - jednou ten led, který jsem projel bez problémů (jel jsem pěkný kousek bez plynu, jen práce spojkou; musel jsem na něm i zastavit, rozjet se, objet nabourané auto), podruhé sanitka, kde jsem také zareagoval tak, jak jsem měl (instruktor sice reagoval, ale vysloužil jsem si pochvalu, že jsem nevytuhl a brzdil - hlavně, brzdil dostatečně, což je zásadní problém spousty řidičů). Zbytek byl vykonstruovaný (takže žádné reálné nebezpečí) a měl ověřit, jestli dávám pozor a správně reaguji.

Na závěr doporučení, abych navštívil školu smyku, bezpečné jízdy apod., až budu mít nějakou stovku kilometrů odjeto, abych se naučil i ty pokročilé věci, které se neučí v běžné autoškole.
Avatar - matii
13. 1. 2012 21:06
Re: Sláva nebo ne?
To nepopírám, jen reagoval na toho žvatlu ... to, že se zpřísní autoškola OK, ale já mluvil o mladých kaskadérech, kteří si neuvědomují, jak strašný a traumatizující zážitek je vážná nehoda, dokud se jim něco podobného nestane (viz článek), bohužel, pak už je pozdě.
Avatar - Ronault.
13. 1. 2012 21:01
Re: Sláva nebo ne?
Tak tak, sníh jsem tedy neměl, ale jinak se konalo téměř vše...