Na několik úseků dálnic můžeme od září jen se známkou
S účinností od 1. září 2005 začne platit nový seznam úseků dálnic a rychlostních silnic, které podléhají zpoplatnění.
Ke zpracování nového seznamu úseků dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění, došlo podle Ministerstva dopravy z několika důvodů:
- zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích stanoví povinnost zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic; stávající vyhláška však obsahovala řadu výjimek. Bylo proto snahou tyto výjimky přehodnotit a minimalizovat
- stávající vyhláška platí od října 2001, od té doby byly uvedeny do provozu mnohé nové úseky dálnic a rychlostních silnic, rovněž na tuto skutečnost musela nová vyhláška reagovat
- některé úseky využívají motoristé již řadu let bez zpoplatnění, což se týká i např. R 56 Ostrava - Frýdek-Místek. Lze proto konstatovat, že doposud byli zvýhodněni oproti jiným oblastem v ČR
Splnění povinnosti úhrady poplatku lze řešit zakoupením dálničního kupónu s kratší dobou platnosti, tj. buď na dva průběžné měsíce nebo na 15 dní, v případě vozidel nebo jízdních souprav s celkovou hmotností nad 12 tun i jednodenní. Od 1. prosince 2005 již začíná platnost ročních kupónů na r. 2006.
Termín účinnosti nové vyhlášky byl záměrně zvolen po skončení hlavní letní sezony. Přes rozšíření seznamu zpoplatněných úseků nebude MD navrhovat zvýšení poplatků za užívání dálnic a rychlostních silnic v roce 2006.
Úseky dálnic a rychlostních silnic, jejichž užití podléhá zpoplatnění od 1.9.2005 | ||
Označení | Úsek | Délka [km] |
D1 | Praha (Chodov) – Kývalka (I/23) | 180,5 |
D1 | Brno (Slatina) – Vyškov (R46) | 28,8 |
D2 | Chrlice – Lanžhot (státní hranice) | 58,0 |
D3 | Chotoviny (I/3) – Měšice (I/19) | 8,7 |
D5 | Praha (Třebonice – R1) – Beroun (východ - II/605) | 15,1 |
D5 | Beroun (centrum – III/11533) – Ejpovice (I/26) | 49,4 |
D5 | Sulkov (I/26) – Rozvadov (státní hranice) | 62,9 |
D8 | Zdiby (I/9) – Lovosice | 49,0 |
D8 | Řehlovice – Trmice | 4,7 |
D11 | Praha (R1) – Libice nad Cidlinou (I/32) | 42,9 |
R1 | Horní Počernice (I/10) – Běchovice (I/12) | 3,6 |
R1 | Slivenec (II/600) – Ruzyně (I/7) | 13,4 |
R4 | Jíloviště (III/11513) – Skalka (I/18) | 31,9 |
R6 | Velká Dobrá (III/0063) – Nové Strašecí (II/237) | 15,9 |
R6 | Kamenný Dvůr (III/21210) – Cheb (I/21) | 12,1 |
R7 | Kněževes (III/2405) – Slaný (jih – III/00712) | 14,7 |
R10 | Horní Počernice (R1) – Bezděčín (I/16, I/38) | 40,1 |
R10 | Kosmonosy (MK, budoucí I/38) – Ohrazenice (I/35) | 26,2 |
R35 | Rádelský Mlýn (I/65) – Ohrazenice (R10) | 10,9 |
R35 | Mohelnice (II/635) – Křelov (III/5709) | 25,9 |
R35 | Slavonín (I/46) – Lipník nad Bečvou (I/47) | 30,0 |
R46 | Vyškov (D1) – Slavonín (II/570) | 37,3 |
R52 | Modřice (III/15280) – Pohořelice (jih – I/53) | 20,3 |
R56 | Ostrava (II/478) – Frýdek Místek (II/473) | 12,5 |
R63 | Bystřany (I/8) – Řehlovice (D8) | 7,0 |