Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na vlastní kůži: Testovali jsme nejnovější vojenskou techniku

Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
13 Fotogalerie
Jak se řídí drsná nejen armádní vozidla? To jsme se vypravili otestovat do Kopřivnice na zkušební polygon Tatry.

Země jako by se zachvěla, když se zpovzdálí vynoří obrovská zelená hora železa. Je až s podivem, s jakou lehkostí šestikolový kolos překračuje obrovské muldy. Na druhé straně scény se v tu chvíli objevuje osmikolový obrněný transportér, který právě projíždí brodem. Ptáte se, co se děje? Ne, naštěstí nezačala válka, jen jsme vyrazili na testovací okruh Tatry do Kopřivnice. Na ploše uprostřed areálu je nám k dispozici široká paleta vozidel. Co vše jsme vyzkoušeli?

Nexter Titus: Kříženec auta s kombajnem

Právě toto šestikolové monstrum, které odolá výbuchu 150 kil TNT, nás od pohledu zaujalo nejvíce. Proto jsme do něj naskočili jako do prvního. Na zadních sedačkách je tma a sedí se po bocích kabiny. Pětibodové pásy nás pevně drží, když to řidič bez okolků posílá mezi více než metrové hupy. Auto, jehož úkolem by mělo být převážet vojáky v moderních konfliktech, to zvládá bez obtíží. „Jezdí se s tím jako s křížencem osobáku a kombajnu,“ vysvětluje nám zkušební technik Petr Vodák, zatímco sedmnáctitunovou šestikolku posílá do další terénní zkoušky. Nexter, který má francouzskou nástavbu a klasický tatrovácký podvozek, totiž zatáčí první i třetí nápravou. Poloměr otáčení tak činí jen 13 metrů. „A obratnost se hodí třeba ve městě, kde se dnes takováto vozidla pohybují často,“ říká Vodák, zatímco nám se v temné kobce se sedadly po stranách pomalu dělá z divokého jízdního stylu šoufl . Když po chvíli zastavujeme, můžeme si prohlédnout i kabinu. Od ostatních tatrovek se liší kromě neprůstřelných skel snad jen rozměrným displejem, přes který probíhá komunikace s velením. Překvapila nás také chybějící spínací skříňka. „Přece nelze riskovat, že by někde voják ztratil klíček a nemohl odjet,“ vysvětluje náš průvodce. „Obrněné vozidlo stejně nemá silniční homologaci, tak nehrozí, že by jej někdo ukradl,“ dodává.

Základní údaje
Motor neuvedeno
Výkon (kW/ot. za min) 372
Převodovka automatická
Pohon 6x4 na silnici, 6x6 v terénu, redukce, uzávěrky nápravových i mezinápravových diferenciálů
Délka x šířka x výška (cm) 772 x 255 x 273
Pohotovostní hmotnost (t) 17
Maximální rychlost (km/h) 110


Tatra 810 4x4 valník: Jak s francouzským osobákem

Kopřivnická značka už nevyrábí pouze velké náklaďáky s takzvanou klasickou tatrováckou koncepcí (centrální rourou a kyvnými polonápravami), ale také menší vozy s běžnějšími portálovými nápravami. Posadili jsme se za volant novinky T810 v krátkém provedení. Interiér i motor jsou v tomto případě od Renaultu. A stejně snadno jako s francouzským osobákem se s osmsetdesítkou také jezdí. Na rozdíl od větších aut ze zdejšího podniku se však na nerovnostech výrazně více kymácí. „To víte, je to jednodušší koncepce, však i cena je někde jinde, vydrží ale neskutečné věci,“ popisuje nám řidič, který nás na cestě doprovází.

Základní údaje
Motor šestiválec Renault
Výkon (kW/ot. za min) 177/2300
Toč. moment (N.m/ot. za min) 920/1200–1700
Převodovka manuální šestistupňová
Délka x šířka x výška (cm) 696 x 255 x 309
Pohotovostní hmotnost (t) 7,5


Pandur a ASCOD: Kabriolet s periskopy

To by nás ani nenapadlo, že si vlastně vojáci mohou užívat kabrioletu,“ říkáme si na právě otevřené zadní plošině kolového obrněného transportéru Pandur. Jak asi víte díky jejich často propíranému nákupu, využívá je i česká armáda. A co dělá v Kopřivnici? V budoucnu by se zde mohl vyrábět! Neméně nás zaujalo vedle stojící bojové vozidlo pěchoty ASCOD, které pochází od stejného výrobce – amerického General Dynamics. „Slouží třeba u rakouské nebo britské armády,“ vysvětluje nám řidič, zatímco jej obhlížíme. Prostor pro posádku, který se nalézá vzadu, se téměř neliší od předchozích dvou testovaných. To znamená jednoduché látkové sedačky po stranách. Navíc je tu dost těsno a okna žádná. Představa, že bychom zde museli strávit delší cestu, je dost skličující. O mnoho lepší to má řidič, sedící na samostatném pracovišti v přední části. V klidných podmínkách může vykukovat dírou ven. K tomu slouží sedačka nastavitelná na výšku snad o metr. Za rušnějších podmínek kouká tankista na cestu prostřednictvím několika periskopů. Když nastupujeme na jeho pracoviště, nejvíce nás překvapuje, že se ASCOD ovládá řídítky! „Vždyť se to řídí stejně snadno jako kolo,“ směje se na nás řidič pásového vozidla.

Základní údaje Pandur-II
Motor šestiválec Cummins
Výkon (kW) 335
Převodovka automatická
Délka x šířka x výška (cm) 750 x 267 x 208
Pohotovostní hmotnost (t) do 20
Maximální rychlost (km/h) 105


Závodní tatra Tomáše Tomečka: Jako na Dakaru

„Tak Svět motorů dorazil do Kopřivnice, vítám vás,“ směje se na nás závodník Tomáš Tomeček, který se od roku 1995 pravidelně objevuje na Dakaru. „S tímhle kouskem jezdím už deset let, má přes sedm set koní,“ říká, když se soukáme do jeho závodního speciálu. „Tohle je můj kraj, továrna, támhle Beskydy, je to tu krásné,“ popisuje sympaťák a rozhazuje rukama. Podívali bychom se, jenže vzhledem k tomu, že právě letíme v náklaďáku stočtyřicítkou po utahujícím se oválu, raději pevně svíráme madlo před námi. Za chvilku sjíždíme a míříme do přilehlých lesů. V silnici se objevují díry, do kterých by se schovalo menší osobní auto. Tomáš prakticky neubírá a dál nám vypráví o milovaném místě i značce. Vtom se před námi objevuje dlážděná stěna. „To je testovací svah, má 65 stupňů. Pro pořádek zapnu uzávěrku předního diferenciálu, vyjel bych to ale i bez ní,“ říká. Jenže ještě než se nadějeme, je auto nahoře. Chvilku se jen tak plácáme v blátě, když si uvědomíme, že jedeme zpátky. Co se otevírá před námi, je díra vydlážděná kočičími hlavami. Šedesát pět stupňů se možná takto na papíře nezdá moc, pocit ale máme, jako bychom padali kolmo dolů. A na konci se nějakým záhadným způsobem dakarský speciál nezaryje do země, ale civilizovaně jede dál.

Základní údaje
Motor dvanáctiválec Tatra
Výkon (kW) asi 521
Převodovka mechanická dvacetistupňová
Délka x šířka x výška (cm) 590 x 250 x 310
Maximální rychlost (km/h) 155
Pohotovostní hmotnost (t) 17


Tatra CAS 33-S3VH: Zač je toho (hasičská) tatra

Od svezení s hasičsky červenou šestikolkou jsme si ani moc neslibovali. Její řidič to asi vytušil a rozhodl se ukázat nám, zač je toho tatra. Už mockrát jsme seděli jako spolujezdci u známějších i méně známých závodníků, jenže při vší úctě – testovací řidič tatrovky dokázal to samé. Jen

s tím drobným rozdílem, že seděl za volantem patnáctitunového monstra. Zažili jsme drifty, pětačtyřicetistupňové stoupání, a i po malých rozbitých

silničkách uvnitř polygonu jsme se pohybovali s takovou rychlostí, že by nám se svým náčiním stačil snad i na závodním okruhu. Dokonce nás v uzavřeném areálu pustil za volant. „Je to snadné, tento vůz má naši poloautomatickou převodovku Norgren,“ vysvětluje řidič. A skutečně: stačí zmáčknout spojku, voličem vpravo dát pokyn k řazení a následně počkat na pípnutí. To značí, že skříň dokončila proces a je možné pustit spojku. V praxi je to snazší, než se zdá, a my už drandíme po kopřivnických hvozdech a užíváme si mocného zátahu tradičního vzduchem chlazeného motoru.

Základní údaje
Motor osmiválec Tatra
Výkon (kW/ot. za min) 325/1800
Toč. moment (N.m/ot. za min) 2100/1100–1200
Převodovka automatická
Délka x šířka x výška (cm) 919 x 255 x 286
Pohotovostní hmotnost (t) 15
Maximální rychlost (km/h) 110