10.8. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Asi nejznámější nehoda Tesly: Reakce autopilota sekundu po sekundě

 

Vozy značky Tesla stále plní stránky amerického tisku. Důvodem jsou havárie, k nimž dochází v autonomním režimu jízdy.

Automobilka Tesla založená miliardářem a vizionářem Elonem Muskem je doslova synonymem pro autonomní řízení motorových vozidel. Důvodem je její sytém, příznačně pojmenovaný Autopilot, jenž se stal zároveň prvním svého druhu, který mohli využívat cíloví zákazníci. Možná i proto jsou nehody vozidel Tesla v režimu autonomního řízení tolik medializované. Je to ale trochu nespravedlivé, neboť ani na vozech jiných značek zatím systémy autonomního řízení nefungují tak, jak by si jejich tvůrci a vlastně i uživatelé přáli.

Ani ne 19 minut

Bohužel nehod vozů Tesla v režimu jízdy se zapnutým Autopilotem neustále přibývá. A ne vždy se to obejde bez ztrát na životech cestujících. K poslední medializované nehodě vozu Tesla Model X došlo na jaře tohoto roku.

Stalo se tak na dálnici číslo 101 v Mountain View ve státě Kalifornie, přičemž tato zatím poslední medializovaná nehoda velice dobře demonstruje operační limity pokročilých asistentů řidiče nejmodernějších automobilů.

Autopilot Tesly zabíjel. Během tragické nehody Modelu X byl zapnutý

Řidič inkriminované Tesly Model X Walter Huang využil systém Autopilot po dobu 18 minut a 55 sekund před tím, než jeho vůz narazil do bariéry podél silnice. Takto to alespoň uvádí v předběžné vyšetřovací zprávě NTSB (National Transportation Safety Board). Jak vlastně k nehodě došlo, ukazuje její časová rekonstrukce.

Autopilot při tom před samotným nárazem vyzval řidiče Huanga k tomu aby dal své ruce na volant a tedy se věnoval řízení. A sice dvakrát vizuálně a jednou zvukově. Následně bylo zjištěno, že šest sekund před samotným nárazem vozidla do bariéry řidič volant vozu nedržel, což systém sice detekoval, avšak neprovedl žádné nouzové brzdění, či změnu směru ve snaze odvrátit nehodu.

Video

Rychleji než směl

Přibližně osm sekund před samotnou kolizí Tesla ještě následovala před ní jedoucí auto, a sice rychlostí 65 mil za hodinu (mph). Jenže - jak zjistili vyšetřovatelé, adaptivní tempomat byl v rámci systému Autopilot nastaven na limit 75 mph, a to i přesto, že na dálnici 101, kde k nehodě došlo, je nejvyšší dovolená rychlost zmíněných 65 mph.

O pouhou sekundu později, tedy 7 sekund před nárazem vozidla, se auto začalo stáčet doleva a opouštět původně zvolený druhý pruh dálnice zleva. Vůz začal najíždět na dlážděnou krajnici vozovky. O tři sekundy později již Tesla předchozí vozidlo vůbec nesledovala. Tři sekundy před střetem vozidlo náhle zrychlilo z 62 mph na 70,8 mph, přičemž následoval náraz do ochranné bariéry rychlostí 71 mph.

Úrovně autonomních aut. Jaký je mezi nimi rozdíl? A která fáze je opravdu auto bez řidiče?

Model X se po nárazu roztočil proti směru hodinových ručiček, přičemž při tom stihl narazit do dvou dalších aut. Poté jej zachvátily plameny. Huang při nehodě zemřel na následky rozsáhlých poranění neslučitelných se životem.

Jak uvádí IIHS na svých stránkách, popsaná nehoda Modelu X, která se odehrála na jaře letošního roku, se v mnohém podobá havárii vozu Tesla Model S ze září loňského roku. Při ní vůz s aktivovaným Autopilotem čelně narazil s velmi malým překrytím do bariéry, oddělující jízdní pruhy dálnice. Nehoda se dost podobala nárazovým testům IIHS s takzvaným malým překrytím přídě. I vzhledem k tomu, že náraz byl veden na stranu spolujezdce, řidič vozu vyvázl bez zranění.

Jak prokázalo testování Modelu S na veřejných komunikacích, Autopilot se může v situacích, kdy dochází k rozdělování vozovky z jedné do dvou, chovat poněkud zmateně. Vůbec první medializovaná nehoda Tesly Modelu S v USA z jara 2016 vznikla tak, že vozu jedoucímu v režimu Autopilota náhle zkřížil cestu traktor s přívěsem. Další nehody Tesly se odehrály například v Laguna Beach v Kalifornii.

Upustil telefon

David Aylor, jeden z vedoucích pracovníků pojišťovacího institutu IIHS a zabývající se testování systémů aktivní bezpečnosti vozidel, absolvoval mnoho kilometrů ve voze Model S v režimu Autopilot. Při tom se zaměřil na situace, v nichž Autopilot přestane udržovat směr vozidla, které se následně začne stáčet ke krajnici vozovky, případně je přivedeno dokonce do smyku. A to ještě před zásahem řidiče. Navíc se ztráta přímého směru a tedy náhlá změna směru vozidla děje bez varování.

Aylor také upozorňuje na video zveřejněné na Youtube a natočené poblíž Chicaga. Řidič vozu Model S, jedoucího v autonomním režimu jízdy „Autopilot“, sám sebe natáčel na mobilní telefon. Najednou jej však z ničeho nic upustil, a sice v okamžiku, kdy vůz změnil bez varování směr, stočil se doleva a následně narazil do střední bariéry, oddělující jízdní pruhy. Jde o nehodu podobnou, jaká se udála v Mountain View.

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Inženýři IIHS zkoumali obdobné chování autonomity na stupni 2 u jiných výrobců automobilů. U většiny se ukázala určitá omezení při jízdě po dálnici. Některé systémy sice umějí na základě čtení dopravních značek upravovat rychlost jízdy, avšak nedokážou správně vyhodnotit okamžitou jízdní situaci.

Pokud je doprava plynulá, fungují autonomní systémy na stupni 2 obstojně a ku prospěchu věci. Horší je, když mají vozidlo náhle zpomalit z důvodu zpomalení vpředu jedoucího vozidla (vozidel). V tomto ohledu se jejich schopnosti mohou až překvapivě lišit.

Nabízí se otázka, jak celou věc řešit. Dle vyjádření amerického policejního seržanta Samuela Winklera platí i v případě používání semiautonomních vozidel, že odpovědnost za veškeré následky, které auto způsobí, nese jeho řidič. A to tedy i v případě, že za něj řídí autonomní systém. Řidič je tudíž povinen i v daném jízdním režimu, kdy vozidlo nemusí fyzicky řídit, sledovat okolní provoz po celou dobu jízdy.

Podobně to mají piloti velkých dopravních letadel. V režimu autopilota sice letadlo letí samo (celý systém je nesrovnatelně vyspělejší než autonomní řízení aut, a to již desítky let), avšak pilot řídící (PF – pilot flying) má povinnost kontrolovat jednak chování autopilota a dále sledovat systémy letadla. V případě, že zaznamená nesrovnalost, měl by autopilot vypnout a přejít na ruční řízení stroje.

Jak se zdá, sny o tom, že si sedneme do auta a ono nás odveze kamkoliv si zamaneme a my při tom třeba budeme hrát s kamarády karty, jsou i ve vzdálenějším časovém horizontu pouhou utopií..

Spolupracujeme s TipCars.com
Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii

Italský vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini po…

Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu

Ústřední výbor KSČM na svém jednání vyslovil zásadní…

Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět

Perfektní zrak má v současnosti asi pouze třetina dospělé…

Přes půl milionu Britů demonstruje za referendum o dohodě na brexitu Přes půl milionu Britů demonstruje za referendum o dohodě na brexitu

Statisíce Britů se dnes na demonstraci v Londýně hlasitě…

 

Štítky Tesla Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby! Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby!

Rozroste se dále modelová řada BMW? Nová X7 by mohla…

 





 
Připomeňte si speciální Tatru 613 pro policii. Měla pancéřování, vyšší výkon i ochranný rám!

Připomeňte si policejní Tatru 613. Měla pancéřování i ochranný rám!

Dnes 17:17

Tatra 613 nevznikla jen ve formě sanitky nebo landauletu, ale také ve formě policejního speciálu. Připomeňme si ho.




Blesk.cz

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční můra každého rodiče, vzlyká modelka

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční…

Případ malého Adámka (10), kterého nechali dlouhých 13 minut krvácejícího a bez pomoci v pardubické nemocnici,…

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu zvířecích záchranářů

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu…

Společně s dalšími sedmi psy žila Kiki mezi odpadky. V pražském bezdomoveckém příbytku s ní živořila ještě další…

 

iSport.cz

Mourinha vydeptal slavící asistent Chelsea: málem mu dal facku!

Mourinha vydeptal slavící asistent Chelsea: málem mu…

Byl blízko, blizoučko tomu, aby Manchester United dovedl k první výhře na Stamford Bridge za posledních deset…

SESTŘIHY: Plzeň může přijít o první místo, Příbram dostala výprask 0:6

SESTŘIHY: Plzeň může přijít o první místo, Příbram…

Fotbalisté Plzně ve 12. kole FORTUNA:LIGY zaváhali na půdě Bohemians 1905 a po remíze 2:2 je může Slavia…

 

Reflex.cz

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit zrak. A jde na to překvapivě jednoduše

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit…

Nekorigovaný špatný zrak je v současnosti nejrozšířenějším zdravotním problémem na světě. Valnou většinu potíží…

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc poletíme dřív, než postavíme lávku v Troji, slibuje

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc…

Poslanec a dosluhující náměstek pražské primátorky Adriany Krnáčové Petr Dolínek navrhuje vznik Národní kosmické…