Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?
Aby bylo v celé věci jasno, je třeba si nejprve něco říci o klasifikaci autonomní jízdy. V zásadě má tři stupně - nejnižší je podmíněná automatizace. V ní systém přebírá řízení pouze v případě, že má k dispozici všechny informace o okolí. Vyšší stupeň představuje Vysoká automatizace, přičemž přechod k ní od podmíněné je poměrně složitý. Vysoká automatizace si klade za cíl v určených druzích provozu přebírat za řidiče řízení vozidla. Nejvyšší stupeň představuje Plná automatizace. Pokud by v ní vozidlo jelo, systém by přebíral řízení za všech podmínek.
Tesla: Auto bez řidiče?
Byla to právě americká Tesla, která se tvářila, že její autonomní systém je nejdále ze všech a vlastně již připravený nabídnout svému řidiči pouhou roli cestujícího. Alespoň na vybraných místech a úsecích dálnic. Aby značka autonomní řízení ještě dále podpořila, shrnula to celé do jednoho zařízení pod výmluvným názvem Autopilot. Už samo slovo indikuje mnohá očekávání. Uživatele-řidiče tak ani nenapadlo vykládat si význam tohoto slova jinak.
Na vývoji a zavedení systému Autopilot spolupracovala Tesla s izraelskou specializovanou firmou Mobileye. Právě ta zařízení vytvořila, a to jak z hlediska hardwaru, tak i nezbytné senzoriky, čítající kamery s vysokým rozlišením. Ruku v ruce s tím muselo jít i zpracování a tedy správné vyhodnocení jejich signálu počítačem.
Pokud si to shrneme, tak v červnu 2014 se Tesla chlubila, že ani ne za rok dokáže její auto dojet samo po dálnici od nájezdu až ke sjezdu. A řidič tedy bude pouhým pasažérem. V realitu se to povedlo převést v říjnu 2015, kdy byl do vozu Tesla model S zaveden zmíněný systém Autopilot od firmy Mobileye. Skutečně umožnil vozu automatizovanou jízdu po dálnici, ovšem s určitými omezeními. Třeba neuměl rozeznat chodce či cyklisty. Krátce na to dorazila modifikovaná verze se samočinným parkováním.
Pak však přišel květen 2016 a s ním nehoda Tesly na Floridě, které na čtyřproudé silnici zkřížil cestu kamion. Řidič nereagoval, autonomní systém řízení rovněž ne. Řidič vozu srážku nepřežil.
Rozjelo se vyšetřování a téměř okamžitě došlo na právní přestřelku mezi Teslou a Mobileye. Tesla se hájila tím, že svým zákazníkům nikdy neříkala, aby autem jezdili, aniž budou mít ruce na volantu a věnovat se řízení. Bylo to trochu v rozporu s původním tvrzením, ale budiž.
Také zástupci Mobileye tvrdili, že systém nebyl navržený k tomu, aby vozidlo jelo bez zásahu řidiče. Navíc osočili Teslu, že v otázce systému zašla za jeho hranice. Na základě toho došlo k ukončení spolupráce mezi oběma firmami.
Současnost? Slavit zatím není co
V lednu 2017 ukončily americké úřady vyšetřování. Výsledkem bylo, že systém Autopilot nebyl příčinou srážky vozidla s kamionem. Uměl totiž sledovat pouze auta ve stejném směru, jakým vozidlo jelo a nikoliv vozidla přijíždějící z boku. Příznivý soudní verdikt podnítil Teslu k vývoji upravené verze Autopilot 2.0 s již vlastním hardwarem.
Jak nový systém funguje, nebo spíše nefunguje, ukazují přiložená videa. Z nich je patrné, že zařízení má k označení za „bezchybné“ stále daleko. Uživatelé si stěžují na časté výpadky a tudíž nezbytné zásahy do řízení. Dle nedávného zjištění sesterského Světa motorů je systém zatím ve verzi Beta. Z osmi přítomných kamer tak používá pouze jednu.