Nejdražším autem světa je opět Ferrari 250 GTO, stojí už víc než 1,5 miliardy

 

Ceny za klasická auta vzrůstají raketovým tempem, obzvláště pak v případě Ferrari. Vrcholem je už několik let slavný model 250 GTO. Jeden kus teď překonal absolutní rekord.

Ferrari 250 GTO bylo závodní ikonou první poloviny 60. let minulého věku. V letech 1962-1964 jich vzniklo jen 36 kusů z toho 33 v první sérii. Další tři už měly jinou, méně atraktivní karoserii, kterou záhy dostala i čtveřice starších. Někdy uváděný počet 39 zahrnuje také trojici speciálů 330 GTO s větším čtyřlitrovým motorem.

I když se tahle překrásná auta, dnes považovaná doslova za svatý grál proháněla hlavně pod šachovnicovými vlajkami, na různá klání jezdila klidně po ose, neboť mohla na běžné silnice legálně i tehdy, když nebyly uzavřené pro závody. Třílitrové vidlicové dvanáctiválce s více než 300 koňmi (221 kW) je dokázaly rozvášnit až ke 280 km/h. Zrychlení z klidu na stovku za něco málo přes šest sekund je impozantní i dnes. Dvěstěpadesátka v označení pak představuje tradici, značí zaokrouhlený objem jednoto válce. Nové vozy stály v USA 18 tisíc dolarů, to bylo před 55 lety opravdu hodně peněz!

Exemplář výrobního čísla 4153GT se zrodil v červnu 1963, těsně před 24 hodinami Le Mans. Byl vyveden místo typické rudé už rovnou ve stříbrné barvě a do středu, tedy na kapotu, střechu a záď dostal francouzskou trikolóru. Nebylo divu, koupil si jej Pierre Dumay, který s ním hned ve slavném vytrvalostním den a noc trvajícím souboji dojel čtvrtý absolutně a druhý ve třídě GT do tří litrů. Střídal se s Belgičanem Leonem Dernierem, který závodil pod pseudonymem „Eldé“. Auto však nasadila Ecurie Francorchamps, jedna z nejznámějších nezávislých stájí té doby. Záhy jej skutečně koupila a místo červeného, bílého a modrého pruhu se přes kapotu dočkalo širokého pruhu ve žluté. Belgické království vyznává tuto barvu coby národní.

Největšího úspěchu se dočkalo ve stejném týmu na Tour de France 1964, kterou opanovali Lucien Bianchi a Georges Berger. Trvala deset dní. Zúčastňovalo se právě takových dálkových silničních závodů, ale i kopců a klasických okruhových klání včetně dosti exotické Grand Prix Angoly. V letech 1966-1969 jej provozoval další vlastník, španělský jezdec Eugenio Baturone.

Ze závodníka veterán

Pak se v historii objevuje bílé místo, na konci 80. let se stěhovalo znovu do Francie k Henrimu Chambonovi, V 90. letech jej zrestaurovala britská firma DK Engineering z Hertfordshire. Zúčastňovalo se velkých veteránských akcí, ale Chambon jej posléze prodal do Švýcarska Nicolausi Springerovi (1997), který s ním vyrazil dokonce dvakrát na Goodwood Revival. Od roku 2000 pobývalo stříbrné GTO v Německu u pana Groheho, který jej pořídil za 6,5 milionu dolarů, ale o tři léta později nabídl dnes již vlastně předešlému majiteli. V zimě 2012/2013 kupé obdrželo důležitý certifikát Ferrari Classiche. Před třemi lety se jeho vzhled vrátil do původního stavu, dostalo tedy opět francouzskou trikolóru. Nyní jej od Christana Glaesela koupil americký sběratel vozů Ferrari a nejvyšší muž výrobce autopříslušenství WeatherTech David MacNeil. Stříbrná 250 GTO tedy nebyla součástí žádné aukce.

James Cottingham z DK Engineering, kteří ji kdysi restaurovali, uvedl: „Je to bezpochyby jedna z nejlepších 250 GTO, co se originálního stavu a historie týče, nikdy neměla velkou nehodu.“ Historik Ferrari Marcel Massini řadí exemplář, který dlouhé roky nese registrační značku NU 25, mezi tři, maximálně čtyři „top kousky“ tohoto modelu.

Cena? 52 milionů liber, nebo chcete-li 70 milionů dolarů. Za tolik peněz ještě žádné auto majitele nezměnilo. Není ale částka přesahující v přepočtu 1,53 miliardy korun už trochu moc? Klasická ferrari se posledních pět let prodávají za skutečně absurdní peníze, které přesahují jejich skutečnou hodnotu. Massini ovšem odhaduje, že během příštích pěti let se klidně můžou nabízet i za 100 milionů dolarů.

Foto: Auto World Press, DK Engineering/SWNS

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunista Ondráček obdržel medaili od Českého svazu bojovníků za svobodu Komunista Ondráček obdržel medaili od Českého svazu bojovníků za svobodu

Komunistický poslanec Zdeněk Ondráček obdržel tento týden…

Hamáček získal důvěru od spolustraníků. Zimola svou platformu rušit nebude Hamáček získal důvěru od spolustraníků. Zimola svou platformu rušit nebude

Předseda sociální demokracie a vicepremiér Jan Hamáček…

Až dvě miliardy za sucho. Ministerstvo zemědělství požaduje kompenzace kvůli nízké úrodě Až dvě miliardy za sucho. Ministerstvo zemědělství požaduje kompenzace kvůli nízké úrodě

Ministerstvo zemědělství bude chtít zhruba dvě miliardy…

Komunisté o odvolání Filipa po volebním debaklu hlasovat nebudou Komunisté o odvolání Filipa po volebním debaklu hlasovat nebudou

Ústřední výbor KSČM nebude jednat o možnosti odvolání…

 
Zdroj: AutoClassics.com

Štítky Ferrari

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 



Ferrari 812 Superfast u Ares Design promění v moderní 250 GTO Ferrari 812 Superfast u Ares Design promění v moderní 250 GTO

Ferrari 812 Superfast se má stát základem pro moderní…

Nové nejdráže vydražené auto je... jak jinak než Ferrari 250 GTO Nové nejdráže vydražené auto je... jak jinak než Ferrari 250 GTO

Jednotlivé kousky Ferrari 250 GTO se předhánějí v tom,…

 



 
Do soutěží FIA míří první čínská značka. Lynk & Co bude působit ve WTCR

Do soutěží FIA míří čínská značka Lynk & Co, objeví se v šampionátu WTCR

Dnes 13:17

Automobilka Lynk & Co se stane první čínskou značkou, která se objeví pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace. Konkrétně jde o nového člena šampionátu WTCR.




Blesk.cz

Moderátorka Tereza Kostková: Před StarDance šla na funus!

Moderátorka Tereza Kostková: Před StarDance šla na funus!

Třpytivou róbu vyměnila za černý smuteční šat. Tereza Kostková (42), která s Markem Ebenem (60) provází sobotní…

Dálnice D10 ve směru na Prahu stála. Na dopravním tahu hořelo auto

Dálnice D10 ve směru na Prahu stála. Na dopravním…

Dálnici D10 uzavřel dnes na 32. kilometru ve směru na Prahu nedaleko Benátek nad Jizerou na Mladoboleslavsku…

 

iSport.cz

Změnit hru. A hned. Proč to v Chelsea jde a v Česku je to zpráva z Marsu?

Změnit hru. A hned. Proč to v Chelsea jde a v Česku…

Změna hry ze dne na den? Vyloučené! Snad za půl roku, ale spíš až za rok. Tohle se bere v českém fotbale za…

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius. Přišlo mi nefér, co řekl

Skuhravý o Opavě: Její trenér musí být génius.…

Dukla vs. Opava jako jeden ze šlágrů kola FORTUNA:LIGY? Před sezonou by to znělo jako nepovedený vtip, v neděli…

 

Reflex.cz

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc poletíme dřív, než postavíme lávku v Troji, slibuje

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc…

Poslanec a dosluhující náměstek pražské primátorky Adriany Krnáčové Petr Dolínek navrhuje vznik Národní kosmické…

Počet státních zaměstnanců  roste. Stát vydá příští rok na jejich platy 210 miliard

Počet státních zaměstnanců roste. Stát vydá příští…

Výdaje na platy zaměstnanců státu by měly v příštím roce vzrůst proti letošnímu plánovanému objemu o 23,3…