BYD možná odloží výrobu v Maďarsku. Radši využije levnější turecké dělníky
Vozy BYD měly už letošního října mít na začátku čísla VIN kód pro Maďarsko. Vypadá to ale, že výrobu přímo v EU nakonec Číňané odloží a místo toho sáhnou po levnější pracovní síle v Turecku.
Automobilce BYD se na evropském trhu začíná dařit a v prodejích už dohání nejúspěšnější MG. Krom toho se připravuje na spuštění prémiové značky Denza a poté i luxusního Yangwangu. Od podzimu se na elektromobily BYD vztahuje dodatečné clo 17 %, s čímž má pomoci nová továrna v Maďarsku. V té měla podle původních plánů výroba začít koncem roku, což ale možná nakonec nevyjde.
Podle agentury Reuters bylo spuštění výroby v Maďarsku odloženo na neurčené datum v roce 2026 a následující dva roky má továrna v Segedínu běžet pod plnou kapacitou. Plánovaná je na 300.000 aut ročně, místo toho jich bude v továrně za 4 miliardy eur (asi 100 miliard korun) vznikat jen několik desítek tisíc ročně, ačkoliv měla původně naběhnout z počátku na polovinu maximální kapacity.
Místo toho se dříve, než bylo plánováno, spustí výroba v Turecku a navýšena byla i plánovaná roční kapacita tamní továrny. Důvod je asi zřejmý, platy v Turecku jsou nižší než v Maďarsku a k tomu se BYD vyhne mnoha regulacím povinným v zemích EU. Turecká továrna ve městě Manisa na západě země, původně plánovaná na maximální kapacitu 150.000 aut, ostatně vyšla jen na miliardu eur (přes 25 miliard korun). Reuters tyto informace potvrdily tři nezávislé zdroje, automobilka samotná se nevyjádřila.
Zaměření na levnější zemi s méně omezeními dává smysl, čínská automobilka totiž není známa pro dobrý přístup k zaměstnancům. Brazilská prokuratura letos dokonce značku a dva její dodavatele zažalovala kvůli údajným otrockým pracovním podmínkám při stavbě továrny v brazilském státě Bahia.
V Turecku dnes vozy montuje celá řada výrobců včetně Hyundaie, Fordu, Toyoty nebo Renaultu a vozy odsud míří i na evropské trhy.
Dalším čínským výrobcem, který chce v Turecku postavit továrnu, je Chery, jehož vozů se letos dočkáme i v Česku. Domácí značku osobních vozů má Turecko jednu. Togg byl založen před sedmi lety a vyrábí pouze elektromobily. Zatím se prodávají pouze na domácím trhu, jejich export do EU jeji ovšem již v plánu.

Zdroj: Reuters, zdroj foto: BYD, zdroj videa: BYD