Nejlevnější ojetiny jsou v Polsku a Maďarsku, drahé v Rakousku
Naopak nejvyšší ceny jsou v Rakousku a spíše dražší ojetá auta jsou i v Německu. Vyplývá to ze statistiky společnosti Audatex Systems, která monitoruje trh s ojetými vozy.
Pokud se český zájemce rozhodne koupit některou z nejrozšířenějších ojetin v Maďarsku, může proti domácímu trhu ušetřit až čtvrtinu ceny, v Polsku pak pětinu. Naopak v Rakousku není výjimkou vyšší cena proti ČR o deset až 20 procent, v Německu řádově o jednotky procent. Na Slovensku se ceny proti ČR liší do pěti procent.
Audatex pro porovnání vybral Škodu Octavii, Volkswagen Golf, Ford Focus a Hyundai i30. Pro srovnání byla u každého modelu použita vozidla stáří tři a 12 let.
"Je zřejmé a nebude pro nikoho velkým překvapením, že výší průměrné obvyklé ceny ojetého vozidla je pro nás nejbližší slovenský trh, kde až na tříletého Golfa a tříletou ojetinu Hyundai činí rozdíl do pěti procent. Podobná situace je i u porovnání cen ojetých vozidel na českém a německém trhu, kde pouze u tříletého Golfa zaplatíme v Německu o 13 procent vyšší cenu. Naopak 12letý Ford Focus na německém trhu má průměrnou obvyklou cenu o šest procent nižší než u nás," uvedl Ladislav Smrčka z Audatexu.
U Rakouska jsou podle Smrčky ceny ojetých vozidel výrazně vyšší, zejména u zánovních tříletých ojetin. "U těchto vozidel je průměrná obvyklá hodnota až o 20 procent vyšší než totožných vozidel v Čechách. Tento rozdíl je dán zejména vysokými výchozími cenami nových vozidel a všeobecně známou kvalitou rakouských ojetin. U vozidel starších se tyto vlivy zmenšují a hodnoty ojetých 12letých vozidel se již téměř shodují se stavem na českém trhu," dodal.
Přehled reflektuje pouze aktuální průměrné ceny ojetých automobilů bez dalších nákladů, které by byly spojené s případným nákupem nebo prodejem vozidla v zahraničí, jako jsou náklady na dopravu vozidla či místní poplatky a daně. Tyto další náklady nám mohou v určitých případech vidinu výhodného nákupu či prodeje pokazit.
Výrobce | Průměrné obvyklé ceny a % srovnání k českému trhu | ||||||||||
ČR (€) | SR(€) | % k ČR | Polsko (€) | % k ČR | Německo (€) | % k ČR | Rakousko (€) | % k ČR | Maďarsko (€ | % k ČR | |
Škoda Octavia III 2.0 TDI (110 kW) | 15.723 | 15.700 | 100 | 12.887 | 82 | 15.950 | 101 | 18.800 | 120 | 12.787 | 81 |
Škoda Octavia I 1.9 TDI (81 kW) | 3.515 | 3.490 | 99 | 2.828 | 80 | 3.670 | 104 | 3.890 | 111 | 2.615 | 74 |
VW Golf VII 1.6 TDI (77 kW) | 11.469 | 12.500 | 109 | 10.965 | 96 | 13.000 | 113 | 12.900 | 112 | 12.465 | 109 |
VW Golf V 1.9 TDI (77 kW) | 4.069 | 4.200 | 103 | 3.365 | 83 | 4.100 | 101 | 4.200 | 103 | 2.910 | 72 |
Ford Focus III 1.6 TDCi (85 kW) | 8.768 | 9.200 | 105 | 7.235 | 83 | 9.000 | 103 | 10.500 | 120 | 8.631 | 98 |
Ford Focus II 1.8 TDCi (74 kW) | 2.182 | 2.250 | 103 | 1.878 | 86 | 2.050 | 94 | 2.100 | 96 | 1.800 | 82 |
Hyundai i30 II 1.6 CVVT (88 kW) | 9.989 | 8.500 | 85 | 9.722 | 97 | 10.500 | 105 | 11.200 | 112 | 11.028 | 110 |
Hyundai i30 1.6 CVVT (88 kW) | 4.809 | 4.900 | 102 | 4.525 | 94 | 4.790 | 100 | 5.000 | 104 | 4.100 | 85 |