Noble M400 – Nejdivočejší z rodu

Noble M400 – Nejdivočejší z rodu

 
 

Noble M400 sice není žádnou žhavou novinkou, představeno bylo loni na jaře v Birminghamu, ale jeho vlastnosti si žádají představení i s určitým zpožděním.

Noble M400 koncepčně vychází ze standardního modelu M12 GTO-3, který jsme již podrobně představili v samostatném článku před dvěmi lety. Zatímco zmíněný model byl navržen jednoznačně s cílem dosáhnout vynikajících vlastností v běžném provozu s možností příjemného zaježdění na okruhu, model M400 je směřován právě opačně. Jeho hlavní doménou jsou závodní okruhy, ale umožňuje svému majiteli více či méně komfortní možnost přesunu mezi nimi po veřejných komunikacích.

Největší změnou proti modelu GTO prošel bezpochyby motor. Tento třílitrový šestiválec původem z Fordu dostal nové vačkové hřídele s větším zdvihem, Pro zajištění bezproblémové spolehlivosti dostal kované písty i přesto, že při testech byly dosaženy vynikající výsledky i s klasickými litými. Prototyp najezdil tisíce kilometrů s podstatně vyšším výkonem, ale technici se chtěli touto volbou pojistit. Další změnou prošla turbodmychadla. Model GTO je osazen dvěmi jednotkami Garrett T25, zatímco M400 dostal větší T28. Ta dodávají vzduch pod tlakem 0,85 barů. Většímu množství vzduchu byla přizpůsobena i dodávka paliva, kterou zajišťuje přepracované čerpadlo a vstřikovače. Ve spolupráci s firmou Roush Technologies Noble vyvinul zcela nové nastavení řídící elektroniky a výsledky jsou velmi zajímavé. Nárůst výkonu o 25 procent na velmi pěkných 313 kW (425 k) při 6500 ot/min a točivý moment povyrostl o 11 procent na 529 Nm při 5000 ot/min z něhož je 75 procent k dispozici ve 3500 ot/min. Motor může při kompresním poměru 8,0:1 točit až 7200 ot/min. Optimálnímu využití této síly byla přizpůsobena také šestistupňová přímo řazená převodovka. Její řadící mechanizmus byl podroben optimalizaci a výsledkem je zkrácení řadících drah a snížení ovládací síly. Také pozice řadící páky v interiéru byla změněna a nyní je poněkud výše, aby byla blíže ruce spočívající na volantu. Ostré nasazení na okruhu umožňuje standardně dodávaný chladič motorového oleje a za příplatek větší olejová nádrž.

Další oblast, která výrazně odlišuje model M400, je přepracovaný podvozek. Hlavním cílem bylo dosažení přesnějšího chování při závodním nasazení za vysokých rychlostí na okruhu a zároveň zachovat ještě přijatelnou míru pohodlí pro jízdu na veřejných silnicích. Geometrie i konstrukce lichoběžníkových závěsů na všech kolech byla zachována a hlavní pozornost se soustředila na optimalizaci pružících jednotek. Zcela nové jednoplášťové tlumiče s hliníkovým pláštěm mají průměr pístu 45 mm a pístnici o průměru 14 mm. Charakteristika tlumení se sice nedá nastavovat, ale díky závitu na plášti je možno plynule nastavovat světlou výšku, pokud si to situace vyžádá. Další novinkou je použití zkrutného stabilizátoru na přední nápravě, který je díky duté konstrukci velmi lehký a zatěžuje vůz pouze šesti kilogramy. K jeho použití se technici rozhodli s přihlédnutím k dobrým zkušenostem z jeho nasazení na jednom voze GTO M12 v GT Cupu. Použito je také nové hřebenové řízení, které má nyní díky přepracovanému prostoru pro řidičovy nohy více místa a tak mohl být při zachování převodového poměru zvětšen počet otáček mezi krajními polohami z 1,7 u M12 na 2,5. To mimo jiné umožňuje přesnější korekce při smyku a usnadňuje manévrování v nízkých rychlostech. Přestože se i standardní M12 řadí mezi vozy se skvělou přilnavostí, tak i na tomto poli se technici rozhodli zakročit a změnili dodavatele pneumatik. Bridgestony byly nahrazeny italskými Pirelli s asymetrickým vzorkem, pevnějšími boky a hlavně měkčí směsí. Jejich rozměry 225/40 ZR 18 na předních a 265/35 ZR 18 na zadních kolech, zůstaly zachovány. Změnu prodělaly ráfky, které sice mají stejný tvar, materiál i rozměry 8,5J x 18 a 10J x 18, ale jsou v barvě antracitu. Tato barva je rezervována pouze pro model M400. Za jejich tenkými paprsky se ukrývají mohutné brzdy, které mají na předních kolech kotouče o rozměrech 330 x 30, na zadních jsou tenčí - 330 x 26 mm. Na všech kolech je svírají třmeny se čtyřmi pístky. Přepracován byl rozdělovač brzdného účinku, který nyní dávkuje poněkud více síly na zadní kola. Jedinou změnou, vedoucí k redukci již tak nízké hmotnosti tak nakonec bylo odstranění klimatizace. Toto opatření uspořilo 20 kg a spoléhá se na to, že praví sportovci tento luxusní prvek ve voze nepotřebují. Zůstává však ve výbavě na přání.

Na vnějším vzhledu se změny příliš neprojevily. Na přídi byly zvětšeny otvory přivádějící chladící vzduch k více zatíženému chladiči motoru i jeho oleje. Na bocích byly zvětšeny vstupy chladícího vzduchu do motorového prostoru. Své zde hrají již zmíněná kola v antracitové barvě a ve stejném provedení jsou také držáky zadního přítlačného křídla, jenž je samozřejmě nastavitelné. Samozřejmě nechybí typové označení na zádi.

Změny se dotkly také interiéru, který je více podřízen sportovnímu nasazení. Volant i přístrojový panel zůstaly identické, ale na středové konzole přibyly tlakoměr a teploměr motorového oleje. Na volantu přibylo označení modelu. Sedadla jsou zcela nová a jejich dodavatelem je věhlasná firma Sparco. Jsou seřiditelná zvlášť vpředu a vzadu a mohou tak být nakláněna dopředu či dozadu. Také mají vyjímatelnou stehenní a bederní podpěru. Jsou, stejně jako celý interiér, čalouněna kvalitním semišem Alcantara. Aby bylo řidiči usnadněno závodní nasazení při použití ochranné přilby, byla sedadla posunuta o 15 mm směrem k ose vozu a tak se hlava dostala dále od hrany střechy a dveří. Pro běžné ježdění jsou k dispozici klasické tříbodové pásy, pro nasazení na závodní trati je možno použít sportovní čtyřbodové.

Jak již bylo uvedeno, M400 není žádná žhavá novinka, ale jedná se o pořádného dravce. Jeho dynamické vlastnosti nenechají v klidu žádného milovníka rychlých vozů. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za ďábelských 3,6 sekundy a nejvyšší rychlost 280 km/h také není k zahození. Vzhledem k celkem přijatelné ceně 56 tis. liber (zhruba 2,4 mil. Kč) může směle konkurovat zavedeným značkám posazeným cenově o téměř polovinu výše.

Technické údaje – Noble M400

Výkony
Druh motoruV6 bi-turbo
Objem motoru [ccm]2968
Nejvyšší výkon [kW/ot.]313(425)/6500
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.]529/5000
Nejvyšší rychlost [km/h]280
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,6
Zrychlení 0-160 km/h [s]8,0
Rozměry a hmotnosti
Délka [mm]4089
Šířka [mm]1885
Výška [mm]1143
Rozvor [mm]2438
Rozchod vpředu/vzadu [mm]1520/1500
Pohotovostní hmotnost [kg]1060
Rozměr pneu přední225/40 ZR 18
Rozměr pneu zadní265/35 ZR 18
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Pneu

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Jeden z nejnavštěvovanějších webů světa v roce 2013 otevřel první datové centrum mimo USA a to v mrazivém…

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho z nich zastřelit

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho…

Dva lvi utekli ve čtvrtek ze svého výběhu v zoologické zahradě v saském Lipsku. Jednoho z nich se podařilo před…

 

iSport.cz

Sparta má zpět svého trenéra. Myslel jsem na ni neustále, říká Kalous

Sparta má zpět svého trenéra. Myslel jsem na ni…

Spartě se vrátil šéf týmu a jeho jednotka hned zabrala. Trenér Jiří Kalous po příletu z Toronta ze Světového…

Sparta – Inter Milán 3:1. Velké oživení na Letné, Kadlec se trefil dvakrát

Sparta – Inter Milán 3:1. Velké oživení na Letné,…

Z krize k nečekanému výsledku! Fotbalisté Sparty v druhém utkání základní skupiny Evropské ligy porazili…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…