Noble M400 – Nejdivočejší z rodu

Noble M400 – Nejdivočejší z rodu

 
 

Noble M400 sice není žádnou žhavou novinkou, představeno bylo loni na jaře v Birminghamu, ale jeho vlastnosti si žádají představení i s určitým zpožděním.

Noble M400 koncepčně vychází ze standardního modelu M12 GTO-3, který jsme již podrobně představili v samostatném článku před dvěmi lety. Zatímco zmíněný model byl navržen jednoznačně s cílem dosáhnout vynikajících vlastností v běžném provozu s možností příjemného zaježdění na okruhu, model M400 je směřován právě opačně. Jeho hlavní doménou jsou závodní okruhy, ale umožňuje svému majiteli více či méně komfortní možnost přesunu mezi nimi po veřejných komunikacích.

Největší změnou proti modelu GTO prošel bezpochyby motor. Tento třílitrový šestiválec původem z Fordu dostal nové vačkové hřídele s větším zdvihem, Pro zajištění bezproblémové spolehlivosti dostal kované písty i přesto, že při testech byly dosaženy vynikající výsledky i s klasickými litými. Prototyp najezdil tisíce kilometrů s podstatně vyšším výkonem, ale technici se chtěli touto volbou pojistit. Další změnou prošla turbodmychadla. Model GTO je osazen dvěmi jednotkami Garrett T25, zatímco M400 dostal větší T28. Ta dodávají vzduch pod tlakem 0,85 barů. Většímu množství vzduchu byla přizpůsobena i dodávka paliva, kterou zajišťuje přepracované čerpadlo a vstřikovače. Ve spolupráci s firmou Roush Technologies Noble vyvinul zcela nové nastavení řídící elektroniky a výsledky jsou velmi zajímavé. Nárůst výkonu o 25 procent na velmi pěkných 313 kW (425 k) při 6500 ot/min a točivý moment povyrostl o 11 procent na 529 Nm při 5000 ot/min z něhož je 75 procent k dispozici ve 3500 ot/min. Motor může při kompresním poměru 8,0:1 točit až 7200 ot/min. Optimálnímu využití této síly byla přizpůsobena také šestistupňová přímo řazená převodovka. Její řadící mechanizmus byl podroben optimalizaci a výsledkem je zkrácení řadících drah a snížení ovládací síly. Také pozice řadící páky v interiéru byla změněna a nyní je poněkud výše, aby byla blíže ruce spočívající na volantu. Ostré nasazení na okruhu umožňuje standardně dodávaný chladič motorového oleje a za příplatek větší olejová nádrž.

Další oblast, která výrazně odlišuje model M400, je přepracovaný podvozek. Hlavním cílem bylo dosažení přesnějšího chování při závodním nasazení za vysokých rychlostí na okruhu a zároveň zachovat ještě přijatelnou míru pohodlí pro jízdu na veřejných silnicích. Geometrie i konstrukce lichoběžníkových závěsů na všech kolech byla zachována a hlavní pozornost se soustředila na optimalizaci pružících jednotek. Zcela nové jednoplášťové tlumiče s hliníkovým pláštěm mají průměr pístu 45 mm a pístnici o průměru 14 mm. Charakteristika tlumení se sice nedá nastavovat, ale díky závitu na plášti je možno plynule nastavovat světlou výšku, pokud si to situace vyžádá. Další novinkou je použití zkrutného stabilizátoru na přední nápravě, který je díky duté konstrukci velmi lehký a zatěžuje vůz pouze šesti kilogramy. K jeho použití se technici rozhodli s přihlédnutím k dobrým zkušenostem z jeho nasazení na jednom voze GTO M12 v GT Cupu. Použito je také nové hřebenové řízení, které má nyní díky přepracovanému prostoru pro řidičovy nohy více místa a tak mohl být při zachování převodového poměru zvětšen počet otáček mezi krajními polohami z 1,7 u M12 na 2,5. To mimo jiné umožňuje přesnější korekce při smyku a usnadňuje manévrování v nízkých rychlostech. Přestože se i standardní M12 řadí mezi vozy se skvělou přilnavostí, tak i na tomto poli se technici rozhodli zakročit a změnili dodavatele pneumatik. Bridgestony byly nahrazeny italskými Pirelli s asymetrickým vzorkem, pevnějšími boky a hlavně měkčí směsí. Jejich rozměry 225/40 ZR 18 na předních a 265/35 ZR 18 na zadních kolech, zůstaly zachovány. Změnu prodělaly ráfky, které sice mají stejný tvar, materiál i rozměry 8,5J x 18 a 10J x 18, ale jsou v barvě antracitu. Tato barva je rezervována pouze pro model M400. Za jejich tenkými paprsky se ukrývají mohutné brzdy, které mají na předních kolech kotouče o rozměrech 330 x 30, na zadních jsou tenčí - 330 x 26 mm. Na všech kolech je svírají třmeny se čtyřmi pístky. Přepracován byl rozdělovač brzdného účinku, který nyní dávkuje poněkud více síly na zadní kola. Jedinou změnou, vedoucí k redukci již tak nízké hmotnosti tak nakonec bylo odstranění klimatizace. Toto opatření uspořilo 20 kg a spoléhá se na to, že praví sportovci tento luxusní prvek ve voze nepotřebují. Zůstává však ve výbavě na přání.

Na vnějším vzhledu se změny příliš neprojevily. Na přídi byly zvětšeny otvory přivádějící chladící vzduch k více zatíženému chladiči motoru i jeho oleje. Na bocích byly zvětšeny vstupy chladícího vzduchu do motorového prostoru. Své zde hrají již zmíněná kola v antracitové barvě a ve stejném provedení jsou také držáky zadního přítlačného křídla, jenž je samozřejmě nastavitelné. Samozřejmě nechybí typové označení na zádi.

Změny se dotkly také interiéru, který je více podřízen sportovnímu nasazení. Volant i přístrojový panel zůstaly identické, ale na středové konzole přibyly tlakoměr a teploměr motorového oleje. Na volantu přibylo označení modelu. Sedadla jsou zcela nová a jejich dodavatelem je věhlasná firma Sparco. Jsou seřiditelná zvlášť vpředu a vzadu a mohou tak být nakláněna dopředu či dozadu. Také mají vyjímatelnou stehenní a bederní podpěru. Jsou, stejně jako celý interiér, čalouněna kvalitním semišem Alcantara. Aby bylo řidiči usnadněno závodní nasazení při použití ochranné přilby, byla sedadla posunuta o 15 mm směrem k ose vozu a tak se hlava dostala dále od hrany střechy a dveří. Pro běžné ježdění jsou k dispozici klasické tříbodové pásy, pro nasazení na závodní trati je možno použít sportovní čtyřbodové.

Jak již bylo uvedeno, M400 není žádná žhavá novinka, ale jedná se o pořádného dravce. Jeho dynamické vlastnosti nenechají v klidu žádného milovníka rychlých vozů. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za ďábelských 3,6 sekundy a nejvyšší rychlost 280 km/h také není k zahození. Vzhledem k celkem přijatelné ceně 56 tis. liber (zhruba 2,4 mil. Kč) může směle konkurovat zavedeným značkám posazeným cenově o téměř polovinu výše.

Technické údaje – Noble M400

Výkony
Druh motoruV6 bi-turbo
Objem motoru [ccm]2968
Nejvyšší výkon [kW/ot.]313(425)/6500
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.]529/5000
Nejvyšší rychlost [km/h]280
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,6
Zrychlení 0-160 km/h [s]8,0
Rozměry a hmotnosti
Délka [mm]4089
Šířka [mm]1885
Výška [mm]1143
Rozvor [mm]2438
Rozchod vpředu/vzadu [mm]1520/1500
Pohotovostní hmotnost [kg]1060
Rozměr pneu přední225/40 ZR 18
Rozměr pneu zadní265/35 ZR 18
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe: Mrazivé záběry z kamer

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe:…

Pět mrtvých a čtyři desítky zraněných. Takový je výsledek středečního řádění britského učitele angličtiny…

 

iSport.cz

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick ani nemocný Sýkora

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick…

Česká fotbalová reprezentace poletí na důležitou kvalifikaci o světový šampionát v Rusku do San Marina (neděle,…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…