Nové funkce dynamické kontroly stability v BMW 5

Nové funkce dynamické kontroly stability v BMW 5

 

Nejnovější generace systému dynamické kontroly stability (DSC) v BMW řady 5 s technologií xDrive přichází s pěti novými asistenčními funkcemi.

Nejnovější generace systému dynamické kontroly stability (DSC) v BMW řady 5 s technologií xDrive přichází s pěti novými asistenčními funkcemi zajišťujícími „inteligentní“ zásah brzd pro větší bezpečnost a pohodlí v mnoha situacích, se kterými se lze na cestách často setkat.

Pomoc při rozjezdu v kopci

Pomoc při rozjezdu v kopci umožňuje řidiči, aby se snadno rozjel do kopce, aniž by potřeboval použít parkovací brzdu. Brzdový tlak jinak aplikovaný řidičem k udržení vozidla na místě je udržován automaticky v brzdovém systému po dobu přibližně 1,5 sekundy. Úroveň brzdového tlaku v brzdném systému závisí na sklonu svahu a na tom, zda vozidlo táhne přívěs, skutečný sklon systém vyhodnocuje pomocí snímače podélného zrychlení.

Brzda ve stavu připravenosti Stand-by

Tato funkce zkracuje brzdnou dráhu při nouzovém brždění. Kdykoli řidič náhle sejme svou nohu s plynového pedálu, je krátce (0,5 s) přitlačeno brzdové obložení na brzdových kotoučích, čímž se zkracuje doba potřebná k vytvoření brzdového tlaku pro nouzové použití brzd. Pokud dojde k použití brzd v plném rozsahu z rychlosti 100 km/h, dráha pro zastavení se zkracuje v průměru o 0,3 metru. Na druhé straně, jestliže řidič následně nepoužije brzdy, tak brzdový tlak bude opět snížen, aniž by to řidič nějak pocítil.

Suché brždění

Funkce suchého brždění neboli podpory brzdy za deště zlepšuje citlivost brzdy při jejím používání za mokra. Při jízdě za mokra vytváří rozstřikovaná voda vrstvu na brzdových kotoučích, což zmenšuje citlivost a rychlost reakce brzd. Pomocí podpory brzd za deště jsou brzdy čas od času automaticky uváděny do provozu v reakci na signál od stěračů. Brzdový tlak vyžadovaný pro tento postup k sušení brzdových kotoučů je tak malý, že řidič nepocítí žádné zpomalení či jiné síly působící na jeho vozidlo.

Vyrovnání účinku brzd proti pocitu jejich vadnutí

Vyrovnání účinku brzd při jejich zahřátí zajišťuje výkon brzdy i v momentě, kdy jsou brzdy extrémně horké: brzdy vozidla mohou za extrémně vysokých teplot brzd ztrácet svůj výkon a slábnout, což nutí řidiče k většímu tlaku na brzdový pedál, aby dosáhl obvyklého brzdícího účinku. Za takové situace funkce vyrovnání aktivně pomáhá řidiči vytvářením dodatečného brzdového tlaku.

Hladké zastavení

Hladké zastavení omezuje typické “cuknutí” auta při brždění až do zastavení. Zkušený řidič se cuknutí vyhne tím, že poleví v tlaku na brzdu těsně předtím, než se vozidlo zcela zastaví. Nyní to funkce „Soft Stop“ provádí automaticky snižováním brzdového tlaku, dokud se vozidlo úplně nezastaví. Na druhé straně, kdykoli řidič vyvine na brzdový pedál střední či větší sílu, tato funkce zůstane neaktivní, aby se udržely co nejkratší brzdné vzdálenosti.

Funkce DTC je sportovní jízdu a na sníh

Nehledě na své nové funkce, systém BMW pohonu všech kol xDrive přichází poprvé s vlastností, jež je zcela unikátní pro systém DSC vozu BMW oproti všem jiným systémům dynamické kontroly stability: je to funkce DTC (Dynamic Traction Control) neboli dynamická kontrola trakce, která záměrně dovoluje větší klouzání a větší úhel vybočení za extrémních podmínek, jako je jízda na neupraveném sněhu či ve velmi dynamickém, sportovním stylu. A podobně jako u všech BMW, systém DSC může být kompletně deaktivován, kdykoli si řidič přeje.

Funkce HDC pro bezpečnou a kontrolovanou jízdu z kopce

Jako u modelů X3 a X5, přichází systém dynamické kontroly stability (DSC) s doplňujícím programem nabízejícím četné výhody při sjíždění obtížných sklonů terénu. Systém HDC neboli kontrolovaná jízda z prudkého kopce umožňuje řidiči, aby postupoval hladce a bezpečně při sjíždění kopce, například na rozvolněných či kluzkých površích. Bez toho, aniž by řidič musel zasahovat, BMW řady 5 vybavené systémem xDrive – stejně jako převodovou skříní s nízkým převodem – se pohybuje hladce ze svahu pravidelným tempem, jen o něco rychlejším, než je rychlost chůze.

Vše co řidič musí udělat, aby aktivoval či deaktivoval funkci HDC, je stisknout jedno ze dvou programovatelných tlačítek v multifunkčním volantu řízení. Funkce HDC může být aktivována v rychlostech až do 35 km/h, automaticky snižujíce rychlost BMW řady 5 v postupu lineárního zpomalení na rychlost přibližně 12 km/h, jež je pak stále udržována. V závislosti na svých přáních si pak řidič může přizpůsobit rychlost vozidla v rámci řízení HDC od 6 - 25 km/h, jednoduše stisknutím funkce “+” a “-“ na páčce tempomatu u volantu. A pokud by měl řidič zrychlit nad hranici 35 km/h, funkce HDC se přepne do záložní polohy, zatímco zůstává automaticky deaktivována v rychlostech přesahujících 60 km/h.

BMW kontrola stability při jízdě s přívěsem

Inovativní kontrola stability při jízdě s přívěsem činí z vozu řady 5 s xDrivem ještě pohodlnější a bezpečnější vozidlo s vysokou tažnou silou. Tento systém nabízí jistotu proti riziku nebezpečné nestability, která zvyšuje při velkém náklonu nebo smyku riziko nehody. Uvážíme-li, že modely 525xi a 530xi dokáží táhnout přívěs až do hmotnosti 2000 kg (model 525xi s manuální převodovkou: 1800 kg), má tento druh bezpečnosti velký význam.

Z hlediska dynamiky řízení každé vozidlo s přívěsem vytváří systém náchylný k vibracím s kyvadlovou tendencí, rostoucí s rychlostí jízdy. I za poměrně nízkých rychlostí se může stát těžký přívěs těžko ovladatelným, jakmile se již jednou začal kývat a nebyla okamžitě podniknuta vhodná protiopatření. Systém stability přívěsu rozpoznává toto nebezpečné riziko kývání a rychle používá brzdy na táhnoucím vozidle (na přívěsu také, přes nájezdovou brzdu), aby se v zájmu větší bezpečnosti opět stabilizovalo jak vozidlo samotné, tak přívěs.

Systém “rozpoznává” přívěs, jakmile je elektroinstalace přívěsu prostřednictvím zástrčky připojena k tažnému vozidlu a je schopen zasahovat od rychlosti 65 km/h. Tato funkce je realizována sledováním signálu o kmitavém zrychlení, informujícího jednotku řízení DSC o rotačním pohybu vozidla. Pomocí tohoto signálu, který je stále sledován, boční kmitání spojení vozidla/přívěsu v kyvadlovém pohybu představuje typický signál okamžitě detektovaný řídicí jednotkou.

Jakmile je překročena určitá hranice, vytváří se brzdový tlak na všech čtyřech kolech pro sílu zpomalení mezi 2,5 a 4 m/s, bez potřeby zásahu řidiče. Ve stejném čase je výkon motoru krátce omezen na minimum. Prudký pokles rychlosti v tomto případě rychle stabilizuje vozidlo a jeho přívěs a řidič bude informován o tomto aktivním zásahu blikáním kontrolky DSC/xDrive. Systém je součástí DSC, deaktivací DSC se vypne i kontrola stability přívěsu.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Sjezd ČSSD rozhodl Zeman Komentář Martina Čabana: Sjezd ČSSD rozhodl Zeman

Malý div, že sociální demokracie přepřahá. Spíše je s…

Babiš se sešel se Zemanem, na večeři v Průhonicích řešili podporu vlády Babiš se sešel se Zemanem, na večeři v Průhonicích řešili podporu vlády

Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) dnes v Průhonicích…

ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle

Královéhradecký kulturní dům Střelnice už něco pamatuje.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

 



Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr

Tohle trochu kontroverzní BMW vydrželo na trhu osm let a…

Test 100.000 km: BMW 528i Touring Test 100.000 km: BMW 528i Touring

Šestiválcové BMW 130i plných pět let vedlo závěrečnou…

 



 
Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Včera

Výroba Scirocca loni skončila. Pojďme si připomenout jeho dávného předchůdce ze sedmdesátých let.




Blesk.cz

Tisíce lyžařů nalákal čerstvý sníh a sluníčko. Hory hlásí rekordní návštěvnost

Tisíce lyžařů nalákal čerstvý sníh a sluníčko. Hory…

Výborné sněhové podmínky a dobré počasí přilákaly do zimních areálů v Česku desítky tisíc lyžařů, na své si…

Pavla Zedníčka obchází smrt: Sebevražda v jeho domě!

Pavla Zedníčka obchází smrt: Sebevražda v jeho domě!

Zdá se, že kolem Pavla Zedníčka (68) nebezpečně krouží smrt. Stále ještě truchlí po synovci Jakubovi (†27),…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Erbanové cesta ke hvězdám: nařčení ze zrady, finanční krize a sladký bronz

Erbanové cesta ke hvězdám: nařčení ze zrady,…

Nechtěla hrát v české reprezentaci druhé housle. Proto se Karolína Erbanová rozhodla pro riskantní krok a odešla…

 

Reflex.cz

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany a místopředseda Poslanecké Sněmovny Jan Hamáček. V…

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení hromadných sebevražd kytovců

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení…

Vědci už dlouho hledají příčiny, proč velryby vplouvají na mělčiny, kde hromadně hynou. Jednu z nich teď možná…