Nové funkce dynamické kontroly stability v BMW 5

Nové funkce dynamické kontroly stability v BMW 5

 

Nejnovější generace systému dynamické kontroly stability (DSC) v BMW řady 5 s technologií xDrive přichází s pěti novými asistenčními funkcemi.

Nejnovější generace systému dynamické kontroly stability (DSC) v BMW řady 5 s technologií xDrive přichází s pěti novými asistenčními funkcemi zajišťujícími „inteligentní“ zásah brzd pro větší bezpečnost a pohodlí v mnoha situacích, se kterými se lze na cestách často setkat.

Pomoc při rozjezdu v kopci

Pomoc při rozjezdu v kopci umožňuje řidiči, aby se snadno rozjel do kopce, aniž by potřeboval použít parkovací brzdu. Brzdový tlak jinak aplikovaný řidičem k udržení vozidla na místě je udržován automaticky v brzdovém systému po dobu přibližně 1,5 sekundy. Úroveň brzdového tlaku v brzdném systému závisí na sklonu svahu a na tom, zda vozidlo táhne přívěs, skutečný sklon systém vyhodnocuje pomocí snímače podélného zrychlení.

Brzda ve stavu připravenosti Stand-by

Tato funkce zkracuje brzdnou dráhu při nouzovém brždění. Kdykoli řidič náhle sejme svou nohu s plynového pedálu, je krátce (0,5 s) přitlačeno brzdové obložení na brzdových kotoučích, čímž se zkracuje doba potřebná k vytvoření brzdového tlaku pro nouzové použití brzd. Pokud dojde k použití brzd v plném rozsahu z rychlosti 100 km/h, dráha pro zastavení se zkracuje v průměru o 0,3 metru. Na druhé straně, jestliže řidič následně nepoužije brzdy, tak brzdový tlak bude opět snížen, aniž by to řidič nějak pocítil.

Suché brždění

Funkce suchého brždění neboli podpory brzdy za deště zlepšuje citlivost brzdy při jejím používání za mokra. Při jízdě za mokra vytváří rozstřikovaná voda vrstvu na brzdových kotoučích, což zmenšuje citlivost a rychlost reakce brzd. Pomocí podpory brzd za deště jsou brzdy čas od času automaticky uváděny do provozu v reakci na signál od stěračů. Brzdový tlak vyžadovaný pro tento postup k sušení brzdových kotoučů je tak malý, že řidič nepocítí žádné zpomalení či jiné síly působící na jeho vozidlo.

Vyrovnání účinku brzd proti pocitu jejich vadnutí

Vyrovnání účinku brzd při jejich zahřátí zajišťuje výkon brzdy i v momentě, kdy jsou brzdy extrémně horké: brzdy vozidla mohou za extrémně vysokých teplot brzd ztrácet svůj výkon a slábnout, což nutí řidiče k většímu tlaku na brzdový pedál, aby dosáhl obvyklého brzdícího účinku. Za takové situace funkce vyrovnání aktivně pomáhá řidiči vytvářením dodatečného brzdového tlaku.

Hladké zastavení

Hladké zastavení omezuje typické “cuknutí” auta při brždění až do zastavení. Zkušený řidič se cuknutí vyhne tím, že poleví v tlaku na brzdu těsně předtím, než se vozidlo zcela zastaví. Nyní to funkce „Soft Stop“ provádí automaticky snižováním brzdového tlaku, dokud se vozidlo úplně nezastaví. Na druhé straně, kdykoli řidič vyvine na brzdový pedál střední či větší sílu, tato funkce zůstane neaktivní, aby se udržely co nejkratší brzdné vzdálenosti.

Funkce DTC je sportovní jízdu a na sníh

Nehledě na své nové funkce, systém BMW pohonu všech kol xDrive přichází poprvé s vlastností, jež je zcela unikátní pro systém DSC vozu BMW oproti všem jiným systémům dynamické kontroly stability: je to funkce DTC (Dynamic Traction Control) neboli dynamická kontrola trakce, která záměrně dovoluje větší klouzání a větší úhel vybočení za extrémních podmínek, jako je jízda na neupraveném sněhu či ve velmi dynamickém, sportovním stylu. A podobně jako u všech BMW, systém DSC může být kompletně deaktivován, kdykoli si řidič přeje.

Funkce HDC pro bezpečnou a kontrolovanou jízdu z kopce

Jako u modelů X3 a X5, přichází systém dynamické kontroly stability (DSC) s doplňujícím programem nabízejícím četné výhody při sjíždění obtížných sklonů terénu. Systém HDC neboli kontrolovaná jízda z prudkého kopce umožňuje řidiči, aby postupoval hladce a bezpečně při sjíždění kopce, například na rozvolněných či kluzkých površích. Bez toho, aniž by řidič musel zasahovat, BMW řady 5 vybavené systémem xDrive – stejně jako převodovou skříní s nízkým převodem – se pohybuje hladce ze svahu pravidelným tempem, jen o něco rychlejším, než je rychlost chůze.

Vše co řidič musí udělat, aby aktivoval či deaktivoval funkci HDC, je stisknout jedno ze dvou programovatelných tlačítek v multifunkčním volantu řízení. Funkce HDC může být aktivována v rychlostech až do 35 km/h, automaticky snižujíce rychlost BMW řady 5 v postupu lineárního zpomalení na rychlost přibližně 12 km/h, jež je pak stále udržována. V závislosti na svých přáních si pak řidič může přizpůsobit rychlost vozidla v rámci řízení HDC od 6 - 25 km/h, jednoduše stisknutím funkce “+” a “-“ na páčce tempomatu u volantu. A pokud by měl řidič zrychlit nad hranici 35 km/h, funkce HDC se přepne do záložní polohy, zatímco zůstává automaticky deaktivována v rychlostech přesahujících 60 km/h.

BMW kontrola stability při jízdě s přívěsem

Inovativní kontrola stability při jízdě s přívěsem činí z vozu řady 5 s xDrivem ještě pohodlnější a bezpečnější vozidlo s vysokou tažnou silou. Tento systém nabízí jistotu proti riziku nebezpečné nestability, která zvyšuje při velkém náklonu nebo smyku riziko nehody. Uvážíme-li, že modely 525xi a 530xi dokáží táhnout přívěs až do hmotnosti 2000 kg (model 525xi s manuální převodovkou: 1800 kg), má tento druh bezpečnosti velký význam.

Z hlediska dynamiky řízení každé vozidlo s přívěsem vytváří systém náchylný k vibracím s kyvadlovou tendencí, rostoucí s rychlostí jízdy. I za poměrně nízkých rychlostí se může stát těžký přívěs těžko ovladatelným, jakmile se již jednou začal kývat a nebyla okamžitě podniknuta vhodná protiopatření. Systém stability přívěsu rozpoznává toto nebezpečné riziko kývání a rychle používá brzdy na táhnoucím vozidle (na přívěsu také, přes nájezdovou brzdu), aby se v zájmu větší bezpečnosti opět stabilizovalo jak vozidlo samotné, tak přívěs.

Systém “rozpoznává” přívěs, jakmile je elektroinstalace přívěsu prostřednictvím zástrčky připojena k tažnému vozidlu a je schopen zasahovat od rychlosti 65 km/h. Tato funkce je realizována sledováním signálu o kmitavém zrychlení, informujícího jednotku řízení DSC o rotačním pohybu vozidla. Pomocí tohoto signálu, který je stále sledován, boční kmitání spojení vozidla/přívěsu v kyvadlovém pohybu představuje typický signál okamžitě detektovaný řídicí jednotkou.

Jakmile je překročena určitá hranice, vytváří se brzdový tlak na všech čtyřech kolech pro sílu zpomalení mezi 2,5 a 4 m/s, bez potřeby zásahu řidiče. Ve stejném čase je výkon motoru krátce omezen na minimum. Prudký pokles rychlosti v tomto případě rychle stabilizuje vozidlo a jeho přívěs a řidič bude informován o tomto aktivním zásahu blikáním kontrolky DSC/xDrive. Systém je součástí DSC, deaktivací DSC se vypne i kontrola stability přívěsu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard

Největší britská maloobchodní společnost Tesco by v brzké…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr Ojeté BMW 5 E60: Spíše podprůměr

Tohle trochu kontroverzní BMW vydrželo na trhu osm let a…

Test 100.000 km: BMW 528i Touring Test 100.000 km: BMW 528i Touring

Šestiválcové BMW 130i plných pět let vedlo závěrečnou…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Dnes 19:00

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo tajemství: Ostražitý samotář je kvůli rodičům!

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo…

Vedl hokejový tým Kladna i sportovní redakci České televize, řada diváků ho má v paměti i jako kulatého…

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

 

iSport.cz

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth kapituloval, Gudas se pral

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth…

ONLINE | Český souboj nabízí dnešní střetnutí Columbusu s Philadelphií. Na straně domácích už se těší na play…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…