15.6. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nové podvozky DAF CF a XF: Speciality

 

Nizozemský výrobce nabídl v loňském roce devět variant podvozků CF a XF. Letos na jaře přidává stejný počet přizpůsobený zejména nástavbám.

Koncept postupného rozšiřování nabídky typů CF a XF ve specifikaci Euro 6 má jasnou logiku. V dubnu loňského roku odstartoval dostupnost obou typů tahač XF 4x2 s motorem MX-13. O dva měsíce později přibyla podobná verze s kabinou CF.

Na říjen si DAF naplánoval obě budky CF a XF s novým jedenáctilitrovým motorem MX-11 a pohonem 4x2 nebo 6x2 s řízenou vodicí nápravou (typ FTG). Novinky jsme v Nizozemsku bez prodlevy vyzkoušeli (AutoProfi 11/2013). Od listopadu se dostupnost vozů rozšířila o provedení 6x2 s vlečenou zadní osou s jednoduchou montáží kol (typ FAR) či dvoumontáží (typ FAS).

V prosinci přibyla verze s řízenou zadní vlečenou nápravou (FAN) a FAG s řízenou vodicí zadní osou. Nabídku završil podvozek FAT do náročnějšího terénu s konfigurací 6x4 s oběma poháněnými zadními nápravami.

Novinky pro nástavby

Společnost DAF dále rozšiřuje nabídku o podvozky pro montáž nástaveb se třemi a čtyřmi osami. Jde o provedení s vlečenou zadní nápravou, s řízenou vlečenou zadní nápravou nebo se dvěma poháněnými nápravami. Pneumatické odpružení bylo přepracováno a jeho přednosti vyniknou například u vozidel s výměnnými nástavbami BDF uchycenými k podvozku pomocí rychloupínacích trnů. BDF nástavby jsou velmi oblíbené v Německu a přibývá jich na českých a slovenských silnicích.

S vlečenou nápravou

Největší předností nových podvozků pro montáž nástaveb řady Euro 6 CF a XF 6x2 s vlečenou zadní nápravou je jejich vysoká užitečná hmotnost. Typ FAR se 7,5tunovou vlečenou zadní nápravou opatřenou jednoduchou montáží kol nabízí užitečnou hmotnost přesahující třináct tun. Modely CF a XF FAR jsou tedy ideálními podvozky pro celostátní a mezinárodní chladírenskou a mrazírenskou přepravu s velkými požadavky na užitečné zatížení. Velmi vhodné jsou pak pro velkoobjemovou přepravu, například v automobilovém průmyslu.

Typ FAS s desetitunovou vlečenou nápravou opatřenou dvoumontáží kol poskytuje velkou stabilitu vozidla. Ta je důležitá pro přepravu nákladů s vysoko umístěným těžištěm. Jde například o přepravu kontejnerů, cisteren nebo zvířat. Modely CF a XF 6 x 2 FAR a FAS jsou k dispozici s rozvorem náprav od 4,2 do 5,9 metru.

Vlečená řízená

Do programu řad CF a XF Euro 6 se dostaly varianty se zadní vlečenou řízenou nápravou (FAN). Podvozky vynikají manévrovatelností ve stísněných podmínkách. Nachází uplatnění zejména v městských oblastech, například jako vozidlo pro svoz odpadu nebo k zásobování obchodů v centrech aglomerací.

Na vzduchu i vpředu

Pneumatické odpružení zadních náprav se zvětšeným rozsahem doplňuje další novinka ve formě vzduchového pérování pro přední nápravu. Tento prvek u vozidel 6x2 samozřejmě směřuje především k výměnným nástavbám.

Dráha zdvihu přední nápravy činí minimálně 280 milimetrů a podobně až 285 milimetrů u zadních náprav. Díky větší zásobě stlačeného vzduchu došlo ke zrychlení změny výšky podvozku i v případě, že je prováděno opakovaně v rychlém sledu za sebou. Všechna tato vylepšení znamenají zkrácení doby nakládky, nárůst efektivitu dopravy a vyšší uživatelský komfort.

Společnost nyní nabízí kompletní vozidla v provedení BDF z výroby včetně rámu, zámků s pojistkou a kompletního elektrického systému. Je možné vybrat si z variant pro výměnné nástavby s délkou až 7,45 m s parkovací výškou 1,32 m a konfigurací podvozku vhodných pro kontejnery s délkou až 7,82 m (parkovací výška 1,12 – 1,32 m).

Vodicí řízená

Řízenou vlečenou zadní nápravu potkáte na českých i evropských silnicích často a nizozemský výrobce otevřel vrátka i velmi specifickému podvozku 6x2 s vodicí řízenou nápravou (FAG). Díky pevné poslední nápravě vyniká na tomto konci vozidla nosností, ale vodicí řízená náprava dodává podvozku výbornou manévrovatelnou. Tato kombinace se hodí zejména pro svoz odpadu se zadním nakladačem a lisem nebo k přepravě mléka. Řízená vodicí náprava s maximální technickou nosností 7,5 tuny je umístěna před poháněnou zadní třináctitunovou nápravou.

Více hnaných

Od běžných či spíše speciálních konfigurací podvozků CF a XF s jedinou hnanou nápravou přejděme k typům do náročnějších adhezních podmínek.

Podvozky 8×4 typu FAD se zaměřují na přepravu nadměrných nákladů. Pro tyto aplikace byla vyvinuta zadní tandemová náprava s osmiprvkovým zavěšením a kolovými redukcemi. Pro aplikace, u nichž není vyžadována jízda v těžkém terénu, je alternativně nabízena zadní tandemová náprava bez kolových redukcí. Podvozky 8×4 se hodí pro montáž sklápěček, domíchávačů betonu, čerpadel betonu nebo další speciální aplikace.

Třínápravový podvozek 6×4 FAT s nosností tandemové nápravy 26 tun míří k přepravě písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a kontejnerů. K dispozici je s maximální nosností přední nápravy devět tun a s celkovou hmotností soupravy až šedesát tun.

Nejen lepší trakci ale i zdolávání nerovností nezpevněné komunikace slibuje speciální provedení CF Construction v konfiguraci 8x4 nebo 6x4. Vyznačuje se nájezdovým úhlem 25 stupňů a světlou výškou až 400 mm díky upravenému zavěšení náprav.

Příprava na nástavby

Společnost DAF se při konstrukci nových podvozků zaměřila také na uspořádání součástí podvozku. Komponenty jako katalyzátor SCR a filtr pevných částic mohou být již z výroby umístěny v různých pozicích v závislosti na požadavcích klienta. Standardní nádrž na kapalinu AdBlue bývá standardně umístěna na podvozku, ale je možné ji přesunout pod kabinu. K dispozici je několik variant umístění akumulátorů. Díky chytrému rozmístění všech těchto komponent mohou také podvozky pro montáž nástaveb nabídnout palivové nádrže o objemu 1200 litrů. V případě požadavku na montáž různých ovládacích skříní, čerpadel nebo generátorů je k dispozici volný prostor o délce až 2,30 m.

Elektrický systém vozidel DAF Euro 6 je koncipován nově, aby docílil co největší odolnosti vůči mechanickým a povětrnostním vlivům. Elektrické a elektronické systémy potřebné pro ovládání a připojení nástavby jsou přehledně seskupeny a odděleny od funkcí vozidla. To usnadňuje práci nástavbářům a zkracuje dobu montáže nástavby.

Podvozky CF a XF jdou z výroby se specifickým rozmístěním otvorů a osazeny oporami pro upevnění nástavby různých druhů. Podvozky jsou tak v souladu s metodou Body Attachment Method (BAM), která tvoří předpoklad pro přesnou a spolehlivou dodatečnou montáž.

Pomocné pohony

Pro efektivní využití různých typů nástaveb jsou u podvozků CF a XF k dispozici četná PTO. Doplňkově k běžným pomocným pohonům z převodovky je u jedenácti– i třináctilitrového motoru k dispozici také PTO pro pohon generátoru například chladicí jednotky. Tento pomocný vývod je dodáván včetně držáků generátoru, což zvyšuje životnost drážkových řemenů.

Novým pomocným pohonem motoru MX-11 je PTO v poloze jedenácti hodin s točivým momentem 250 N.m, připravený pro přímou montáž čerpadla. V přední části motoru bez zásahu do zástavbové oblasti je volitelně k dispozici také pohon čerpadla o výkonu až 35 kW.

Pohonný řetězec

S rozšířením specifikací podvozků CF a XF souvisejí dva šestiválcové motory MX. Agregát MX-13 o výkonu 303-375 kW doplňuje nový šestiválec MX-11 pracující v rozsahu 210 až 320 kW. Komu stačí 10,9litrový agregát, získá ve srovnání s objemnější jednotkou 180 kg užitečné hmotnosti. Kromě přímo řazené převodovky lze na přání získat i automatizovanou AS Tronic se speciálním softwarem pro dálkovou či těžkou přepravu, jízdu v terénu nebo transport kapalin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Nákladní DAF Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…