15.6. 2014 Ladislav Černý

Nové podvozky DAF CF a XF: Speciality

 

Nizozemský výrobce nabídl v loňském roce devět variant podvozků CF a XF. Letos na jaře přidává stejný počet přizpůsobený zejména nástavbám.

Koncept postupného rozšiřování nabídky typů CF a XF ve specifikaci Euro 6 má jasnou logiku. V dubnu loňského roku odstartoval dostupnost obou typů tahač XF 4x2 s motorem MX-13. O dva měsíce později přibyla podobná verze s kabinou CF.

Na říjen si DAF naplánoval obě budky CF a XF s novým jedenáctilitrovým motorem MX-11 a pohonem 4x2 nebo 6x2 s řízenou vodicí nápravou (typ FTG). Novinky jsme v Nizozemsku bez prodlevy vyzkoušeli (AutoProfi 11/2013). Od listopadu se dostupnost vozů rozšířila o provedení 6x2 s vlečenou zadní osou s jednoduchou montáží kol (typ FAR) či dvoumontáží (typ FAS).

V prosinci přibyla verze s řízenou zadní vlečenou nápravou (FAN) a FAG s řízenou vodicí zadní osou. Nabídku završil podvozek FAT do náročnějšího terénu s konfigurací 6x4 s oběma poháněnými zadními nápravami.

Novinky pro nástavby

Společnost DAF dále rozšiřuje nabídku o podvozky pro montáž nástaveb se třemi a čtyřmi osami. Jde o provedení s vlečenou zadní nápravou, s řízenou vlečenou zadní nápravou nebo se dvěma poháněnými nápravami. Pneumatické odpružení bylo přepracováno a jeho přednosti vyniknou například u vozidel s výměnnými nástavbami BDF uchycenými k podvozku pomocí rychloupínacích trnů. BDF nástavby jsou velmi oblíbené v Německu a přibývá jich na českých a slovenských silnicích.

S vlečenou nápravou

Největší předností nových podvozků pro montáž nástaveb řady Euro 6 CF a XF 6x2 s vlečenou zadní nápravou je jejich vysoká užitečná hmotnost. Typ FAR se 7,5tunovou vlečenou zadní nápravou opatřenou jednoduchou montáží kol nabízí užitečnou hmotnost přesahující třináct tun. Modely CF a XF FAR jsou tedy ideálními podvozky pro celostátní a mezinárodní chladírenskou a mrazírenskou přepravu s velkými požadavky na užitečné zatížení. Velmi vhodné jsou pak pro velkoobjemovou přepravu, například v automobilovém průmyslu.

Typ FAS s desetitunovou vlečenou nápravou opatřenou dvoumontáží kol poskytuje velkou stabilitu vozidla. Ta je důležitá pro přepravu nákladů s vysoko umístěným těžištěm. Jde například o přepravu kontejnerů, cisteren nebo zvířat. Modely CF a XF 6 x 2 FAR a FAS jsou k dispozici s rozvorem náprav od 4,2 do 5,9 metru.

Vlečená řízená

Do programu řad CF a XF Euro 6 se dostaly varianty se zadní vlečenou řízenou nápravou (FAN). Podvozky vynikají manévrovatelností ve stísněných podmínkách. Nachází uplatnění zejména v městských oblastech, například jako vozidlo pro svoz odpadu nebo k zásobování obchodů v centrech aglomerací.

Na vzduchu i vpředu

Pneumatické odpružení zadních náprav se zvětšeným rozsahem doplňuje další novinka ve formě vzduchového pérování pro přední nápravu. Tento prvek u vozidel 6x2 samozřejmě směřuje především k výměnným nástavbám.

Dráha zdvihu přední nápravy činí minimálně 280 milimetrů a podobně až 285 milimetrů u zadních náprav. Díky větší zásobě stlačeného vzduchu došlo ke zrychlení změny výšky podvozku i v případě, že je prováděno opakovaně v rychlém sledu za sebou. Všechna tato vylepšení znamenají zkrácení doby nakládky, nárůst efektivitu dopravy a vyšší uživatelský komfort.

Společnost nyní nabízí kompletní vozidla v provedení BDF z výroby včetně rámu, zámků s pojistkou a kompletního elektrického systému. Je možné vybrat si z variant pro výměnné nástavby s délkou až 7,45 m s parkovací výškou 1,32 m a konfigurací podvozku vhodných pro kontejnery s délkou až 7,82 m (parkovací výška 1,12 – 1,32 m).

Vodicí řízená

Řízenou vlečenou zadní nápravu potkáte na českých i evropských silnicích často a nizozemský výrobce otevřel vrátka i velmi specifickému podvozku 6x2 s vodicí řízenou nápravou (FAG). Díky pevné poslední nápravě vyniká na tomto konci vozidla nosností, ale vodicí řízená náprava dodává podvozku výbornou manévrovatelnou. Tato kombinace se hodí zejména pro svoz odpadu se zadním nakladačem a lisem nebo k přepravě mléka. Řízená vodicí náprava s maximální technickou nosností 7,5 tuny je umístěna před poháněnou zadní třináctitunovou nápravou.

Více hnaných

Od běžných či spíše speciálních konfigurací podvozků CF a XF s jedinou hnanou nápravou přejděme k typům do náročnějších adhezních podmínek.

Podvozky 8×4 typu FAD se zaměřují na přepravu nadměrných nákladů. Pro tyto aplikace byla vyvinuta zadní tandemová náprava s osmiprvkovým zavěšením a kolovými redukcemi. Pro aplikace, u nichž není vyžadována jízda v těžkém terénu, je alternativně nabízena zadní tandemová náprava bez kolových redukcí. Podvozky 8×4 se hodí pro montáž sklápěček, domíchávačů betonu, čerpadel betonu nebo další speciální aplikace.

Třínápravový podvozek 6×4 FAT s nosností tandemové nápravy 26 tun míří k přepravě písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a kontejnerů. K dispozici je s maximální nosností přední nápravy devět tun a s celkovou hmotností soupravy až šedesát tun.

Nejen lepší trakci ale i zdolávání nerovností nezpevněné komunikace slibuje speciální provedení CF Construction v konfiguraci 8x4 nebo 6x4. Vyznačuje se nájezdovým úhlem 25 stupňů a světlou výškou až 400 mm díky upravenému zavěšení náprav.

Příprava na nástavby

Společnost DAF se při konstrukci nových podvozků zaměřila také na uspořádání součástí podvozku. Komponenty jako katalyzátor SCR a filtr pevných částic mohou být již z výroby umístěny v různých pozicích v závislosti na požadavcích klienta. Standardní nádrž na kapalinu AdBlue bývá standardně umístěna na podvozku, ale je možné ji přesunout pod kabinu. K dispozici je několik variant umístění akumulátorů. Díky chytrému rozmístění všech těchto komponent mohou také podvozky pro montáž nástaveb nabídnout palivové nádrže o objemu 1200 litrů. V případě požadavku na montáž různých ovládacích skříní, čerpadel nebo generátorů je k dispozici volný prostor o délce až 2,30 m.

Elektrický systém vozidel DAF Euro 6 je koncipován nově, aby docílil co největší odolnosti vůči mechanickým a povětrnostním vlivům. Elektrické a elektronické systémy potřebné pro ovládání a připojení nástavby jsou přehledně seskupeny a odděleny od funkcí vozidla. To usnadňuje práci nástavbářům a zkracuje dobu montáže nástavby.

Podvozky CF a XF jdou z výroby se specifickým rozmístěním otvorů a osazeny oporami pro upevnění nástavby různých druhů. Podvozky jsou tak v souladu s metodou Body Attachment Method (BAM), která tvoří předpoklad pro přesnou a spolehlivou dodatečnou montáž.

Pomocné pohony

Pro efektivní využití různých typů nástaveb jsou u podvozků CF a XF k dispozici četná PTO. Doplňkově k běžným pomocným pohonům z převodovky je u jedenácti– i třináctilitrového motoru k dispozici také PTO pro pohon generátoru například chladicí jednotky. Tento pomocný vývod je dodáván včetně držáků generátoru, což zvyšuje životnost drážkových řemenů.

Novým pomocným pohonem motoru MX-11 je PTO v poloze jedenácti hodin s točivým momentem 250 N.m, připravený pro přímou montáž čerpadla. V přední části motoru bez zásahu do zástavbové oblasti je volitelně k dispozici také pohon čerpadla o výkonu až 35 kW.

Pohonný řetězec

S rozšířením specifikací podvozků CF a XF souvisejí dva šestiválcové motory MX. Agregát MX-13 o výkonu 303-375 kW doplňuje nový šestiválec MX-11 pracující v rozsahu 210 až 320 kW. Komu stačí 10,9litrový agregát, získá ve srovnání s objemnější jednotkou 180 kg užitečné hmotnosti. Kromě přímo řazené převodovky lze na přání získat i automatizovanou AS Tronic se speciálním softwarem pro dálkovou či těžkou přepravu, jízdu v terénu nebo transport kapalin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…