reklama


15.6. 2014 Ladislav Černý

Nové podvozky DAF CF a XF: Speciality

 

Nizozemský výrobce nabídl v loňském roce devět variant podvozků CF a XF. Letos na jaře přidává stejný počet přizpůsobený zejména nástavbám.

Koncept postupného rozšiřování nabídky typů CF a XF ve specifikaci Euro 6 má jasnou logiku. V dubnu loňského roku odstartoval dostupnost obou typů tahač XF 4x2 s motorem MX-13. O dva měsíce později přibyla podobná verze s kabinou CF.

Na říjen si DAF naplánoval obě budky CF a XF s novým jedenáctilitrovým motorem MX-11 a pohonem 4x2 nebo 6x2 s řízenou vodicí nápravou (typ FTG). Novinky jsme v Nizozemsku bez prodlevy vyzkoušeli (AutoProfi 11/2013). Od listopadu se dostupnost vozů rozšířila o provedení 6x2 s vlečenou zadní osou s jednoduchou montáží kol (typ FAR) či dvoumontáží (typ FAS).

V prosinci přibyla verze s řízenou zadní vlečenou nápravou (FAN) a FAG s řízenou vodicí zadní osou. Nabídku završil podvozek FAT do náročnějšího terénu s konfigurací 6x4 s oběma poháněnými zadními nápravami.

Novinky pro nástavby

Společnost DAF dále rozšiřuje nabídku o podvozky pro montáž nástaveb se třemi a čtyřmi osami. Jde o provedení s vlečenou zadní nápravou, s řízenou vlečenou zadní nápravou nebo se dvěma poháněnými nápravami. Pneumatické odpružení bylo přepracováno a jeho přednosti vyniknou například u vozidel s výměnnými nástavbami BDF uchycenými k podvozku pomocí rychloupínacích trnů. BDF nástavby jsou velmi oblíbené v Německu a přibývá jich na českých a slovenských silnicích.

S vlečenou nápravou

Největší předností nových podvozků pro montáž nástaveb řady Euro 6 CF a XF 6x2 s vlečenou zadní nápravou je jejich vysoká užitečná hmotnost. Typ FAR se 7,5tunovou vlečenou zadní nápravou opatřenou jednoduchou montáží kol nabízí užitečnou hmotnost přesahující třináct tun. Modely CF a XF FAR jsou tedy ideálními podvozky pro celostátní a mezinárodní chladírenskou a mrazírenskou přepravu s velkými požadavky na užitečné zatížení. Velmi vhodné jsou pak pro velkoobjemovou přepravu, například v automobilovém průmyslu.

Typ FAS s desetitunovou vlečenou nápravou opatřenou dvoumontáží kol poskytuje velkou stabilitu vozidla. Ta je důležitá pro přepravu nákladů s vysoko umístěným těžištěm. Jde například o přepravu kontejnerů, cisteren nebo zvířat. Modely CF a XF 6 x 2 FAR a FAS jsou k dispozici s rozvorem náprav od 4,2 do 5,9 metru.

Vlečená řízená

Do programu řad CF a XF Euro 6 se dostaly varianty se zadní vlečenou řízenou nápravou (FAN). Podvozky vynikají manévrovatelností ve stísněných podmínkách. Nachází uplatnění zejména v městských oblastech, například jako vozidlo pro svoz odpadu nebo k zásobování obchodů v centrech aglomerací.

Na vzduchu i vpředu

Pneumatické odpružení zadních náprav se zvětšeným rozsahem doplňuje další novinka ve formě vzduchového pérování pro přední nápravu. Tento prvek u vozidel 6x2 samozřejmě směřuje především k výměnným nástavbám.

Dráha zdvihu přední nápravy činí minimálně 280 milimetrů a podobně až 285 milimetrů u zadních náprav. Díky větší zásobě stlačeného vzduchu došlo ke zrychlení změny výšky podvozku i v případě, že je prováděno opakovaně v rychlém sledu za sebou. Všechna tato vylepšení znamenají zkrácení doby nakládky, nárůst efektivitu dopravy a vyšší uživatelský komfort.

Společnost nyní nabízí kompletní vozidla v provedení BDF z výroby včetně rámu, zámků s pojistkou a kompletního elektrického systému. Je možné vybrat si z variant pro výměnné nástavby s délkou až 7,45 m s parkovací výškou 1,32 m a konfigurací podvozku vhodných pro kontejnery s délkou až 7,82 m (parkovací výška 1,12 – 1,32 m).

Vodicí řízená

Řízenou vlečenou zadní nápravu potkáte na českých i evropských silnicích často a nizozemský výrobce otevřel vrátka i velmi specifickému podvozku 6x2 s vodicí řízenou nápravou (FAG). Díky pevné poslední nápravě vyniká na tomto konci vozidla nosností, ale vodicí řízená náprava dodává podvozku výbornou manévrovatelnou. Tato kombinace se hodí zejména pro svoz odpadu se zadním nakladačem a lisem nebo k přepravě mléka. Řízená vodicí náprava s maximální technickou nosností 7,5 tuny je umístěna před poháněnou zadní třináctitunovou nápravou.

Více hnaných

Od běžných či spíše speciálních konfigurací podvozků CF a XF s jedinou hnanou nápravou přejděme k typům do náročnějších adhezních podmínek.

Podvozky 8×4 typu FAD se zaměřují na přepravu nadměrných nákladů. Pro tyto aplikace byla vyvinuta zadní tandemová náprava s osmiprvkovým zavěšením a kolovými redukcemi. Pro aplikace, u nichž není vyžadována jízda v těžkém terénu, je alternativně nabízena zadní tandemová náprava bez kolových redukcí. Podvozky 8×4 se hodí pro montáž sklápěček, domíchávačů betonu, čerpadel betonu nebo další speciální aplikace.

Třínápravový podvozek 6×4 FAT s nosností tandemové nápravy 26 tun míří k přepravě písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a kontejnerů. K dispozici je s maximální nosností přední nápravy devět tun a s celkovou hmotností soupravy až šedesát tun.

Nejen lepší trakci ale i zdolávání nerovností nezpevněné komunikace slibuje speciální provedení CF Construction v konfiguraci 8x4 nebo 6x4. Vyznačuje se nájezdovým úhlem 25 stupňů a světlou výškou až 400 mm díky upravenému zavěšení náprav.

Příprava na nástavby

Společnost DAF se při konstrukci nových podvozků zaměřila také na uspořádání součástí podvozku. Komponenty jako katalyzátor SCR a filtr pevných částic mohou být již z výroby umístěny v různých pozicích v závislosti na požadavcích klienta. Standardní nádrž na kapalinu AdBlue bývá standardně umístěna na podvozku, ale je možné ji přesunout pod kabinu. K dispozici je několik variant umístění akumulátorů. Díky chytrému rozmístění všech těchto komponent mohou také podvozky pro montáž nástaveb nabídnout palivové nádrže o objemu 1200 litrů. V případě požadavku na montáž různých ovládacích skříní, čerpadel nebo generátorů je k dispozici volný prostor o délce až 2,30 m.

Elektrický systém vozidel DAF Euro 6 je koncipován nově, aby docílil co největší odolnosti vůči mechanickým a povětrnostním vlivům. Elektrické a elektronické systémy potřebné pro ovládání a připojení nástavby jsou přehledně seskupeny a odděleny od funkcí vozidla. To usnadňuje práci nástavbářům a zkracuje dobu montáže nástavby.

Podvozky CF a XF jdou z výroby se specifickým rozmístěním otvorů a osazeny oporami pro upevnění nástavby různých druhů. Podvozky jsou tak v souladu s metodou Body Attachment Method (BAM), která tvoří předpoklad pro přesnou a spolehlivou dodatečnou montáž.

Pomocné pohony

Pro efektivní využití různých typů nástaveb jsou u podvozků CF a XF k dispozici četná PTO. Doplňkově k běžným pomocným pohonům z převodovky je u jedenácti– i třináctilitrového motoru k dispozici také PTO pro pohon generátoru například chladicí jednotky. Tento pomocný vývod je dodáván včetně držáků generátoru, což zvyšuje životnost drážkových řemenů.

Novým pomocným pohonem motoru MX-11 je PTO v poloze jedenácti hodin s točivým momentem 250 N.m, připravený pro přímou montáž čerpadla. V přední části motoru bez zásahu do zástavbové oblasti je volitelně k dispozici také pohon čerpadla o výkonu až 35 kW.

Pohonný řetězec

S rozšířením specifikací podvozků CF a XF souvisejí dva šestiválcové motory MX. Agregát MX-13 o výkonu 303-375 kW doplňuje nový šestiválec MX-11 pracující v rozsahu 210 až 320 kW. Komu stačí 10,9litrový agregát, získá ve srovnání s objemnější jednotkou 180 kg užitečné hmotnosti. Kromě přímo řazené převodovky lze na přání získat i automatizovanou AS Tronic se speciálním softwarem pro dálkovou či těžkou přepravu, jízdu v terénu nebo transport kapalin.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

 

iSport.cz

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás hodně, hlásí sparťané

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás…

Už jsou velmi blízko. Hokejisté Sparty jsou posledním českým zástupcem v hokejové Lize mistrů a jediný krok je…

Rosický: Na jaře chci hrát první zápas. Do nároďáku půjdu už jen na výpomoc

Rosický: Na jaře chci hrát první zápas. Do nároďáku…

Když vše dál poběží podle plánu, letenští fanoušci se brzy dočkají. Tomáš Rosický usilovně pracuje na tom, aby…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama