15.6. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nové podvozky DAF CF a XF: Speciality

 

Nizozemský výrobce nabídl v loňském roce devět variant podvozků CF a XF. Letos na jaře přidává stejný počet přizpůsobený zejména nástavbám.

Koncept postupného rozšiřování nabídky typů CF a XF ve specifikaci Euro 6 má jasnou logiku. V dubnu loňského roku odstartoval dostupnost obou typů tahač XF 4x2 s motorem MX-13. O dva měsíce později přibyla podobná verze s kabinou CF.

Na říjen si DAF naplánoval obě budky CF a XF s novým jedenáctilitrovým motorem MX-11 a pohonem 4x2 nebo 6x2 s řízenou vodicí nápravou (typ FTG). Novinky jsme v Nizozemsku bez prodlevy vyzkoušeli (AutoProfi 11/2013). Od listopadu se dostupnost vozů rozšířila o provedení 6x2 s vlečenou zadní osou s jednoduchou montáží kol (typ FAR) či dvoumontáží (typ FAS).

V prosinci přibyla verze s řízenou zadní vlečenou nápravou (FAN) a FAG s řízenou vodicí zadní osou. Nabídku završil podvozek FAT do náročnějšího terénu s konfigurací 6x4 s oběma poháněnými zadními nápravami.

Novinky pro nástavby

Společnost DAF dále rozšiřuje nabídku o podvozky pro montáž nástaveb se třemi a čtyřmi osami. Jde o provedení s vlečenou zadní nápravou, s řízenou vlečenou zadní nápravou nebo se dvěma poháněnými nápravami. Pneumatické odpružení bylo přepracováno a jeho přednosti vyniknou například u vozidel s výměnnými nástavbami BDF uchycenými k podvozku pomocí rychloupínacích trnů. BDF nástavby jsou velmi oblíbené v Německu a přibývá jich na českých a slovenských silnicích.

S vlečenou nápravou

Největší předností nových podvozků pro montáž nástaveb řady Euro 6 CF a XF 6x2 s vlečenou zadní nápravou je jejich vysoká užitečná hmotnost. Typ FAR se 7,5tunovou vlečenou zadní nápravou opatřenou jednoduchou montáží kol nabízí užitečnou hmotnost přesahující třináct tun. Modely CF a XF FAR jsou tedy ideálními podvozky pro celostátní a mezinárodní chladírenskou a mrazírenskou přepravu s velkými požadavky na užitečné zatížení. Velmi vhodné jsou pak pro velkoobjemovou přepravu, například v automobilovém průmyslu.

Typ FAS s desetitunovou vlečenou nápravou opatřenou dvoumontáží kol poskytuje velkou stabilitu vozidla. Ta je důležitá pro přepravu nákladů s vysoko umístěným těžištěm. Jde například o přepravu kontejnerů, cisteren nebo zvířat. Modely CF a XF 6 x 2 FAR a FAS jsou k dispozici s rozvorem náprav od 4,2 do 5,9 metru.

Vlečená řízená

Do programu řad CF a XF Euro 6 se dostaly varianty se zadní vlečenou řízenou nápravou (FAN). Podvozky vynikají manévrovatelností ve stísněných podmínkách. Nachází uplatnění zejména v městských oblastech, například jako vozidlo pro svoz odpadu nebo k zásobování obchodů v centrech aglomerací.

Na vzduchu i vpředu

Pneumatické odpružení zadních náprav se zvětšeným rozsahem doplňuje další novinka ve formě vzduchového pérování pro přední nápravu. Tento prvek u vozidel 6x2 samozřejmě směřuje především k výměnným nástavbám.

Dráha zdvihu přední nápravy činí minimálně 280 milimetrů a podobně až 285 milimetrů u zadních náprav. Díky větší zásobě stlačeného vzduchu došlo ke zrychlení změny výšky podvozku i v případě, že je prováděno opakovaně v rychlém sledu za sebou. Všechna tato vylepšení znamenají zkrácení doby nakládky, nárůst efektivitu dopravy a vyšší uživatelský komfort.

Společnost nyní nabízí kompletní vozidla v provedení BDF z výroby včetně rámu, zámků s pojistkou a kompletního elektrického systému. Je možné vybrat si z variant pro výměnné nástavby s délkou až 7,45 m s parkovací výškou 1,32 m a konfigurací podvozku vhodných pro kontejnery s délkou až 7,82 m (parkovací výška 1,12 – 1,32 m).

Vodicí řízená

Řízenou vlečenou zadní nápravu potkáte na českých i evropských silnicích často a nizozemský výrobce otevřel vrátka i velmi specifickému podvozku 6x2 s vodicí řízenou nápravou (FAG). Díky pevné poslední nápravě vyniká na tomto konci vozidla nosností, ale vodicí řízená náprava dodává podvozku výbornou manévrovatelnou. Tato kombinace se hodí zejména pro svoz odpadu se zadním nakladačem a lisem nebo k přepravě mléka. Řízená vodicí náprava s maximální technickou nosností 7,5 tuny je umístěna před poháněnou zadní třináctitunovou nápravou.

Více hnaných

Od běžných či spíše speciálních konfigurací podvozků CF a XF s jedinou hnanou nápravou přejděme k typům do náročnějších adhezních podmínek.

Podvozky 8×4 typu FAD se zaměřují na přepravu nadměrných nákladů. Pro tyto aplikace byla vyvinuta zadní tandemová náprava s osmiprvkovým zavěšením a kolovými redukcemi. Pro aplikace, u nichž není vyžadována jízda v těžkém terénu, je alternativně nabízena zadní tandemová náprava bez kolových redukcí. Podvozky 8×4 se hodí pro montáž sklápěček, domíchávačů betonu, čerpadel betonu nebo další speciální aplikace.

Třínápravový podvozek 6×4 FAT s nosností tandemové nápravy 26 tun míří k přepravě písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a kontejnerů. K dispozici je s maximální nosností přední nápravy devět tun a s celkovou hmotností soupravy až šedesát tun.

Nejen lepší trakci ale i zdolávání nerovností nezpevněné komunikace slibuje speciální provedení CF Construction v konfiguraci 8x4 nebo 6x4. Vyznačuje se nájezdovým úhlem 25 stupňů a světlou výškou až 400 mm díky upravenému zavěšení náprav.

Příprava na nástavby

Společnost DAF se při konstrukci nových podvozků zaměřila také na uspořádání součástí podvozku. Komponenty jako katalyzátor SCR a filtr pevných částic mohou být již z výroby umístěny v různých pozicích v závislosti na požadavcích klienta. Standardní nádrž na kapalinu AdBlue bývá standardně umístěna na podvozku, ale je možné ji přesunout pod kabinu. K dispozici je několik variant umístění akumulátorů. Díky chytrému rozmístění všech těchto komponent mohou také podvozky pro montáž nástaveb nabídnout palivové nádrže o objemu 1200 litrů. V případě požadavku na montáž různých ovládacích skříní, čerpadel nebo generátorů je k dispozici volný prostor o délce až 2,30 m.

Elektrický systém vozidel DAF Euro 6 je koncipován nově, aby docílil co největší odolnosti vůči mechanickým a povětrnostním vlivům. Elektrické a elektronické systémy potřebné pro ovládání a připojení nástavby jsou přehledně seskupeny a odděleny od funkcí vozidla. To usnadňuje práci nástavbářům a zkracuje dobu montáže nástavby.

Podvozky CF a XF jdou z výroby se specifickým rozmístěním otvorů a osazeny oporami pro upevnění nástavby různých druhů. Podvozky jsou tak v souladu s metodou Body Attachment Method (BAM), která tvoří předpoklad pro přesnou a spolehlivou dodatečnou montáž.

Pomocné pohony

Pro efektivní využití různých typů nástaveb jsou u podvozků CF a XF k dispozici četná PTO. Doplňkově k běžným pomocným pohonům z převodovky je u jedenácti– i třináctilitrového motoru k dispozici také PTO pro pohon generátoru například chladicí jednotky. Tento pomocný vývod je dodáván včetně držáků generátoru, což zvyšuje životnost drážkových řemenů.

Novým pomocným pohonem motoru MX-11 je PTO v poloze jedenácti hodin s točivým momentem 250 N.m, připravený pro přímou montáž čerpadla. V přední části motoru bez zásahu do zástavbové oblasti je volitelně k dispozici také pohon čerpadla o výkonu až 35 kW.

Pohonný řetězec

S rozšířením specifikací podvozků CF a XF souvisejí dva šestiválcové motory MX. Agregát MX-13 o výkonu 303-375 kW doplňuje nový šestiválec MX-11 pracující v rozsahu 210 až 320 kW. Komu stačí 10,9litrový agregát, získá ve srovnání s objemnější jednotkou 180 kg užitečné hmotnosti. Kromě přímo řazené převodovky lze na přání získat i automatizovanou AS Tronic se speciálním softwarem pro dálkovou či těžkou přepravu, jízdu v terénu nebo transport kapalin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Online: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou jen reklamní kampaní, prohlásil Zeman Online: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou jen reklamní kampaní, prohlásil Zeman

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 

Štítky Nákladní DAF Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 





 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má skoro 150 milionů

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má…

V minulém ročníku evropských pohárů si na prémiích nejvíce vydělal poražený finalista Ligy mistrů Juventus.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…