Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky v českých zákonech: Přísněji na profesionály

Ladislav Černý
Diskuze (7)
Od 19. ledna začala platit druhá část zákona 297/2011 Sb., kterým je novelizován zákon č. 361/2000 Sb. o pozemních komunikacích. Co přináší řidičům z povolání a adeptům této profese?

Ačkoliv ministerstvo dopravy více nemedializuje důsledky zákona 297/2011 Sb. a vyhlášky 243/2012 Sb. novely platné od 19. ledna, jsou natolik závažné, abychom si ty nejdůležitější pro sféru profesionální silniční dopravy probrali.

Nedostatek řidičů skupin C a C + E bude pokračovat, protože uchazeči budou muset v den zkoušky dosáhnout minimálně 21 let. Kdo tedy tuto změnu nezaregistroval dříve a nevběhl do autoškoly rovnýma nohama, aby do 18. ledna ještě stačil vykonat úspěšnou zkoušku, bude muset po tomto dni počkat až ke dni jedenadvacátých narozenin. U absolventa autoškoly, který sice přezkoušení provede do 18. 1. 2013 ale zkouška nebude úspěšná, má pouze šest měsíců na to aby u opakované zkoušky uspěl.

V dějinách České republiky o nic nevymyšleného ani nevyzkoušeného nejde. Zkrátka se vracíme k praktičtějšímu uvažování, že devatenáctiletý nevyjezděný mladý muž řídící kamion o celkové hmotnosti čtyřiceti tun může být dost nebezpečným členem složitého silničního provozu. Dosud stačilo a stále stačí maximálně osmnáct měsíců před dovršením 18 let vstoupit do autoškoly na oprávnění B, den po jeho udělení začít kurz na skupinu C a stejný postup zopakovat k získání oprávnění C + E. Tak tomu je u méně než dvacetiletých adeptů skupiny C, případně C + E konec.

Nové zpřísnění nastalo v pravidelných školeních řidičů profesionálů. Zatímco díky výjimce nebylo nutné od roku 2008 dodržovat přesně jedno sedmihodinové školení v průběhu každých dvanácti měsíců od vydání profesního průkazu (každý z řidičů při výměně stávajícího profesního průkazu jistě bude argumentovat tím, že nevykonával činnost řidiče), kdo od 19. ledna zaváhá, těžce na to doplatí. Od tohoto data Policie bude mít záznamy o těchto pravidelných školeních přímo na kartách řidičů a nebude pro ně problém přes počítač si toto ověřit přímo na silnici.

Samozřejmě to spadá pod sankce pokut uložených přímo na místě v blokovém řízení až do výše 2000 Kč.

Výměna profesních průkazů

Další zádrhel čeká letos na řidiče mající kartičku profesního průkazu hned od začátku jejího vydávání – roku 2008. O její výměnu je třeba požádat včas před ukončením pětileté platnosti, aby řidič mohl tři týdny potřebné k vyhotovení nového profesního průkazu na ten starý ještě jezdit a pak jej z ruky do ruky vyměnit na úřadě za nový. K této výměně musí žadatel předložit potvrzení s pěti razítky o pravidelných sedmihodinových školeních.

Ani toto není bez možných problémů, protože školení jsou platná od roku 2008 pouze u akreditovaných středisek pověřených ministerstvem dopravy. Do té doby pravidelná školení mohla dělat každá autoškola a některé bez splnění podmínek a udělení akreditace v tomto byznysu a školeních neoprávněně pokračovaly.

Proto každému řidiči profesionálovi doporučujeme včas ověřit platnost každého z pěti razítek tím, že si na webu ministerstva dopravy zjistí, zda pod číslem udaným v protokolu o pravidelných školeních najde příslušné akreditované středisko. Nároky na toto pověření od ministerstva byly tak náročné, že o tento status žádal jen omezený počet autoškol.

Musíš doplnit

Co dělat, když se jedno či více razítek ukáže jako pravděpodobně neplatné? Dva měsíce před ukončením platnosti profesního průkazu doporučujeme zajít zažádat o nový, a pokud dotyčný úředník nebude mít výhrad k platnosti razítek v protokolu o pravidelných školeních, nový doklad dostanete. Kdyby úředník platnost jednoho či více školení odmítl, musíte si je urychleně dodělat v některém z akreditovaných středisek, abyste dosáhli počtu pěti uznatelných školení do termínu platnosti starého osvědčení.

Metodika výměn profesních průkazů počítá s tím, že za začátek platnosti nového průkazu nebude označován den vyhotovení průkazu, ale datum podání žádosti o něj. V praxi to tedy bude znamenat zkrácení oficiální pětileté platnosti průkazu o čas, který úřady k jeho vyhotovení budou mít, což má být dvacet dní.

Méně průkazů

Jedinou změnu k lepšímu znamená převzetí evropské praxe v tom, že držitelé řidičských oprávnění s ukončením platnosti v letošním či příštím roce nedostanou již další profesní průkaz, ale rovnou obdrží nový řidičský průkaz s vyznačeným kódem 95, což znamená platné profesní osvědčení. Řidiči tak zůstane už jen jedna kartička společná pro řidičské i profesní oprávnění.

Běžná životnost řidičáku v délce deseti let se však kvůli pětileté platnosti profesního osvědčení zkrátí na pět roků. Kdo bude měnit profesní průkaz a má řidičský s platností do roku 2015 a déle, obdrží nový „profesák“ a bude mít nadále dvě kartičky.

Evropská komise zvažuje další redukci dokladů. Hodlá v budoucnosti implementovat do řidičského oprávnění nejen to profesní pod kódem 95, ale přidat ještě čip, který v podstatě nahradí digitální kartu řidiče pro použití v tachografu.

VĚTŠÍ NÁROKY NA AUTOŠKOLY I ŽÁKY

Na chystané novinky pro autoškoly jsme se zeptali Marcely Zubrové z Autoškoly Markéta.

Co podle vás může z plánovaných novinek v práci autoškol adeptům řidičského oprávnění C, C + E či D nejvíce pomoci?

Pro adepty autoškol se zaměřením řidičů na přepravu nákladů nebo přepravu osob se v podstatě v učebních osnovách nic nemění. Jen si asi někteří z nich více rozmyslí, zda se opravdu vážně chtějí věnovat profesi řidiče.

Snaha prosadit psychologické testy i na úroveň žádosti o oprávnění skupiny B trochu zavání účelovým vytvořením byznysu omezenému počtu lidí. Neřešila se tato prevence před psychicky nepřipravenými lidmi k řízení již dříve, účinněji a pro samotné řidiče mnohem levněji?

V dobách dávno minulých, osoba která byla vedena v evidenci alkoholiků, nesměla být držitelem řidičského průkazu. V tehdejší době existovalo, že každý musel kromě lékařského potvrzení přinést výpis, kde to bylo výslovně uvedeno.

Zaznamenala jste nárůst zájemců ve věku 18 až 20 let o skupiny C, případně C + E v souvislosti se změnou věkové hranice od 19.ledna?

Skupiny C se to dotklo opravdu minimálně. Nárůst se týkal pouze skupiny C+E, když se držitelé skupiny C dozvěděli a zároveň si uvědomili, že pokud získají CE jsou jednak plně kvalifikovanými řidiči vozidel pro přepravu nákladů, ale zároveň i evropsky uznávanými řidiči traktorů. Někteří se dosud mylně domnívali, že skupina T (což je ale pouze naše národní skupina) jim platí i v zahraničí pro řízení traktoru s přívěsem.

Co by autoškolám a potažmo novým majitelům řidičského oprávnění C, C + E a D nejvíce prospělo, ale v Česku to nemáme?

Všem by podle mého názoru prospělo, kdyby i veřejnost brala řidiče těchto vozidel jako kvalifikované odborníky. Na málokterou profesi se kladou takové nároky jako právě na ně. Podle toho by také měli být lépe finančně ohodnoceni. Bohužel sama z mnoha úst někdy slyším, že moderní kamion i autobus jsou vlastně větší komfortní osobní automobily, a tak není problém pouze tím kulatým točit. Jak jste uvedl již na začátku, v České republice je nedostatek řidičů – což mimochodem v Evropské Unii trvá již delší dobu. Nechtěla bych se dožít toho, že naši řidiči jednou řeknou děkujeme – odcházíme. V ten moment nastane totální kolaps, což si uvědomuje pouze hrstka lidí, kteří se okolo dopravy pohybují.

Ladislav Černý
Diskuze (7)
Avatar - Flash666
6. 5. 2013 14:45
Re: Vážená redakce, neklamte čtenáře a pište celou pravdu
jo a taky tu neni to ze uz nejsem opravnem ridit traktor jestli mam vydano C po 18 lednu.... uzasna to zprava... a dale klamete... CE muzu dostat od 18 stale pokud pokracuju i na profesak kterej ale musim delat 280h. Takze asi tak redakce...

PS: a psat to v kvetnu je opravdu rychlost >:D asi jste si spletli rychlost
6. 5. 2013 13:07
Re: pokud je něco složité, tak to ještě zkomplikuj
:yes: :yes: Nechápu jak dneska člověk může vypustit, že je dneska kamion stejnej jako osobák..... Nebyl, není a nikdy nebude... ať už se jedná o velikost tak i o hmotnost.

Jinak si stát zadělává na problém, lidi se na to brzo vykašlou, ať už de o administrativu, čim dál tvrdší nátlak odboru dopravy, kde hledaj každou ptákovinu a snažej se nachytat člověka na věc, která je daná už z výroby, až po nesmyslný časový nátlak a nepochopení z řad řidičů osobáku, kdy si člověk potřebuje nadjet a musí zastavit, protože jede další auto naproti, tak člověk z osobáku vystoupí a začne mlátit do kabiny, proč zastavuje.... Spíš si myslim, že by řidiči osobáků měli chodit na školení, jak se na silnici chovat k ostatním... :-!
6. 5. 2013 10:45
Vážená redakce, neklamte čtenáře a pište celou pravdu
V článku je uvedeno, že věková hranice se posouvá na 21 let u C,CE, resp. na 24 u D,DE (což už nikdo nenapsal), ale co je důležité dodat, že za prvé dle §83, odstavce 5 zákona 361/2000Sb. lze získat řidičák na náklaďák v 18 a bus v 21 pro účely řízení vozidel policie, vězeňské služby, ozbrojených sil, celní správy, obecní policie, hasičského záchraného sboru a pro účely řízení při zkušebních jízdách v souvislosti s opravou a údržbou vozidla. Za druhé, následující odstavec č. 6 říká, že stejné snížení věkových hranic, opravňuje řídit vozidlo v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu a poté pokud je držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobil se vstupnímu školení v rozšířeném rozsahu, nebo v základním rozsahu, pokud se jedná o skupinu D nebo DE a věk je 23.
V praxi to znamená, že možnost řídit kamion v 18 to nezakazuje, pouze bude dražší získat veškeré náležitosti nutné k řízení. Problém nastává pouze pro ty, pro které je hlavní činností práce jiná nebo by řídili pro vlastní soukromé účely, tudíž nepotřeboval průkaz profesní způsobilosti.
Avatar - S8
6. 5. 2013 10:45
Auto.cz - zase s křížkem po funuse....
Vážení, informace jsou celkem zajímavé, ale nezdá se Vám opravdu "mimo mísu" informovat o tom stylem "pokud jste to nestihli do 18. ledna, tak máte smůlu" na kraji května?

To už můžete psát rovnou novinky typu:

J.F.K je mrtev! probíhá vyšetřování....
Avatar - vabis
6. 5. 2013 07:49
pokud je něco složité, tak to ještě zkomplikuj
Ono pokud je člověk blbec, tak mu žádný papír či školení nepomůže. Naopak ti co pro to nějaké vlohy a zájem mají, mávnou rukou. Byrokracie je v dané oblasti podle mne zbytečně složitá. A nejde jen o ŘP. Navíc z důvodu úspor jezdí pro tuzemské/západní stejně firmy spedice z Polska, Rumunska atd.

Jezdit s moderními stroji zas taková sranda není. Já mám formálně taky Céčko, byť se živím něčím zcela jiným. Pokud si jednou za rok z legrace na pár minut sednu do T815, není moc co řešit. Auto sice nezatáčí, nebrzdí, pobyt uvnitř mi evokuje bagr. Ale dokud má člověk všech 5 pohromadě, trochu chápe kinetickou energii a prostorové nároky, tak není problém. Kdežto moderní dálkový stroj, ouha, tam elektronický tachograf, no kartu nemám, stejně s ním neumím, cuplik na zemi na motorovku tam není, velká část budíků sdružena do jednoho displeje s milionem podlemu. Nechtěně jsem si sepnul tempomat tak mi to jednou začalo před křižovatkou samo zrychlovat. Takže ono moderní tahač (aspoň pro sváteční jezdce) může přinášet víc úskalí než klasika. Navíc se díky všem těm jízdním asistentům mladým vytrácí cit, pro základní řidičské schopnosti.Které se na žádném školení nenaučí, místo toho se biflují administrativní kraviny.

V MKD sice může za všechny problémy lidstva tradičně řidič. Nicméně problém je spíš v tom, že se 10h tůra musí zajet za 8h. Na zakázku s přiměřenou marží v hodně 50Tkč vám nabídnou jen 30Tkč atd. Dokud je šlendrián při výrobě aut, půl bídy. Ale jak v dopravě jako takové, je jasné, že to musí někde dělat neplechu. Školit řidiče donekonečna problém nevyřeší.