Novinky v českých zákonech: Přísněji na profesionály
Ačkoliv ministerstvo dopravy více nemedializuje důsledky zákona 297/2011 Sb. a vyhlášky 243/2012 Sb. novely platné od 19. ledna, jsou natolik závažné, abychom si ty nejdůležitější pro sféru profesionální silniční dopravy probrali.
Nedostatek řidičů skupin C a C + E bude pokračovat, protože uchazeči budou muset v den zkoušky dosáhnout minimálně 21 let. Kdo tedy tuto změnu nezaregistroval dříve a nevběhl do autoškoly rovnýma nohama, aby do 18. ledna ještě stačil vykonat úspěšnou zkoušku, bude muset po tomto dni počkat až ke dni jedenadvacátých narozenin. U absolventa autoškoly, který sice přezkoušení provede do 18. 1. 2013 ale zkouška nebude úspěšná, má pouze šest měsíců na to aby u opakované zkoušky uspěl.
V dějinách České republiky o nic nevymyšleného ani nevyzkoušeného nejde. Zkrátka se vracíme k praktičtějšímu uvažování, že devatenáctiletý nevyjezděný mladý muž řídící kamion o celkové hmotnosti čtyřiceti tun může být dost nebezpečným členem složitého silničního provozu. Dosud stačilo a stále stačí maximálně osmnáct měsíců před dovršením 18 let vstoupit do autoškoly na oprávnění B, den po jeho udělení začít kurz na skupinu C a stejný postup zopakovat k získání oprávnění C + E. Tak tomu je u méně než dvacetiletých adeptů skupiny C, případně C + E konec.
Nové zpřísnění nastalo v pravidelných školeních řidičů profesionálů. Zatímco díky výjimce nebylo nutné od roku 2008 dodržovat přesně jedno sedmihodinové školení v průběhu každých dvanácti měsíců od vydání profesního průkazu (každý z řidičů při výměně stávajícího profesního průkazu jistě bude argumentovat tím, že nevykonával činnost řidiče), kdo od 19. ledna zaváhá, těžce na to doplatí. Od tohoto data Policie bude mít záznamy o těchto pravidelných školeních přímo na kartách řidičů a nebude pro ně problém přes počítač si toto ověřit přímo na silnici.
Samozřejmě to spadá pod sankce pokut uložených přímo na místě v blokovém řízení až do výše 2000 Kč.
Výměna profesních průkazů
Další zádrhel čeká letos na řidiče mající kartičku profesního průkazu hned od začátku jejího vydávání – roku 2008. O její výměnu je třeba požádat včas před ukončením pětileté platnosti, aby řidič mohl tři týdny potřebné k vyhotovení nového profesního průkazu na ten starý ještě jezdit a pak jej z ruky do ruky vyměnit na úřadě za nový. K této výměně musí žadatel předložit potvrzení s pěti razítky o pravidelných sedmihodinových školeních.
Ani toto není bez možných problémů, protože školení jsou platná od roku 2008 pouze u akreditovaných středisek pověřených ministerstvem dopravy. Do té doby pravidelná školení mohla dělat každá autoškola a některé bez splnění podmínek a udělení akreditace v tomto byznysu a školeních neoprávněně pokračovaly.
Proto každému řidiči profesionálovi doporučujeme včas ověřit platnost každého z pěti razítek tím, že si na webu ministerstva dopravy zjistí, zda pod číslem udaným v protokolu o pravidelných školeních najde příslušné akreditované středisko. Nároky na toto pověření od ministerstva byly tak náročné, že o tento status žádal jen omezený počet autoškol.
Musíš doplnit
Co dělat, když se jedno či více razítek ukáže jako pravděpodobně neplatné? Dva měsíce před ukončením platnosti profesního průkazu doporučujeme zajít zažádat o nový, a pokud dotyčný úředník nebude mít výhrad k platnosti razítek v protokolu o pravidelných školeních, nový doklad dostanete. Kdyby úředník platnost jednoho či více školení odmítl, musíte si je urychleně dodělat v některém z akreditovaných středisek, abyste dosáhli počtu pěti uznatelných školení do termínu platnosti starého osvědčení.
Metodika výměn profesních průkazů počítá s tím, že za začátek platnosti nového průkazu nebude označován den vyhotovení průkazu, ale datum podání žádosti o něj. V praxi to tedy bude znamenat zkrácení oficiální pětileté platnosti průkazu o čas, který úřady k jeho vyhotovení budou mít, což má být dvacet dní.
Méně průkazů
Jedinou změnu k lepšímu znamená převzetí evropské praxe v tom, že držitelé řidičských oprávnění s ukončením platnosti v letošním či příštím roce nedostanou již další profesní průkaz, ale rovnou obdrží nový řidičský průkaz s vyznačeným kódem 95, což znamená platné profesní osvědčení. Řidiči tak zůstane už jen jedna kartička společná pro řidičské i profesní oprávnění.
Běžná životnost řidičáku v délce deseti let se však kvůli pětileté platnosti profesního osvědčení zkrátí na pět roků. Kdo bude měnit profesní průkaz a má řidičský s platností do roku 2015 a déle, obdrží nový „profesák“ a bude mít nadále dvě kartičky.
Evropská komise zvažuje další redukci dokladů. Hodlá v budoucnosti implementovat do řidičského oprávnění nejen to profesní pod kódem 95, ale přidat ještě čip, který v podstatě nahradí digitální kartu řidiče pro použití v tachografu.
VĚTŠÍ NÁROKY NA AUTOŠKOLY I ŽÁKY
Na chystané novinky pro autoškoly jsme se zeptali Marcely Zubrové z Autoškoly Markéta.
Co podle vás může z plánovaných novinek v práci autoškol adeptům řidičského oprávnění C, C + E či D nejvíce pomoci?
Pro adepty autoškol se zaměřením řidičů na přepravu nákladů nebo přepravu osob se v podstatě v učebních osnovách nic nemění. Jen si asi někteří z nich více rozmyslí, zda se opravdu vážně chtějí věnovat profesi řidiče.
Snaha prosadit psychologické testy i na úroveň žádosti o oprávnění skupiny B trochu zavání účelovým vytvořením byznysu omezenému počtu lidí. Neřešila se tato prevence před psychicky nepřipravenými lidmi k řízení již dříve, účinněji a pro samotné řidiče mnohem levněji?
V dobách dávno minulých, osoba která byla vedena v evidenci alkoholiků, nesměla být držitelem řidičského průkazu. V tehdejší době existovalo, že každý musel kromě lékařského potvrzení přinést výpis, kde to bylo výslovně uvedeno.
Zaznamenala jste nárůst zájemců ve věku 18 až 20 let o skupiny C, případně C + E v souvislosti se změnou věkové hranice od 19.ledna?
Skupiny C se to dotklo opravdu minimálně. Nárůst se týkal pouze skupiny C+E, když se držitelé skupiny C dozvěděli a zároveň si uvědomili, že pokud získají CE jsou jednak plně kvalifikovanými řidiči vozidel pro přepravu nákladů, ale zároveň i evropsky uznávanými řidiči traktorů. Někteří se dosud mylně domnívali, že skupina T (což je ale pouze naše národní skupina) jim platí i v zahraničí pro řízení traktoru s přívěsem.
Co by autoškolám a potažmo novým majitelům řidičského oprávnění C, C + E a D nejvíce prospělo, ale v Česku to nemáme?
Všem by podle mého názoru prospělo, kdyby i veřejnost brala řidiče těchto vozidel jako kvalifikované odborníky. Na málokterou profesi se kladou takové nároky jako právě na ně. Podle toho by také měli být lépe finančně ohodnoceni. Bohužel sama z mnoha úst někdy slyším, že moderní kamion i autobus jsou vlastně větší komfortní osobní automobily, a tak není problém pouze tím kulatým točit. Jak jste uvedl již na začátku, v České republice je nedostatek řidičů – což mimochodem v Evropské Unii trvá již delší dobu. Nechtěla bych se dožít toho, že naši řidiči jednou řeknou děkujeme – odcházíme. V ten moment nastane totální kolaps, což si uvědomuje pouze hrstka lidí, kteří se okolo dopravy pohybují.