Nový potah volantu: V čalouníkově kůži
Ošoupaný volant, který se nepříjemně drolí v ruce, nemusí být nutně problémem vozu, který má pětkrát objetou zeměkouli. Jak ukazuje náš příklad, i auto s méně než sto tisíci na počítadle může mít obruč nevzhledně ošoupanou. Odpovědí může být zakoupení nového kusu z vrakoviště, kde jej seženete za ceny kolem patnácti stovek, nebo obšití profesionálem, které vyjde na podobnou částku. Na ohyzdné gumové potahy od benzinky pak rovnou zapomeňte. Sice takový koupíte i za stovku, ale nic nevydrží a málokdy je příjemný do ruky.
My jsme se ale nechali zlákat kvalitně vypadající koženou sadou jednoho slovenského výrobce. Tento výrobek z pravé kůže stojí kolem sedmi stovek. Na fotkách vypadá pěkně a i přispěvatelé diskusních fór nejedné automobilky se shodují na jeho kvalitě. Povede se nám obšití skutečně tak, jak slibují propagační materiály?
1. Výběr a příprava
Než se vypravíte do autopotřeb, pečlivě změřte rozměry volantu. Znát potřebujete nejen jeho vnější průměr, ale i obvod průřezu věnce. Jelikož ale všechny potahy pracují s určitou tolerancí, stačí pro měření i obyčejný svinovací metr.
Co budete potřebovat
Pokud chcete práci odvést opravdu precizně, zabere celý proces i několik hodin. Proto se jeví jako ideální pracovat třeba v garáži nebo jinde pod střechou, kde budete mít klid a prostor.
Pro samotnou montáž je podle návodu nutná pouze nádoba s vlažnou vodou. Budete potřebovat i něco na zatížení. My navíc vřele doporučujeme rukavice. Dále si sežeňte od ženy nebo babičky háčkovací jehlice. Pro závěrečné vyhlazení švů přijde vhod také pevný kulatý váleček. My jsme použili slide na kytaru - nic víc, nic míň než chromový válec tak akorát na prst.
2. Louhování
Prvním krokem po přípravě je namočení koženého potahu do vlažné vody. Výrobce doporučuje ponořit jej minimálně na deset minut a zatížit. Jinak bude produkt plavat na hladině. Naše kancelářské těžítko bylo na vztlak slabé, nezbylo než v rychlosti sáhnout po tažném oku, které už udrželo vše spolehlivě pod vodou. Po patnácti minutách vyjímáme krásně změklou kůži a jdeme k vozu.
3. Natahování
Na místo, kde má srovnaný volant vrchol, dejte bílou čárku na podšívce. Následně s trochou síly přetáhněte potah přes celý obvod a srovnejte jej. Nyní pečlivě zkontrolujte, zda jsou švy ve spodní části proti sobě. Máte poslední možnost upravit polohu, tak si dejte záležet!
4. Uchycení
Na uzlík zašněrujte konec přiložené šňůrky k příčce volantu, na které budete práci začínat. My jsme se rozhodli pro nejspodnější, což doporučuje i výrobce. Naše zkušenost ukázala, že se zrovna nevyplatí přivazovat provázek opravdu pevně. Přichyťte jej tak, aby šel znovu rozvázat. Ale o tom později.
5. Šněrování
Velkou výhodou sady je, že přiložené lanko má pryskyřicí zpevněný konec – proto funguje jako jehla. Provlékání tak jde docela snadno. Pohodlnější
je to ale v tenkých rukavicích – neodřete si ruce. Šněrujte a provázek průběžně dotahujte. Zase to ale nepřehánějte. Klíčové dilema přichází u prvního sloupku. Kterou dírku zvolit, aby byl výsledek co nejpřesvědčivější? Po několika pokusech jednoznačně doporučujeme nebrat úplně nejbližší otvor, raději zcela dotáhnout vzdálenější a ideálně provléknout lanko dvakrát. Jen tak se vám nebude povolovat ani nepěkně vykukovat. Následně jej protáhněte pod potahem zadní stranou, kůži co nejvíce natáhněte a postup opakujte. Věřte, že hlavně na obšití sloupku nejvíce závisí výsledný dojem.
6. Utahování
Ve chvíli, kdy je lanko prošito v celé délce, přistupte k dotahování. Právě teď oceníte háčkovací jehlici, kterou snadno provázek přitáhnete. Kůže sice vydrží i pořádné napnutí, zase to ale nepřehánějte. Jinak začne dělat nepříjemnou hranu a vystupovat. Při utahování tedy dejte pozor na to, aby konce byly proti sobě a nepřekrývaly se.
7. Zavázání
Teprve když je vše hotovo a jste s výsledkem spokojeni, konec provázku pevně uvažte k jeho začátku. My jsme se třeba ještě na poslední chvíli rozhodli znovu přešít okolí prvního sloupku a byli skutečně rádi, že první uzel šel rozvázat. Přebytečné konce nyní odstřihněte a zastrčte pod potah.
8. Válcování
Výsledek vypadá pěkně, dokonalosti ale vadí v některých místech vyčnívající šev. I na to existuje řešení. Dokud je kůže mokrá a tvárná, šňůrku do potahu zaválcujte. Chce to pořádnou sílu. My jsme k tomu použili kovový váleček slide guitar na hraní. Pokud ale zrovna ve vedlejší garáži nezkouší bluesová kapela, můžete použít cokoliv dostatečně pevného a kulatého. Třeba tlustý fix, vodovodní trubku či hrdlo láhve. Máme hotovo!
Závěr
Jak ukázal náš test, obšít volant je docela snadné. Jenže každý ví, že ďábel se skrývá v detailu. Jestliže tedy chcete prvotřídní výsledek, zabere proces i několik hodin. My jsme byli hotovi za dvě, další půlhodinu si ale vyžádalo přešití první části a vymyšlení pěkného zakončení.
Jak se s novým volantem jezdí? Kůže je velmi příjemná do ruky, neklouže a působí skutečně kvalitně. Nemůžeme ale nezmínit, že volant i díky vnitřní pěnové podšívce docela nabyl. A co se nám líbí, rozhodně nemusí být pro každého.
Jde to i profesionálně
Nechce se vám trávit čas s potahem, který jsme vyzkoušeli? Nechejte si volant obšít u profesionálů. Specialistů je v republice několik. U běžné automobilové produkce to funguje výměnným systémem – odevzdáte starý volant a obratem získáte nový. Některé firmy nabízejí i bezplatnou montáž. Za běžný kožený potah zaplatíte od patnácti stovek výš. V případě, že chcete obšití alcantarou nebo barevnou kůží, zaplatíte od dvou
tisíc výše. Pokud ale nejste profík, do demontáže airbagu se nepouštějte.