Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Rolls-Royce Phantom - anglosaský šlechtic

Ladislav Čermák
V roce 1998 došlo k převzetí značky automobilkou BMW. Tento krok sice nebyl po chuti tradicionalistům, ale znamenal faktickou záchranu značky. Kromě jiného také ukončil soužití Rolls-Royce a Bentleye, protože Bentley se stal akvizicí konkurenčního...

Nová továrna

Nový majitel se hned rozhodl pro stavbu nové továrny. Od původní ekonomické úvahy umístit ji v Německu naštěstí brzy upustil a místo bylo vybráno na jižním pobřeží Anglie, v Goodwoodu. Pro tuto lokalitu mluvila ideální logistická poloha poblíž velkých přístavů a silničních i železničních tepen. V neposlední řadě je zde sportovní letiště a cca hodinu jízdy jsou vzdálené mezinárodní letecké terminály Heathrow a Gatwick. Výhodná je blízkost turistického centra Chichesteru s ubytovacími kapacitami a mnoha turistickými atrakcemi. Plánům na vznešenosti přidává pouhých několik mil vzdálený West Wittering, kde žil jeden ze zakladatelů - Sir Henry Royce. V roce 2000 byl projekt formálně schválen, stavební povolení přišlo v polovině roku 2001 a již za necelý rok sjel z výrobní linky první automobil. Vznikla zde nejmodernější nízkokapacitní automobilka na světě, která udivuje svým citlivým architektonickým řešením a minimalizací negativních vlivů na životní prostředí. S využitím takových detailů, jako izolace střechy vysázením zeleně, použití nedalekého jezera jako tepelného výměníku pro klimatizaci či důslednou optimalizací všech procesů bylo dosaženo pětinové spotřeby energie proti běžným kancelářským komplexům a třetinové proti standardním výrobním linkám. O promyšleném logistickém řešení svědčí, že k zajištění kompletního provozu celé továrny stačí pouhých 20 jízd nákladních automobilů denně.

Vznik nového modelu

Začátkem roku 1999 vznikl přísně tajný projekt. Tým designérů pod vedením Iana Camerona se usadil v budově bývalé banky poblíž londýnského Hyde Parku, odtud kódové značení nového studia - "Bank". V sousedních luxusních čtvrtích Mayfair a Belgravia potkávali členové týmu denně množství vozů s "Emily" na kapotě a tak byl tvůrčí duch pozitivně ovlivněn kontaktem s minulostí v tom nejlepším slova smyslu.

Hlavním zdrojem inspirace se tvůrcům staly především tři modely značky: Phantom II z roku 1930, který ustavil většinu charakteristických prvků, užívaných dodnes - zmíněné poměry předního a zadního převisu, charakteristickou linii střechy a používání obrovských kol, Silver Cloud z padesátých let 20. století, jeden z nejkrásnějších rollsů, kombinující nadčasovou eleganci s tradičními prvky a první samonosný Rolls-Royce - Silver Shadow, ročník 1965, který vnesl do konzervativního designu svěží vítr, aniž by tím utrpěly ostatní kvality. V květnu 1999 se za téměř konspiračních podmínek studio "Bank" spojilo s jinou tajnou dílnou "Bookshop" a vznikly tři designérské týmy, které vytvořily celkem šest 40% modelů. Z nich byly vybrány tři, které byly přepracovány do životní velikosti a v prosinci téhož roku byla vybrána definitivní podoba novinky.

Výroba nového modelu

Výrobní proces je řazen do několika logických celků, zajišťovaných 350 zaměstnanci, z nichž velká část, zejména odborníků na zpracování dřeva a kůže, byla získána z malých loděnic v okolí. Díky malé automatizaci je možné, aby ani dva vozy ze všech vyrobených nebyly úplně stejné, samozřejmě, pokud si to nebude zákazník výslovně přát.

Hotové hliníkové skelety jsou přiváženy ze specializované výrobní linky BMW v Dingolfingu. Po příjezdu jsou dokonale očištěny a zkontrolovány a poté podrobeny ochranné kataforetické lázni, ve které se otáčejí, aby byl dokonale odveden vzduch. Následují dvě lakovací linky a celkem osm vrstev laku. Každá z nich je před nanesením další vrstvy vypálena a očištěna. Před aplikací dvou finálních vrstev je karoserie opískována. Z nalakované karoserie jsou demontovány dveře, které putují do samostatných montoven. Dojde k aplikaci těsnicích a izolačních vrstev a poté k osazení podvozkových partií. Jako jeden celek je vmontována většina elektroniky a centrální kabelový rozvod. Dalším krokem je vyčalounění interiéru nejjemnější kůží na specializovaném pracovišti a vlepení skel. Následuje montáž dřevěných prvků a kompletace interiéru. Pak jsou na vůz vráceny osazené dveře a celý je zavěšen na monorail, který jej proveze skrz zbylé procedury. Dojde ke "svatbě" se pohonnou jednotkou, k dokončení všech mechanických skupin a kompletaci celého vozu. Na konci linky čeká seřízení geometrie a světlometů. Poté je vůz podroben zkoušce na tzv. natřásací lince, která má odhalit příp. pazvuky a důsledné výstupní kontrole a zkoušce. Posledním krokem je příprava na transport a expedice. Celá výroba probíhá v 85 minutových cyklech, je přísně kontrolována ohledně kvality a je schopna vyprodukovat až 1000 vozů ročně.

Design

Hlavním úkolem designérů byla autenticita. Vůz vznikl na čistém papíře, a přesto je z něj každým coulem znát příslušnost ke značce. A ta nespočívá zdaleka jen ve ztvárnění slavné masky chladiče. Jistá výlučnost je sice i v rámci vlastní stáje dána modelům Phantom již od meziválečných dob, ke všem svým značkovým kolegům se ale hlásí dlouhou kapotou, krátkým předním a dlouhým zadním převisem a vysoko umístěnými světlomety. Dalším "rollsovským" poznávacím znakem je linie střechy, která směrem vzad získává na hloubce a vrcholí silným C sloupkem s malým zadním okénkem. Ta je zrcadlena prolisem, umístěným u spodních okrajů dveří a který odzadu vpřed naopak stoupá. Další prolis sleduje horní hranu blatníků a opticky člení mohutné boky. Přiměřeným doplňkem jsou obří kola (790 mm), největší v současné sériové produkci. Přední část je nejoriginálnější, vrátila se v čase o pár desítek let a je více horizontálně orientovaná, než na modelech z osmdesátých a devadesátých let. Tradiční "trianon" na masce chladiče se vrací do své původní podoby a opět hrdě trčí z přídě. Ryze současné jsou naopak obdélníkové světlomety a téměř integrovaný přední nárazník. Ústupkem tradicím jsou zapuštěné přídavné reflektory tradičního, tedy kulatého tvaru. Celkově působí příď extrémně robustním, až tankovým dojmem. Záď je naopak navýsost klasická, prostá experimentů a stvrzuje příslušnost ke značce. Malé zadní okno, svažující se víko zavazadlového prostoru s chromovou lištou s dvěma slavnými "R", či koncová světla charakteristického tvaru dávají na první pohled najevo, kdože vás to právě předjel. Až osobní setkání s vozem, či pohled do specifikace poví, jak obrovské je to vlastně auto. Délka 5834, výška 1632, šířka 1990 a zejména grandiózní rozvor 3570 mm hovoří za vše. Roli šperku na drahém kabátě plní soška Spirit of Ecstasy na čestném vrcholu masky chladiče, kterou je možné stiskem tlačítka zasunout a tak ji ochránit před zloději.

Interiér

Interiér vychází z filozofie modelu Phantom, která je odlišná od ostatních modelů značky. Jeho majitel bude stejně rád řídit, jako se nechat vozit. Pozice k sezení je zvýšená, což dává posádce morální i skutečný nadhled nad okolním provozem. Zadní část interiéru je dále povznesena použitím dvojité podlahy. V ní se skrývají kromě řídicích center elektroniky a vzduchojemů pérování i dvě 16 litrové ozvučnice basových reproduktorů, které spolu s dalšími 13 reproduktory a 9 zesilovači renomované značky Harman Lexicon tvoří akustickou nirvanu. Přístrojová deska nedává zapomenout na slavné tradice, přesto skrývá množství moderních prvků. Například obrazovka navigačního systému je v klidové poloze schována za stylovými analogovými hodinami. Klasické je ovládání ventilace ve stylu varhanního rejstříku. Řadicí páčka sídlí tradičně na sloupku řízení. Volant je přímo extraktem vší klasiky, přesto je navýsost ergonomický a skrývá ovládání několika palubních systémů. Po vytažení klíčku zapalování se automaticky odklopí, aby usnadnil vystupování. Přístrojový panel kromě pro RR poněkud netypického otáčkoměru obsahuje i indikátor výkonové rezervy. V každém okamžiku víte, kolik % z potenciálu motoru je Vám ještě k dispozici. Za zmínku stojí i vyhřívání předních bočních oken, aby cestující při jejich odmlžování nebyli obtěžováni vířícím vzduchem.

V této společnosti jsou přeci jen tradičně důležitější zadní sedadla. Jejich ultimativnímu komfortu je podřízeno vše. Od téměř metrové vnitřní výšky, prostoru pro natažené nohy, přes samotné provedení zadních sedadel. Kromě nedostižného pohodlí se obuřinkovaným gentlemanům naskýtá možnost volby mezi dvěma konfiguracemi zadní sedačky. Ta může být třímístná nebo rozdělena na dvě samostatné klubovky, mezi kterými je prostor pro multimediální centrum, kompletně vybavenou pracovnu či bar s ledničkou. Vše je završeno zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy. Umožňují slavným vystupovat před kamerami s grácií, kromě toho je chrání před davem fanoušků. Kromě tradiční automatiky na lehké doklapnutí je možno zavřít je i zevnitř tlačítkem.

Přirozeně je vše zpracováno v nejkvalitnějších materiálech. Kůže je zpracována k jemnosti, srovnatelné s oděvní usní, přesto je pevná. Vznešený luxus doplňuje obložení v šesti (!) různých druzích dřeva, kvalitní koberce a perfektní finiš všech povrchů.

Mimořádně široká je nabídka barevných kombinací. Interiér může být vyveden v 15 různých odstínech, tvořících s různými druhy dřevěných dýh až 19 kombinací. S tím koresponduje i výběr 18 vnějších barev. Další možnosti poskytují dvě různé šablony dvoubarevného lakování, dohromady je k dispozici 68 variant exteriéru.

Jízda

Na rozdíl od dřívější filozofie, kdy byla radost z řízení až v druhé polovině seznamu důvodů pro koupi RR, Phantom disponuje prostředky, schopnými uspokojit dnešního rozmazleného řidiče. První v řadě je samotné ovládání vozu, maximálně usnadněné všemi dostupnými prostředky. Řidič má dokonalý přehled, účinek posilovače řízení je degresivní, automatická šestistupňová převodovka ZF řadí, jak když vane větřík, mamutí kola dokonale pohlcují všechny nerovnosti a správnou stopu hlídají systémy jízdní stability. Největší díly odvádějí extrémně tuhá karoserie, technicky vyspělý podvozek a motor, který v sobě koncentruje všechny dostupné technické finesy a stává se jakýmsi manifestem, co všechno se lidé naučili za 118 let stavby automobilů. Atmosféricky plněný dvanáctiválec o tradičním objemu 6,75 litru má kořeny v Mnichově. Doba, kdy se výkony vozů RR zastíraly kulantní formulací "dostatečné", jsou pryč a Phantom se oprávněně chlubí tím, co jeho motor umí. Pomáhá mu k tomu variabilní časování i zdvih ventilů, přímé vstřikování benzínu a dlouhé sací potrubí k optimalizaci průběhu kroutícího momentu. Agregát je optimalizován k předpokládanému nejčastějšímu provoznímu režimu - nízkým otáčkám. Již v tisíci otáček je k dispozici výborných 560 Nm, kroutící moment pak velmi zvolna stoupá až k 720 Nm. Výkon je vyjádřen hodnotou 338 kW/5350 ot/min. To jsou hodnoty, zajišťující vskutku adekvátní reakci na každou situaci a řidičův rozmar. Na 100 km/h umí dvaapůltunový mastodont vysprintovat za 5,9 sekundy a nepříjemně tak zaskočit mnoho sportovních vozů. Hodnoty pružného zrychlení jsou vynikající. To vše jsou velice dobré zprávy. Nakonec jedna vysloveně dobrá, i když pro příslušníky třídy, jezdící v Rollsech, ne nejpodstatnější. Tyto takřka sportovní výkony jsou dochuceny vynikající spotřebou 15,9 l/100 km v kombinovaném cyklu. Maximální rychlost je kvůli vysoké stavbě vozu a zejména vysokoprofilovým pneumatikám omezena na 240 km/h, při montáži celoročních pneu dokonce jen na 208 km/h. Ovšem kdo by se v RR honil po dálnici, že?

Karoserie díky důsledné optimalizaci váží pouze 550 kg. Lehké kovy byly aplikovány i na povrchové díly, včetně masky chladiče. Ocelové zůstalo pouze víko zavazadlového prostoru. Nosník přístrojové desky je z 7,6 kg magnesia a je to největší díl svého druhu v současné produkci.

Podvozek přispívá svojí vyspělou konstrukcí. Přední náprava spočívá na ocelovém pomocném rámu a používá dvojitá příčná ramena s geometrií, speciálně navrženou k minimalizaci sil, působících na přední kola. Řízení je hřebenové a řídicí tyč osazena hydraulickým tlumičem rázů. Zadní nápravu pojí s karoserií hliníkový pomocný rám a 4 silentbloky. Vyznačuje se samořídicím efektem a aerodynamicky optimalizovaná. Pérování využívá vzduch, automaticky vyrovnává náklony a zatížení a automaticky se přitvrzuje s rostoucí rychlostí. Řidič má také možnost manuálně zvýšit světlou výšku o 25 mm. Ta se po dosažení rychlosti 60 km/h sama normalizuje. Phantom je prvním vozem, sériově osazeným pneumatikami PAX, zajišťujícími bezpečné dojetí i po defektu. Hvězdou na stromečku jsou brzdy s kotouči titánských rozměrů 374/370 mm vpředu/vzadu.

Bezpečnost

Ochránit si svoje bohaté zákazníky, to byl jeden z hlavních cílů při konstrukci. Bezpečnosti bylo věnováno maximum. Aktivně chrání zejména systémy jízdní stability, bi-xenonové reflektory a brzdová světla z LED diod, stejně jako bezpečné jízdní vlastnosti. Pro pasivní bezpečnost nejvíce znamená tuhá karoserie s dvojitou podlahou. Kde nestačí, pomáhá šestice airbagů, aktivovaných dle skutečné potřeby prostřednictvím mnoha senzorů. V případě nehody dojde k odpojení všech elektrických systémů k prevenci požáru.

Prodejní cena byla stanovena na 330.000 Euro.



Ladislav Čermák