Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Už i Toyota chystá prodlužovač dojezdu. A také spolupráci s Huawei a Xiaomi

Toyota bZ7
Toyota bZ7
Toyota bZ7
Toyota bZ7
13 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (2)

Elektromobily Toyoty zatím díru do světa moc neudělaly. Japonská firma s nimi má přesto velké plány a uvést chce desítky nových modelů. Specifický je přístup k Číně, kde k tomu využije spolupráce s místními firmami.

Toyota si dříve získala srdce ekologicky smýšlejících jedinců za uvedení hybridů, dnes ji ti stejní lidé kritizují za pomalý přechod na elektromobily. Je pravda, že nabídka Toyoty v tomto segmentu je opravdu chudá, odlišná je však situace v Číně. Tam Toyota prodává model bZ4X, známý i u nás, ale zejména nové modely vzniklé ve spolupráci s místními automobilkami.

A to dost úspěšně, o levné elektrické Toyoty je na tamním trhu zájem, a letos byly uvedeny další nové modely. Toyota tam prodává už čtyři modely ze série bZ, a sedan bZ3, postavený na základech BYD, patří mezi ty úspěšnější elektromobily zahraničních značek, loni jeho prodeje rostly o 85,1 % na 44.479 kusů. Ještě lépe je na tom novější SUV bZ3X, které je tam letos dokonce nejprodávanějším elektromobilem zahraniční značky. 

Nově Toyota představila také část své budoucí strategie pro Čínu, což může být zajímavé i pro evropské zájemce. Jak totiž víme od jiných značek, čínské modely se eventuálně mohou dostat i k nám. Nový plán je pro společný podnik Toyoty s GAC, krom toho má japonská značka ještě druhý společný podnik s FAW.

Budoucí modely budou mít na výběr ze dvou elektrických platforem. Jedna už je známá, stojí na ní totiž bZ3X, využívající techniku právě od GAC. Zajímavější je ta druhá, která podporuje čistě bateriové pohony, plug-in hybridy a také REV. To je pro Toyotu novinka. Sériové hybridy, tedy elektromobily se spalovacím prodlužovačem dojezdu, totiž dosud neuvedla.

Novou techniku jako první dostane sedan bZ7, který se už ukázal na letošním autosalonu v Šanghaji a do prodeje se dostane příští jaro. Jaká přesně technika jej pohání, zatím není známo, je tedy možné, že první sériový hybrid bude právě bZ7. Potvrzeny jsou práce na šesté generaci hybridního systému a také se má objevit nový vysoce výkonný plug-in hybridní systém. Ten bude debutovat v modelech Sienna a Highlander pro čínský trh.

Součástí má být nová „nová digitální platforma pro ovládání podvozku“, která bude obsahovat elektromagnetické tlumiče a vzduchová odpružení s dvojí komorou. Systém snižuje naklánění karoserie o 6 %, omezí otřesy při brzdění o 50 % a podle Toyoty výrazně zlepšuje pohodlí při jízdě a ovladatelnost vozu při vysokých rychlostech.

Video placeholder
Toyota Urban Cruiser • Zdroj: Toyota

Zajímavá je také spolupráce s výrobci elektroniky Huawei a Xiaomi. Od první jmenované dostanou budoucí modely, začínající se sedanem bZ7, operační systém HarmonyOS, běžící na čipu Kirin z vývoje Huawei. Toyota a Huawei, ve spolupráci s firmou Tencent, také vyvíjí nového AI asistenta, který bude sloužit k ovládání funkcí vozidla. Spolupráce se Xiaomi se omezuje na integrování zařízení čínské firmy, jako jsou tablety nebo mobily a jejich jednoduché propojení s vozem.

Myslí se i na funkce autonomní jízdy, na čemž bude Toyota spolupracovat s čínským startupem Momenta. Ten využívá Lidar firmy Robosense a další potřebné senzory, celý systém pohání čip Nvidia Orin X. I zde má být využito nějaké formy umělé inteligence.

V rámci nové strategie China R&D 2.0 Toyota přenáší více odpovědnosti za design a vývoj vozidel na tamní vývojařské týmy. Čínští inženýři nyní vedou projekty, jako je nová generace modelů Camry, Sienna a Highlander. V tomto případě má však jít o specifické modely pro čínský trh a ne globální vozy, ačkoliv nějaká forma vlivu i na ně je pravděpodobná.

Zdroj: Carnewschina, zdroj foto: Toyota, zdroj videa: Toyota

Vstoupit do diskuze (2)