Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zaplatil jsem pokutu a mám z toho radost. Policie hlídá i to, co mě samotného štve

Speed Marathon 2025
Speed Marathon 2025
Speed Marathon 2025
Speed Marathon 2025
23 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (20)

Snadno by jeden uvěřil, že dopravní policie je banda, co se nepředře a jen vybírá rychlostní daň na místech, kde z překročení limitu hrozí nebezpečí naprosto zanedbatelné. Nejméně jedna hlídka v Ostravě však bdí i nad dost nepříjemným nešvarem.

Kdekoliv na světě potkáte silnici s více jízdními pruhy v jednom směru, nevyhnutelně dřív nebo později narazíte na řidiče, který jede v prostředním či levém pruhu, i když je ten pravý volný. Česko není výjimkou – ale Německo taky ne, abych předem utnul komentáře o tom, že Němci po dálnicích umí jezdit a Češi ne.

Třeba se mu jen nechce doprava mezi kamiony, i když je mezi nimi 400 metrů prostoru a zas tak rychle nejede, resp. za ním jsou jiní řidiči, kteří by chtěli jet rychleji. Třeba provoz za sebou skrz zrcátka vůbec nevnímá; jestli je to horší, než kdyby zrcátka sice sledoval, ale co v nich vidí, by mu bylo úplně jedno, prosím rozveďme debatu v komentářích.

Zákon 361/2000 Sb. v odst. 1 § 12 jasně říká, že „mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“

Hrozně mi vadí, když někdo blokuje prostřední nebo levý pruh, když je pravý volný a já chci jet levým rychleji. Jenže stejně jako např. u mlhovek zastávám adaptivní přístup – pokud za vámi v levém pruhu není nikdo, kdo by mohl chtít jet rychleji, je úplně jedno, že se do pravého pruhu nezařadíte. Pokud při tom ovšem sledujete zrcátka a když se někdo zezadu blíží, včas uhnete.

Tak se stalo, že jsem v levém pruhu Rudné v Ostravě (přesněji, na katastrálním území města Ostravy, ale mimo území ohraničené dopravními značkami Obec, resp. Konec obce) jel rychlostí o nějakou pětinu vyšší než auta v pravém pruhu. Byl jich tam nějaký počet, mezi nimi byly nějaké mezery odhadem ve vyšších desítkách metrů. A vtom vidím ve zpětném zrcátku blikající policejní majáky.

Uhýbám doprava, aby mohly projet – jenže ony jedou za mnou. Mnoho let to je, co mě policie zastavila v novinářském autě, tak jsem zvědavý, co budou chtít. Když to slyším, nestačím se divit: „Jel jste v levém pruhu, i když bylo vpravo volno.“

Nebudu polemizovat o tom, jestli ano nebo ne, jestli jsem jel o dost rychleji na to, aby mi mezera mezi auty nestačila na bezpečné zařazení, resp. takové, abych beze změny rychlosti nemusel za zachování bezpečných odstupů během vteřiny strávené v pravém pruhu v mezeře mezi pomalejšími auty dávat zas blinkr doleva a přejíždět do levého pruhu. Nebudu polemizovat ani o výši pokuty, kterou jsem čekal

Kdybych nechal věc postoupit do správního řízení, dost možná by policisté neuspěli právě proto, že mezery mezi citelně pomalejšími auty v pravém pruhu rozhodně nebyly stametrové. Ale i když jsem čekal výši pokuty trochu víc symbolickou, než nakonec byla, beru to jako podporu faktu, že se policie – tedy, alespoň jedna hlídka v Ostravě – snaží pokutovat i něco, co je skutečně nepříjemným nešvarem místo pouhého lelkování s radarem na bezpečných a přehledných úsecích. Z toho mám totiž opravdu velkou radost.

Policisté byli korektní, slušní a nevymýšleli si podezření z dalších přestupků ve snaze vybrat víc peněz. A ještě jsme chvilku debatovali o Tesle Model Y, jejíž test si na těchto stránkách budete moci přečíst už v pondělí.

A protože neexistuje řidič, který by nepotřeboval občas aktualizaci pravidel a osvěžení svých schopností, slibuji, že se budu víc dívat do zrcátek a spíš do pravého pruhu uhýbat, když za sebou uvidím nějaké auto. Nejen stříbrnou škodovku s čímsi na střeše, co by mohl být nosič, nebo taky majáky.

Video placeholder
Vytváření uličky pro záchranné složky • Zdroj: BESIP

Zdroj: Autorský text | zdroj videa: BESIP

Vstoupit do diskuze (20)