Obamův sen se rozpadá, trh elektromobilů roste velmi pomalu
Spojené státy americké za vlády prezidenta Baracka Obamy daly na rozvoj elektromobilů pět miliard dolarů. Vozy poháněné elektromotorem však mezi zákazníky nejsou tak populární, jak si Obama představoval.
Podle jeho plánů se má v USA do roku 2015 prodávat jeden milion elektromobilů ročně. Od začátku loňského roku do letošního září se zde však prodalo méně než 50.000 elektřinou poháněných aut. To je pouze pět procent z počtu, který Obama plánuje pro rok 2015.
Oněch pět miliard zahrnuje úvěry pro výrobce elektromobilů a baterií, investice do výstavby dobíjecích stanic a pobídky na nákup elektrických vozů.
Z automobilek tyto úvěry obdržely Fisker,Tesla a Nissan, který i díky ní bude model Leaf vyrábět pro zdejší trh přímo v USA. Dotaci získal také výrobce baterií A123 Systems, který tento týden vyhlásil bankrot.
Mitt Romney, Obamův republikánský soupeř v nadcházejících volbách, tyto investice již dříve kritizoval. Firmy, které získaly vládní půjčku, nazval neúspěšnými. A123 Systems totiž není první firmou zabývající se „čistou energií," která zbankrotovala i před podporu od americké vlády.
Chevrolet, který prodává Volt, elektromobil s prodlouženým dojezdem, už přehodnotil cíle, co se týče prodejů tohoto vozu. V letošním roce automobilka původně chtěla prodat 60.000 Voltů, své plány však snížila na 40.000 Voltů.
Na americkém trhu se letos zatím prodalo jen 16.348 exemplářů tohoto auta. Automobilka už kvůli slabé poptávce snížila výrobu Voltu.
Za očekáváním jsou také prodeje elektromobilu Nissan Leaf. Ten si za devět měsíců letošního roku koupilo 5.212 Američanů. Šéf automobilky Carlos Ghosn přitom v roce 2009 označil Obamův plán milionu elektromobilů v roce 2015 za příliš skromný.
Znalci tvrdí, že nízké prodeje elektromobilů jsou způsobeny vysokými cenami těchto aut a také faktem, že ani v USA není dostatek dobíjecích stanic. Mnohé zákazníky také odradily kauzy s nebezpečím vzplanutí Fiskeru Karma a Chevroletu Volt.