Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od července se mění pravidla pro dovoz ojetých vozidel

Ondřej Láník
Diskuze (47)
Zákon počítá s neomezeným dovozem starších vozidel, pokud u nich bylo prokázáno udělení osvědčení o homologaci typu ES...

Tisková zpráva Ministerstva dopravy ČR:

"1. července 2006 nabude účinnosti novela zákona o silniční dopravě, která také upravuje některá ustanovení zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Mění se podmínky pro jednotlivý dovoz silničních vozidel, která již byla provozována v jiném státě. Zákon počítá s neomezeným dovozem starších vozidel, pokud u nich bylo prokázáno udělení osvědčení o homologaci typu ES, nebo bylo prokázáno schválení technické způsobilosti typu vozidla vydaného jiným členským státem EU podle předpisů platných v jiném členském státě EU.

„Při dovozu ojetého automobilu nebude vyžadován žádný limit pro stáří vozidla. Předpokladem však je, že takový vůz už má příslušné národní typové schválení,“ upřesnila tisková mluvčí MD Marcela Žižková. Jde o naprostou většinu vozidel v provozu. Odpadne tak dosavadní požadavek, aby dovážená osobní vozidla a motocykly nebyly starší osmi let a aby nákladní vozy a autobusy nebyly starší pěti let. Pokud však u daného automobilu není možné prokázat požadované typové schválení, vztahují se na něj dosavadní limity pro dobu uplynulou od první registrace. To znamená osm, resp. pět let.

Ministerstvo dopravy změnou příslušné legislativy muselo reagovat na postoj Evropské komise. Dosavadní omezení stáří vozidel bylo podle EK v rozporu s požadavkem na volný pohyb zboží. Ojetiny jsou podle EK komoditou, jejíž obchodování by nemělo být nijak omezováno. Česká republika však dosud byla zásadně proti. Požadavkem na věkový limit dovážených vozidel chtělo ministerstvo dopravy chránit životní prostředí a chránit zdraví a život obyvatel tím, že u nás budou provozována nezastaralá, tudíž bezpečná auta. Rozpor však došel tak daleko, že Evropská komise hrozila zahájením řízení s Českou republikou. „Abychom se vyhnuli sankci, která by mohla dosáhnout i několika desítek milionů korun, vyhověli jsme žádostem EK a změnili příslušnou legislativu,“ řekla mluvčí MD Marcela Žižková.

Podstatnou novinkou změny pravidel úpravy dovozu ojetých automobilů v zákoně je především ta skutečnost, že musí jít o vozidlo, které je zapsáno v registru vozidel jiného členského státu Evropské unie, vybavené osvědčením o registraci a technickým průkazem garantujícími podle evropských předpisů jeho technickou, ekologickou a další předepsanou způsobilost. Teprve na základě doložení těchto náležitostí lze vozidlo zaregistrovat v registru vozidel v České republice a udělené osvědčení o registraci a technický průkaz vozidla vrátit příslušnému státu EU. To znamená, že se touto změnou žádným způsobem neotvírá prostor pro nějaké nekontrolované zahlcení silničního provozu v České republice vozidly, která nesplňují Evropským společenstvím obecně uznávané a požadované technické podmínky provozu vozidel a podmínky bezpečnosti provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy se z tohoto důvodu nedomnívá, že tato změna pravidel bude mít zásadní vliv na český trh s ojetými vozidly, neboť tento trh je v současné době relativně nasycen.

Ondřej Láník
Diskuze (47)
6. 6. 2006 21:48
RÁJ NEBUDE
Jde jen o to, že jsme museli sklonit hlavu v EU a umožnit bohatším státům "ekologicky" likvidovat šrot. Je to fajn... Česko - jedno velké evropské vrakoviště... :no: Naštěstí je tu snad dost hrdejch lidí, co by se nesnížili k tomu, jezdit po Evropě vybírat popelnice... bože :no:
6. 6. 2006 21:34
Re: VRAKOVIŠTĚ EVROPY
:-) :yes: :yes: