Povinné ručení: Kam jdou naše peníze z Fondu zábrany škod? Jeden velký podvod?
Poté, co před měsícem vyšla reportáž o Lince pomoci řidičům 1224, dostali jsme zajímavý podnět – fungovalo by to dobře, jen kdyby si pojišťovny platily službu samy a neodebíraly kvůli tomu každoročně 20 milionů korun z Fondu zábrany škod. Kromě jednoho ze čtenářů je nejhlasitějším kritikem linky a jejího financování Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu ČR, který celý systém hodnotí jako gigantický podvod.
Nutno ovšem dodat, že pro jeho placenou asistenční linku ÚAMK jde o nevítanou konkurenci, která se navíc jeví jako zdarma. A právě to mu nejvíc vadí, protože se podle něho pojišťovny – potažmo Česká kancelář pojistitelů jako správce fondu – staví do dobrého světla kvůli bezplatné pomoci, kterou si vlastně každý motorista platí ze svého v povinných tříprocentních odvodech. O ty totiž zdražilo před dvěma lety povinné ručení. A k tomu o další procenta vynucená novým občanským zákoníkem, který brutálně navýšil vyplácené škody. Někde v součtu až o deset procent. Jak ukazuje tabulka, v celkovém průměru se to ale výrazně neprojevilo kvůli konkurenčnímu boji mezi pojišťovnami, jenž jim nedovolil zdražovat příliš a plošně. To však brzy skončí!
Kdo to zaplatí?
Pojišťovny varují, že je pro ně povinné ručení ztrátové. Vše nasvědčuje tomu, že tento stav potrvá. „S největší pravděpodobností tak můžeme očekávat
stoupající tendenci cen,“ uvádí Ivana Buriánková z České pojišťovny.
Povinné přispívání do fondu znamenalo před třemi lety pro pojišťovny nechtěné dítě. Už před rokem 2014 totiž platily z povinného ručení likvidační
práce po dopravních nehodách. Od hasičů však víme, že to vždy bylo s hádkami na obou stranách, protože se finančním ústavům nechtělo platit ani za gram sorbentu navíc. „Toto jsme vždy považovali za naprosto relevantní. Především proto, že se to bezprostředně vztahuje právě k provozu motorových vozidel. V důsledku povinnosti tříprocentních odvodů z povinného ručení na financování složek záchranného systému tak pojišťovny platí hasičům dvakrát. To považujeme za nesystémové opatření, zejména s ohledem na skutečnost, že činnost hasičů má mnohem širší záběr než pouze zasahování u dopravních nehod,“ říká Buriánková.
Kdo rozhoduje o rozdělování peněz z fondu
- 2 zástupci HZS — genmjr. Ing. Drahoslav Ryba, brig. gen. Mgr. Bc. Slavomír Bell, MSc
- 1 zástupce Policie ČR — plk. Ing. Tomáš Lerch
- 1 zástupce Ministerstva vnitra ČR — Mgr. Jiří Zmatlík
- 1 zástupce Ministerstva zdravotnictví ČR — Mgr. Radim Bureš
- 1 zástupce Ministerstva dopravy ČR — Ing. Martin Farář
- 3 zástupci České kanceláře pojistitelů — RNDr. Jakub Strnad, Ph.D., Ing. Martin Diviš, MBA, Ing. Martin Žáček, CSc.
Jedna k jedné
Přijaté i přidělené prostředky do fondu jsou zveřejňovány. Už jen prostá matematika ale ukazuje, že správci vždy něco zbude. Vždyť celková výše loni
inkasovaných příspěvků členských pojišťoven ČKP do Fondu zábrany škod činila 610,3 milionu korun, ale suma vydaných peněz jen 608,1 milionu.
Tedy o dva miliony méně. V prvním roce přidělování prostředků z fondu se také vybralo 554,9 milionu Kč, ale přidělilo se jen 553,10 Kč. „Je logické, že to nemůže vycházet na korunu. Nevyčerpané peníze se převádějí do dalších roků,“ říká Aleš Povr z ČKP. Jak sám dodává, rozhodně z toho nic kanceláři jako správci fondu nezůstává. A co víc, dokonce už třetím rokem vedou agendu zadarmo. V zákoně se totiž jaksi zapomnělo na nutnou režii a po celou dobu se toho ČKP dožaduje.
Nabízí se otázka, zda si je kancelář automaticky nebere z dvaceti milionů, které si za loňský rok jako správce přidělila na informační kampaň k Lince pomoci řidičům 1224. Kam peníze putovaly? „Veškerý provoz linky a polovinu informační kampaně financují pojišťovny. Druhá polovina je z dotace z Fondu zábrany škod ČKP jako projekt na prevenci sekundárních nehod, který je v souladu s Národní bezpečnostní strategií silničního provozu,“ říká Aleš Povr. Pokud správně počítáme, kampaň s rozjásanými pracovníky odtahovky vyšla na 40 milionů. Není to příliš? „Všechno můžeme doložit. Ačkoliv to nebylo povinností, uspořádali jsme na jaře mikrotendr mezi mediálními agenturami a získali nejlepší nabídku. Financovala se z toho pouze televizní kampaň. Takže třeba výroba spotů, reflexní pásky rozdávané policií a reklama v dalších médiích šly už z našich
prostředků,“ brání se ČKP ústy svého mluvčího.
Průměrná cena povinného ručení v ČR | |
Rok | Pojistné |
2001 | 2855 Kč |
2002 | 3181 Kč |
2003 | 3532 Kč |
2004 | 3884 Kč |
2005 | 3957 Kč |
2006 | 3953 Kč |
2007 | 3837 Kč |
2008 | 3812 Kč |
2009 | 3643 Kč |
2010 | 3349 Kč |
2011 | 3079 Kč |
2012 | 2880 Kč |
2013 | 2695 Kč |
2014 | 2745 Kč |
2015 | 2792 Kč |
2016 * k 30. 9. | 2796 Kč |
Rozhodují a sami dostávají?
Jenže také ostatní projekty placené z fondu vyvolávají vášně. A to přestože systém přerozdělování prostředků je předem daný: 60 % dostanou hasiči, 15 % Integrovaný záchranný systém, 15 % jde na preventivní programy a zbývajících 10 % jsou volné prostředky. Na co hasiči použijí získaných 380 milionů, to je jejich věc. Jen by to mělo souviset s dopravními nehodami. Ale jak často zasahují u bouraček sbory dobrovolných hasičů, když z toho také dostanou pětinu?
Stejná logika pochopitelně platí i pro policii. V nedávné reportáži TV Prima policejní prezidium vysvětlovalo, jak souvisí nákup 135 motorek a 85 dálničních stíhaček s prevencí. Dejme tomu, že pokud bude policie na silnici víc vidět, mnohý přestupce raději sundá nohu z plynu. Sice se dá polemizovat o pojmech prevence/represe, ale budiž. Jenže kam v kolonce „prevence“ zařadit nákup třiceti ručních laserových měřičů rychlosti?
A to není všechno. Na Fondu zábrany škod je zarážející, že o penězích rozhoduje tentýž, kdo je zároveň čerpá. Jan Marek z pojišťovny Direct pak přesně shrnuje, v čem je s fondem potíž: „Fakticky přispívají klienti, protože pojišťovny pouze tento zákonný nárok promítly do ceny povinného ručení. Zákonodárce tímto způsobem dotuje příslušné složky, které jsou samozřejmě potřebné a užitečné, a to formou nepřímého zdanění motoristů!“
Přidělené prostředky z fondu za rok 2015 | ||
Příjemce prostředků/žadatel | Název schváleného projektu/programu | Přidělené prostředky v tisících korun |
Asociace Záchranný kruh | Rizika v dopravě zážitkem díky simulacím a simulátorům | 1408 |
Asociace Záchranný kruh | Záchrana života při dopravních nehodách | 3990 |
Beny TV | Dětská policie | 9027 |
Bezpečně na silnicích, o. p. s. | Na kole jen s přilbou | 1887 |
Bezpečně na silnicích, o. p. s. | Učme se přežít | 2224 |
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. | Systémový nástroj hodnocení ekonomické efektivity a účelnosti projektů a programů | 3244 |
Česká kancelář pojistitelů | Informační kampaň Linky pomoci řidičům | 20 000 |
Dekra CZ | Nehodou to začíná | 4477 |
Idiada CZ, a. s. | Podpora Národního výzkumu dopravních nehod | 4200 |
Ing. Aleš Hruška | Senioři bezpečně a bez nehod | 553 |
Lagardere Active ČR, a. s. | Dopravní jednička | 2550 |
Ministerstvo dopravy ČR | Road Bus Besip | 12 000 |
Ministerstvo dopravy ČR | Výroba a provoz otočného simulátoru | 1170 |
Ministerstvo vnitra – generální ředitelství HZS ČR | Technika a věcné prostředky pro HZS ČR a SDH obcí | 380 000 |
Policie České republiky – Ministerstvo vnitra | Pořízení 85 vozidel s dokumentační technikou určených pro službu dopravní policie Policie ČR | 46 000 |
Policie České republiky – Ministerstvo vnitra | Pořízení minimálně 135 policejních motocyklů | 33 000 |
Policie České republiky – Ministerstvo vnitra | Pořízení 30 ručních laserových měřičů rychlosti | 12 000 |
RSE Project, s. r. o. | Dopravní snídaně s Besipem 2016 | 2005 |
Sdružení automobilových dopravců Česmad | Informační kampaň zaměřená na rozpoznání agresivní jízdy | 800 |
Seven days agency, s. r. o. | V jedné stopě | 8194 |
Záchranný útvar HZS ČR | Programy prevence – profesionalizace řidičů složek IZS | 32 993 |
Zdravotnické záchranné služby – kraje | Technika a věcné prostředky | 26 381 |
Celkem | 608 103 |
Řekl nám k čerpání Martin Farář, Besip
Kdy uvidíme Road Bus Besip za 12 milionů korun?
Název projektu se změnil na RoadTruck Besip. Smlouvu jsme s fondem uzavřeli na jaře letošního roku, od té doby připravujeme v souladu se
zákonem veřejnou zakázku. V takovém rozsahu není například příprava technické specifikace otázkou týdne. Předpokládáme, že s realizací projektu začneme na jaře 2017.
Jak je možné, že jste členem komise pro přerozdělování prostředků, z nichž sám Besip vydatně čerpá?
Besip je z pohledu státní správy hlavním koordinačním orgánem bezpečnosti silničního provozu v ČR a z tohoto důvodu má oprávněně zastoupení v Komisi pro rozdělování prostředků fondu, kde zastupuje Ministerstvo dopravy. To, že Besip z těchto prostředků sám čerpá, je snadno obhajitelné, jelikož další náplní Besipu je vyvíjet preventivní činnost se zaměřením na účastníky silničního provozu – a k tomu jsou finance potřeba. Kampaně nebo aktivity předkládané do fondu Besipem slouží výhradně k zvyšování povědomí občanů ČR o bezpečném chování. Pokud jde o etickou stránku, jedná-li se například o dodatečná hlasování o projektech Besipu, pak se zdržuji hlasování, ačkoliv mám možnost i právo náš projekt podpořit.
Řekl nám k čerpání Jindřich Frič, Centrum dopravního výzkumu
Čeho se týká projekt „Systémový nástroj hodnocení ekonomické efektivity a účelnosti projektů a programů“ za 3,2 milionu korun?
Projekt zajišťuje potřebná aktuální data pro průběžné vyhodnocování účinnosti projektů realizovaných z prostředků fondu a jejich předběžného posouzení, zda mají potenciál být cíleně a účelně vynaloženy v souladu s Národní strategií bezpečnosti silničního provozu 2012–2020 a zda mohou přinést očekávaný efekt z hlediska zvýšení bezpečnosti silničního provozu v České republice.
Vybrané částky na povinném ručení (v tisících Kč) | |
ČP | 4 723 681 |
Kooperativa | 4 249 088 |
ČPP | 2 757 039 |
Allianz | 2 440 374 |
ČSOB | 1 702 612 |
Generali | 1 634 096 |
Uniqua | 924 190 |
Axa | 781 377 |
Wüstenrot | 405 242 |
Slavia | 388 235 |
Direct | 299 771 |
Hasičská vzájemná pojišťovna | 151 709 |