Předplacená údržba: Servis 2.0
Za posledních pět let stouply náklady na opravy a údržbu vozidel o jedenáct procent. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. Nepřekvapí proto, že čím dál více automobilek nabízí možnost sjednat servis předem za jasně stanovených podmínek. Díky tomu může zájemce dopředu zjistit kompletní náklady na vlastnictví vozu. Jak by zaznělo v teleshoppingu, a to se vyplatí! Jenže je tomu skutečně tak?
Údržba zdarma
Průkopníkem principu se na našem trhu stal již před lety Mercedes. U něj je matematika jasná. Ke každému novému autu s hvězdou na kapotě dostává majitel bezplatný servis do 125.000 km nebo šesti let věku. Vůz se tak na náklady značky dočká olejového servisu, výměny filtrů, svíček i chladicí kapaliny.
Obdobný princip zvolila také Kia – pro nižší výbavy nabízí bezplatně filtry a svíčky, majitelé top provedení Exclusive potom mají po celých sedm let záruky v ceně i kapaliny, práci a aktualizaci mapových podkladů.
Na pět let jasno
Velký poprask vzbudila přednedávnem také Škodovka, která spustila nový program Předplacený servis. Pravda, není zadarmo. Na druhou stranu ale dopředu víte, kolik vás bude vlastnictví auta stát. „Zákazník může zvolit předpokládaný nájezd šedesát, sto, nebo sto padesát tisíc kilometrů. Novinka vychází vstříc lidem, kteří se svým vozem chtějí mít co nejméně starostí,“ vysvětluje Petr Abrahámek.
Stojí za to?
Otázkou zůstává, nakolik se předplacený servis vyplatí. Jeden příklad za všechny: u nové Fabie 1.2 TSI by podle aktuálních cen zákazník za předepsané prohlídky do sta tisíc kilometrů zaplatil 14.550 korun, předplacený pětiletý servis na stejný proběh pak vychází zhruba o dvě tisícovky dráž. Jenže kdo ví, jaké budou ceny za pět let.
Ceny předplaceného servisu | ||||||
Varianta | Standard | Plus | ||||
Model | 60 000 km | 100 000 km | 150 000 km | 60 000 km | 100 000 km | 150 000 km |
Citigo | 16 990 Kč | 25 990 Kč | 36 990 Kč | 20 990 Kč | 38 990 Kč | 60 990 Kč |
Fabia | 12 490 Kč | 16 490 Kč | 26 990 Kč | 17 990 Kč | 29 990 Kč | 54 990 Kč |
Roomster | 12 990 Kč | 17 490 Kč | 27 990 Kč | 18 990 Kč | 30 900 Kč | 55 990 Kč |
Rapid | 12 990 Kč | 19 490 Kč | 29 490 Kč | 19 490 Kč | 33 990 Kč | 60 990 Kč |
Octavia | 13 990 Kč | 19 990 Kč | 32 990 Kč | 20 990 Kč | 36 990 Kč | 63 990 Kč |
Yeti | 12 990 Kč | 19 990 Kč | 29 990 Kč | 19 990 Kč | 35 990 Kč | 61 990 Kč |
Superb | 15 990 Kč | 23 490 Kč | 35 990 Kč | 24 990 Kč | 45 990 Kč | 75 990 Kč |
Ceny předplaceného servisu na pět let nebo uvedený kilometrový proběh |
Kdo nabízí předplacený servis?
- Audi
- BMW
- Citroën
- Kia
- Mercedes-Benz
- Nissan
- Peugeot
- Renault
- Škoda
Ceny oprav: Desetina za pět let
Jak jsme napsali v úvodu, ceny oprav rostou. Dražší jsou i náhradní díly. Vyplývá to z dat spotřebního koše, která sleduje Český statistický úřad. V servisech vám tak během posledních pěti let naúčtovali o jedenáct procent více, za díly potom o 2,2procentního bodu.
Servisní služby jsou dnes hlavním příjmem prodejců
Nejen o servisu aut jsme diskutovali s Vojtěchem Opleštilem z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.
Jak hodnotíte vývoj cen nových aut za poslední rok?
Loňský rok byl historicky nejúspěšnější z pohledu registrací. Rostoucí poptávka po nových automobilech umožňuje v řadě případů požadovat u nových modelů vyšší ceny než u předchůdců.
Jak si vedou ojeté vozy a ceny servisních služeb?
Při minimálních maržích představují servisní či prodejní služby jako financování či pojištění hlavní příjem prodejců. I ceny těchto služeb zůstávají pod tlakem, ale marže jsou zde stále vyšší než u pouhého prodeje vozů.
Jaký je váš odhad prognózy budoucího vývoje?
Rostoucí ekonomika a pokračující poptávka jsou spíše argumenty pro růst cen, kterému však brání silná konkurence v nejprodávanějších segmentech. Růst cen můžeme očekávat u nových prémiových modelů či specifických prvků výbav. Ceny těchto doplňků či náhradních dílů totiž mohou výrazněji ovlivnit případné výkyvy kurzu koruny.