Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Převodovky CVT: Opravdu je variátor nejrychlejší? Podívejte se, jak funguje!

Tomáš Dusil
Diskuze (12)
Takzvané variátory nebo také převodovky s plynulou změnou jsou doménou skútrů, objevují se však i v autech. Jaká je jejich výhoda? A proč je Evropané nemají příliš v lásce?

Variátory jsou zcela běžné třeba u skútrů. U osobních automobilů jsou však méně časté. Některé automobilky je však prosazují a to i v Evropě. Příkladem je Nissan či Subaru. Co je tedy výhodou převodovek CVT? Třeba to, že nabízejí teoreticky nekonečně mnoho převodů. Navíc točivý moment se na kola přenáší plynule, tedy bez skokových změn, jak ostatně ukazuje přiložené video.

U klasické převodovky s pevně danými převody se při přeřazení na vyšších „kvalt“ zmenší síla na kolech a současně tím vzroste rychlost vozidla. Změna je ovšem skoková, takže vlastně při řazení dojde k přerušení toku hnací síly. U variátorů k ničemu takovému nedochází. Teoreticky vzato by tak auto vybavené variátorem mělo mít nejlepší zrychlení.

V praxi tomu ale tak není. Příčinou jsou ztráty, způsobené přenosem hnací síly mezi dvěma kuželovými koly. Přenos je realizován třením. I pokud uděláte jednotlivé součástky převodu (kuželové řemenice a jejich propojovací řetěz), co možná nejlépe, pořád zde bude jistý prokluz řetězu.

Přenos třením je také nevýhodný z hlediska opotřebení. Proto se variátory moc nehodí pro motory s vysokým točivým momentem. Současně nejsou příliš vhodné ani pro auta u nichž se předpokládá častá jízda s dodatečnou zátěží – nejčastěji s přívěsem.

Nejlepší vlastnosti vykazuje variátor při pomalé jízdě, většinou ve městě. V takovém režimu může být účinnější, než klasické manuální převodovky, případně „automaty“ s měničem momentu. Naopak při ustálené vyšší rychlosti, tedy kupříkladu na dálnici je jeho účinnost poměrně nízká. To zvyšuje spotřebu paliva.

Tomáš Dusil
Diskuze (12)
18. 12. 2016 11:16
Re: To asi není celé
Není to náhodou tak, že nastavení CVT převodovky je takové, že při akceleraci umožňuje držet motoru otáčky, ve kterých je k dispozici maximální točivý moment ?
18. 12. 2016 10:09
Re: To asi není celé
...klidný jsem, proč s Hybridem jezdit jak dobytek. Sem tam na to ale šlápnu nebo při předjíždění to trochu vyženu, ale toe tak 10% celkové jízdy, což je zanedbatelný podíl. Navíc obě auta jezdí spíše město, takže taky na pohodu. Jediný lheký cukání dělá přepnutí z baterek na benzín a opačně, ale u starších hybridů je tohle klasika. Novější už mají přeci jen přechod lepší.
Avatar - Beefcake
17. 12. 2016 16:06
Re: To asi není celé
Dalej napr,. ako sa riesi spiatocka, ake su realne vyhody (a kedy) CVT. Ake je brzdenie motorom vs CVT. Pripadne nevyhody.
Veta "Naopak při ustálené vyšší rychlosti, tedy kupříkladu na dálnici je jeho účinnost poměrně nízká" je imho totalny nezmysel.
K tomu je kopec zaujimavejsich videi:
https://www.youtube.com/watch?v=PEq5_b… />https://www.youtube.com/watch?v=uCEvBG… />
Tu je pekny technicky popis Subaru riesenia :
https://www.youtube.com/watch?v=X5p1GV… />aj s technickymi detailami: https://www.youtube.com/watch?v=v7GIqlb7… />
Toto je krasna tema a zase raz to redaktor domr...babre.
17. 12. 2016 15:33
Milý autore,
prosím, moc prosím, už nikdy více nepiš další články o technice. Neumíš to, jen se ztrapňuješ.
Avatar - Harold
17. 12. 2016 13:56
Re: To asi není celé
CVT je opravdu velice komfortní převodovka, pokud jste klidný řidič a se spolehlivostí za DSG rozhodně nezaostává. Dvacet let kvedlání manuálem mi stačilo a CVT jsem si zamiloval. Stálo to za to, peněz nelituji. >:D

P.S. Video je zajímavé.