Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej aut v ČR: v listopadu zpět pod průměr

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Jedenáctý měsíc roku znamená pro český automobilový trh většinou oživení zájmu o automobily a nadprůměrný prodej. Letos tomu tak ale není. Prodalo se 11648 kusů nových osobních automobilů, takže optimismus trhu z předešlých dvou měsíců je pryč.

Kategorie lehkých užitkových vozidel naopak zaznamenala nejlepší měsíc od prosince 1997, což však není důvod k jásotu, protože lze odvodit, že nějaká ta stovka prodaných vozidel pouze změnila kategorii, takže na slabším výsledku prodeje osobních aut to nic nemění. Magická hranice 150 tisíc prodaných aut v roce 2003 je tak ohrožena.

Jedinou automobilkou z top 10, která v listopadu prodala meziměsíčně více vozů byl Renault, i když nárůst to byl velmi chabý (+4 vozy). Výrazný pokles prodeje Peugeotu z 1022 vozů v říjnu, na 590 vozů v listopadu, je částečně kompenzován nárůstem v kategorii lehkých užitkových vozů (+134 ks), což ale zdaleka neplatí pro všechny automobilky v top 10, kterým klesl prodej. Vyhodnocení statistiky se dále komplikuje, neboť další vozy (navíc oproti užitkovým MPV a SUV) se objevují nejen mezi osobními kategoriemi, ale také v lehkých užitkových verzích (nově např.Peugeot 307, 406, Ford Mondeo a další). Výsledky některých vozů tedy uvádíme ve tvaru osobní+užitková verze. Mezi deseti nejprodávanějšími značkami z listopadu není žádné nové jméno-všechny byly přítomny také v říjnové top 10.

TOP 10 – nejprodávanější značky, osobní automobily, listopad 2003

1. Škoda 5745 ks tj. 49,32% českého trhu

2. Renault 918 ks tj. 7,88%

3. Peugeot 590 ks tj. 5,07%

4. Ford 532 ks tj. 4,57%

5. Volkswagen 473 ks tj. 4,06%

6. Opel 446 ks tj. 3,83%

7. Hyundai 378 ks tj. 3,25%

8. Toyota 315 ks tj. 2,70%

9. Citroën 302 ks tj. 2,59%

10.Fiat 259 ks tj. 2,22%

I po více než pěti letech od uvedení na trh vede Daewoo Matiz „třídu nejlevnějších“ – v listopadu prodáno 101 Matizů. Druhé je Auto roku 2004-Fiat Panda (88 ks) a třetí Opel Agila (55 ks). Na čtvrtém a pátém místě je francouzské duo Renault Twingo (54+8 ks) a Citroën C2 (34 ks).

To, co Fabia v říjnu na českém trhu získala, v listopadu opět ztratila. S 4047 kusy (+3 užitkové) je nejprodávanějším vozem třídy i trhu a protože konkurence ztratila ještě více, měla malá škodovka ve své třídě zase větší podíl (65,6%). Výrazný pokles prodeje potkal meziměsíčně i Peugeot 206 (v říjnu výrazně nadprůměrný prodej 655 ks, v listopadu podprůměrných 285 ks+41 užitkových), před který se dostal Renault Thalia (369 ks). Na Thalii v prosinci probíhá akce, takže lze předpokládat další růst. Do francouzsko-německého souboje zasahuje korejský Hyundai Getz na 4. místě (215 ks), za ním pak je Ford Fiesta (181 ks), VW Polo (154 ks) a Citroën C3 (134 ks).

Pokles prodeje je patrný i v nižší střední třídě, ale v čele je stále Peugeot 307 (216+35 ks). Druhou příčku tentokrát získal s 201 kusy (+4 užitkové) Renault Mégane, za kterým se seřadili německé kompakty čekající na střídání: Astra, Focus a Golf. České Auto roku – Mazda3 je se 75 prodanými vozy na 7. příčce ve třídě.

Přes další propad (-110 vozů v listopadu, předtím -289 vozů v říjnu) je i v listopadu ve střední třídě lídrem Škoda Octavia a opakuje se scénář z třídy Fabie, protože Octavia získala procento trhu třídy navíc, když její konkurence ztratila relativně více. Nejprodávanějším dováženým vozem je v této třídě Ford Mondeo (158+1 ks), který se vrátil na zářiovou úroveň prodeje a předstihl v listopadu výrazně ztrácející VW Passat (112 ks).

Vyšší střední třídu vede Škoda Superb (300 ks). Na dalších místech je pak podstatně dražší německé trio Mercedes-Benz E (66 ks) a BMW 5 (64 ks), Audi A6 (27 ks), které se prodává poměrně stabilně.

Slabý říjen ve třídě nejdražších luxusních limuzín (23 ks), vystřídal nadprůměrný listopad (prodáno 54 ks). V listopadu se prodalo celých 30 Audi A8, 10 Mercedesů S, 9 BMW řady 7 a jeden Phaeton. Do klubu se přihlásil i korejský „vetřelec“ Kia Opirus, který přichází z jiné geografické i cenové oblasti (prodány 4 kusy).

Přicházející zima sporťákům příliš nepřeje. Ve společné třídě sportovní vozy+kupé+kabriolety se prodalo 53 aut. Vede atraktivní novinka Nissan 350Z (11 ks), následovaný Mercedesem-Benz CLK (10 ks), kupé BMW 3 (6 ks) a další novinkou Chryslerem Crossfire (5 ks). Prodaly se i tři Mazdy RX8.

Výsledky ve smíšené kategorii SUV a Off Road hlásí, že první místo si drží Hyundai SantaFe (33+23 ks), následované Toyotou RAV4 (27+2), VW Touaregem (7+21 ks) a Toyotou Land Cruiserem (9+14 ks). Pátá je Lada Niva-VAZ 2121 (15+3 ks).

Vyřadíme-li z MPV velké dodávky a mikrobusy jako je Volkswagen Transporter (48+100 ks a k tomu 10+22 ks Multivan) nebo Ford Transit (9+137) a dále malé dodávky a z nich odvozené osobní verze jako je Citroën Berlingo (15+141 ks) nebo Peugeot Partner (24+78 ks), vypadá první MPV-pětka takto: Renault Mégane Scénic (85+23 ks), Opel Meriva (59+22 ks), Volkswagen Touran (32+40 ks), Opelů Zafira (24+22 ks), Citroën XSARA PICASSO (32+8).

Na začátku ledna se podíváme nejen na to jak se prodejci a značky prali o firemní zákazníky, kteří nakupují před koncem roku, ale ve zkratce shrneme, jak se v roce 2003 vyvíjel automobilový trh v České republice.

Ondřej Láník
Diskuze (15)