Prodejní krize v Evropě sráží ceny aut dolů
Podeje nových aut v Evropě už několik měsíců klesají, na což mnohé automobilky reagují snížením výroby nebo rovnou propouštěním – naposledy PSA Peugeot-Citroën oznámilo, že propustí dalších 1.500 zaměstnanců. Pro zákazníky je ale krize výhodná.
Automobilky totiž kvůli klesajícím prodejům snižují ceny svých automobilů. Dříve bylo běžné, že nová generace daného vozu byla dražší než ta předchozí, dnes to ale už tolik neplatí. Například Renault Clio IV je na francouzském trhu o 250 eur (6.200 Kč) levnější než předchůdce. To Volkswagen Golf VII je na některých trzích stejně drahý jako předchozí Golf VI.
Také v příštím roce bude situace na evropských trzích podobná jako dnes. Automobilky totiž mají velké zásoby již vyrobených aut, kterých se potřebují zbavit, proto by příznivé ceny měly lákat zákazníky i nadále. Takové BMW ale problém zásob řeší i tím, že vozy od evropských dealerů exportuje do Asie nebo USA.
„Zákazníci mají vynikající pozici pro jednání s automobilovými prodejci. V příštím roce budou spotřebitelé zaplaveni atraktivními nabídkami a slevami,“ předpovídá analytik Maarten Baljet z německé agentury BF Forecasts.
Automobilky nadále bojují s nadbytečnou kapacitou svých evropských továren, proto některé z nich budou v následujících letech zavřeny. Jedná se například o závody Aulnay (Citroën), Bochum (Opel) nebo Genk (Ford). Provoz bude patrně ukončen i jinde, v Evropské unii jsou totiž nadále továrny, jejichž kapacita je využita na méně než 40 %.
Pro výrobce ale není snadné závody zavírat. Vede to totiž k vyšší nezaměstnanosti v dané oblasti a k protestům pracovníků nebo zdejší vlády.