reklama


16.1. 2014 ČTK

Profesionální řidiči budou muset mít v kamionu chytré tachografy

Profesionální řidiči budou muset mít v kamionu chytré tachografy

Profesionální řidiči nákladních automobilů v Evropské unii budou muset v budoucnu používat ve vozech takzvané inteligentní tachografy, které půjde přes satelit kontrolovat na dálku a dálkově zaznamenávat jejich polohu.

Příslušné nařízení schválili poslanci Evropského parlamentu. Od využití nejmodernějších technologií si slibují omezení podvodů u tachografů a lepší kontrolu dodržování povinných přestávek u řidičů, což má zvýšit bezpečnost silničního provozu. Kritici však v systému vidí jenom „Velkého bratra“ sledujícího každý pohyb šoféra.

Jakmile úprava vstoupí v platnost, začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny. „Sníží se tak možnost nezákonným způsobem manipulovat s těmito přístroji a přispěje to k dodržování přestávek v jízdě, což zvýší bezpečnost dopravy,“ přivítal opatření evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Možnost kontrolovat na dálku tachografy nové generace nebude nicméně znamenat automatické sankce při zjištění porušení předpisů. Případnému postihu také nemají být vystaveni řidiči, ale jejich zaměstnavatelé. Povinnost mít instalovaný inteligentní tachograf se navíc nebude vztahovat například na řemeslníky, pro něž řízení není hlavní činností, ale jenom na řidiče z povolání.

Nad tímto faktem se však pozastavila rakouská europoslankyně za Zelené Eva Lichtenbergerová, podle níž hrozí zneužívání této výjimky. „V budoucnu tu pravděpodobně už nikdo nebude profesionálním řidičem, všichni budou řemeslníci, kteří náhodou jedou nákladním vozidlem,“ obává se.

Nezávislá poslankyně Patricia van der Kammenová z Nizozemska vidí hlavní problém v možnosti dálkového sledování řidičů. „Velký bratr je bude mít neustále na očích, což znamená zásah do soukromí řidiče,“ odmítla tuto inovaci. Navrhovatelé však ubezpečují, že systém bude automaticky zaznamenávat jen místo pohybu na začátku a konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy.

Na evropských silnicích se v současnosti využívají dva druhy tachografů - starší analogové a novější digitální, které jsou v Evropské unii od roku 2006 povinné u nových vozů. Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Tykačovým firmám Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Tykačovým firmám

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má…

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut

Tuzemská výroba osobních aut v loňském roce vzrostla…

Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana

Za rok bude Česko volit novou hlavu státu. Úvahy o tom,…

Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu

Zítra začíná rallye Monte-Carlo. Od svých prvních ročníků…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

Potomci Jana Amose Komenského (†78): Předávají si jeho prsten!

Potomci Jana Amose Komenského (†78): Předávají si…

Od smrti Jana Amose Komenského (†78) uplynulo 347 let, ale jeho potomci stále žijí. Posledním z nich je Petr…

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta oslavila 102 let

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta…

Jedna z nejstarších obyvatelek metropole žije v Praze 10. V pátek 13. ledna oslavila své 102. narozeniny. Paní…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Nejlepší evropské ligy se vrhly do posilování po otevření přestupového okna, také české kluby se chystají…

Plíšková v Austrálii ničila, Šafářová otáčela. Postup má i Štěpánek

Plíšková v Austrálii ničila, Šafářová otáčela.…

AUSTRALIAN OPEN, 2. DEN |  Radek Štěpánek po úspěšně zvládnuté kvalifikaci porazil v 1. kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Kauza Jana Nečasová: Když soudce nevěří vlastnímu rozsudku

Kauza Jana Nečasová: Když soudce nevěří vlastnímu rozsudku

Zatím nepravomocný rozsudek, v němž za údajné vyzrazení utajované zprávy BIS uložil pražský městský soud Janě…

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela na neobvykle rezistentní infekci

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela…

70letá žena z Nevady přišla v srpnu loňského roku do nemocnice se zdánlivě banálním otokem u pravé kyčle.…

 
 
reklama