16.1. 2014 ČTK

Profesionální řidiči budou muset mít v kamionu chytré tachografy

Profesionální řidiči budou muset mít v kamionu chytré tachografy

Profesionální řidiči nákladních automobilů v Evropské unii budou muset v budoucnu používat ve vozech takzvané inteligentní tachografy, které půjde přes satelit kontrolovat na dálku a dálkově zaznamenávat jejich polohu.

Příslušné nařízení schválili poslanci Evropského parlamentu. Od využití nejmodernějších technologií si slibují omezení podvodů u tachografů a lepší kontrolu dodržování povinných přestávek u řidičů, což má zvýšit bezpečnost silničního provozu. Kritici však v systému vidí jenom „Velkého bratra“ sledujícího každý pohyb šoféra.

Jakmile úprava vstoupí v platnost, začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny. „Sníží se tak možnost nezákonným způsobem manipulovat s těmito přístroji a přispěje to k dodržování přestávek v jízdě, což zvýší bezpečnost dopravy,“ přivítal opatření evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Možnost kontrolovat na dálku tachografy nové generace nebude nicméně znamenat automatické sankce při zjištění porušení předpisů. Případnému postihu také nemají být vystaveni řidiči, ale jejich zaměstnavatelé. Povinnost mít instalovaný inteligentní tachograf se navíc nebude vztahovat například na řemeslníky, pro něž řízení není hlavní činností, ale jenom na řidiče z povolání.

Nad tímto faktem se však pozastavila rakouská europoslankyně za Zelené Eva Lichtenbergerová, podle níž hrozí zneužívání této výjimky. „V budoucnu tu pravděpodobně už nikdo nebude profesionálním řidičem, všichni budou řemeslníci, kteří náhodou jedou nákladním vozidlem,“ obává se.

Nezávislá poslankyně Patricia van der Kammenová z Nizozemska vidí hlavní problém v možnosti dálkového sledování řidičů. „Velký bratr je bude mít neustále na očích, což znamená zásah do soukromí řidiče,“ odmítla tuto inovaci. Navrhovatelé však ubezpečují, že systém bude automaticky zaznamenávat jen místo pohybu na začátku a konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy.

Na evropských silnicích se v současnosti využívají dva druhy tachografů - starší analogové a novější digitální, které jsou v Evropské unii od roku 2006 povinné u nových vozů. Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř obchodoval i s dalšími celebritami

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř…

Případ bankéře, který prodával celebritám padělky obrazů, narůstá do obrovských rozměrů! Vypadá to, že za…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…