Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Puma GT Lumi: Málo známá brazilská automobilka se vrací!

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Na reinkarnace slavných výrobců jsme zvyklí hlavně v jedné stopě. Čas od času se stane, že se vrátí i malá automobilka. Jako nyní třeba Puma.

Puma je brána v Brazílii za ikonu. Sportovní kupé takřka evropských tvarů vzniklo v září 1966 na základě projektu závodníka Rina Malzoniho. Nová společnost převzala v São Paulu jeho firmu Luminari Ltda . Mělo dvoudobý tříválec DKW a koncepci „vše vpředu“, design přepracoval Anisio Campos. Poté, co místní pobočku DKW-Vemag koupil Volkswagen, se v útrobách objevily ploché vzduchem chlazené čtyřválce této značky, hlavně objemů 1,5 a 1,6 l, později i devatenáctistovky a dvoulitry. Pohonné ústrojí se ovšem přestěhovalo dozadu.

Produkce se pohybovala kolem pěti stovek aut ročně, vrcholem byl rok 1974 s 1.137 vyrobenými vozy. Hrstka kupé a spiderů se dostala také do Evropy. Konstrukční výjimku představoval model GTB se šestiválcem Chevrolet v přídi. Tvarům začaly dominovat hrany. 80. léta přinesla doplňkovou výrobu náklaďáků, ale také ekonomickou krizi a přírodní katastrofy. Proto Puma v roce 1986 padla, dvakrát změnila majitele, ten poslední, Alfa Metais Veículos, stavěl sporťáky s přidanými písmeny AM do poloviny 90. let minulého věku, jen chlazení vzduchem vystřídala kapalina.

Comeback

Nyní se však slavná značka vrací tam, kde jí bylo nejlépe: na scénu sportovních vozů. Zatím je k mání vizualizace silniční uzavřené verze a krátké video, které zobrazuje otevřenou závodní, ovšem také pouze ve virtuální podobě. Ta váží pouhých 570 kg a hotova by měla být do konce roku. O rychlosti nemusíme pochybovat, nízkou hmotnost zaručuje prostorový trubkový rám a laminátová karoserie.

Kupé vypadá hodně retro, což je účel. GT Lumi nemá v zádi motor VW, ani starší, ani moderní. Dvoulitrový čtyřválec Chevrolet je umístěn uprostřed a dává dostatečných 132 kW (180 k). Fanoušky jistě potěší přítomnost manuální převodovky, která posílá jeho sílu pochopitelně dozadu. Hmotnost určitě narostla, protože má nějakou tu komfortní výbavu včetně klimatizace a elektrických oken, odnímatelný horní díl střechy, protihlukovou izolaci a tak dále... Kompaktní sporťák měří na délku 4,24 m a do výšky ční 1,28 m.

Pokud vše poběží podle plánu, na brazilských silnicích se objeví první exempláře na počátku roku 2018. A jinde? Určitě ne, protože produkce bude kusová s velkým podílem ruční práce.

V Itálii a JAR

Stejnojmenný italský výrobce stavebnic, plážových bugin a malých off-roadů, kterého vedl Říman Adriano Gatto, neměl s brazilskou firmou nic společného. I když zpravidla využíval rovněž mechaniku Brouků VW, později pak kapalinou chlazené boxery Alfy Romeo. Futuristická a agresivní Puma GTV sdílela licencovanou karoserii britských kit carů Nova, kterou navrhl Richard Oakes.

Aby toho nebylo málo, brazilské Pumy montovala firma Bromer Motor Assemblies v Jižní Africe, poté tamtéž Jack Wijker a v roce 2006 na jihu černého kontinentu, konkrétně v Babelegi byla spuštěna produkce znovu, s vývojem elektrické verze pomáhala společnost Evdrive.

Foto: Puma, Auto World Press

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - 3_diamanty
7. 6. 2017 14:41
pekne
jednoduche stihle.. citit z toho lahkost a sportovost a la lotus... popravde je taketo nieco u mna vzdy krajsie a sportovejsei ako nejake 2 tonove AMGecko .. takto ma vyzerat skutocny ... sportiak.. puma :yes:

PS: mohlo by byt zaujimave porovnat to prave s nejakym tym lotusom ... :yes: