Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RALLY FINLAND - HATTRICK PRO GRÖNHOLMA

Michal Hochman
Diskuze (0)
Skandinávci opět vítězí, Grönholm slaví hattrick, Gardemeister dojel s Octavií dvanáctý...

08.- 11. srpna 2002

9. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers


8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers

6. Podnik 2002 FIA Cup for Drivers of Production Cars (Group N)

I. Etapa (130,67 km) 08.- 09. Srpna 2002

08. Srpna 2002 Prolog

19: 00 SSS Killeri 1 2,06 km vítěz RZ R. Burns 96,7 km/h

09. Srpna 2002

09: 06 SS 2 Valkola 08,42 km vítěz RZ M. Grönholm 113,1 km/h
09: 49 SS 3 Lankamaa 1 23,44 km vítěz RZ R. Burns 122,5 km/h
10: 37 SS 4 Laukaa 1 11,80 km vítěz RZ H. Rovanpera 122,4 km/h
12: 34 SS 5 Mökkiperä 13,38 km vítěz RZ R. Burns 125,9 km/h
13: 12 SS 6 Palsankylä 25,48 km vítěz RZ R. Burns 112,8 km/h
14: 49 SS 7 Ruuhimäki 08,79 km vítěz RZ R. Burns 111,2 km/h
16: 37 SS 8 Laukaa 2 11,80 km vítěz RZ M. Grönholm 123,9 km/h
17: 29 SS 9 Lankamaa 2 23,44 km vítěz RZ R. Burns 123,8 km/h
20: 11 SSS 10 SSS Killeri 2 02,06 km vítěz RZ C. Sainz 96,1 km/h

SUVERÉNNÍ RICHARD BURNS

Finská rally se každoročně jede ve znamení bitvy Skandinávských jezdců se "zbytkem Světa". První RZ dlouhá pouhých 2,06 km se jede jako prolog. Vyhrává R. Burns, a naplňuje tak svoje prohlášení, o útoku na vítězství v této soutěži. V druhé RZ však vítězí Grönholm, a jde do čela průběžného pořadí. Na druhé místo se propracoval Rovanpera, třetí je C. McRae, a čtvrtý Burns ztrácí necelé tři vteřiny (+2,7). Pátý je Solberg, šestý J. Pykalisto. Ve třetí RZ útočí úřadující MS Burns, který vyhrává RZ a stahuje náskok Grönholma na jednu vteřinu. Třetí Rovanpera je o tři vteřiny zpět, (+3,2) a na čtvrtou pozici se propracoval J. Pykalisto. Krásný pohled pro "Principála Peugeotu", na prvních čtyřech místech vozy pouze této značky. Pátý je C. McRae, šestý Solberg. O sedmou pozici se dělí se stejným časem i ztrátou tři jezdci (+22,0 vteřin) Lindholm (Peugeot), Sainz (Ford) a Tuohio (Ford). Třetí RZ znamená také stop pro Českého jezdce Valouška (havárie) a Polského jezdce Kuchra (mimo trať). Krásná bitva pokračuje v interních soubojích. Čtvrtou RZ vyhrává sice Rovanpera, udržuje si druhou pozici ale do čela průběžné klasifikace se dostává Burns, a na třetí místo se propadá Grönholm. Pykalisto si udržuje čtvrtou pozici, C. McRae jede pátý a na šestém bodovaném místě je Lindholm. Po počátečních potížích se dopředu propracovávají i další tovární jezdci. Z šestnácté pozice se na jedenáctou propracoval Mäkinen (Subaru), dopředu se dere dvanáctý Loix, Martin (13), Kankkunen (14), Radström (15), T. Gardemeister (16), A. McRae s Duvalem jsou shodně sedmnáctí. V páté RZ poráží Pykalisto McRae, a posouvá se na čtvrtou pozici. V šesté RZ se tvrdě bojuje, čelo sice výrazné zněny nezaznamenalo, ale Sainz je již sedmý, M. Martin se propracoval na osmou pozici, Mäkinen je devátý desátý jede Loix. Výrazný posun zaznamenal i A. Schwarz, který jede na 21. pozici, když byl po první RZ až 64! Konec dne tedy zbývající čtyři RZ jsou soubojem dvojic. Za vedoucím R. Burnsem, který si udržuje vedení v průběžné klasifikaci a po desetinkách zvyšuje svůj náskok se odehrává nelítostný boj. O druhé místo bojuje Rovanpera s Grönholmem, o čtvrté místo se pere s dravě jedoucím Solbergem C. McRae. Poměrně v klidu si šestou pozici drží Sainz. Potíže s unikajícím olejem ze zadního tlumiče hlásí A. McRae, odstupuje Pykalisto (4) po problémech s transmisemi a v 7. RZ odstupuje Eriksson když mu pro projetí RZ došel benzín. Velká spotřeba benzínu byla ovlivněna poruchou palivového systému a vůz se nepodařilo posádce dostat do servisní zóny. Zatímco Rovanpera si svou druhou pozici udržel, C. McRae boj o čtvrté místo se Solbergem prohrává a je po prvním dnu pátý. Sedmý je Lidholm, osmý Mäkinen, devátý Loix, desátý Martin. Nestárnoucí J. Kankkunen (11), nejlepší z Mitsubishi týmová trojka Paasonen (13), Gardemeister jako jediný zástupce Škody je (15), a Exmistr Světa z roku 1985 T. Salonen (23). A. McRae poškodil tlumič předního kola na jednom z horizontů, ale pokračuje, naopak odstupuje F. Delecour pro technické potíže a F. Duval po problémech s podvozkem.

Průběžné pořadí po první etapě I. Etapě

1. Richard Burns Peugeot 206 WRC Průměrná rychlost 118,5 km/h
2. Harri Rovanpera Peugeot 206 WRC + 00'12"0
3. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC + 00'21"09
4. Petter Solberg Subaru Impreza WRC + 01'12"3
5. Colin McRae Ford Focus WRC 02 + 01'16"8
6. Carlos Sainz Ford Focus WRC 02 + 01'18"9

II. Etapa (176,65 km) 10. Srpna 2002

08: 16 SS 11 Talviainen 25,74 km vítěz RZ R. Burns 120,8 km/h
08: 56 SS 12 Ouninpohja 1 34,13 km vítěz RZ H. Rovanpera 128,2 km/h
12: 24 SS 13 Moksi - Leustu 40,84 km vítěz RZ M. Grönholm 119,3 km/h
13: 31 SS 14 Ehikki 14,89 km vítěz RZ M. Grönholm 128,3 km/h
17: 28 SS 15 Ouninpohja 2 25,22 km vítěz RZ M. Grönholm 132,2 km/h
18: 16 SS 16 Vaheri - Himos 35,83 km vítěz RZ R. Burns 119,7 km/h

M. GRONHÖLM JEDE NA HATTRICK

Druhé dějství je ve znamení zklamání. V 11. RZ několik kilometrů po startu havaruje Exmistr Světa J. Kankkunen, když zadní částí vozu se dostane do příkopu, dvakrát se otočí přes střechu na které zůstane stát. Posádka je nezraněna, ale ze soutěže odstupuje. Rychlostní zkoušku vyhrává Burns, překvapivě zaútočil Martin, který v RZ dojel na čtvrté pozici, pomalu se rozjíždí C. McRae dojel až osmý. V průběžném pořadí se na předních bodovaných místech zatím nic nemění. Pořadím však zamíchala 12. a 13. RZ! Ve 12. RZ vedoucí Burns, na jednom z horizontů dopadá na předek, (měl tu nejvyšší nájezdovou rychlost cca 170 km/h ostatní okolo 140 km/h) poškodí jej a v průběhu RZ má potíže s turbem, ztrácí téměř 1,30 minut, a propadá se na třetí pozici. Do vedení jde Rovanpera. Gardemeister dostal penalizaci 60 vteřin a propadá se na 17. pozici. V následující 13. RZ postihl vedoucího Rovanperu defekt, když doslova explodovala pneumatika. Jízdou po ráfku sice Rovanpera moc neztratil, udržel si třetí pozici, ale poškození závěsu bylo natolik veliké, že byl nucen odstoupit. Oprava poškozené části Burnsova Peugeotu trvá dlouho a Burns obdržel penalizaci 20 vteřin za pozdní výjezd ze servisní zóny. Pořadí po 13. RZ je následující 1. Grönholm, 2. Burns 3. Rovanpera (ten již do 14. RZ nenastoupil) 4. C. McRae, 5. Sainz, 6. Solberg. Poslední dvě RZ, 15. RZ dlouhá 25,22 km a 16. RZ dlouhá 35,83 km, mohli ještě ledasco napovědět v konečném pořadí druhého dne. Zajímavě vyznívá souboj "mladíčka" P. Solberga (28. let) se "starcem" C. Sainzem (40. let) o čtvrtou pozici. Dravě jedoucí Martin se probojoval na šestou pozici a drží tak třetí vůz Fordu v první šestce. Patnáctou RZ vyhrává Grönholm, druhý dojel Solberg, který se tak posouvá na čtvrtou pozici před Sainze. Burns dojíždí třetí, a nepatrně zvyšuje ztrátu na první pozici (+1,38). Třetí místo v průběžném pořadí drží poněkud s přehledem C. McRae, který má poměrně velkou ztrátu na vedoucího Grönholma (+2,17) a slušný náskok před bojující dvojicí Solberg (4), Sainz (5) (+0,14, +0,17). Poslední 16. RZ vyhrává R. Burns a snižuje náskok na Grönholma téměř o čtyři vteřiny (+3,9), na třetím až pátém místě se vrovnali jezdci Fordu. Na třetím místě C. McRae, čtvrtý Sainz, pátý Martin, šestou pozici vybojoval Solberg jedoucí na Subaru. Konečné pořadí druhé etapy první šestice se téměř nezměnilo. Čtvrtou pozici si vybojoval Sainz před s Solbergem. Na sedmou pozici se propracoval Mäkinen, Loix je desátý, dvanáctou a třináctou pozici obsadili jezdci Citroenu, Radström a Loeb, Gardemeister dokončil druhou etapu na 14. Místě. A Schwarz se propracoval na patnáctou pozici a T. Salonen je na 16 pozici. V závěru soutěže musí hasit požár v motorovém prostoru A. McRae na Mitsubishi.

Průběžné pořadí po první etapě II. Etapě

1. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC Průměrná rychlost 121,0 km/h
2. Richard Burns Peugeot 206 WRC + 01'34"3
3. Colin McRae Ford Focus WRC + 02'22"9
4. Carlos Sainz Ford Focus WRC + 02'42"8
5. Petter Solberg Subaru Impreza WRC + 02'51"5
6. Markko Martin Ford Focus WRC + 03'18"9

III. Etapa (94,36 km) 11. Srpna 2002

07: 05 SS 17 Keuruu 1 11,80 km vítěz RZ R. Burns 129,4 km/h
08: 58 SS 18 Jukojärvi 1 22,71 km vítěz RZ R. Burns 121,7 km/h
12: 11 SS 19 Kruununperä 1 12,67 km vítěz RZ P. Solberg 124,5 km/h
12: 11 SS 20 Keuruu 2 11,80 km vítěz RZ M. Martin 132,4 km/h
12: 11 SS 21 Jukojärvi 2 22,71 km vítěz RZ M. Martin 123,4 km/h
12: 11 SS 22 Kruununperä 2 12,67 km vítěz RZ R. Burns 125,9 km/h

MARCUS GRÖNHOLM POTVRDIL HATTRICK

Posledních šest RZ třetí etapy mělo rozhodnout o vítězi. Podle zasvěcených odborníků bylo o vítězi rozhodnuto a pouze technické potíže nebo fatální chyba mohli znemožnit M. Grönholmovi dokončit Finský hattrick. M. Grönholm s dostatečným náskokem před Burnsem jel v klidu, a udržoval si svůj náskok. Sedmnáctou RZ vyhrál sice R. Burns, ale s nepatrným náskokem (+0,00"5) na Grönholma. Třetí etapu zahájil mohutným atakem Martin na Fordu. Pomalu se do třetí etapy rozjížděl C. McRae (11. místo v RZ), překvapivě zajel 17. RZ Paasoen na Mitsubishi (4. místo v RZ) a v souboji generací porazil Sainz Solberga. Zajímavý průběh měla 18. RZ, kterou vyhrál R. Burns, ve stejném čase na tisícinu vteřiny ji dokončil i druhý Sainz (+0,00"0) a třetí byl C. McRae (+0,00"1) zpět. V průběžném pořadí se neprojevila žádná změna, byla to však předzvěst před závěrečnou bouří! Dramaticky začala 19. RZ, kterou vyhrál Solberg před Martinem a C. McRaem. C. Sainz dojel sedmý, ztrácel na třetího Solberga (+0,01"5), a navíc dostal penalizaci za předčasný start do RZ. Podle jeho slov to bylo poprvé, za jeho závodnickou kariéru. Průběžné pořadí se neměnilo, vedl M. Grönholm, druhý byl R. Burns, třetí C. McRae, čtvrtý P. Solberg pátý C. Sainz a šestý M. Martin. Dvacátá RZ nepřinesla nic převratného, a drama se odehrálo v předposlední 21. RZ, kterou vyhrál Martin, Solberg nepatrně zvýšil náskok před Sainzem, který již téměř rezignoval na souboj o čtvrtou pozici. Havaruje Radstom na Citroenu, ale největší drama se odehrává po projetí RZ u posádky č. 5 C. McRae - N. Grist, kdy začal hořet vůz Ford Focus WRC. Podle slov šéfa Fordu M. Wilsona došlo po nárazu do zadní části vozu pravděpodobně k poruše hydraulického okruhu a unikající olej se vzňal od výfukového potrubí. Posádka byla sice nezraněna, ale to znamenalo stop a nedobrovolný konec v soutěži. Po odstoupení C. McRae a Radstroma, posunem v pořadí se vytvořilo konečné umístění ve Finské Rally. Na sedmém místě dojel Lindholm na Peugeotu, osmý dokončil Paasonenm nejlepší jezdec Mitsubishi, devátý dojel Loix na Hyundai a desátý byl Loeb na Citroenu. Jediný zástupce Škody T. Gardemeister dokončil Finskou rally na dvanácté pozici.

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

Konečné pořadí jezdců

1. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC 10 bodů Průměrná rychlost 121,8 km/h
2. Richard Burns Peugeot 206 WRC 6 bodů + 01'27"3
3. Petter Solberg Subaru Impreza WRC 4 body + 02'49"6
4. Carlos Sainz Ford Focus RS WRC 02 3 body + 02'53"8
5. Markko Martin Ford Focus RS WRC 02 2 body + 03'10"0
6. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC 1 bod + 04'34"1

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

Konečné pořadí týmů

1. Peugeot 16 bodů (1+2. místo)
2. Subaru 5 bodů (3+6. místo)
3. Ford 5 bodů (4+5. místo)


Plakáty z Rally Finland naleznete zde >>>

Michal Hochman
Diskuze (0)