RALLY FINLAND - HATTRICK PRO GRÖNHOLMA

RALLY FINLAND - HATTRICK PRO GRÖNHOLMA

 
 
12.8. 2002 Michal Hochman

Skandinávci opět vítězí, Grönholm slaví hattrick, Gardemeister dojel s Octavií dvanáctý...

08.- 11. srpna 2002

9. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers
8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers
6. Podnik 2002 FIA Cup for Drivers of Production Cars (Group N)

I. Etapa (130,67 km) 08.- 09. Srpna 2002

08. Srpna 2002 Prolog

19: 00 SSS Killeri 12,06 km vítěz RZ R. Burns96,7 km/h

09. Srpna 2002

09: 06 SS 2 Valkola08,42 km vítěz RZ M. Grönholm113,1 km/h
09: 49 SS 3 Lankamaa 123,44 km vítěz RZ R. Burns122,5 km/h
10: 37 SS 4 Laukaa 111,80 km vítěz RZ H. Rovanpera122,4 km/h
12: 34 SS 5 Mökkiperä13,38 km vítěz RZ R. Burns125,9 km/h
13: 12 SS 6 Palsankylä25,48 km vítěz RZ R. Burns112,8 km/h
14: 49 SS 7 Ruuhimäki08,79 km vítěz RZ R. Burns111,2 km/h
16: 37 SS 8 Laukaa 211,80 km vítěz RZ M. Grönholm123,9 km/h
17: 29 SS 9 Lankamaa 223,44 km vítěz RZ R. Burns123,8 km/h
20: 11 SSS 10 SSS Killeri 202,06 km vítěz RZ C. Sainz96,1 km/h

SUVERÉNNÍ RICHARD BURNS

Finská rally se každoročně jede ve znamení bitvy Skandinávských jezdců se "zbytkem Světa". První RZ dlouhá pouhých 2,06 km se jede jako prolog. Vyhrává R. Burns, a naplňuje tak svoje prohlášení, o útoku na vítězství v této soutěži. V druhé RZ však vítězí Grönholm, a jde do čela průběžného pořadí. Na druhé místo se propracoval Rovanpera, třetí je C. McRae, a čtvrtý Burns ztrácí necelé tři vteřiny (+2,7). Pátý je Solberg, šestý J. Pykalisto. Ve třetí RZ útočí úřadující MS Burns, který vyhrává RZ a stahuje náskok Grönholma na jednu vteřinu. Třetí Rovanpera je o tři vteřiny zpět, (+3,2) a na čtvrtou pozici se propracoval J. Pykalisto. Krásný pohled pro "Principála Peugeotu", na prvních čtyřech místech vozy pouze této značky. Pátý je C. McRae, šestý Solberg. O sedmou pozici se dělí se stejným časem i ztrátou tři jezdci (+22,0 vteřin) Lindholm (Peugeot), Sainz (Ford) a Tuohio (Ford). Třetí RZ znamená také stop pro Českého jezdce Valouška (havárie) a Polského jezdce Kuchra (mimo trať). Krásná bitva pokračuje v interních soubojích. Čtvrtou RZ vyhrává sice Rovanpera, udržuje si druhou pozici ale do čela průběžné klasifikace se dostává Burns, a na třetí místo se propadá Grönholm. Pykalisto si udržuje čtvrtou pozici, C. McRae jede pátý a na šestém bodovaném místě je Lindholm. Po počátečních potížích se dopředu propracovávají i další tovární jezdci. Z šestnácté pozice se na jedenáctou propracoval Mäkinen (Subaru), dopředu se dere dvanáctý Loix, Martin (13), Kankkunen (14), Radström (15), T. Gardemeister (16), A. McRae s Duvalem jsou shodně sedmnáctí. V páté RZ poráží Pykalisto McRae, a posouvá se na čtvrtou pozici. V šesté RZ se tvrdě bojuje, čelo sice výrazné zněny nezaznamenalo, ale Sainz je již sedmý, M. Martin se propracoval na osmou pozici, Mäkinen je devátý desátý jede Loix. Výrazný posun zaznamenal i A. Schwarz, který jede na 21. pozici, když byl po první RZ až 64! Konec dne tedy zbývající čtyři RZ jsou soubojem dvojic. Za vedoucím R. Burnsem, který si udržuje vedení v průběžné klasifikaci a po desetinkách zvyšuje svůj náskok se odehrává nelítostný boj. O druhé místo bojuje Rovanpera s Grönholmem, o čtvrté místo se pere s dravě jedoucím Solbergem C. McRae. Poměrně v klidu si šestou pozici drží Sainz. Potíže s unikajícím olejem ze zadního tlumiče hlásí A. McRae, odstupuje Pykalisto (4) po problémech s transmisemi a v 7. RZ odstupuje Eriksson když mu pro projetí RZ došel benzín. Velká spotřeba benzínu byla ovlivněna poruchou palivového systému a vůz se nepodařilo posádce dostat do servisní zóny. Zatímco Rovanpera si svou druhou pozici udržel, C. McRae boj o čtvrté místo se Solbergem prohrává a je po prvním dnu pátý. Sedmý je Lidholm, osmý Mäkinen, devátý Loix, desátý Martin. Nestárnoucí J. Kankkunen (11), nejlepší z Mitsubishi týmová trojka Paasonen (13), Gardemeister jako jediný zástupce Škody je (15), a Exmistr Světa z roku 1985 T. Salonen (23). A. McRae poškodil tlumič předního kola na jednom z horizontů, ale pokračuje, naopak odstupuje F. Delecour pro technické potíže a F. Duval po problémech s podvozkem.

Průběžné pořadí po první etapě I. Etapě

1. Richard BurnsPeugeot 206 WRCPrůměrná rychlost 118,5 km/h
2. Harri RovanperaPeugeot 206 WRC+ 00'12"0
3. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRC+ 00'21"09
4. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+ 01'12"3
5. Colin McRaeFord Focus WRC 02+ 01'16"8
6. Carlos SainzFord Focus WRC 02+ 01'18"9

II. Etapa (176,65 km) 10. Srpna 2002

08: 16 SS 11 Talviainen25,74 km vítěz RZ R. Burns120,8 km/h
08: 56 SS 12 Ouninpohja 134,13 km vítěz RZ H. Rovanpera128,2 km/h
12: 24 SS 13 Moksi - Leustu40,84 km vítěz RZ M. Grönholm119,3 km/h
13: 31 SS 14 Ehikki14,89 km vítěz RZ M. Grönholm128,3 km/h
17: 28 SS 15 Ouninpohja 225,22 km vítěz RZ M. Grönholm132,2 km/h
18: 16 SS 16 Vaheri - Himos35,83 km vítěz RZ R. Burns119,7 km/h

M. GRONHÖLM JEDE NA HATTRICK

Druhé dějství je ve znamení zklamání. V 11. RZ několik kilometrů po startu havaruje Exmistr Světa J. Kankkunen, když zadní částí vozu se dostane do příkopu, dvakrát se otočí přes střechu na které zůstane stát. Posádka je nezraněna, ale ze soutěže odstupuje. Rychlostní zkoušku vyhrává Burns, překvapivě zaútočil Martin, který v RZ dojel na čtvrté pozici, pomalu se rozjíždí C. McRae dojel až osmý. V průběžném pořadí se na předních bodovaných místech zatím nic nemění. Pořadím však zamíchala 12. a 13. RZ! Ve 12. RZ vedoucí Burns, na jednom z horizontů dopadá na předek, (měl tu nejvyšší nájezdovou rychlost cca 170 km/h ostatní okolo 140 km/h) poškodí jej a v průběhu RZ má potíže s turbem, ztrácí téměř 1,30 minut, a propadá se na třetí pozici. Do vedení jde Rovanpera. Gardemeister dostal penalizaci 60 vteřin a propadá se na 17. pozici. V následující 13. RZ postihl vedoucího Rovanperu defekt, když doslova explodovala pneumatika. Jízdou po ráfku sice Rovanpera moc neztratil, udržel si třetí pozici, ale poškození závěsu bylo natolik veliké, že byl nucen odstoupit. Oprava poškozené části Burnsova Peugeotu trvá dlouho a Burns obdržel penalizaci 20 vteřin za pozdní výjezd ze servisní zóny. Pořadí po 13. RZ je následující 1. Grönholm, 2. Burns 3. Rovanpera (ten již do 14. RZ nenastoupil) 4. C. McRae, 5. Sainz, 6. Solberg. Poslední dvě RZ, 15. RZ dlouhá 25,22 km a 16. RZ dlouhá 35,83 km, mohli ještě ledasco napovědět v konečném pořadí druhého dne. Zajímavě vyznívá souboj "mladíčka" P. Solberga (28. let) se "starcem" C. Sainzem (40. let) o čtvrtou pozici. Dravě jedoucí Martin se probojoval na šestou pozici a drží tak třetí vůz Fordu v první šestce. Patnáctou RZ vyhrává Grönholm, druhý dojel Solberg, který se tak posouvá na čtvrtou pozici před Sainze. Burns dojíždí třetí, a nepatrně zvyšuje ztrátu na první pozici (+1,38). Třetí místo v průběžném pořadí drží poněkud s přehledem C. McRae, který má poměrně velkou ztrátu na vedoucího Grönholma (+2,17) a slušný náskok před bojující dvojicí Solberg (4), Sainz (5) (+0,14, +0,17). Poslední 16. RZ vyhrává R. Burns a snižuje náskok na Grönholma téměř o čtyři vteřiny (+3,9), na třetím až pátém místě se vrovnali jezdci Fordu. Na třetím místě C. McRae, čtvrtý Sainz, pátý Martin, šestou pozici vybojoval Solberg jedoucí na Subaru. Konečné pořadí druhé etapy první šestice se téměř nezměnilo. Čtvrtou pozici si vybojoval Sainz před s Solbergem. Na sedmou pozici se propracoval Mäkinen, Loix je desátý, dvanáctou a třináctou pozici obsadili jezdci Citroenu, Radström a Loeb, Gardemeister dokončil druhou etapu na 14. Místě. A Schwarz se propracoval na patnáctou pozici a T. Salonen je na 16 pozici. V závěru soutěže musí hasit požár v motorovém prostoru A. McRae na Mitsubishi.

Průběžné pořadí po první etapě II. Etapě

1. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRCPrůměrná rychlost 121,0 km/h
2. Richard BurnsPeugeot 206 WRC+ 01'34"3
3. Colin McRaeFord Focus WRC+ 02'22"9
4. Carlos SainzFord Focus WRC+ 02'42"8
5. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+ 02'51"5
6. Markko MartinFord Focus WRC+ 03'18"9

III. Etapa (94,36 km) 11. Srpna 2002

07: 05 SS 17 Keuruu 111,80 km vítěz RZ R. Burns129,4 km/h
08: 58 SS 18 Jukojärvi 122,71 km vítěz RZ R. Burns121,7 km/h
12: 11 SS 19 Kruununperä 112,67 km vítěz RZ P. Solberg124,5 km/h
12: 11 SS 20 Keuruu 211,80 km vítěz RZ M. Martin132,4 km/h
12: 11 SS 21 Jukojärvi 222,71 km vítěz RZ M. Martin123,4 km/h
12: 11 SS 22 Kruununperä 212,67 km vítěz RZ R. Burns125,9 km/h

MARCUS GRÖNHOLM POTVRDIL HATTRICK

Posledních šest RZ třetí etapy mělo rozhodnout o vítězi. Podle zasvěcených odborníků bylo o vítězi rozhodnuto a pouze technické potíže nebo fatální chyba mohli znemožnit M. Grönholmovi dokončit Finský hattrick. M. Grönholm s dostatečným náskokem před Burnsem jel v klidu, a udržoval si svůj náskok. Sedmnáctou RZ vyhrál sice R. Burns, ale s nepatrným náskokem (+0,00"5) na Grönholma. Třetí etapu zahájil mohutným atakem Martin na Fordu. Pomalu se do třetí etapy rozjížděl C. McRae (11. místo v RZ), překvapivě zajel 17. RZ Paasoen na Mitsubishi (4. místo v RZ) a v souboji generací porazil Sainz Solberga. Zajímavý průběh měla 18. RZ, kterou vyhrál R. Burns, ve stejném čase na tisícinu vteřiny ji dokončil i druhý Sainz (+0,00"0) a třetí byl C. McRae (+0,00"1) zpět. V průběžném pořadí se neprojevila žádná změna, byla to však předzvěst před závěrečnou bouří! Dramaticky začala 19. RZ, kterou vyhrál Solberg před Martinem a C. McRaem. C. Sainz dojel sedmý, ztrácel na třetího Solberga (+0,01"5), a navíc dostal penalizaci za předčasný start do RZ. Podle jeho slov to bylo poprvé, za jeho závodnickou kariéru. Průběžné pořadí se neměnilo, vedl M. Grönholm, druhý byl R. Burns, třetí C. McRae, čtvrtý P. Solberg pátý C. Sainz a šestý M. Martin. Dvacátá RZ nepřinesla nic převratného, a drama se odehrálo v předposlední 21. RZ, kterou vyhrál Martin, Solberg nepatrně zvýšil náskok před Sainzem, který již téměř rezignoval na souboj o čtvrtou pozici. Havaruje Radstom na Citroenu, ale největší drama se odehrává po projetí RZ u posádky č. 5 C. McRae - N. Grist, kdy začal hořet vůz Ford Focus WRC. Podle slov šéfa Fordu M. Wilsona došlo po nárazu do zadní části vozu pravděpodobně k poruše hydraulického okruhu a unikající olej se vzňal od výfukového potrubí. Posádka byla sice nezraněna, ale to znamenalo stop a nedobrovolný konec v soutěži. Po odstoupení C. McRae a Radstroma, posunem v pořadí se vytvořilo konečné umístění ve Finské Rally. Na sedmém místě dojel Lindholm na Peugeotu, osmý dokončil Paasonenm nejlepší jezdec Mitsubishi, devátý dojel Loix na Hyundai a desátý byl Loeb na Citroenu. Jediný zástupce Škody T. Gardemeister dokončil Finskou rally na dvanácté pozici.

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

Konečné pořadí jezdců

1. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRC10 bodůPrůměrná rychlost 121,8 km/h
2. Richard BurnsPeugeot 206 WRC6 bodů+ 01'27"3
3. Petter SolbergSubaru Impreza WRC4 body+ 02'49"6
4. Carlos SainzFord Focus RS WRC 023 body+ 02'53"8
5. Markko MartinFord Focus RS WRC 022 body+ 03'10"0
6. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC1 bod+ 04'34"1

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

Konečné pořadí týmů

1. Peugeot16 bodů(1+2. místo)
2. Subaru5 bodů(3+6. místo)
3. Ford5 bodů(4+5. místo)


Plakáty z Rally Finland naleznete zde >>>
Spolupracujeme s TipCars.com
OPEC by mohl brzy rozhodnout o zvýšení produkce ropy OPEC by mohl brzy rozhodnout o zvýšení produkce ropy

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) by se mohla už v…

Rakouská pojišťovna Vienna Insurance zvýšila zisk. Pomohlo jí i Česko Rakouská pojišťovna Vienna Insurance zvýšila zisk. Pomohlo jí i Česko

Rakouská pojišťovna Vienna Insurance Group (VIG) v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl

Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl

Dnes 09:54

Automobilky už nestaví jen velká rodinná SUV, stále více dostávají prostor i malé sportovně-užitkové vozy do města. Průzkum odhaluje, proč tomu tak je.




Blesk.cz

Díky výhře 43 milionů ve Sportce plánuje muž nákup snů

Díky výhře 43 milionů ve Sportce plánuje muž nákup snů

Vlastní šťastná čísla a tiket na dvě losování za který zaplatil 40 korun, dopomohly muži z Plzně ve středním…

Václav Postránecký (74) po operaci břicha: Hlídá ho manželka!

Václav Postránecký (74) po operaci břicha: Hlídá ho…

Z nejhoršího je, zdá se, venku a už zase pracuje. Václav Postránecký (74) se vrátil na jeviště Národního divadla…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Bednář o českém hokeji: Máme deku, kterou měly i velmoci. Zase se to otočí

Bednář o českém hokeji: Máme deku, kterou měly i…

Zvyká si na novou funkci. Teprve v dubnu ukončil Jaroslav Bednář hokejovou kariéru a s velkou vervou se hned…

 

Reflex.cz

Automatizace ohrožuje Česko. Podívejte se, komu za 20 let seberou roboti práci

Automatizace ohrožuje Česko. Podívejte se, komu za…

Umělá inteligence je všude kolem nás už desítky let. V poslední době se ovšem stroje čím dál rychleji…

Dobré ráno, Vary! Na festival přijede oscarový Barry Levinson, režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem

Dobré ráno, Vary! Na festival přijede oscarový Barry…

Karlovarský festival pokračuje v odhalování střípků programu 53. ročníku.  Jedním z hostů bude americký režisér…