Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally New Zealand - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Rally, která se jede v malebné přírodě, územím nedotčené přírody, vulkánů, gejzírů, bažin a pastvin, na kterých se pasou stáda ovcí a krav.

Rally, která se jede v malebné přírodě, územím nedotčené přírody, vulkánů, gejzírů, bažin a pastvin, na kterých se pasou stáda ovcí a krav. Za slunečného počasí je to snad nejkrásnější rally v celém seriálu MS. Rychlostní zkoušky se jedou výhradně na štěrkových a lesních cestách v průměrné rychlosti okolo 130 Km/h. Rally Nový Zéland patří mezi mladší soutěže a její existence nebyla nikterak jednoduchá. První ročník se konal v roce 1969 a historicky prvním vítězem se stal Thompson se spolujezdcem Rimmerem na voze Holden Monaro. Od svého vzniku se koná pravidelně až do dneška. Výjimkou byl rok 1974, kdy byla soutěž zrušena kvůli energetické krizi. Zařazení soutěže do šampionátu v roce 1977 neznamenalo její zklidnění. Od roku 1982 se stala sice pevnou součástí seriálu MS, ale byla často zařazována jako soutěž pro MS jezdců a mnoho továrních týmů sem ani nejezdilo, tedy samozřejmě pokud jezdcům nechyběly body v boji o titul. Bylo to hektické období, rally si po zrušení skupiny "B" hledala svou novou tvář. Průlomem významu rally Nový Zéland bylo zařazení soutěže do Asijsko-pacifického seriálu, který se jel současně se seriálem MS. Na startu se objevovali posádky japonských závodníků. V roce 1996 byla rally zařazena do seriálu tzv. F2 (vozy poháněné jednou nápravou) a od roku 1997 se rally Nový Zéland nedílnou součástí MS s čistě šotolinovým povrchem.

Mezi známé vítěze, kteří se zapsali do historie rally byl O. Cowan, který tu vyhrál v roce 1972 s populárním "knedlíkem" BMC MINI Cooper 1275 GT. Dvakrát vyhrál H. Mikkola v roce 1973 s vozem Ford Escort RS 1600 a v roce 1979 s vozem Ford Escort 1800 Mk2, stejně tak jako T. Salonen který vyhrál rovněž dvakrát v roce 1980 s vozem Datsun 160J a v roce 1985 s vozem Peugeot 205 T16. V roce 1981 soutěž nebyla opět zařazena do seriálu MS a následující ročník 1982 vyhrál B. Waldegaard s vozem Toyota Celica GT. O rok později byl úspěšný Walter Röhl na Lancii 037. Ročník 1984 se stal kořistí S. Blomqvista na Audi Quattro. V letech 1987 až 89 byla soutěž zařazena do seriálu MS jezdců a v těchto letech se překvapivě dařilo rakouským jezdcům, když v roce 1987 vyhrál F. Wittmann na Lancii Delta, (kterého jsme mohli vidět na soutěžích u nás, v roce 1988 vyhrál Barum Rally), o rok později byl úspěšný J. Haider s vozem Opel Kadett Gsi 16V. Ročník 1988 se stal kořistí švédského jezdce I. Carlssona s vozem Mazda 323 HB 4 WD (v roce 1989 s tímto vozem I. Calssson vyhrál Švédskou Rally). Nejúspěšnějším jezdcem Rally Nový Zéland je bezesporu C. Sainz, který v letech 1990-1992 zajel čistý hattrick a vyhrál ještě v roce 1998. Hattrick zajel i C. McRae v letech 1993-1995 na vozech Subaru. Následující ročník byl vypsán pro vozy F2 a ten vyhrál R. Burns s vozem Mitsubishi Lancer EVO III. Mezi vítěze se zapsal i K. Eriksson v roce 1997 s vozem Subaru Impreza WRC. Ročník 1999 vyhrál T. Mäkinen na Mitsubishi, a v roce 2000 zvítězil M.Grönholm na voze Peugeot 206 WRC. Ročník 2001 vyhrál R. Burns na Subaru Impreza WRC bylo to jediné vítězství v ročníku 2001, kdy se stal Mistrem Světa. Loňský ročník 2002 se stal doslova exhibiční výhrou M. Grönholma, který se tak předčasně stal podruhé Mistrem Světa.

30. Ročník Propercia Rally of New Zealand 2000

Celková délka soutěže 1 618,8 km 24 RZ (373,4 km) 70 posádek na startu, 44 v cíli.

Potíže před soutěží měl s přepravou svých závodních speciálů Peugeot, ale díky leteckému mostu se vše podařilo zvládnout. Od první RZ šel do vedení F. Delecour, druhý se držel M. Grönholm. Dopředu se pomalu dral mladík P. Solberg, který vyhrál RZ, v následující RZ byl třetí a posunul se za vedoucí duo Peugeotů na třetí místo. Čtvrtá RZ byla ve znamení útoků jezdců Hyundai, když RZ vyhrál K. Eriksson, druhý dojel A. McRae. Po první etapě bylo pořadí překvapující 1. F. Delecour, 2. P. Solberg, který debitoval s vozem Ford Focus, 3. M. Grönholm. Ve druhé etapě, v 10. RZ, musel opustit vedoucí pozici F. Delecour, když mu u jeho Peugeotu vypověděla službu převodovka. Útočit začal i R. Burns a C. McRae, který měl potíže s turbem. Solberg dostal sice penalizaci 20s, ale díky potížím s tlumiči se propadl na čtvrté místo. Nenápadně se dopředu posouval na přední pozice C. Sainz. Smolnou pozici měl R. Burns, který jel v nelichotivé roli "zametače" a propadal se startovním polem, nakonec odpadl pro technickou závadu. Závěrečná etapa byla ve znamení útoku na M. Grönholma. Jezdci týmu Ford vyhrávali jednu RZ za druhou, ale ztrátu na vedoucího M. Grönholma se jim podařilo pouze snížit.

1. M. Grönholm - T. Rautianen (SF) Peugeot 206 WRC 3h 36m 30.8
2. C. McRae - N. Grist (GB) Ford Focus RS WRC +14.5
3. C. Sainz - L. Moya (S) Ford Focus RS WRC +1m 18.4
4. P. Solberg - R. Mills (N/GB) Ford Focus RS WRC +3m 00.7
5. K. Eriksson - S. Parmander (S) Hyundai Accent WRC +3m 12.7
6. P. Bourne - Vicent (NZ) Subaru Impreza WRC +6m 54.6

31. Ročník Propercia Rally of New Zealand 2001

Celková délka soutěže 1690,39 km, 24.RZ (382,46 km) 68 posádek na startu, 49 v cíli.

Letošní ročník byl ve znamení pietního aktu za oběti teroristických útoků na USA. Po sportovní stránce to byl návrat R. Burnse na Subaru v boji o titul. Ze startovního pole tu chyběli pouze vozy týmu Škoda a Citroën, u Peugeotu jel jako třetí H. Rovanpera, Mitsubishi dalo důvěru T. Gardemeisterovi a u Subaru nahradil Martina Japonec T. Arai.

Úvodní RZ prvního dne se stali velkou taktickou bitvou o nevýhodné přední pozic. Pro start do druhého dne byla rozhodující 6. RZ. Jako první startoval T. Mäkinen (14) a začal okamžitě ztrácet. Jeho ztráta činila (+41 s.) na vedoucího jezdce průběžného pořadí. Jediný, kdo nehrál tatický poker byl K. Eriksson, který získával náskok na své soupeře. Taktickou bitvu nezvládl Peugeot, který nahlásil M. Grönholmovi špatný čas, a finský jezdec nedostatečně zpomalil, to znamenalo pouze druhé místo na startu do druhého dne. Po prvním dnu bylo tedy pořadí překvapivé. Na prvním místě byl K. Eriksson na voze Hyundai, pro který to znamenalo velký dílčí úspěch, druhý byl M. Grönholm, třetí C. Sainz, čtvrtý C. McRae, pátý F. Loix, až čtrnáctý byl T. Mäkinen.

Druhý den podle přání K. Erikssona nezapršelo a v roli "zametače" spolu s M. Grönholmem ztráceli zhruba jednu vteřinu na kilometr, při nejdelší RZ dlouhé 59 km. Úvod skvěle vyšel H. Rovanperovi. RZ vyhrál a posunul se na pátou příčku. Po odstranění drobných technických závad začal skvěle i R. Burns, ten se posunul do čela průběžného pořadí s třívteřinovým náskokem před C. McRae. Naopak velmi ztrácel K. Eriksson, toho dokonce porazil i jezdec "skupiny N" Stohl. Ztrácel i na Mitsubishi jedoucí F. Loix. Nejhůře však dopadl F. Delecour, který šel přes budku a propadl se do druhé desítky. Celé startovní pole neustále útočilo na přední pozice a pořadí se měnilo pouze s jezdeckou chybou nebo drobnou havárii (F. Loix). Po druhém dnu bylo pořadí následující 1. R. Burns, 2. C. McRae, 3. H. Rovanpera, 4. C. Sainz 5. M. Grönholm, 6. D. Auriol.

Zajímavě se vyvíjela poslední etapa, C. McRae stáhl náskok na R. Burnse o 20 vteřin, a vypadalo to že R. Burns svůj náskok neudrží. Dvě RZ před koncem, byl náskok R. Burnse necelých 14 vteřin, ale na 23 RZ udělal C. McRae chybu, zhasl mu motor na dlouhých 30 vteřin a začal vlastní boj o udržení druhé pozice. Před poslední RZ byl rozdíl mezi McRaem, Grönholmem, Saizem a Rovanperou deset vteřin. S přehledem dojel na šestém místě D. Auriol, M. Grönholm udělal osudovou chybu s předčasným startem, byl penalizován a skončil na pátém místě. Smůlu měl i C. Sainz na jednom z výjezdu udělal neefektivní kolečko a dojel čtvrtý. Mohutně útočil H. Rovanpera. V souboji o druhé místo prohrál s C. McRaem o neuvěřitelných osm desetin vteřiny. První místo si tedy udržel R. Burns, který se vrátil do boje o titul. Později se ukázalo, že to bylo jediné vítězství v sezóně 2001 kdy R. Burns vyhrál soutěž v seriálu MS při zisku mistrovského titulu. Je to také jeden z mála ročníků kdy závod dokončily všechny tovární vozy.

1. R. Burns - R. Reid (GB) Subaru Impreza WRC 3h 47m 28.0
2. C. McRae - N. Grist (GB) Ford Focus RS WRC +44.6
3. H. Rovanperä - R. Pietiläinen (FIN) Peugeot 206 WRC +50.1
4. C. Sainz - L. Moya (S) Ford Focus RS WRC +52.2
5. M. Grönholm - T. Rautiainen (SF) Peugeot 206 WRC +55.8
6. D. Auriol - D. Giraudet (F) Peugeot 206 WRC +1m 11.3

32. Ročník Propercia Rally of New Zealand 2002

Celková délka soutěže 1792,48 km, 26. RZ (411,40 km) 81 posádek na startu, 42 v cíli.

Letošní ročník rally Nový Zéland potvrdil nejen předčasný titul pro M. Grönholma a tým Peugeot, ale stal se doslova exhibicí M. Grönholma!

První RZ vyhrál R. Burns, který začal útočit na první své vítězství v týmu Peugeot. Nadvládu vozů Peugeot potvrdil druhým místem H. Rovanpera a třetím M. Grönholm. Překvapením bylo páté místo J. Paasonena, který nahradil zraněného A. McRaeho. Technické problémy měl C. Sainz a příjemnou zprávou bylo deváté místo K. Erikssona, které vzápětí na druhé RZ ztratil jezdeckou chybou. Po havárii, kdy poškodil chladič musel ze soutěže odstoupit. Ve čtvrté RZ pohřbil své byť teoretické naděje na titul C. McRae, který přeslech navigátora, pozdě začal brzdit do pravotočivé zatáčky a skončil mimo trať. (jedna z posledních kapek vyhroceného vztahu, která vedla k rozchodu C. McRaeho a N. Grista). Skvělým výkonem se posouvá startovní polem J. Paasonen na čtvrtou pozici a v následující páté RZ vítězí, což ho dokonce posouvá na třetí místo průběžného pořadí. Potíže s hydraulikou má M. Grönholm a problémy s turbem má C. Sainz. Po servisu se opět dopředu dere M. Grönholm, který se propracoval na třetí místo za H. Rovanperu a vedoucího R. Burnse. T. Gardemeister je na jedenáctém místě.

Druhá etapa je po klidném začátku dramatická. Za vedoucím triem Peugeotů jsou odstupy minimální! M. Grönholm se dere vpřed a posouvá se před H. Rovanperu za vedoucího R. Burnse. Na čtvrté místo se propracoval P. Solberg a J. Paasonen musí po havárii ze soutěže odstoupit. Pátý jede T. Mäkinen, šestý M. Martin a sedmý C. Sainz. Osmý je J. Kankkunen, devátý F. Loix a desátý G. Panizzi. Jedenácté místo drží T. Gardemeister. Po "klidné" dvanácté a třinácté RZ havaruje na čtrnácté RZ M. Martin a to znamená pro tým Peugeot zisk titulu mezi značkami (pro Ford to byla šance spíše teoretická). V následující 15. RZ havaruje R. Burns, který končí v kotrmelcích mimo trať (posádka nezraněna). Je to druhý jezdec seriálu MS, který definitivně ztratil teoretickou možnost ohrozit M. Grönholma v boji o titul.

Závěr třetí etapy Rally Nový Zéland byl dramatický. Pořadí bylo následující. Vedl M. Grönholm, druhý byl H. Rovanpera, třetí P. Solberg, čtvrtý T. Mäkinen a pátý C. Sainz. Pořadí se téměř neměnilo. Ztráta na jednotlivých úsecích bud' narůstala nebo se snižovala podle toho, komu se jak dařilo v jednotlivých RZ. Dramatizovat se začal závěr soutěže od 24. RZ. Potíže s hydraulikou začal mít H. Rovanpera a zpomaloval. V následující 25. RZ byl pro poruchu motoru nucen odstoupit P. Solberg z průběžné třetí pozice. H. Rovanperovi se nakonec podařilo úspěšně dojet do cíle a udržet si tak druhé místo před třetím T. Mäkinenem. Odstoupením P. Solberga se startovní pole posunulo dopředu a tým Hyundai získal tři drahocenné body v souboji s týmem Škoda. T. Gardemeister dojel až na osmé pozici, bez bodového zisku. Rally Nový Zéland tak rozlouskla tajenku o zisku titulu MS týmů a jezdců dvě soutěže opřed koncem.

1. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC 3h58m45.4
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC + 03'47"6
3. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC + 04'26"3
4. Carlos Sainz Ford Focus WRC + 05'48"9
5. Juha Kankkunen Hyundai Accent WRC + 07'10"2
6. Freddy Loix Hyundai Accent WRC + 07'52"5

PROPERCIA RALLY OF NEW ZEALAND 2003

Letošní ročník rally Nový Zéland vzhledem k posunu z konce na začátek termínového kalendáře téměř o ničem "nerozhoduje". Rally je tedy součástí Světového šampionátu jako běžný závod. To by mohlo na druhou stranu udělat ze závodu slušnou podívanou. Mezi klasické favority patří R. Burns, M. Grönholm a P. Solberg. Překvapení se můžeme dočkat i od továrního týmu Ford, který by měl nasadit upravené vozy Ford Focus WRC 03. Zpestřením startu by mohl být i start A. McRaeho na Mitsubishi. Závod na poměrně těžké šotolině vyžaduje soustředění až do samého konce RZ. Hodně může o vývoji závodu napovědět v druhém dnu 10. RZ Pahari/Ararua dlouhá 59 km. Připomeňme si, že v průběžném pořadí MS vede R. Burns (18 bodů), před C. McRaem (17) a C. Sainzem (16). V Poháru konstruktérů vede Citroen (39 bodů), druhý je Peugeot (31) a třetí Ford (25). Tým Škoda je na pátém místě se ziskem šesti bodů.

Bezesporu mezi největší favority patří dvojnásobný MS M. Grönholm. Vloni tu předvedl skvělou exhibici, když dokázal zvítězit po technických problémech téměř o čtyři minuty! Dalším favoritem je jistě R. Burns, který po jezdecké chybě musel odstoupit z vedoucí pozice. Na Novém Zélandu se R. Burnsovi daří a když zkrotí své vášně, může dokonce získat své první vítězství v týmu Peugeot! Třetí jezdec týmu Peugeot H. Rovanperä v posledních letech dokázal využít potenciál vozu Peugeot a dokončil závod na "bedně". Při určité konstelaci, by dokonce mohl dosáhnout na své druhé vítězství v seriálu MS. Reálné umístění by mohlo být do pátého místa.

Jediný jezdec týmu Citroën který ještě nezvítězil je C. McRae. Na šotolině se cítí jako doma. Po dvou druhých místech, vloni havaroval a rozešel se s dlouholetým spolujezdcem N. Gristem, by mohl překvapit a zvítězit. Potenciál vozu na to má, ale technické zkušenosti týmu se šotolinou jsou minimální. Naproti tomu C. Sainz prokázal svou universálnosti zajet na jakémkoliv povrchu. Mohl by se tedy umístit na čelních místech. Benjamínek Citroënu S. Loeb prokázal že je téměř hotovým závodníkem. Po nepříjemném "fo-pa" v Turecku (kdy mu došel benzín po bloudění) by se mohl umístit do osmého místa. Jakékoliv umístění vpředu by bylo velkým úspěchem.

Mezi favority patří i P. Solberg. Po loňském úspěchu letos prozatím spíše paběrkuje. Získal pouze tři body a nedokončil dva závody. Pokud bude v závodě vůz fungovat podle předpokladu, mohl by se umístit do šestého místa. Druhý jezdec Subaru T. Mäkinen v letošním roce ožil. Na šotolinovém povrchu se mu daří, pokud nehavaruje. Mohl by se umístit do osmého místa. Velkou neznámou budou výkony jezdců týmu Ford. Zcela nadšeně mluví o novém modelu Ford Focus WRC M. Wilson, který je velkým stratégem a měl velmi "šťastnou" ruku při volbě jezdců pro tým Ford. Netají se ani smělou vizí, že by se M. Martin mohl dokonce mohl stát Mistrem Světa. M. Martin překvapil na Rallye Monte Carlo, jako jediný dokázal bojovat s C. Sainzem o třetí místo. Ve výčtu úspěchů mu chybí vyhrát soutěž MS. Na šotolině jezdí poměrně slušně a mohl by být stejně jako F. Duval černým koněm rally Nový Zéland, mohl by se umístit na "bedně". F. Duval změnil spolujezdce a hned to bylo znát na jeho výkonu. Jeho jízda je dravá a zároveň si počíná jako zkušený jezdec. Mohl by se tedy umístit do pátého místa. Třetí jezdec M. Hirvonen, kterému se podařilo sehnat soukromé sponzory, by se mohl umístit do desátého místa konečného pořadí pokud soutěž dokončí. Opět velký souboj se čeká mezi továrním týmem Škoda a Hyundai. Tým Hyundai se po problémech na začátku sezóny otřepal a nasadil do závodu dokonce tři vozy. Úspěšnějším jezdcem z týmu Hyundai je A. Schwarz, který v hodnocení jezdců získal bod, by se mohl umístit do desátého místa pokud dojede. F. Loix prozatím ještě nebodoval, ale má větší šance uspět a mohl by získat bod do hodnocení jezdců a možná dva body do hodnocení týmů. Třetí jezdec J. Välimäki prozatím nemá mnoho zkušeností, ale mohl by se umístit do třináctého místa pokud soutěž dokončí. Bez šancí na úspěch není ani tým Škoda. Nemá jako tým moc zkušeností s Novozélandskou šotolinou, ale oba jezdci tu startovali. Na druhou stranu se nabízí otázka, když konečně tým Škoda přiznal vůz Fabia WRC, nakolik se soustředí v na vůz Octavia WRC. Oba jezdci jak T. Gardemeister tak D. Auriol budou bojovat o body do seriálu MS značek. D. Auriol by konečně mohl získat bod do hodnocení jezdců za osmé místo. Pokud se z počátku soutěže povedou zajet první tři RZ T. Gardemeisterovi a neztratí druhý den na dlouhých RZ mohl by obsadit konečnou šestou příčku.

Každopádně nás čeká velmi zajímavý závod, který rozhodne druhý den, kde se na dlouhých RZ projeví časové rozdíly jednotlivých závodníků. Letošního ročníku rally Nový Zéland by se měl účastnit ve skupině N český jezdec Stanislav Chovanec, který první závod ve Švédsku vynechal. Podle pravidel se už musí zúčastnit dalších závodů, jinak bude z šampionátu vyškrtnut. Start je opředen problémy a do poslední chvíle není jasné jestli bude vůbec startovat. První soutěž Skupiny N vyhrál ve Švédsku sice Janusz Kulig z Polska ale později byl diskvalifikován a vyhrál tak nám dobře známý Stig Blomqvist.

PROPECIA RALLY NEW ZEALAND

Umístění jezdců za poslední tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny "týmové trojky")

 

TEAM MARLBORO PEUGEOT TOTAL

(1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

2000 1. místo Peugeot 206 WRC

2001 5. místo Peugeot 206 WRC

2002 1.místo Peugeot 206 WRC

(2) RICHARD BURNS / Robert Reid

2000 nedokončil pro poruchu setrvačníku Subaru Impreza WRC P2000

2001 1.místo Subaru Impreza WRC S44

2002 nedokončil pro havárii Peugeot 206 WRC

(3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 3. místo Peugeot 206 WRC

2002 2. místo Peugeot 206 WRC
 

FORD MOTOR COMPANY LTD

(4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

2000

nebyl angažován pro MS

2001

nebyl angažován pro MS

2002

nedokončil pro havárii Ford Focus WRC

(5) FRANCOIS DUVAL / Stephane Prevot

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS

(6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS
 

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

(7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

2000 4. místo Ford Focus

2001 7.místo Subaru Impreza WRC

2002 odstupuje pro poruchu motoru Subaru Impreza WRC

(8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

2000 odstoupil po havárii Mitsubishi Lancer EVO VI

2001 8. místo Mitsubishi Lancer EVO VI

2002 3. místo Subaru Impreza WRC
 

HYUNDAI WORLD RALLY TEAM

(10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

2000 nestartoval tým Škoda se neúčastnil závodu

2001 nestartoval tým Škoda se neúčastnil závodu

2002 10. místo Hyundai Accent WRC

(11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

2000 nedokončil, stažen ze soutěže továrním týmem

2001 11.místo Mitsubishi Carisma GT

2002 6.místo Hyundai Accent WRC

(12) JUSSI VÄLIMÄKI / Tero Gardemeister

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS
 

ŠKODA MOTORSPORT

(14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

2000 nedokončil pro havárii SEAT Cordoba WRC

2001 6. místo Peugeot 206 WRC

2002 nebyl angažován pro MS

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

2000 nedokončil po havárii SEAT Cordoba WRC

2001 15. místo Mitsubishi Carisma GT

2002 8. místo Škoda Octavia WRC
 

AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

(17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

2000 2. místo Ford Focus WRC

2001 2. místo Ford Focus WRC

2002 nedokončil po havárii Ford Focus WRC

(18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS

(19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

2000 3.místo Ford Focus WRC

2001 4.místo Ford Focus WRC

2002 4.místo Ford Focus WRC

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)