Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RALLYE DEUTSCHLAND 2003 - HODNOCENÍ

Michal Hochman
Diskuze (0)
Německá rally v letošním roce přinesla mnoho zajímavého. Kromě dramatických soubojů, vyrovnaných časů na RZ přinesla Německá rally také poměrně malé procento odpadnutí vedoucích posádek.

RALLYE DEUTSCHLAND 2003 - HODNOCENÍ

Německá rally v letošním roce přinesla mnoho zajímavého. Na start letošního ročníku se postavilo celkem 79 posádek a soutěž dokončilo 44 posádek, na které čekalo celkem 1.737,58 km tratí z toho 22. RZ o celkové délce 388,23 km. Počasí tradičně přineslo dešťové přeháňky, což čas od času ovlivnilo průběžné pořadí německé rally. Svou premiéru si na Německé rally odbyl i tovární tým Škoda s novým vozem Škoda Fabia WRC. Jakoby stranou zůstal souboj J. Paasonena o angažmá v týmu Mitsubishi na sezónu 2004. Naproti tomu se vydařil souboj mezi českým jezdcem J. Kopeckým na Škodě Octávia WRC a slovenský jezdcem T. Cserhalmim na voze Ford Focus WRC. Smolařem rally se již „tradičně“ stal M. Martin a největší hvězdou německé rally se byl Roman Kresta na voze Peugeot 206 WRC.

Kromě dramatických soubojů, vyrovnaných časů na RZ přinesla Německá rally také poměrně malé procento odpadnutí vedoucích posádek. Kromě T. Mäkinena a kompletního továrního týmu Škoda měly ostatní týmy v cíli všechny tři vozy. V čele průběžného pořadí se celkem vystřídalo pět jezdců, z toho R. Burns byl ve vedení dvakrát. Od 1-3 RZ vedl R. Burns, po 4.RZ vedl M. Martin, od 5-8. RZ opět R. Burns, od 9-12 M. Grönholm, a od 13-22 S. Loeb, který zvítězil.

1. (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

Rally začal na čtvrtém místě, aby se po třetí RZ propadl na páté místo průběžného pořadí. Pak následuje spanilá jízda za dalším triumfem v MS Rally. Skvělou jízdou se propracoval na druhé místo se ztrátou +11,2 vteřiny na vedoucího R. Burnse. Ve druhé etapě však ztrácí, když tovární tým Citroën zvolil nevhodné pneu a propadá se na třetí místo se ztrátou +0,9 vteřiny na druhého M. Grönholma. Po 11. RZ je na druhém místě a ztrácí na M. Grönholma (který se dostal po 9. RZ do čela průběžného pořadí) +9,6 vteřiny. Postupně snižuje náskok na první místo a jeho výkon graduje ve 13. RZ kdy jde do vedení Německé rally s náskokem +1,6 vteřiny. Po druhé etapě má náskok +5,5 vteřiny. V třetí etapě S. Loeb zvyšuje náskok až na +15,3 vteřiny. Pak S. Loeb zajíždí časy jako na houpačce, dopouští se několika jezdeckých chyb a po 20. RZ má náskok +10,6 vteřiny, v následující 21. RZ zvyšuje náskok na +13,0 vteřiny a to se ukazuje nakonec jako rozhodující. V poslední 22. RZ S. Loeb poměrně dost ztrácí ale nakonec vyhrává o 3,6 vteřiny.

Je to druhé vítězství pro S. Loeba v letošní sezóně, celkově třetí a obhajoba loňského prvního vítězství v Německé rally. Celkem vyhrál dvě RZ, ale předvedl skvělou jízdu a potvrdil tak roli černého koně soutěže. Podle vlastních slov by mohl pomýšlet i na titul MS v letošní sezóně. V současné době je na čtvrtém místě průběžného pořadí se ztrátou 10 bodů na vedoucího R. Burnse.

2. (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Odjel solidní závod. Rally začal na sedmém místě, ale bravurní jízdou se propracoval dopředu a po čtvrté RZ byl již třetí. Po deváté RZ jde dokonce do vedení průběžného pořadí, aby v třinácté RZ o vedení přišel. Druhé místo si tak udržel až do samotného závěru soutěže. Ve třetí etapě ještě závěr soutěže zdramatizoval, když stahoval náskok S. Loeba až na +9,6 vteřiny. V závěru soutěže dělá jezdeckou chybu na RZ, když v retardéru trefil bariéru. Časová ztráta se nakonec v cíli stala rozhodující. V přímém souboji prohrál M .Grönholm +3,6 vteřiny první místo se S. Loebem, když zajel v poslední 22. RZ o necelých 9,4 vteřiny rychlejší čas než S. Loeb. Po dvou nedokončených závodech je to skvělý výsledek pro úřadujícího MS M. Grönholma, který se tak posunul na třetí místo průběžného pořadí.

3. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

Ani tentokrát nedokázal R. Burns proměnit vedoucí pozici v konečné vítězství s továrním vozem Peugeot 206 WRC. Od první RZ se dostal do vedení, kde vydržel až do třetí RZ. Ve čtvrté RZ prohrává souboj s M. Martinem a propadá se na druhé místo. Po technických problémech a propadu M Martina se opět vrací na první místo, kde končí první etapu. Ve druhé etapě zjevně R. Burnsovi nesedlo proměnlivé deštivé počasí, dopouští se několika jezdeckých chyb a ztrácí a v přímém souboji podléhá M. Grönholmovi. V 11. RZ pak i S. Loebovi. Po čtrnácté RZ se propadá v souboji s C. McRaem na čtvrté místo a v následující 15. RZ je dokonce pátý. Od 19. RZ se však vrací na třetí místo, když využil několik chyb C. McRaeho, které si udrží až do konce soutěže. R. Burns vyhrál celkem 4. RZ a hlavně se třetím místem udržel na čele průběžného pořadí MS Rally.

4. (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Po první RZ jel na druhém místě a vypadalo to na souboj rivalů R. Burnse a C. McRaem, který hned ukončil C. McRae jezdeckou chybou, když se propadl na šesté místo po třetí RZ. Bojuje, ale zároveň dělá jezdecké chyby a jede jako na houpačce. Sotva se přiblíží k lepší pozici a jeho ztráta je minimální, následuje další jezdecká chyba. Kromě minutí odbočky, dělá několik „hodin“ a ve druhé etapě prodělal na špatné volbě pneumatik. Po 18. RZ je na třetím místě se ztrátou +18,8 na M. Grönholma. Pak předvádí své poslední hodiny ve stylu trať, zeď, vinohrad, trať a pokračuje dál. Ztrácí však třetí pozici a rally končí na čtvrtém místě se ztrátou +31,4 vteřiny na prvního S. Loeba. V celkovém hodnocení průběžného pořadí MS je na šestém místě se ziskem 28 bodů.

5. (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

Psát něco o M. Martinovi a jeho smůle je celkem ohraná písnička. Po druhé RZ je na třetím místě průběžného pořadí, pak využívá jezdecké chyby C. McRaeho posouvá se na druhé místo, vyhrává třetí RZ a po čtvrté jde do vedení průběžného pořadí. V následující RZ M. Martina tradičně potkávají technické potíže a propadá se až na šesté místo, následně dokonce až na konec první desítky. Znovu začíná bojovat, vyhrává 9,10 a 11 nejdelší RZ s obrovským náskokem 16 vteřin před druhým R. Krestou. Celkově najetý čas ho posouvá na páté místo průběžného pořadí. Znovu vítězí v 13 a 15. RZ, ale pak přicházejí další technické potíže M. Martin jede s pohonem dvou kol a v 19. RZ dojíždí až na patnáctém místě. Vyhrává poslední tři RZ ale na víc jak páté místo v konečném pořadí to nestačí. Do cíle dorazil se ztrátou +57,9 vteřiny na vítěze a na čtvrté místo C. McRaeho ztrácel +26,5 vteřiny. V průběžném pořadí po Německé rally mu patří sedmé místo se ziskem 27 bodů.

6. (19) Carlos Sainz / Marc Marti

Rally začal na sedmém místě, po jezdecké chybě kdy vyjel mimo trať, se propadl na deváté místo a po čtvrté RZ je zpět na šestém místě. V průběhu rally se dopouští několika jezdeckých chyb a jeho pořadí je v rozpětí šestého a sedmého místa. Podařilo se mu vyhrát 19. RZ, ale v následující se propadá na sedmé místo. V závěru soutěže svádí souboj s F. Duvalem,. Když jeho náskok po 21. RZ je pouhých 0,6 vteřiny. V poslední 22. RZ zajíždí druhý nejrychlejší čas a v cíli má náskok 9,6 vteřiny před F. Duvalem. V průběžném pořadí si udržel druhou pozici, ale na vedoucího R. Burnse ztrácí již 4 body.

7. (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot

Začíná soutěž na pátém místě, a po třetí RZ je dokonce na třetím místě průběžného pořadí. Pak se propadá na osmé místo, v průběhu soutěže mu několikrát zhasíná motor. Bojuje a několikrát svede bitvu o čas s G. Panizzim, a v závěru soutěže bojuje s C. Sainzem o šestou příčku. Souboj nakonec prohrává a soutěž končí na sedmé místě. Po dvou nedokončených soutěžích si tak připsal dva body a průběžném pořadí mu patří desáté místo se ziskem 11 bodů.

8. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Další z jezdců sužovaný problémy. Podle předpokladu se Subaru na technické asfaltové soutěži nedařilo. P. Solberg odstartoval rally desátým místem, aby zaznamenal propad na dvanácté místo, a opět posun na jedenáctou příčku. Až do odstoupení R. Kresty s ním bojoval o své desáté místo. Největší časovou ztrátu nabral, když na jednom ze skoků poničil tlumič, což ho vyřadilo bojovat o lepší umístění. Špatné počasí v závěru soutěže pomohlo P. Solbergovi zajet lepší časy a propracovat se tak na osmé bodované místo. V průběžném pořadí patří P Solbergovi 5. místo se ziskem 30 bodů.

1. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (15 BODŮ)

Nasadil tři vozy do soutěže. Všechny tři vozy měl do šestého místa konečného pořadí Německé rally. V konečném součtu však na tovární tým Peugeot získal v hodnocení značek pouze jeden bod. Na druhou stranu se udržel C. Sainz na druhém místě průběžného pořadí a S. Loeb ztrácí na první místo deset bodů. V průběhu soutěže neměl téměř technické potíže, ale ve druhém dnu těžce prodělal na špatném výběru pneumatik a místy to vypadalo i na špatné rozpisy. U C. Sainze dokonce M. Marti ukazoval několikrát rukou správný směr jízdy. To vše vynahradilo prvenství S. Loeba. Škoda jen, že C. McRae se v závěru připravil o třetí místo, když několikrát chyboval v závěru soutěže.

2. MARLBORO PEUGEOT TOTAL (14 BODŮ)

Dvakrát vedli jezdci Peugeotu v průběžném pořadí Německé rally a vypadalo to na další double pro tovární tým. Jezdecké chyby, které vyplývali z charakteru soutěže je nakonec odsunuly na druhé a třetí místo. V závěru soutěže ještě musel R.Burns, který se tak opět nedočkal svého prvního vítězství v továrním týmu Peugeot, bojovat s C. McRaem o třetí místo.

Jezdecká chyba na retardéru, kdy M. Grönholm trefil bariéru a poškodil ráfek předního kola se v cíli ukázala jako rozhodující. V závěrečné etapě porazil sice M. Grönholm S. Loeba o 9,4 vteřiny, ale v konečném součtu prohrál o 3,6 vteřiny. V celkovém hodnocení týmů ztratil Peugeot pouze jeden bod z náskoku před druhým týmem Citroën.

(10) (3) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

       Král je mrtev ať žije král? Neodpustím si jednu připomínku F. Delecoura, který se před třemi roky pohádal s. G. Panizzim, když jej obvinil z toho, že má asfaltové soutěže natrénované. Na obranu G. Panizziho lze uvést, že Německo není čistě asfaltovou soutěží, tak jak známe San Remo a Korsiku. Navíc G. Panizzimu nevyhovují přeháňkové podmínky. Soutěž začal na devátém místě, pak se propracoval dopředu až na páté místo, ale ve druhé etapě za proměnlivého počasí ztrácel a postupně se propadal až na osmé místo. V závěru soutěže jej postihují technické problémy a soutěž končí na desátém místě.

3. FORD MOTOR COMPANY LTD (7 BODŮ )

Ford nasadil do soutěže tři vozy, v cíli měl všechny tři vozy. Technické problémy však sužují závodní speciál nadále a je otázkou jestli se podaří vůbec odstranit. M. Martin, byl nucen opět opustit první pozici pro technické problémy, několika chyb se dopustil i F. Duval a tak umístění na 5 a 7. místě je pro tovární tým Ford úspěchem

(13) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Podle předpokladu sbírá zkušenosti, ale umístění na 13. místě je velmi solidní. Ze svého nejhoršího umístění po druhé RZ kdy byl na devatenáctém místě se postupně propracovává dopředu, aby v závěru soutěže dokončil na třináctém místě.

4. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (2 BODY)

Padesátiprocentní úspěšnost! T. Mäkinen měl od počátku soutěže potíže a odstoupil, P. Solberg bodoval pro tým. V daných podmínkách na víc Subaru v Německé rally nemělo.

(-) (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Tentokráte se T. Mäkinenovi nedařilo. Po první RZ dojíždí na dvanáctém místě za R. Krestou, pak se zlepšuje je dokonce osmý, ale technické potíže s posilovačem řízení jej posouvají zpět, aby nakonec odstoupil po potížích s rozvodem řemenu k alternátoru.

5. HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (1 bod)

Tovární tým při výpadku jezdců Škoda opět boduje. Tentokráte se o to zasloužil F, Loix, který dojel na osmém místě továrních týmů. Pro tým Hyundai jsou body jistě vzpruhou.

(11) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Celou soutěž jel poměrně solidně. Začal šestnáctým místem průběžného pořadí, pak se propracoval dopředu a celou soutěž jel na dvanáctém místě. Zadařilo se mu v 16. RZ kdy dojel na třetím místě. Po odpadnutí R. Kresty se posouvá na jedenácté místo konečného pořadí.

(12) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

A. Schwarz chtěl doma uspět. Z většího úspěchu ho však vyřadily problémy s turbem a nabral tak velkou časovou ztrátu. Rally začal na patnáctém místě, ale postupně se dostal do předu. Stejně tak jako F. Loixovi se podařil A. Schwarzovi husarský kousek, když v 16. RZ dojel na druhém místě. Rychlejší byl pouze R. Kresta +1,2 vteřiny a vzal tak Arminovi radost z dílčího úspěchu. A. Schwarz dokončil rally na 12. místě díky odpadnutí R. Kresty.

(-) (12) MANFRED STOHL / IIka Minor

Začal rally na 30.místě postupně se propracoval dopředu a soutěž končí na 18. místě.

6. ŠKODA MOTORSPORT ( TÝM NEBODOVAL )

Tým Škoda Motorsport opouští 1. etapu Německé rallye se smíšenými pocity. Po sedmi rychlostních zkouškách úvodního dne zaujímá Toni Gardemeister 12. pozici v průběžném pořadí jezdců, avšak Didier Auriol musel odstoupit ze 16. místa v průběhu dnešní poslední RZ.

Představitelé týmu dali jasně najevo, že vnímají zbytek letošní sezóny především jako další pokračování testovacího a vývojového programu. Získávání nových informací a zkušeností je tedy primárním cílem. Hlavním důvodem pro nasazení nových vozů v polovině sezóny je posun vývoje do další etapy hlavně díky možnosti přímého srovnání nových Fabií WRC s kompletní sestavou již odzkoušených vozů konkurenčních týmů. Toni zajel dnes první čas v rámci nejrychlejší desítky již ve třetí rychlostní zkoušce a v dalších RZ se této elitní skupině několikrát přiblížil. Didier kontroloval průběh etapy jen o několik pozic níže. Samozřejmě, ani v případě prvního ostrého startu vozů Fabia WRC se tým nevyhnul některým dětským nemocem.

V průběhu 13. rychlostní zkoušky skončila pro tovární tým Škoda Motorsport definitivně letošní Německá rallye, když musela odstoupit i druhá posádka Toni Gardemeister – Paavo Lukander.

Podobně s nadhledem hodnotí premiérový start Fabie WRC mezi světovou elitou i Toniho týmový kolega Didier Auriol, který musel odstoupit již v pátek kvůli poškození motoru: „Jistěže jsem trochu smutný z toho, že jsme nedojeli až do cíle. Na druhou stranu jsme se do Německa přijeli hlavně učit a stejně jako Toni, i já jsem rád, že jsme odhalili místa, která je třeba na autě do budoucna změnit.”

Ředitel motorsportu společnosti Škoda Auto Petr Kohoutek konstatoval: „Naším cílem pro tuto rallye bylo sbírat data a najet co nejvíce soutěžních kilometrů. Nedokončili jsme rallye, ale jsme spokojeni se množstvím kilometrů, kterou jsme ujeli. Potvrdila se skutečnost, že ostrá rallye je pro nové auto tím nejlepším testem. Žádný problém, se kterým jsme se zde setkali, se během našeho předchozího testování neobjevil. Ještě jsme neprováděli hloubkovou analýzu všech dat, ale nová Fabia WRC v Německu jasně ukázala svůj potenciál.”

(-) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Didier Auriol musel odstoupit ze 16. místa v průběhu dnešní poslední RZ. Didiera pozlobila na území Baumholderského vojenského prostoru hydraulika převodovky a byl nucen přepnout na manuální řazení. Příčinu se mechanikům podařilo včas odhalit a úspěšně odstranit výměnou hydraulického válce. Smůla však Didiera neopustila. V závěru etapy musel předčasně ukončit jízdu kvůli poruše motoru.

Didier řekl: „Je velká škoda odstoupit právě teď. Dokud všechno pracovalo tak, jak má, ukazovalo auto velký potenciál. Kombinujeme a testujeme celou řadu nových komponentů, a tak je jasné, že některé fungují lépe, než jiné. Nevidím ale důvod, proč bychom v budoucnu neměli být plně srovnatelní se současnou špičkou.”

(-) (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

V průběhu 13. rychlostní zkoušky skončila pro tovární tým Škoda Motorsport definitivně letošní Německá rallye, když musela odstoupit i druhá posádka Toni Gardemeister – Paavo Lukander. Důvodem bylo poškození hnacího hřídele pravého zadního kola. Zpočátku to nebyl zásadní problém a tak Toni pokračoval v jízdě pouze s pohonem přední nápravy. Vzápětí však došlo ke kompletnímu zablokování kola, což znamenalo stop i pro druhý vůz Fabia WRC při premiéře v mistrovství světa. Toni odstartoval dnešní druhou etapu na 12. pozici. Hned v prvních dvou erzetách se v průběžném pořadí propadl o tři místa kvůli nešťastně zvoleným pneumatikám v dnešním proměnlivém počasí. Stejný problém musela řešit celá řada dalších posádek, volbu komplikovalo dnešní nestálé počasí. “Směs pneumatik, které jsme dnes použili, byla pro první erzetu příliš tvrdá. Na druhé erzetě to už bylo lepší,” prohlásil Gardemeister

Na 10. erzetě zajel Toni 9. nejrychlejší čas a zopakoval své včerejší umístění v desítce nejrychlejších jezdců. Díky tomuto výsledku se opět posunul o tři místa, která ztratil v úvodu etapy. Hned na dalším úseku se ale zařadil k několika posádkám, které poškodily tlumiče svých vozů.

Toni poté řekl: „Na 10. erzetě šlo všechno hladce, jeli jsme velmi slušně a Fabia WRC mi dělala radost na každém kilometru. Na dalším úseku jsem se ale zachytil o obrubník a utrhl pravý zadní tlumič. Do servisu jsme ještě dokázali dojet, dál už to ale nešlo. Samozřejmě mě mrzí, že jsme nemohli jet dál, ale tahle rallye nám hodně dala. Několikrát jsme viděli, že auto umí být velice rychlé a jeho ovladatelnost je prostě skvělá. Hodně jsme se naučili a získali jsme spoustu informací, které jsme potřebovali. Nyní se zaměříme na místa, která chceme na Fabii WRC vylepšit.”

FIA WORLD CHAMPIONSHIPS (průběžné pořadí po 8 ze 14 závodů)       

FIA World Rally Championship jezdci :

       

1. R. Burns, (GB) 43, 2. C. Sainz (E) 39, 3. M. Grönholm (FIN) 38, 4. S. Loeb (F) 33,

5. P. Solberg (N) 30, 6. C. McRae (GB) 28, 7. M. Martin (EE) 27, 8. H. Rovanpera (FIN) 16, 9. T. Mäkinen (FIN) 15, 10. F. Duval (B) 11, 11. T. Gardemeister (FIN) 9, 12. G. Panizzi (F) 6, 13. D. Auriol (F) 4, 14. C. Robert (F) 3, 15. A.McRae (GB) 3 16. M. Hirvonen (FIN) 3, 17. A. Schwarz (D) 3, 18. A. Ginley (GB) 1.

FIA World Rally Championship for Tovární týmy :

1. Peugeot 95, 2. Citroen 88, 3. Ford 50, 4. Subaru 49, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 7.

       

Devátým závodem sezóny 2003 je 08- 10. srpna Neste Rally Finland

Michal Hochman
Diskuze (0)