Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reálná vs. udávaná spotřeba aut: Kdo byl v testu nejhorší? A o kolik?

Jan Mička
Diskuze (211)
Říká se, že v běžném provozu nemůžete nikdy dosáhnout takové spotřeby paliva, jakou deklaruje výrobce. Následující přehled vám to dokáže.

Ještě do příštího roku budou výrobci při homologaci nových automobilů vycházet ze stávajících pravidel, které zahrnují laboratorní měření spotřeby paliva podle cyklu NEDC. Už z logiky této metody v podstatě vyplývá, že je v reálném provozu velice těžké, ne-li zcela nemožné, dosáhnout udávané spotřeby paliva, protože na automobil běžně působí mnohem více odporů. Nehledě na měnící se hustotu dopravy a podobně.

Při měření v laboratoři automobily například vůbec nezatáčejí, nepůsobí na ně odpor větru, jedou na válcích pouze podle přesně stanoveného programu, což se navíc ukázalo jako příležitost pro falšování výsledků. Už od příštího roku by se ale měla deklarovaná spotřeba měřit v reálném provozu, což může, ale také nemusí způsobit výrazné výkyvy oproti v současnosti udávaným hodnotám. Na tuto problematiku se během října zaměřil server What Car? a přinesl docela zajímavé výsledky.

Redaktoři během minulého měsíce otestovali čtrnáct aut na trase zahrnující městský, mimoměstský a dálniční provoz. Ne vždy ale byly vozy rozežranější – například Fiat 124 Spider s motorem 1.4 MultiAir měl trasu zajet za 6,4 litru a v reálu byl o 0,3 procenta úspornější. Ještě lépe na tom bylo Suzuki Swift Sport, které si na trase vzalo o 2,5 procenta méně, a Mazda MX-5 byla úspornější o litr. Server uvádí spotřebu v ujetých mílích na jeden galon, v přiložené tabulce pak najdete zaokrouhlený přepočet na pro nás obvyklejší litry na sto kilometrů.

Pořadí je sestaveno od nejméně úsporného vozu po nejúspornější, více než to jsou ale důležitější výkyvy mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou. Výsledky berme trochu s nadhledem, nelze je považovat za oficiální.

Reálná vs. naměřená spotřeba podle What Car?
ModelMotorSpotřeba udávaná
[l/100 km]
Spotřeba reálná
[l/100 km]
Rozdíl [%]
Volvo V90D4/140 kW Geartronic4,57,035,9
Audi A6 Avant2.0 TDI/140 kW ultra4,56,935,2
Mercedes-Benz E kombi220 d/143 kW 9G tronic4,26,938,9
DS 4 Crossback1.2 Puretech 130/96 kW5,26,621,6
Seat Ateca1.4 TSI/110 kW5,46,618,1
Fiat 124 Spider1.4 MultiAir/104 kW6,46,4-0,3
Suzuki Swift Sport1.6i/100 kW6,46,2-2,5
Audi Q21.4 TFSI/110 kW5,56,211,8
Seat Leon1.4 TSI/110 kW4,96,120,0
Škoda Fabia Combi1.2 TSI/66 kW4,76,122,5
Hyundai Ioniq Hybrid1.6 GDI + elektromotor/104 kW4,06,033,6
Mazda MX-52.0 Skyactiv-G/118 kW6,95,9-17,1
Mazda CX-52.2 Skyactiv-D/110 kW4,65,821,4
Fiat Tipo1.6 MultiJet II/88 kW4,45,823,5

Jan Mička
Diskuze (211)
Avatar - WinDiesel
10. 11. 2016 17:46
Re: Celý článok zbytočný
to bych neřekl
do teď s tím nikdo nic nedělal je třeba metodologii měření změnit
Avatar - WinDiesel
10. 11. 2016 17:44
Re: Benzín vs. Diesel
Být tebou tak bych se zklidnil a podíval na výsledek CX-5. Velké auto - za ten rozdíl nemůže diesel ale metodologie měření.
Jsem pro změnu měření ať se ukáží opravdu úsporné motory, padni komu padni. Když bude lepší benzín, nemám s tím problém.
10. 11. 2016 14:51
Re: co z toho plyne....
Mozno este dolezitejsie je, ze ta Mazda MX5 je skratka lahka. Ono nieco ine je ked v teste podla NEDC auto "akceleruje" z 0 na 50km/h za 26 sekund (!!!), a ked na tu istu rychlost realne akceleruje za 5-6 sekund. To potom citit kazde kilo...

Ale samozrejme, uznavam aj kvality mazdackych skyactiv-atmosfer. Su to velmi vydarene motory. A uz len za to ze Mazda ide proti prudu a namiesto downsizingu pouziva "right-sizing" (ten vyraz som videl v ich katalogu) si zasluzi palec hore!
Avatar - Barry Lyndon
10. 11. 2016 14:25
Re: staré vs. nové
zatím litují jen všichni kolem....
Avatar - defusiq
10. 11. 2016 14:22
Re: mazda
Jestli si dobře vzpomínám, tak každá automobilka prodávající auta v Evropě musela splňovat nějaký stanovený průměrný limit spotřeby paliva pro všechny vozy. Což například vysvětluje existenci vozu Aston Martin Cygnet...Automobilky co si to mohly dovolit to tak udělaly, ostatním se to prostě nevyplatilo, protože objemnější motory se tolik neprodávaly. Jako příklad by třeba mohlo posloužit Subaru a jeho konec H6ky v čechách, ale jsou to zrovna H6ky které docela často potkávám.