Reálná vs. udávaná spotřeba aut: Kdo byl v testu nejhorší? A o kolik?
Ještě do příštího roku budou výrobci při homologaci nových automobilů vycházet ze stávajících pravidel, které zahrnují laboratorní měření spotřeby paliva podle cyklu NEDC. Už z logiky této metody v podstatě vyplývá, že je v reálném provozu velice těžké, ne-li zcela nemožné, dosáhnout udávané spotřeby paliva, protože na automobil běžně působí mnohem více odporů. Nehledě na měnící se hustotu dopravy a podobně.
Při měření v laboratoři automobily například vůbec nezatáčejí, nepůsobí na ně odpor větru, jedou na válcích pouze podle přesně stanoveného programu, což se navíc ukázalo jako příležitost pro falšování výsledků. Už od příštího roku by se ale měla deklarovaná spotřeba měřit v reálném provozu, což může, ale také nemusí způsobit výrazné výkyvy oproti v současnosti udávaným hodnotám. Na tuto problematiku se během října zaměřil server What Car? a přinesl docela zajímavé výsledky.
Redaktoři během minulého měsíce otestovali čtrnáct aut na trase zahrnující městský, mimoměstský a dálniční provoz. Ne vždy ale byly vozy rozežranější – například Fiat 124 Spider s motorem 1.4 MultiAir měl trasu zajet za 6,4 litru a v reálu byl o 0,3 procenta úspornější. Ještě lépe na tom bylo Suzuki Swift Sport, které si na trase vzalo o 2,5 procenta méně, a Mazda MX-5 byla úspornější o litr. Server uvádí spotřebu v ujetých mílích na jeden galon, v přiložené tabulce pak najdete zaokrouhlený přepočet na pro nás obvyklejší litry na sto kilometrů.
Pořadí je sestaveno od nejméně úsporného vozu po nejúspornější, více než to jsou ale důležitější výkyvy mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou. Výsledky berme trochu s nadhledem, nelze je považovat za oficiální.
Reálná vs. naměřená spotřeba podle What Car? | ||||
Model | Motor | Spotřeba udávaná [l/100 km] | Spotřeba reálná [l/100 km] | Rozdíl [%] |
Volvo V90 | D4/140 kW Geartronic | 4,5 | 7,0 | 35,9 |
Audi A6 Avant | 2.0 TDI/140 kW ultra | 4,5 | 6,9 | 35,2 |
Mercedes-Benz E kombi | 220 d/143 kW 9G tronic | 4,2 | 6,9 | 38,9 |
DS 4 Crossback | 1.2 Puretech 130/96 kW | 5,2 | 6,6 | 21,6 |
Seat Ateca | 1.4 TSI/110 kW | 5,4 | 6,6 | 18,1 |
Fiat 124 Spider | 1.4 MultiAir/104 kW | 6,4 | 6,4 | -0,3 |
Suzuki Swift Sport | 1.6i/100 kW | 6,4 | 6,2 | -2,5 |
Audi Q2 | 1.4 TFSI/110 kW | 5,5 | 6,2 | 11,8 |
Seat Leon | 1.4 TSI/110 kW | 4,9 | 6,1 | 20,0 |
Škoda Fabia Combi | 1.2 TSI/66 kW | 4,7 | 6,1 | 22,5 |
Hyundai Ioniq Hybrid | 1.6 GDI + elektromotor/104 kW | 4,0 | 6,0 | 33,6 |
Mazda MX-5 | 2.0 Skyactiv-G/118 kW | 6,9 | 5,9 | -17,1 |
Mazda CX-5 | 2.2 Skyactiv-D/110 kW | 4,6 | 5,8 | 21,4 |
Fiat Tipo | 1.6 MultiJet II/88 kW | 4,4 | 5,8 | 23,5 |