Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault mění logo na nátlak Etické komise Evropského parlamentu

Ondřej Šuch
Diskuze (51)
Tradiční poznávací znamení vozů Renault bude od 1.1.2006 minulostí. Skupina poslanců Evropského parlamentu donutila hrdou automobilku sáhnout do grafiky svého údajně "urážejícího a příliš symbolického" loga.

Tradiční poznávací znamení vozů Renault bude od 1.1.2006 minulostí. Skupina složená s psychologů, kritiků výtvarného umění a poslanců pracující při Evropském parlamentu donutila hrdou automobilku sáhnout do grafiky svého údajně "urážejícího a příliš symbolického" loga.

"Nenuťte mne, abych náš krok vysvětloval. Jsou jisté hranice morálky a Evropa je od toho, aby je pomáhala stanovovat," hájí se předseda komise Antonio Garibaldi z Evropské lidové strany.

Překvapené automobilce nepomohly odkazy na dlouhodobou tradici a zcela jiné významy, jež svému tradičnímu logu připisuje. Mluvčí koncernu Jean-Martin Beaufort pouze připustil, že rozhodnutí komise již projednávalo představenstvo a na světě jsou i první návrhy úprav loga tak, aby evropským předpisům vyhovovalo.

Nejvíce nadějí má podle listu Le Figaro varianta, která z tradičního kosočtverce dělá politicky korektnější čtverec, postavený pochopitelně na jednu ze stran. Automobilka to nekomentovala, což ve francouzských podmínkách znamená v podstatě bezvýhradný souhlas.

Nové vozy budou inovovaným logem vybavovány postupně, ale od 1.7.2005 by z výrobních linek měly sjíždět už jen nově označená auta. Na ta stávající si pak u autorizovaných koncesionářů mohou zájemci koupit speciální sadu s novými logy, kleštěmi a vteřinovým lepidlem a svůj vůz si přeznačit svépomocí. Sadu dotuje Evroský fond kulturního dědictví prostřednictvím svého grantového programu "Odstraňování kosých čtyřúhelníků", takže cena sady klesla na 23 Euro. Přeznačení bude také nedílnou součástí záručních oprav.

Zveřejněný krok Etiské komise ovšem vyvolal zděšení po celém starém kontinentě. Automobilky zaměstnaly armády kreativců, aby zjistily, jak všelijak mohou být jejich loga vykládána vynalézavými evropskými úředníky. Audi si například dělá starosti se třemi průniky svých čtyř kruhů, Opel vymýšlí, co by mohlo vadit na blesku v kruhu a na Ford už dorazilo předběžné opatření o zákazu používání "tak archaického" psaného písma v modrém oválu.

Příští zasedání Etické komise se koná počátkem října ve Frankfurtu. Pořadatelé už uvažují, že tradiční autosalon kvůli tomu raději přestěhují na místo, kde jsou evropští komisaři stále ještě relativně bezmocní. Osloveno už bylo výstaviště v Litoměřicích.

Ondřej Šuch
Diskuze (51)