reklama


12.10. 2013 Svět motorů

Rozhovor s Jiřím Mádlem: Auto je nejlepší ložnice

 

Relax, herecký adrenalin i objekt režie – tím vším je řízení pro Jiřího Mádla.

Jak se mají rády film a auta?

Moc, samozřejmě! Auto je jeden z mála produktů, co působí na plátně nenásilně. Takže ze všech typů product placementu, tedy skryté reklamy na výrobky ve filmu, se s auty pracuje nejlépe.

Je to i případ vašeho režijního debutu Pojedeme k moři? Už podle názvu v něm asi auta zaujímají významnou pozici...

Ano i ne. Snímek není rozhodně o vozech, ty v něm ale hrají důležitou roli hned v několika směrech. Víc prozradit nechci!

Je dnes aut ve filmech víc než dřív?

Určitě. Ne že by o tolik víc „hrály“, ale zkrátka jsou všude kolem nás. Stačí se podívat na jakýkoliv starší film: na náměstích a ulicích jsou v něm vždycky mraky možností, kde zaparkovat. To se vám dneska stane stěží.

Jak se vozy režírují?

Rozhodně snadněji než herci. A hlavně scény v autech vypadají reálně. Jejich interiér je také neskutečně věrným prostorem pro dialogy. Stačí se podívat na vlastní život: kolik jen si toho lidé v autě napovídají!

Je to i váš případ?

To právě vůbec ne. Když už někoho vezu autem, samozřejmě nemlčím, ale mnohem raději řídím sám a poslouchám. Jsem totiž extrémně rádiový typ a auto je ideální prostředí, kde kolem mě furt někdo nenašlapuje a nemlátí nádobím.

Takže si řízení užíváte?

Autům nerozumím, nevšímám si značek, ale samotné řízení mě baví. Asi jako každého chlapa. Máme to v sobě. Už před staletími jsme rádi sedli na koně a ujížděli do dálek.

Co vás baví nejvíc?

Ta samota, možnost si v úplném klidu přemýšlet. Řízení je pro mě stejně příjemnou činností jako běhání. Ne že bych si vyloženě sedl za volant a jel se jen tak projet. Ale jsem rád, že – jak bych to řekl? – musím zrovna řídit.

S auty máte zkušenosti jako režisér i coby herec. Jak se s nimi točí?

Dneska je to paráda, technika pokročila opravdu mílovými kroky. Hitem je teď takzvaný low loader, kde se vozidlo obestaví konstrukcí a štáb si v klidu pochoduje kolem karoserie jedoucího vozu. Nebo se předek kapoty chytne za jiné vozidlo a na něm bzučí kamera.

Točil jste takhle i vy?

Jasně, ale ne od začátku. Bylo mi sedmnáct a nesměl jsem řídit. Takže mě táhli v autě na tyči za jiným.

Nesměl? Nebo neuměl?

Obojí. K motorům mě to moc netáhlo, jsem spíš běhavý typ. Ani o papíry na mašinu jsem nijak nestál a řidičák na auto si dělal až ve třiadvaceti.

Čím pro vás auto je?

Hlavně prostředkem meziměstské přepravy. Po městě zásadně běhám nebo jezdím na elektrokoloběžkách. Sám je vyrábím. No a taky je pro mě auto parádní ložnicí.

Prosím?

No jasně! Třeba před dvěma roky jsem v něm bydlel tři měsíce. Chystal jsem se totiž do Ameriky, takže pronajal byt, protože jsem filmoval a měl zajištěné ubytování. Jenže pak jsem netočil a zvolil tuhle plechovou střechu nad hlavou. Byla to pohoda. Já totiž v autě spím tak rád.

I dnes?

Vždy a všude. Rád přenechám volant jiným a okamžitě zaberu. Kamarád fotograf má dokonce obrovskou galerii snímků, jak spím v autě na tisíc způsobů.

Takže váš vůz musí být hlavně velký?

Ani nemusí, složím se opravdu všude. A pak už mi stačí, že se do kufru vejde taška s věcmi na hokej. Nemám na vůz kdovíjaké nároky. Samozřejmě bych si nekoupil vyloženě ošklivý, ale raději v něm budu nenápadný. I kdybych měl na kontě sto milionů, jediný z nich bych do auta vrazil sotva.

Takže nemáte ani žádný řidičský sen?

To zas jo. Chtěl bych řídit letadlo, jachtu a vodní skútr. Ani jedno se mi zatím nepoštěstilo.

Na vejtřasku nic nemá!

Má-li Mádl vybrat úplně největší zážitek s řízením, ukáže jednoznačně na loňský film Konfident, kde hraje dispečera na letišti u západní hranice Československa. Tam prožívá i vojenskou invazi v srpnu 1968. Coby profesionální agent STB, jehož úkolem je shromažďovat kompromitující materiály, nejenže odposlouchává lidi ve známém vojenském voze normalizace Praga V3S, ale auto i řídí. „Nejbrutálnější, ale taky nejzajímavější zážitek! Jet s ní plný knedlík z kopce, poručit řazení, koukat z okénka do kamery umístěné v autě vedle, a ještě hrát podle scénáře, to byla fakt slušná kombinace. Padesátka z kopce mi připadala jako sto dvacet kilometrů v hodině.“

Mádlovy vzpomínky…

… na první cesty autem

„Bylo mi asi osm, jeli jsme s rodiči na dovolenou a auto začalo strašně, ale opravdu strašně čudit. Mysleli jsme, že každou chvíli bouchne, takže jsme vypadli ven, ale samo od sebe přestalo a pak normálně fungovalo dál.“

… na autoškolu

„Jsem Budějovičák. Řidičák jsem dělal v Jindřichově Hradci, kde jsem pobýval a využil toho, že ji tam provozuje můj známý Ladislav Novotný.“

… na nejlepší trasy

„Nejraději jezdím do Itálie. Většinou s kámoši. Řídíme všichni, takže to není žádné utrpení. Jinak mám ale raději okresky. Nejvýraznější vzpomínky mám na ty u Sedlčan, kam jsem jezdíval za jednou slečnou. Zatáčky se kroutily opravdu neuvěřitelně, kombinace nádherné přírody a podivných zákrut ve mně zůstala dodnes.“

… na nejsilnější autozáběr

„Určitě Fantomas a ona scéna, kdy autu přestanou fungovat brzdy. Stará filmová škola s promítáním okolí na plátno za řidičem, ale stejně paráda.“

Úsek kreténů a české ego

Světový průměr, tak hodnotí Mádl Čechy za volantem. „Nejsme tak klidní jako v Americe, kde jsem zažil na silnicích jen extrémní zdvořilost. Ale naštěstí to tu není ani jako v Indii, kde platí heslo: Kdo se procpe, ten jede! Přijde mi však, že je u nás v řízení zbytečně moc ega. Ilustroval bych to na malém kousku náměstí u nás v Českých Budějovicích. Říkám mu úsek kreténů. Vede na kostkách podél kaváren, kam chodí jihočeská smetánka, a některé řidiče to hrozně láká. Kolem sviští šílenou rychlostí snad každý, kdo má trochu hlučné auto. Jen aby se předvedl. Nechápu to,“ kroutí hlavou.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu

Stát chystá nový fond pro lesnické a dřevozpracující…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení. Převodek však existuje celá řada. Víte, čím se liší? A jaké se dnes nejčastěji používají?




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama