12.10. 2013 Svět motorů

Rozhovor s Jiřím Mádlem: Auto je nejlepší ložnice

 

Relax, herecký adrenalin i objekt režie – tím vším je řízení pro Jiřího Mádla.

Jak se mají rády film a auta?

Moc, samozřejmě! Auto je jeden z mála produktů, co působí na plátně nenásilně. Takže ze všech typů product placementu, tedy skryté reklamy na výrobky ve filmu, se s auty pracuje nejlépe.

Je to i případ vašeho režijního debutu Pojedeme k moři? Už podle názvu v něm asi auta zaujímají významnou pozici...

Ano i ne. Snímek není rozhodně o vozech, ty v něm ale hrají důležitou roli hned v několika směrech. Víc prozradit nechci!

Je dnes aut ve filmech víc než dřív?

Určitě. Ne že by o tolik víc „hrály“, ale zkrátka jsou všude kolem nás. Stačí se podívat na jakýkoliv starší film: na náměstích a ulicích jsou v něm vždycky mraky možností, kde zaparkovat. To se vám dneska stane stěží.

Jak se vozy režírují?

Rozhodně snadněji než herci. A hlavně scény v autech vypadají reálně. Jejich interiér je také neskutečně věrným prostorem pro dialogy. Stačí se podívat na vlastní život: kolik jen si toho lidé v autě napovídají!

Je to i váš případ?

To právě vůbec ne. Když už někoho vezu autem, samozřejmě nemlčím, ale mnohem raději řídím sám a poslouchám. Jsem totiž extrémně rádiový typ a auto je ideální prostředí, kde kolem mě furt někdo nenašlapuje a nemlátí nádobím.

Takže si řízení užíváte?

Autům nerozumím, nevšímám si značek, ale samotné řízení mě baví. Asi jako každého chlapa. Máme to v sobě. Už před staletími jsme rádi sedli na koně a ujížděli do dálek.

Co vás baví nejvíc?

Ta samota, možnost si v úplném klidu přemýšlet. Řízení je pro mě stejně příjemnou činností jako běhání. Ne že bych si vyloženě sedl za volant a jel se jen tak projet. Ale jsem rád, že – jak bych to řekl? – musím zrovna řídit.

S auty máte zkušenosti jako režisér i coby herec. Jak se s nimi točí?

Dneska je to paráda, technika pokročila opravdu mílovými kroky. Hitem je teď takzvaný low loader, kde se vozidlo obestaví konstrukcí a štáb si v klidu pochoduje kolem karoserie jedoucího vozu. Nebo se předek kapoty chytne za jiné vozidlo a na něm bzučí kamera.

Točil jste takhle i vy?

Jasně, ale ne od začátku. Bylo mi sedmnáct a nesměl jsem řídit. Takže mě táhli v autě na tyči za jiným.

Nesměl? Nebo neuměl?

Obojí. K motorům mě to moc netáhlo, jsem spíš běhavý typ. Ani o papíry na mašinu jsem nijak nestál a řidičák na auto si dělal až ve třiadvaceti.

Čím pro vás auto je?

Hlavně prostředkem meziměstské přepravy. Po městě zásadně běhám nebo jezdím na elektrokoloběžkách. Sám je vyrábím. No a taky je pro mě auto parádní ložnicí.

Prosím?

No jasně! Třeba před dvěma roky jsem v něm bydlel tři měsíce. Chystal jsem se totiž do Ameriky, takže pronajal byt, protože jsem filmoval a měl zajištěné ubytování. Jenže pak jsem netočil a zvolil tuhle plechovou střechu nad hlavou. Byla to pohoda. Já totiž v autě spím tak rád.

I dnes?

Vždy a všude. Rád přenechám volant jiným a okamžitě zaberu. Kamarád fotograf má dokonce obrovskou galerii snímků, jak spím v autě na tisíc způsobů.

Takže váš vůz musí být hlavně velký?

Ani nemusí, složím se opravdu všude. A pak už mi stačí, že se do kufru vejde taška s věcmi na hokej. Nemám na vůz kdovíjaké nároky. Samozřejmě bych si nekoupil vyloženě ošklivý, ale raději v něm budu nenápadný. I kdybych měl na kontě sto milionů, jediný z nich bych do auta vrazil sotva.

Takže nemáte ani žádný řidičský sen?

To zas jo. Chtěl bych řídit letadlo, jachtu a vodní skútr. Ani jedno se mi zatím nepoštěstilo.

Na vejtřasku nic nemá!

Má-li Mádl vybrat úplně největší zážitek s řízením, ukáže jednoznačně na loňský film Konfident, kde hraje dispečera na letišti u západní hranice Československa. Tam prožívá i vojenskou invazi v srpnu 1968. Coby profesionální agent STB, jehož úkolem je shromažďovat kompromitující materiály, nejenže odposlouchává lidi ve známém vojenském voze normalizace Praga V3S, ale auto i řídí. „Nejbrutálnější, ale taky nejzajímavější zážitek! Jet s ní plný knedlík z kopce, poručit řazení, koukat z okénka do kamery umístěné v autě vedle, a ještě hrát podle scénáře, to byla fakt slušná kombinace. Padesátka z kopce mi připadala jako sto dvacet kilometrů v hodině.“

Mádlovy vzpomínky…

… na první cesty autem

„Bylo mi asi osm, jeli jsme s rodiči na dovolenou a auto začalo strašně, ale opravdu strašně čudit. Mysleli jsme, že každou chvíli bouchne, takže jsme vypadli ven, ale samo od sebe přestalo a pak normálně fungovalo dál.“

… na autoškolu

„Jsem Budějovičák. Řidičák jsem dělal v Jindřichově Hradci, kde jsem pobýval a využil toho, že ji tam provozuje můj známý Ladislav Novotný.“

… na nejlepší trasy

„Nejraději jezdím do Itálie. Většinou s kámoši. Řídíme všichni, takže to není žádné utrpení. Jinak mám ale raději okresky. Nejvýraznější vzpomínky mám na ty u Sedlčan, kam jsem jezdíval za jednou slečnou. Zatáčky se kroutily opravdu neuvěřitelně, kombinace nádherné přírody a podivných zákrut ve mně zůstala dodnes.“

… na nejsilnější autozáběr

„Určitě Fantomas a ona scéna, kdy autu přestanou fungovat brzdy. Stará filmová škola s promítáním okolí na plátno za řidičem, ale stejně paráda.“

Úsek kreténů a české ego

Světový průměr, tak hodnotí Mádl Čechy za volantem. „Nejsme tak klidní jako v Americe, kde jsem zažil na silnicích jen extrémní zdvořilost. Ale naštěstí to tu není ani jako v Indii, kde platí heslo: Kdo se procpe, ten jede! Přijde mi však, že je u nás v řízení zbytečně moc ega. Ilustroval bych to na malém kousku náměstí u nás v Českých Budějovicích. Říkám mu úsek kreténů. Vede na kostkách podél kaváren, kam chodí jihočeská smetánka, a některé řidiče to hrozně láká. Kolem sviští šílenou rychlostí snad každý, kdo má trochu hlučné auto. Jen aby se předvedl. Nechápu to,“ kroutí hlavou.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket

Označení varovnou etiketou „nezdravé“ povinně ponesou…

Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu

Pětina poskytovatelů půjček na bydlení během druhého…

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Dnes 08:00

Tachometr, nebo rychloměr? Oba výrazy se v souvislosti s ukazatelem rychlosti používají, ale druhý uvedený výraz je přesnější. Jak se rychlost vozidla určovala dříve a jak je tomu dnes?




Blesk.cz

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu: Víme, jak se tomu vyhnout

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu:…

Češi jsou hned po Švédech nejnadšenějšími chataři na světě. Jakmile se oteplí, začne víkendové dojíždění na…

 

iSport.cz

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok Sparty a Slavie ale vítám

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok…

Šest let stál v čele pražské Sparty, působil ve vrcholovém managementu tehdejšího Českomoravského fotbalového…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný přívětivých a pohostinných lidí

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný…

Tropických ostrůvků, posetých kokosovými palmami a obklopených bělostnými plážemi s korálovými lagunami, najdete…

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…