Rozhovor s Johnem Hauglandem: Vychovám hvězdy

 

Norský automobilový jezdec John Haugland je právem považovaný za legendu světových rallye. Muž, který se v minulých dnech dožil sedmdesáti let, proslavil ve světě značku Škoda.

Když prochází muzeem mladoboleslavské automobilky, lidé ho poznávají. Zastavují se a dávají se s ním do řeči. Vitálního „Džonyho“, jak Hauglandovi všichni říkají, zájem těší a rád si s nimi povídá. Nám věnoval čas také.

Jak jste se dostal do kontaktu se značkou Škoda?

Prostřednictvím norského dovozce a ve druhé polovině šedesátých let jsem začal jezdit nejdříve na okruzích. Teprve potom přišla na řadu rallye. Jeden z pracovníků podniku, který měl v tehdejším Československu na starosti zahraniční obchod, se jmenoval Karel Švábek a představil mě v roce 1970 ve vaší zemi zástupcům firmy Škoda. Taková byla moje cesta.

S modelem 130 RS jste dosáhl obrovských úspěchů. Do jaké míry to byl podíl váš a vozu?

Od automobilu z východních zemí neočekával nikdo žádné zázraky. Musím ovšem říci, že tehdejším inženýrům se stotřicítka opravdu povedla. V sedmdesátých letech to bylo špičkové závodní nářadí limitované pouze malým objemem motoru o objemu 1300 cm3, jenž byl současně jeho výhodou. Vypadalo to totiž tak, že pokud byli jezdci schopni s tímhle motorově slabším autem jezdit, museli to být skvělí piloti. Se silnějším vozem by možná dokázali úplné zázraky.

Jste s lidmi v automobilce v kontaktu?

Mám v týmu i v továrně stále spoustu přátel. Moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a občas se potkáváme na některých podnicích v Evropě.

Co si myslíte o schopnostech současného továrního reprezentanta Škody Jana Kopeckého?

Fantastický jezdec na asfaltu, kde má spoustu dobrých výsledků. Na tomto povrchu je jedním z nejlepších řidičů na světě.

Pamatujete si jiné Čechy, kteří pro vás byli zajímaví?

Romana Krestu. Na jeho smlouvě pro tým mám svým způsobem podíl. Když ve stáji Škoda Motorsport uvažovali, že ho budou angažovat jako pilota, požádali mě o zprávu. Tu jsme z naší jezdecké školy poslali, ovšem teprve poté, co s námi Kresta pracoval. A potom získal smlouvu. Takže jsem byl opravdu šťastný.

Je obtížnější řídit rallyeové auto dnes, nebo ve vaší době před třiceti až čtyřiceti lety?

Vozy jsou dnes kvalitnější, mnohem rychlejší a snadnější na ovládání. Jezdec musí být hodně bystrý a pohotový. Po fyzické stránce je to v porovnání s naší dobou mnohem lehčí. Řízení, řazení a pedály, všechno bývá snadnější a auta jsou velmi pěkně vyvážená.

V čem to tedy bylo dříve jiné?

Jak říkám, bylo to fyzicky náročnější. Před několika lety jsem měl ve své bývalé Škodě 130 RS Andrease Mikkelsena, který je v současné době továrním jezdcem Volkswagenu. Zeptal se, jestli se může se mnou svézt. Chtěl, abych mu ukázal všechno, co jsme ve starých časech dělali. Tak jsem ho povozil a nevěřícně kroutil hlavou: „To je síla!“ Dal mi za pravdu, že dříve museli řidiči pracovat opravdu tvrdě.

Proč je rallye atraktivní pro fanoušky a třeba i nezasvěcené diváky?

Je to akční záležitost a odehrává se hodně dramatických událostí zároveň. Jezdci se pohybují vždy na hranici rizika. Balancují na tenké hraně a to je pro diváky a veřejnost vzrušující.

Myslíte si, že důležité je i to, že se jedná o auta, která každý používá?

Ano, lidé mohou poznat vlastní auto. To jim vyhovuje a snadno se tak s rallye identifikují.

Existuje rovnováha mezi schopnostmi jezdce a technologií auta, pokud jde o úspěch?

Je to padesát na padesát. Bez dobrého stroje a jeho nastavení se dobrý jezdec nikam nedostane. Vůz musí být co nejlepší, stejně jako řidič.

Bývá role pilota v rallye důležitější než na okruhu?

Dobrý závodník se bez špičkového auta nikam nedostane. Kdykoliv a kdekoliv.

Je možné naučit mladého jezdce být dobrý?

Závisí to na přirozeném talentu. Samozřejmě čím je lepší, tím je snadnější někoho vychovat. U lidí, kteří nemají tak dobré předpoklady, učení moc nefunguje.

Proč existuje tolik severských jezdců úspěšných v rallye?

Máme fantastické možnosti trénovat v mladém věku v našich zemích na proměnlivých a složitých površích. Ve Švédsku, Norsku a Finsku se dá v zimě jezdit na zamrzlých jezerech a sněhu. To je základ.

Kdo je z vašeho pohledu nejtalentovanějším jezdcem na světě?

V rallye současný šampion Sebastien Ogier.

Nenašel by se někdo mladší, například Mikkelsen?

Souhlasím. Je tady ještě jeden mladý hoch z Estonska – Ott Tänak. Pokud má hlavu na správném místě a nedělá hlouposti, dokáže být velmi rychlý.

Proč byl devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb tak výjimečný?

U něj byly ve hře dvě zásady: jeho způsob duševního fungování a mentální příprava. Dělá v životě věci, které někteří jiní ne vždy dokážou. Vypadá totiž za všech okolností jako velmi uvolněný a bezstarostný člověk. To je jeho zbraň. V motoristickém sportu, kde funguje spousta lidí pod značným stresem a reaguje zkratovitě, je taková vlastnost hodně cenná.

Co je druhá věc, o které jste mluvil?

Jedinečný jezdecký styl. Jednoduše řečeno jeho pohyb na trati vypadá pomalý, přitom je ohromně efektivní. Do zatáček vjíždí pod kontrolou, brzdí brzy a jde na plyn záhy. Vůz tak má dobrou trakci a současně vysokou rychlost v zatáčkách. Kopíruje ho současný trojnásobný mistr světa Sebastien Ogier, což se asi naučil v době, kdy oba působili v týmu Citroën. Když učím mladé kluky, říkám jim, aby studovali špičkové jezdce a zjistili, proč jsou tak dobří. To je třeba Loebův případ.

Sledujete veškerý motoristický sport, nebo jen rallye?

Hodně se zajímám o formuli 1 a snažím se dívat na všechny její závody. Šampionem bude podle mého názoru opět Lewis Hamilton. Letos jsem měl možnost navštívit jako divák Le Mans a tamní atmosféra se musí zažít. Tu doporučuji každému fanouškovi. Nezapomínám ovšem ani na rallyekros, kde máme my Norové jednoho z nejlepších světových jezdců – Andrease Bakkeruda. Občas se spolu potkáváme, znám ho velmi dobře.

Vaše rallyeová škola v Norsku funguje již šestadvacet let. Jste s tímto projektem spokojen?

Aktuálně vyřizujeme rezervace pro zájemce na nejbližší zimu. Za více než čtvrtstoletí prošlo naší výukou třináct stovek jezdců, kteří vyhráli přes sto padesát národních šampionátů a několikrát také světová a evropská mistrovství.

Kdo byl nejvýznamnější osobností?

Mohl bych se pochlubit mistrem světa v rallye a rallyekrosu, mým krajanem Petterem Solbergem. V současnosti jsem také velmi spokojený s irským závodníkem Craigem Breenem, který byl nedávno třetí na Finské rallye. Zajímavý je Edoardo Mortara, současný špičkový pilot, který je v barvách továrního Audi druhý v seriálu cestovních vozů DTM.

Býváte s Petterem Solbergem v kontaktu?

Bydlí ve Švédsku, ale jeho starší bratr Henning a rodiče žijí ve stejné vesnici jako já. Vídám se s nimi často, s Petterem jenom několikrát do roka.

Která je vaše nejoblíbenější rallye?

Z pohledu jezdce to byla vždy britská soutěž, kde řadu let končil světový šampionát. Na druhé místo bych zařadil Finsko, díky spoustě horizontů nabízí zajímavou podívanou a tu mám velmi rád. Třetí je asfaltové Španělsko, které jsem si oblíbil v několika posledních letech, kdy se pohybuji kolem mladých kluků v rallye.

Vyslovíte přání na další rok?

Pro mě je nejdůležitější zůstat zdravý. Pocit dobré kondice mi otevírá cestu pro další práci. Mohu dělat tak dlouho, dokud ucítím, že mám energii. To je zásadní.

Vidíme, že máte hodně energie.

Funguji pořád opravdu dobře!

John Haugland

  • Narozen: 23. září 1946
  • Povolání: automobilový jezdec, instruktor závodní školy
  • Kariéra: debut v roce 1966, 1971–1990 – tovární pilot české značky Škoda (vítěz 106 mezinárodních soutěží ve třídě do 1300 cm3), 1990 – založení závodnické školy, 1998–1999 – uvedl Pettera Solberga do mistrovství světa
  • Úspěchy: vítěz 136 rallye v objemových třídách
Spolupracujeme s TipCars.com
Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu

Doprava na Ukrajině je velmi specifická. Pásy ani…

Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky

Politická strana je uskupení lidí vytvořené za účelem…

Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Dnes 10:55

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a představil model E All-Terrain. Na jeho bázi nyní vznikl ještě schopnější vůz.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje péči 24 hodin denně

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje…

S Leuškou (5) se život rozhodně nemazlil. Když se holčička narodila, zjistilo se, že trpí vzácným syndromem,…

 

iSport.cz

Schickův agent popsal jeho problém se srdcem. Přestup to nezkazilo, tvrdí

Schickův agent popsal jeho problém se srdcem.…

Vše vypadalo jako jasná věc. Přestup ze Sampdorie Janov do Juventusu za 823 milionů korun měl z Patrika Schicka…

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se ztrapnil a Lukaku slavil

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se…

Před rokem odepsal Pep Guardiola v Manchesteru City brankáře Joea Harta, na jeho místo přivedl Claudia Brava z…

 

Reflex.cz

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky, energická LP a „ztracená“ Norah Jones

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky,…

Na hlavním pódiu měly během druhého dne přesilu ženy. Zatímco zpěvačka LP byla ve svém živlu, vybíhala až mezi…

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově nevěříme ani v nebe, peklo či existenci duše

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově…

To, že Češi jsou k náboženství mimořádně chladní, se ví již dlouho. Na rozdíl od jiných národů ale nevěříme jen…