Rozhovor s Johnem Hauglandem: Vychovám hvězdy

 

Norský automobilový jezdec John Haugland je právem považovaný za legendu světových rallye. Muž, který se v minulých dnech dožil sedmdesáti let, proslavil ve světě značku Škoda.

Když prochází muzeem mladoboleslavské automobilky, lidé ho poznávají. Zastavují se a dávají se s ním do řeči. Vitálního „Džonyho“, jak Hauglandovi všichni říkají, zájem těší a rád si s nimi povídá. Nám věnoval čas také.

Jak jste se dostal do kontaktu se značkou Škoda?

Prostřednictvím norského dovozce a ve druhé polovině šedesátých let jsem začal jezdit nejdříve na okruzích. Teprve potom přišla na řadu rallye. Jeden z pracovníků podniku, který měl v tehdejším Československu na starosti zahraniční obchod, se jmenoval Karel Švábek a představil mě v roce 1970 ve vaší zemi zástupcům firmy Škoda. Taková byla moje cesta.

S modelem 130 RS jste dosáhl obrovských úspěchů. Do jaké míry to byl podíl váš a vozu?

Od automobilu z východních zemí neočekával nikdo žádné zázraky. Musím ovšem říci, že tehdejším inženýrům se stotřicítka opravdu povedla. V sedmdesátých letech to bylo špičkové závodní nářadí limitované pouze malým objemem motoru o objemu 1300 cm3, jenž byl současně jeho výhodou. Vypadalo to totiž tak, že pokud byli jezdci schopni s tímhle motorově slabším autem jezdit, museli to být skvělí piloti. Se silnějším vozem by možná dokázali úplné zázraky.

Jste s lidmi v automobilce v kontaktu?

Mám v týmu i v továrně stále spoustu přátel. Moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a občas se potkáváme na některých podnicích v Evropě.

Co si myslíte o schopnostech současného továrního reprezentanta Škody Jana Kopeckého?

Fantastický jezdec na asfaltu, kde má spoustu dobrých výsledků. Na tomto povrchu je jedním z nejlepších řidičů na světě.

Pamatujete si jiné Čechy, kteří pro vás byli zajímaví?

Romana Krestu. Na jeho smlouvě pro tým mám svým způsobem podíl. Když ve stáji Škoda Motorsport uvažovali, že ho budou angažovat jako pilota, požádali mě o zprávu. Tu jsme z naší jezdecké školy poslali, ovšem teprve poté, co s námi Kresta pracoval. A potom získal smlouvu. Takže jsem byl opravdu šťastný.

Je obtížnější řídit rallyeové auto dnes, nebo ve vaší době před třiceti až čtyřiceti lety?

Vozy jsou dnes kvalitnější, mnohem rychlejší a snadnější na ovládání. Jezdec musí být hodně bystrý a pohotový. Po fyzické stránce je to v porovnání s naší dobou mnohem lehčí. Řízení, řazení a pedály, všechno bývá snadnější a auta jsou velmi pěkně vyvážená.

V čem to tedy bylo dříve jiné?

Jak říkám, bylo to fyzicky náročnější. Před několika lety jsem měl ve své bývalé Škodě 130 RS Andrease Mikkelsena, který je v současné době továrním jezdcem Volkswagenu. Zeptal se, jestli se může se mnou svézt. Chtěl, abych mu ukázal všechno, co jsme ve starých časech dělali. Tak jsem ho povozil a nevěřícně kroutil hlavou: „To je síla!“ Dal mi za pravdu, že dříve museli řidiči pracovat opravdu tvrdě.

Proč je rallye atraktivní pro fanoušky a třeba i nezasvěcené diváky?

Je to akční záležitost a odehrává se hodně dramatických událostí zároveň. Jezdci se pohybují vždy na hranici rizika. Balancují na tenké hraně a to je pro diváky a veřejnost vzrušující.

Myslíte si, že důležité je i to, že se jedná o auta, která každý používá?

Ano, lidé mohou poznat vlastní auto. To jim vyhovuje a snadno se tak s rallye identifikují.

Existuje rovnováha mezi schopnostmi jezdce a technologií auta, pokud jde o úspěch?

Je to padesát na padesát. Bez dobrého stroje a jeho nastavení se dobrý jezdec nikam nedostane. Vůz musí být co nejlepší, stejně jako řidič.

Bývá role pilota v rallye důležitější než na okruhu?

Dobrý závodník se bez špičkového auta nikam nedostane. Kdykoliv a kdekoliv.

Je možné naučit mladého jezdce být dobrý?

Závisí to na přirozeném talentu. Samozřejmě čím je lepší, tím je snadnější někoho vychovat. U lidí, kteří nemají tak dobré předpoklady, učení moc nefunguje.

Proč existuje tolik severských jezdců úspěšných v rallye?

Máme fantastické možnosti trénovat v mladém věku v našich zemích na proměnlivých a složitých površích. Ve Švédsku, Norsku a Finsku se dá v zimě jezdit na zamrzlých jezerech a sněhu. To je základ.

Kdo je z vašeho pohledu nejtalentovanějším jezdcem na světě?

V rallye současný šampion Sebastien Ogier.

Nenašel by se někdo mladší, například Mikkelsen?

Souhlasím. Je tady ještě jeden mladý hoch z Estonska – Ott Tänak. Pokud má hlavu na správném místě a nedělá hlouposti, dokáže být velmi rychlý.

Proč byl devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb tak výjimečný?

U něj byly ve hře dvě zásady: jeho způsob duševního fungování a mentální příprava. Dělá v životě věci, které někteří jiní ne vždy dokážou. Vypadá totiž za všech okolností jako velmi uvolněný a bezstarostný člověk. To je jeho zbraň. V motoristickém sportu, kde funguje spousta lidí pod značným stresem a reaguje zkratovitě, je taková vlastnost hodně cenná.

Co je druhá věc, o které jste mluvil?

Jedinečný jezdecký styl. Jednoduše řečeno jeho pohyb na trati vypadá pomalý, přitom je ohromně efektivní. Do zatáček vjíždí pod kontrolou, brzdí brzy a jde na plyn záhy. Vůz tak má dobrou trakci a současně vysokou rychlost v zatáčkách. Kopíruje ho současný trojnásobný mistr světa Sebastien Ogier, což se asi naučil v době, kdy oba působili v týmu Citroën. Když učím mladé kluky, říkám jim, aby studovali špičkové jezdce a zjistili, proč jsou tak dobří. To je třeba Loebův případ.

Sledujete veškerý motoristický sport, nebo jen rallye?

Hodně se zajímám o formuli 1 a snažím se dívat na všechny její závody. Šampionem bude podle mého názoru opět Lewis Hamilton. Letos jsem měl možnost navštívit jako divák Le Mans a tamní atmosféra se musí zažít. Tu doporučuji každému fanouškovi. Nezapomínám ovšem ani na rallyekros, kde máme my Norové jednoho z nejlepších světových jezdců – Andrease Bakkeruda. Občas se spolu potkáváme, znám ho velmi dobře.

Vaše rallyeová škola v Norsku funguje již šestadvacet let. Jste s tímto projektem spokojen?

Aktuálně vyřizujeme rezervace pro zájemce na nejbližší zimu. Za více než čtvrtstoletí prošlo naší výukou třináct stovek jezdců, kteří vyhráli přes sto padesát národních šampionátů a několikrát také světová a evropská mistrovství.

Kdo byl nejvýznamnější osobností?

Mohl bych se pochlubit mistrem světa v rallye a rallyekrosu, mým krajanem Petterem Solbergem. V současnosti jsem také velmi spokojený s irským závodníkem Craigem Breenem, který byl nedávno třetí na Finské rallye. Zajímavý je Edoardo Mortara, současný špičkový pilot, který je v barvách továrního Audi druhý v seriálu cestovních vozů DTM.

Býváte s Petterem Solbergem v kontaktu?

Bydlí ve Švédsku, ale jeho starší bratr Henning a rodiče žijí ve stejné vesnici jako já. Vídám se s nimi často, s Petterem jenom několikrát do roka.

Která je vaše nejoblíbenější rallye?

Z pohledu jezdce to byla vždy britská soutěž, kde řadu let končil světový šampionát. Na druhé místo bych zařadil Finsko, díky spoustě horizontů nabízí zajímavou podívanou a tu mám velmi rád. Třetí je asfaltové Španělsko, které jsem si oblíbil v několika posledních letech, kdy se pohybuji kolem mladých kluků v rallye.

Vyslovíte přání na další rok?

Pro mě je nejdůležitější zůstat zdravý. Pocit dobré kondice mi otevírá cestu pro další práci. Mohu dělat tak dlouho, dokud ucítím, že mám energii. To je zásadní.

Vidíme, že máte hodně energie.

Funguji pořád opravdu dobře!

John Haugland

  • Narozen: 23. září 1946
  • Povolání: automobilový jezdec, instruktor závodní školy
  • Kariéra: debut v roce 1966, 1971–1990 – tovární pilot české značky Škoda (vítěz 106 mezinárodních soutěží ve třídě do 1300 cm3), 1990 – založení závodnické školy, 1998–1999 – uvedl Pettera Solberga do mistrovství světa
  • Úspěchy: vítěz 136 rallye v objemových třídách
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dohledový úřad zahájil řízení se stranou ANO kvůli Babišově knize Dohledový úřad zahájil řízení se stranou ANO kvůli Babišově knize

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a…

Zemřel bývalý senátor a majitel nižborské sklárny Jiří Rückl Zemřel bývalý senátor a majitel nižborské sklárny Jiří Rückl

V nedožitých 77 letech zemřel v pondělí 11. září bývalý…

Jihokorejské firmy chtějí proniknout do českých parfumérií Jihokorejské firmy chtějí proniknout do českých parfumérií

Jihokorejská kosmetika zažívá v Evropě boom. A posiluje…

Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Komatsu E-Dumper: Největší elektromobil na světě má baterie o hmotnosti 4,5 tuny

Komatsu E-Dumper: Největší elektromobil na světě má baterie o hmotnosti 4,5 tuny

Dnes 08:00

Komatsu E-Dumper má být v současnosti tím největším plně funkčním elektromobilem na světě.




Blesk.cz

Topmodelka Hana Soukupová: Pochlubila se luxusní vilou na Mallorce

Topmodelka Hana Soukupová: Pochlubila se luxusní…

Topmodelka Hana Soukupová (31) nechala nahlédnout do svého soukromí. S manželem, americkým byznysmenem Drewem…

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Messi zase řádil! Čtyřmi góly rozstřílel Eibar 6:1, slaví i Valencia

SESTŘIHY: Messi zase řádil! Čtyřmi góly rozstřílel…

Fotbalisté Barcelony doma deklasovali Eibar 6:1 především díky čtyřem gólům Lionela Messiho a vyhráli i pátý…

Nahlédněte do tenisového jeviště pro Laver Cup v Praze! Černá je krásná

Nahlédněte do tenisového jeviště pro Laver Cup v…

Při Laver Cupu se sejde v Praze nejen mimořádná tenisová společnost. Fanoušci také uvidí soupeřit špičkové hráče…

 

Reflex.cz

Výprava na severní pól aneb Jak si poradit s tím, když vám cíl vaší cesty stále „uhýbá“?

Výprava na severní pól aneb Jak si poradit s tím,…

Výprava na severní pól je prý „na palici“. Helikoptéra vás vysadí uprostřed bílého ničeho, zakousne se do vás…

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…