reklama


Rozhovor s Johnem Hauglandem: Vychovám hvězdy

 

Norský automobilový jezdec John Haugland je právem považovaný za legendu světových rallye. Muž, který se v minulých dnech dožil sedmdesáti let, proslavil ve světě značku Škoda.

Když prochází muzeem mladoboleslavské automobilky, lidé ho poznávají. Zastavují se a dávají se s ním do řeči. Vitálního „Džonyho“, jak Hauglandovi všichni říkají, zájem těší a rád si s nimi povídá. Nám věnoval čas také.

Jak jste se dostal do kontaktu se značkou Škoda?

Prostřednictvím norského dovozce a ve druhé polovině šedesátých let jsem začal jezdit nejdříve na okruzích. Teprve potom přišla na řadu rallye. Jeden z pracovníků podniku, který měl v tehdejším Československu na starosti zahraniční obchod, se jmenoval Karel Švábek a představil mě v roce 1970 ve vaší zemi zástupcům firmy Škoda. Taková byla moje cesta.

S modelem 130 RS jste dosáhl obrovských úspěchů. Do jaké míry to byl podíl váš a vozu?

Od automobilu z východních zemí neočekával nikdo žádné zázraky. Musím ovšem říci, že tehdejším inženýrům se stotřicítka opravdu povedla. V sedmdesátých letech to bylo špičkové závodní nářadí limitované pouze malým objemem motoru o objemu 1300 cm3, jenž byl současně jeho výhodou. Vypadalo to totiž tak, že pokud byli jezdci schopni s tímhle motorově slabším autem jezdit, museli to být skvělí piloti. Se silnějším vozem by možná dokázali úplné zázraky.

Jste s lidmi v automobilce v kontaktu?

Mám v týmu i v továrně stále spoustu přátel. Moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a občas se potkáváme na některých podnicích v Evropě.

Co si myslíte o schopnostech současného továrního reprezentanta Škody Jana Kopeckého?

Fantastický jezdec na asfaltu, kde má spoustu dobrých výsledků. Na tomto povrchu je jedním z nejlepších řidičů na světě.

Pamatujete si jiné Čechy, kteří pro vás byli zajímaví?

Romana Krestu. Na jeho smlouvě pro tým mám svým způsobem podíl. Když ve stáji Škoda Motorsport uvažovali, že ho budou angažovat jako pilota, požádali mě o zprávu. Tu jsme z naší jezdecké školy poslali, ovšem teprve poté, co s námi Kresta pracoval. A potom získal smlouvu. Takže jsem byl opravdu šťastný.

Je obtížnější řídit rallyeové auto dnes, nebo ve vaší době před třiceti až čtyřiceti lety?

Vozy jsou dnes kvalitnější, mnohem rychlejší a snadnější na ovládání. Jezdec musí být hodně bystrý a pohotový. Po fyzické stránce je to v porovnání s naší dobou mnohem lehčí. Řízení, řazení a pedály, všechno bývá snadnější a auta jsou velmi pěkně vyvážená.

V čem to tedy bylo dříve jiné?

Jak říkám, bylo to fyzicky náročnější. Před několika lety jsem měl ve své bývalé Škodě 130 RS Andrease Mikkelsena, který je v současné době továrním jezdcem Volkswagenu. Zeptal se, jestli se může se mnou svézt. Chtěl, abych mu ukázal všechno, co jsme ve starých časech dělali. Tak jsem ho povozil a nevěřícně kroutil hlavou: „To je síla!“ Dal mi za pravdu, že dříve museli řidiči pracovat opravdu tvrdě.

Proč je rallye atraktivní pro fanoušky a třeba i nezasvěcené diváky?

Je to akční záležitost a odehrává se hodně dramatických událostí zároveň. Jezdci se pohybují vždy na hranici rizika. Balancují na tenké hraně a to je pro diváky a veřejnost vzrušující.

Myslíte si, že důležité je i to, že se jedná o auta, která každý používá?

Ano, lidé mohou poznat vlastní auto. To jim vyhovuje a snadno se tak s rallye identifikují.

Existuje rovnováha mezi schopnostmi jezdce a technologií auta, pokud jde o úspěch?

Je to padesát na padesát. Bez dobrého stroje a jeho nastavení se dobrý jezdec nikam nedostane. Vůz musí být co nejlepší, stejně jako řidič.

Bývá role pilota v rallye důležitější než na okruhu?

Dobrý závodník se bez špičkového auta nikam nedostane. Kdykoliv a kdekoliv.

Je možné naučit mladého jezdce být dobrý?

Závisí to na přirozeném talentu. Samozřejmě čím je lepší, tím je snadnější někoho vychovat. U lidí, kteří nemají tak dobré předpoklady, učení moc nefunguje.

Proč existuje tolik severských jezdců úspěšných v rallye?

Máme fantastické možnosti trénovat v mladém věku v našich zemích na proměnlivých a složitých površích. Ve Švédsku, Norsku a Finsku se dá v zimě jezdit na zamrzlých jezerech a sněhu. To je základ.

Kdo je z vašeho pohledu nejtalentovanějším jezdcem na světě?

V rallye současný šampion Sebastien Ogier.

Nenašel by se někdo mladší, například Mikkelsen?

Souhlasím. Je tady ještě jeden mladý hoch z Estonska – Ott Tänak. Pokud má hlavu na správném místě a nedělá hlouposti, dokáže být velmi rychlý.

Proč byl devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb tak výjimečný?

U něj byly ve hře dvě zásady: jeho způsob duševního fungování a mentální příprava. Dělá v životě věci, které někteří jiní ne vždy dokážou. Vypadá totiž za všech okolností jako velmi uvolněný a bezstarostný člověk. To je jeho zbraň. V motoristickém sportu, kde funguje spousta lidí pod značným stresem a reaguje zkratovitě, je taková vlastnost hodně cenná.

Co je druhá věc, o které jste mluvil?

Jedinečný jezdecký styl. Jednoduše řečeno jeho pohyb na trati vypadá pomalý, přitom je ohromně efektivní. Do zatáček vjíždí pod kontrolou, brzdí brzy a jde na plyn záhy. Vůz tak má dobrou trakci a současně vysokou rychlost v zatáčkách. Kopíruje ho současný trojnásobný mistr světa Sebastien Ogier, což se asi naučil v době, kdy oba působili v týmu Citroën. Když učím mladé kluky, říkám jim, aby studovali špičkové jezdce a zjistili, proč jsou tak dobří. To je třeba Loebův případ.

Sledujete veškerý motoristický sport, nebo jen rallye?

Hodně se zajímám o formuli 1 a snažím se dívat na všechny její závody. Šampionem bude podle mého názoru opět Lewis Hamilton. Letos jsem měl možnost navštívit jako divák Le Mans a tamní atmosféra se musí zažít. Tu doporučuji každému fanouškovi. Nezapomínám ovšem ani na rallyekros, kde máme my Norové jednoho z nejlepších světových jezdců – Andrease Bakkeruda. Občas se spolu potkáváme, znám ho velmi dobře.

Vaše rallyeová škola v Norsku funguje již šestadvacet let. Jste s tímto projektem spokojen?

Aktuálně vyřizujeme rezervace pro zájemce na nejbližší zimu. Za více než čtvrtstoletí prošlo naší výukou třináct stovek jezdců, kteří vyhráli přes sto padesát národních šampionátů a několikrát také světová a evropská mistrovství.

Kdo byl nejvýznamnější osobností?

Mohl bych se pochlubit mistrem světa v rallye a rallyekrosu, mým krajanem Petterem Solbergem. V současnosti jsem také velmi spokojený s irským závodníkem Craigem Breenem, který byl nedávno třetí na Finské rallye. Zajímavý je Edoardo Mortara, současný špičkový pilot, který je v barvách továrního Audi druhý v seriálu cestovních vozů DTM.

Býváte s Petterem Solbergem v kontaktu?

Bydlí ve Švédsku, ale jeho starší bratr Henning a rodiče žijí ve stejné vesnici jako já. Vídám se s nimi často, s Petterem jenom několikrát do roka.

Která je vaše nejoblíbenější rallye?

Z pohledu jezdce to byla vždy britská soutěž, kde řadu let končil světový šampionát. Na druhé místo bych zařadil Finsko, díky spoustě horizontů nabízí zajímavou podívanou a tu mám velmi rád. Třetí je asfaltové Španělsko, které jsem si oblíbil v několika posledních letech, kdy se pohybuji kolem mladých kluků v rallye.

Vyslovíte přání na další rok?

Pro mě je nejdůležitější zůstat zdravý. Pocit dobré kondice mi otevírá cestu pro další práci. Mohu dělat tak dlouho, dokud ucítím, že mám energii. To je zásadní.

Vidíme, že máte hodně energie.

Funguji pořád opravdu dobře!

John Haugland

  • Narozen: 23. září 1946
  • Povolání: automobilový jezdec, instruktor závodní školy
  • Kariéra: debut v roce 1966, 1971–1990 – tovární pilot české značky Škoda (vítěz 106 mezinárodních soutěží ve třídě do 1300 cm3), 1990 – založení závodnické školy, 1998–1999 – uvedl Pettera Solberga do mistrovství světa
  • Úspěchy: vítěz 136 rallye v objemových třídách
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama