Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Pavlem Turkem: F1 se hodně změní

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Manažer Pavel Turek působil sedmnáct let ve světě formule 1 a mezi Čechy je jedním z největších znalců těchto závodů. Aktuálně pracuje jako komerční ředitel mistrovství světa sportovních letadel Red Bull Air Race.

Svůj bývalý obor přesto intenzivně sleduje a závody F1 také pravidelně navštěvuje.

Co vás napadne, když se vrátíte k sezoně formule 1 v roce 2017?

Šampionát utrpěl tím, že tři závody před koncem bylo rozhodnuto o titulu mistra světa mezi jezdci. Na druhou stranu jsme viděli hodně zajímavých a vyrovnaných soubojů. A právě tohle by se mělo letos opakovat.

Jak hodnotíte snižování počtu pohonných jednotek?

Problémem je, že ve skutečnosti nejde o nižší náklady, jak se často říká. Vývoj byl, je a bude vždycky dražší než provoz.

Zamlouvá se vám fungování nového majitele Liberty Media?

Ve srovnání s předchozím bossem Berniem Ecclestonem, který odmítal sociální sítě, si současní šéfové uvědomují jejich sílu a potřebu pro větší publicitu. Pro ně musí vytvořit programy a krátká videa, jež nebudou delší než dvacet třicet sekund. Během letošního roku bude americká společnost sondovat možné sportovní změny, které mohou být zásadní. A to v případě tréninků i kvalifikací.

Co byste řekl k návrhu koncepce nových motorů od roku 2021?

Spíše bych se zamyslel nad dalším fungováním Liberty Media. Pokud se jedná o uvedené datum, v té době už chce mít v rukou všechny rozhodovací

pravomoci. Mám tím na mysli především technické změny a způsob rozdělování financí. Týmy nebudou spokojeny, protože přestanou mít rozhodující

slovo a budou muset poslouchat.

Potřebuje formule 1 nové výrobce pohonných jednotek? Například Porsche?

Ano, ovšem nikoliv z hlediska vývoje, ale jako technického partnera. První vlaštovkou je spojení týmu Red Bull Racing s britským Aston Martinem. Další propojení by mělo fungovat u stáje Sauber a továrny Alfa Romeo, která je provázána se značkou Ferrari.

Co si myslíte o elektrickém pohonu v motoristickém sportu?

Bude se prosazovat stále výrazněji, ale formuli 1 to ještě hodně dlouho nečeká. Ekologický boom je ve světě výrazně silnější než v České republice. Automobilky chtějí zákazníky oslovit důrazněji. Mám rád klasické motory, na druhou stranu chápu, že se člověk nemůže stavět proti vývoji motorismu ve světě.

Vrátí se tabáková reklama do F1?

V takové podobě jako dříve určitě ne. Tabákové koncerny však investují ohromné finance do alternativních kuřáckých prostředků. S reklamou těchto produktů se do formule 1 budou od letošního roku vracet.

Myslíte si, že Ferrari vyhrožováním odchodem z F1 jen blufuje?

Pokouší se vyvinout určitý tlak na současné majitele práv, protože si chce udržet vliv a také finanční podíl z televizních práv. Formule 1 ovšem

nabízí takovou celosvětovou platformu prezentace, kterou v rámci automobilového průmyslu a motoristického sportu nikde jinde ani Ferrari nenajde.

Jaký máte názor na systém hlavové ochrany Halo?

Chápu snahu Mezinárodní automobilové federace FIA snižovat riziko fatálních událostí. Každá taková neprospívá danému sportu. Současná podoba není úplně nejšťastnější. Jedná se spíše o vývojový typ, který bude modifikován podle zkušeností v sezoně 2018. Souhlasím s názorem Fernanda

Alonsa, který prohlásil: Pokud systém Halo zachrání třeba jen jediný život, má smysl.

Jak hodnotíte rozšíření počtu směsí pneumatik Pirelli?

Toto téma bude věčně diskutované. Při vstupu do formule 1 bylo Pirelli hodně kritizované, ale jeho pneumatiky jsou dost vyspělé. Spíše jde o to,

aby byly ve spolupráci s týmy vybírány gumy, které by dovolily týmům více taktických variant v průběhu závodů.

Koho vidíte jako favorita pro rok 2018?

Zejména Red Bull Racing bude výrazně míchat kartami. Mercedes svou pozici neopustí a Ferrari se minimálně udrží na vysoké technologické úrovni.

To nám dohromady dává zajímavé menu na sezonu 2018.

Jak by vypadal žebříček nejlepších pilotů podle vašeho uvážení bez ohledu na bodový zisk?

Lewis Hamilton umí pracovat s fanoušky i na sociálních sítích dost blízko podle představ nového majitele. Když k tomu přidáte nepopiratelné jezdecké umění, máme opravdu správného mistra světa. Sebastian Vettel nemá u Ferrari snadnou pozici a občas se musí krotit ve vyjádřeních. Boss Ferrari Sergio Marchionne ho už několikrát napomínal ve smyslu, že značka je více než osobnost jezdce.

Co říkáte na výkony Fernanda Alonsa, kterého loni hendikepovaly technické problémy McLarenu?

Je obrovským tahounem týmu, skutečným vůdcem jako jezdec i osobnost. Právě pro silné ego musel odejít od Ferrari. Neznám podrobnosti, ale domnívám se, že má své informace a věří motorům Renaultu. Proto zůstal u McLarenu, který přestoupil na tyto pohonné jednotky.

Zmínil byste některého dalšího závodníka, který vás zaujal?

V předchozí sezoně hodně vyspěl Max Verstappen, i když výsledky vinou technických problémů nebyly úplně uspokojivé. V letošním roce by měl bojovat minimálně o stupně vítězů v konečném pořadí. Výborný bude také Carlos Sainz, který vytvoří s Nikem Hülkenbergem silnou dvojici týmu Renault.

Byl jste spokojen s letošní sezonou Red Bull Air Race?

Uplynulý ročník šampionátu Red Bull Air Race byl rychlejší, těsnější a divácky zajímavější než kdy dřív. Sezonu jsme odstartovali v Abú Dhabí celkově pětasedmdesátým závodem. Pak následovaly cesty do Japonska, Maďarska, USA a úspěšný debut v Rusku. Velká očekávání panovala také při návratu do Portugalska, kde nakonec závodní víkend navštívilo 850.000 diváků. Se sezonou jsem spokojen. Pořadí pilotů na špici žebříčku se pěkně promíchávalo, což je z pohledu fanoušků vždy atraktivní, a do posledního závodu nebylo jisté, kdo získá titul.

Jak hodnotíte vystupování českých zástupců?

Naši dva piloti, kteří létají ve třídě Master Class, mohou být se sezonou 2017 spokojeni. Martin Šonka absolvoval pátý ročník v Red Bull Air Race a sezonu zakončil na druhém místě. Až v posledním závodě v Indianapolis Motor Speedway ho jen těsně překonal celkový vítěz Yoshihide Muroya z Japonska. Druhý náš zástupce Petr Kopfstein startoval původně jako pilot třídy Challenger Class, když byla v roce 2014 vytvořena. Druhou sezonu ve světovém šampionátu zakončil na pátém místě. Oba piloti šli do šampionátu 2017 s cílem umístit se lépe než v sezoně předchozí a oběma se to povedlo. Šonka si polepšil o sedm míst, Kopfstein o devět. S předvedenými výkony bude jejich cílem pro rok 2018 jednoznačně celkové vítězství.

Je šance, že by se takový závod mohl pořádat také v České republice?

Neustále hledáme cesty, jak světový šampionát Red Bull Air Race dostat na nová místa, přiblížit jej fanouškům a udělat z něj ještě atraktivnější soutěž. Díky tradici, kterou v Česku letectví obecně má, i úspěchům hned dvou českých pilotů v seriálu pozorujeme stále rostoucí lokální fanouškovskou základnu i zájem tuzemských médií o dění kolem Red Bull Air Race. S ohledem na to Českou republiku vnímáme jako zemi se zajímavým potenciálem. Zatím však nemohu říci, že by tato možnost měla jakékoli konkrétní obrysy.

Pavel Turek

Platí za předního českého znalce sportovního marketingu a nových sportovních odvětví. V letech 1997–2013 absolvoval sedmnáct sezon ve formuli 1, během kterých se zúčastnil více než 250 Grand Prix a úzce spolupracoval s piloty Mikou Häkkinenem, Juanem Pablem Montoyou, Davidem Coulthardem a dalšími. Mezi roky 1997 a 2005 spravoval každoročně rozpočet ve výši dvou miliard korun.

Během této doby také přišel s řadou nápadů, které zůstávají dodnes platné a nepřekonané – například dvousedadlová formule, jízda s monopostem za polárním kruhem nebo uvedení monopostu Davida Coultharda do stavu beztíže.

V roce 2013 se stal komerčním ředitelem letecké série Red Bull Air Race. Zde zajišťuje kompletní finanční a příjmové stránky tohoto seriálu, jako je sponzoring, prodej vysílacích práv, prodej vstupenek a merchandising. Je také podílníkem ve společnosti Unique & Limited, která za pomoci 3D grafi ky kombinací historických artefaktů a reality oživuje nejvýznačnější momenty historie motorsportu. Působí také jako ambasador prémiových paliv OMV MaxxMotion. Je ženatý, má dvě děti a již patnáct let žije mimo ČR, momentálně v rakouském Salcburku.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - CHerokee
20. 1. 2018 15:49
F1
To že formuli z půlky ovládají mechanici z boxu, není vývoj, ale hovadina. Stejně jako 1,6 motory v F1 a ty jejich forsáže. Bohužel.