Rozhovor se Sebastianem Vettelem: Ještě nejsem tak dobrý jako Schumacher

Rozhovor se Sebastianem Vettelem: Ještě nejsem tak dobrý jako Schumacher

Svět formule 1 se intenzivně připravuje na letošní sezonu. Chystá se samozřejmě také čtyřnásobný mistr světa a obhájce titulu Sebastian Vettel.

Světový šampion má pár týdnů před začátkem šampionátu dobrou náladu. Novináře si dokonce pustil do svého obytného karavanu, se kterým byl na natáčení reklamního klipu pro výrobce pneumatik.

V průběhu práce pro filmový štáb jste v jednu chvíli viděl červenou přilbu Michaela Schumachera. Co vám proběhlo hlavou?

Těžko se mi o tom mluví, ale bylo mi hodně smutno. Uvědomil jsem si, jak asi Michaelovi teď je. Zároveň mě napadlo, že ještě nejsem tak dobrý jako on.

Zastihli jsme vás u preclíku namazaného máslem. Nemusíte shazovat kila, je tohle váš normální jídelníček?

Musím se hlídat, jinak mě Adrian Newey (konstruktér vozu Red Bull RB10) pošle na běžící pás. Přes zimu se moje parametry dostaly na 175 centimetrů a 74 kilogramů. Musel jsem z té baculaté postavy shodit alespoň tři kilogramy. Při zavádění nových motorů a systémů do jiné podoby formule 1 je nutné šetřit všude, takže možná bude muset ještě nějaká váha dolů.

Až do začátku února jste měl zimní přestávku. Co všechno během ní stihne mistr světa?

Loni jsme jeli poslední závod koncem listopadu. Pro mě však pokračovaly povinnosti kvůli řadě reklamních a marketinkových akcí včetně slavnostního galavečera šampionů v Monte Carlu. Podařilo se mi udělat si volno až týden před Vánoci. Ovšem už v polovině ledna jsem musel trénovat v Anglii na simulátoru.

Nepřipadají vám po náročné sezoně všechny ceremonie únavné?

Záleží na tom, jak se povede šampionát. Pokud si jde člověk pro pohár mistra světa, je to příjemnější. Tak či tak si myslím, že pro mnoho závodníků je to zátěž, protože podobné akce bývají většinou nudné. Pozitivní na nich je, že máte šanci potkat se s mnoha dobrými závodníky z jiných sportů, které během roku prakticky nevidíte. A na vyhlášení je alespoň chvíle času popovídat si.

A také se nacházíte v ročním období, kdy si můžete dát několik sklenek šampaňského, a nemít z toho špatné svědomí?

Ano, přesně tak!

Co se stane, když se ohlédnete za dobou od roku 2010, kdy jste se stal poprvé mistrem světa?

Zdá se mi, že to není tak dávno. Když se však podívám do kalendáře, s údivem zjistím, co všechno od té doby uběhlo a kolik dobrého se přihodilo. Hodně jsem se naučil, stal se uvolněnějším. První titul mistra světa byl pro mě v tomto směru dost důležitý.

Ve smyslu, že už jste světovým šampionem?

Přinesl mi hodně klidu. Neznamenalo to ovšem, že bych ztratil motivaci. Všechno se však zjednoduší a k pracovním záležitostem se dá přistupovat bez zbytečných stresů.

Chcete říci až rutinně?

To je správné slovo. Mnoho věcí a procesů se opakuje. Když sedíte velice často v závodním autě, je vám tahle rutina prospěšná, protože se neustálým tréninkem zlepšujete.

Během rozhovoru se nacházíme nedaleko hranic s Německem. Jak často býváte ve své zemi?

Není to tak často, jak bych chtěl. Určitě jednou za rok při závodě mistrovství světa na Nürburgringu nebo Hockenheimu, ale v průběhu sezony se někdy i dvakrát do měsíce podívám za rodinou. Rád bych se potkával více s přáteli, to však jde jen velmi obtížně, protože i oni mají práci.

Není pro vás obtížné pohybovat se na veřejnosti v Německu, kde jste známější než v jiných zemích?

Rozdíl je zjevný třeba už jenom proto, že pokud byste mohli změřit úroveň informovanosti o mě v Německu a jinde ve světě, u nás je mnohonásobně vyšší. Někdy to bývá nepříjemné, člověk by rád vyrazil na nákupy nebo se jen tak šel někam podívat. Ale pořád se učím, jak se s tím vypořádat.

Prý jste loni po závodě v Indii, kde jste se stal počtvrté mistrem světa, pomáhal mechanikům s úklidem boxů a balením nářadí. Je to pravda?

Původně jsem si chtěl zajít na drink a odjet do hotelu, kde bych se až do večera poflakoval. Bylo pár hodin času, tak jsem šel s kluky do boxu dělat. Říkali, že jsem byl dost dobrý a prý mi to šlo od ruky.

Vycházíte dobře s novináři, nebo se omezujete pouze na prohlášení přes tiskového manažera?

Požadavků od médií bývá mnoho. Těžko mohu někomu vyhovět, když mě požádá o exkluzivní interview. Komunikace přes tiskového mluvčího představuje záruku, že moje vyjádření vyjde přesně tak, jak chci. Bohužel se občas někdo snaží do mého vyjádření umístit myšlenky, které tam nepatří.

A nejsou takové formulace příliš umělé?

Někdy se člověk možná drží zpátky, ale když chci sdělit přesně to, co mám na srdci, jde to i tímto způsobem.

Může vás v další kariéře ovlivnit skutečnost, že jste se stal rodičem?

Mohu říci, že jsem od 12. ledna otcem. Nic to ovšem nemění na tom, že zůstávám nadále velmi rezervovaný v otázkách, které se dotýkají mého soukromí.

Takže to nebude narušovat vaši přípravu na závody?

Těším se na rok 2014, protože ze sportovního hlediska nás čeká neuvěřitelné množství novinek.

Nebyl jste zklamaný z prvního nevydařeného testu týmu Red Bull na okruhu v Jerezu?

Zvládnout letošní auto bude obrovský problém. Možností, jejichž vinou se může zastavit, bude mnohem více. Nám se tohle přihodilo hned na začátku, když jsme více stáli, než jezdili.

Nemáte obavu, zda všechno zvládnete?

Pozitivní bylo, že jsme v týmu i u Renaultu, který nám dodává motory, pochopili naše problémy. A obě strany už našly řešení. Použil bych přísloví, že nám už nelítají motory kolem uší, ale poslouchají nás.

Předchozích pět let byl vaším kolegou v týmu o jedenáct let starší Australan Mark Webber. Co byste řekl k jeho nástupci, kterým je jeho krajan Daniel Ricciardo, o dva roky mladší než vy?

Jsem si jistý, že se ode mě naučí spoustu věcí, ale i já pochytím dost od něj. Ačkoliv možná nemá takové zkušenosti jako v minulých letech Mark, pořád je dostatečně talentovaný a místo si zasloužil. Počítám s tím, že mi dá zabrat.

Bude váš monopost RB10 vypadat na prvním závodě sezony v polovině března v Melbourne jinak než dosud?

Já myslím že ano, je to docela normální proces vývoje. Dost věcí jsme už změnili v oblasti vnitřních součástí, ale také zvenčí. Máme v plánu udělat ještě hodně záležitostí zcela jinak.

Dokážou letos jezdci vstřebat všechny technické novinky?

Musí se přizpůsobit novým parametrům našich aut a především zvládat problémy, které jistě přijdou. To je daň vývoji. Způsob, jak se se vším srovnat, si bude muset najít každý sám.

Fanoušci se těší, že letos budou závodní vozy opticky lépe rozlišovat. Mají pravdu?

Obecně platí, že rychlé auto je vždycky hezké. Doufám, že náš vůz je velmi jednoduchý, a v jednoduchosti je vždy půvab. Nejsme tady ovšem od toho, abychom vyhráli soutěž krásy, ale mistrovství světa.

Sebastian Vettel v F1
Narozen 3. července 1987
Starty 120 (46.)
Výhry 39 (4.)
Stupně vítězů 62 (8.)
Vyhrané kvalifikace 45 (3.)
Nejrychlejší kola 22 (10.)
Odjeté kilometry 32 921 (37.)
Kilometry v čele 12 878 (3.)
Body 1451 (3.)
Úspěchy mistr světa F1 (2010, 2011, 2012, 2013), vítěz formule BMW (2004), vítěz formule F3 Euro (2005)
Pořadí v závorce označuje pozici v historických tabulkách F1 po skončení sezony 2013
Spolupracujeme s TipCars.com
Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent

Zájemci o bydlení si za nové byty připlácí stále víc.…

Karoq vystřídal Yetiho, Škoda zahájila sériovou výrobu novinky v Kvasinách Karoq vystřídal Yetiho, Škoda zahájila sériovou výrobu novinky v Kvasinách

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Dnes 16:51

Zatímco plně autonomní vozy jsou tématem pro hodně vzdálenou budoucnost, některé prvky autopilota se dají efektivně využít již dnes.




Blesk.cz

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec, slavný scénograf!

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec,…

Herec David Matásek (54), známý z filmového cyklu o Básnících či seriálu Polda, truchlí. Ve věku 73 let totiž v…

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není naděje na zlepšení

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není…

Smutná zpráva z Egypta: útok šílence s nožem má další oběť. Je jí česká účetní Lenka (36) z Rakovnicka, kterou…

 

iSport.cz

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po rvačce v restauraci

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po…

Zkušený trenér Fatih Terim ukončil dva týdny po rvačce v restauraci své třetí působení u fotbalové reprezentace…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…