reklama


Rozhovor se Sebastianem Vettelem: Ještě nejsem tak dobrý jako Schumacher

Rozhovor se Sebastianem Vettelem: Ještě nejsem tak dobrý jako Schumacher

Svět formule 1 se intenzivně připravuje na letošní sezonu. Chystá se samozřejmě také čtyřnásobný mistr světa a obhájce titulu Sebastian Vettel.

Světový šampion má pár týdnů před začátkem šampionátu dobrou náladu. Novináře si dokonce pustil do svého obytného karavanu, se kterým byl na natáčení reklamního klipu pro výrobce pneumatik.

V průběhu práce pro filmový štáb jste v jednu chvíli viděl červenou přilbu Michaela Schumachera. Co vám proběhlo hlavou?

Těžko se mi o tom mluví, ale bylo mi hodně smutno. Uvědomil jsem si, jak asi Michaelovi teď je. Zároveň mě napadlo, že ještě nejsem tak dobrý jako on.

Zastihli jsme vás u preclíku namazaného máslem. Nemusíte shazovat kila, je tohle váš normální jídelníček?

Musím se hlídat, jinak mě Adrian Newey (konstruktér vozu Red Bull RB10) pošle na běžící pás. Přes zimu se moje parametry dostaly na 175 centimetrů a 74 kilogramů. Musel jsem z té baculaté postavy shodit alespoň tři kilogramy. Při zavádění nových motorů a systémů do jiné podoby formule 1 je nutné šetřit všude, takže možná bude muset ještě nějaká váha dolů.

Až do začátku února jste měl zimní přestávku. Co všechno během ní stihne mistr světa?

Loni jsme jeli poslední závod koncem listopadu. Pro mě však pokračovaly povinnosti kvůli řadě reklamních a marketinkových akcí včetně slavnostního galavečera šampionů v Monte Carlu. Podařilo se mi udělat si volno až týden před Vánoci. Ovšem už v polovině ledna jsem musel trénovat v Anglii na simulátoru.

Nepřipadají vám po náročné sezoně všechny ceremonie únavné?

Záleží na tom, jak se povede šampionát. Pokud si jde člověk pro pohár mistra světa, je to příjemnější. Tak či tak si myslím, že pro mnoho závodníků je to zátěž, protože podobné akce bývají většinou nudné. Pozitivní na nich je, že máte šanci potkat se s mnoha dobrými závodníky z jiných sportů, které během roku prakticky nevidíte. A na vyhlášení je alespoň chvíle času popovídat si.

A také se nacházíte v ročním období, kdy si můžete dát několik sklenek šampaňského, a nemít z toho špatné svědomí?

Ano, přesně tak!

Co se stane, když se ohlédnete za dobou od roku 2010, kdy jste se stal poprvé mistrem světa?

Zdá se mi, že to není tak dávno. Když se však podívám do kalendáře, s údivem zjistím, co všechno od té doby uběhlo a kolik dobrého se přihodilo. Hodně jsem se naučil, stal se uvolněnějším. První titul mistra světa byl pro mě v tomto směru dost důležitý.

Ve smyslu, že už jste světovým šampionem?

Přinesl mi hodně klidu. Neznamenalo to ovšem, že bych ztratil motivaci. Všechno se však zjednoduší a k pracovním záležitostem se dá přistupovat bez zbytečných stresů.

Chcete říci až rutinně?

To je správné slovo. Mnoho věcí a procesů se opakuje. Když sedíte velice často v závodním autě, je vám tahle rutina prospěšná, protože se neustálým tréninkem zlepšujete.

Během rozhovoru se nacházíme nedaleko hranic s Německem. Jak často býváte ve své zemi?

Není to tak často, jak bych chtěl. Určitě jednou za rok při závodě mistrovství světa na Nürburgringu nebo Hockenheimu, ale v průběhu sezony se někdy i dvakrát do měsíce podívám za rodinou. Rád bych se potkával více s přáteli, to však jde jen velmi obtížně, protože i oni mají práci.

Není pro vás obtížné pohybovat se na veřejnosti v Německu, kde jste známější než v jiných zemích?

Rozdíl je zjevný třeba už jenom proto, že pokud byste mohli změřit úroveň informovanosti o mě v Německu a jinde ve světě, u nás je mnohonásobně vyšší. Někdy to bývá nepříjemné, člověk by rád vyrazil na nákupy nebo se jen tak šel někam podívat. Ale pořád se učím, jak se s tím vypořádat.

Prý jste loni po závodě v Indii, kde jste se stal počtvrté mistrem světa, pomáhal mechanikům s úklidem boxů a balením nářadí. Je to pravda?

Původně jsem si chtěl zajít na drink a odjet do hotelu, kde bych se až do večera poflakoval. Bylo pár hodin času, tak jsem šel s kluky do boxu dělat. Říkali, že jsem byl dost dobrý a prý mi to šlo od ruky.

Vycházíte dobře s novináři, nebo se omezujete pouze na prohlášení přes tiskového manažera?

Požadavků od médií bývá mnoho. Těžko mohu někomu vyhovět, když mě požádá o exkluzivní interview. Komunikace přes tiskového mluvčího představuje záruku, že moje vyjádření vyjde přesně tak, jak chci. Bohužel se občas někdo snaží do mého vyjádření umístit myšlenky, které tam nepatří.

A nejsou takové formulace příliš umělé?

Někdy se člověk možná drží zpátky, ale když chci sdělit přesně to, co mám na srdci, jde to i tímto způsobem.

Může vás v další kariéře ovlivnit skutečnost, že jste se stal rodičem?

Mohu říci, že jsem od 12. ledna otcem. Nic to ovšem nemění na tom, že zůstávám nadále velmi rezervovaný v otázkách, které se dotýkají mého soukromí.

Takže to nebude narušovat vaši přípravu na závody?

Těším se na rok 2014, protože ze sportovního hlediska nás čeká neuvěřitelné množství novinek.

Nebyl jste zklamaný z prvního nevydařeného testu týmu Red Bull na okruhu v Jerezu?

Zvládnout letošní auto bude obrovský problém. Možností, jejichž vinou se může zastavit, bude mnohem více. Nám se tohle přihodilo hned na začátku, když jsme více stáli, než jezdili.

Nemáte obavu, zda všechno zvládnete?

Pozitivní bylo, že jsme v týmu i u Renaultu, který nám dodává motory, pochopili naše problémy. A obě strany už našly řešení. Použil bych přísloví, že nám už nelítají motory kolem uší, ale poslouchají nás.

Předchozích pět let byl vaším kolegou v týmu o jedenáct let starší Australan Mark Webber. Co byste řekl k jeho nástupci, kterým je jeho krajan Daniel Ricciardo, o dva roky mladší než vy?

Jsem si jistý, že se ode mě naučí spoustu věcí, ale i já pochytím dost od něj. Ačkoliv možná nemá takové zkušenosti jako v minulých letech Mark, pořád je dostatečně talentovaný a místo si zasloužil. Počítám s tím, že mi dá zabrat.

Bude váš monopost RB10 vypadat na prvním závodě sezony v polovině března v Melbourne jinak než dosud?

Já myslím že ano, je to docela normální proces vývoje. Dost věcí jsme už změnili v oblasti vnitřních součástí, ale také zvenčí. Máme v plánu udělat ještě hodně záležitostí zcela jinak.

Dokážou letos jezdci vstřebat všechny technické novinky?

Musí se přizpůsobit novým parametrům našich aut a především zvládat problémy, které jistě přijdou. To je daň vývoji. Způsob, jak se se vším srovnat, si bude muset najít každý sám.

Fanoušci se těší, že letos budou závodní vozy opticky lépe rozlišovat. Mají pravdu?

Obecně platí, že rychlé auto je vždycky hezké. Doufám, že náš vůz je velmi jednoduchý, a v jednoduchosti je vždy půvab. Nejsme tady ovšem od toho, abychom vyhráli soutěž krásy, ale mistrovství světa.

Sebastian Vettel v F1
Narozen 3. července 1987
Starty 120 (46.)
Výhry 39 (4.)
Stupně vítězů 62 (8.)
Vyhrané kvalifikace 45 (3.)
Nejrychlejší kola 22 (10.)
Odjeté kilometry 32 921 (37.)
Kilometry v čele 12 878 (3.)
Body 1451 (3.)
Úspěchy mistr světa F1 (2010, 2011, 2012, 2013), vítěz formule BMW (2004), vítěz formule F3 Euro (2005)
Pořadí v závorce označuje pozici v historických tabulkách F1 po skončení sezony 2013
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ťok proti všem - státní půjčovna vlaků padla po roce příprav Ťok proti všem - státní půjčovna vlaků padla po roce příprav

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdalo snahu o…

Zápisník Arsena Lazareviče: Praha parlamentní Zápisník Arsena Lazareviče: Praha parlamentní

Hlavní město Praha si podle Českého rozhlasu platilo PR…

Cena elektřiny v Česku prorazila hranici sto eur Cena elektřiny v Česku prorazila hranici sto eur

Chladné počasí, stojící větrné elektrárny v Německu a…

Takže brexit natvrdo. Premiérka Mayová odmítá polovičatá řešení Takže brexit natvrdo. Premiérka Mayová odmítá polovičatá řešení

Tvrdý rozchod bez polovičatých řešení. S tím se rozhodla…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Tajemství hvězdy Ordinace Ivany Jirešové: Rozchod s přítelem! Zanedbávala ho

Tajemství hvězdy Ordinace Ivany Jirešové: Rozchod s…

Měsíce tajila rozchod. Natáčení pořadu Tvoje tvář má známý hlas bylo pro Ivanu Jirešovou (39) časově tak…

 

iSport.cz

Mimořádný úspěch! Ben Cristovao je mistrem Evropy v brazilském jiu jitsu

Mimořádný úspěch! Ben Cristovao je mistrem Evropy v…

Stoupá stále výš nejen jako zpěvák, ale i jako bojovník. Ben Cristovao vybojoval na mistrovství Evropy…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama