Sazby povinného ručení pro dva typy řidičů 2010-2016: Jeden 1705 Kč, druhá 23.086 Kč
Spočítat sazbu povinného ručení, to je v Česku roku 2016 docela věda. Určuje se podle mnoha hledisek – už vlastně vůbec nezáleží na objemu motoru, ale spíš výkonu, ale také stáří a někdy i značce auta. Především jde však o samotného řidiče: věk, bydliště. A samozřejmě jak jezdí.
Muž ze Dvora…
„Každý je jedinečný. K šoférům proto všechny pojišťovny přistupují individuálně,“ říká Jiří Cívka z Generali. „Ti s malým rizikem, ať už proto, že jezdí v menších městech, se slabšími auty a hlavně dlouhodobě bez nehod, tak ušetří opravdu hodně,“ poukazuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny na jeden z ukázkových případů: zkušeného motoristu ze Dvora Králové, který se svou letitou fabií ještě neboural. Však mu také jedenáct pojišťoven na českém trhu spočítalo roční sazbu v rozptylu 1705–2787 Kč. Za zhruba tisícikorunovým rozdílem vězí hlavně výše limitů škod a speciální bonusy – těmi se v našem velkém srovnání nezaobíráme. Tak jako každý rok jsme chtěli od pojišťoven spočítat vždy nejnižší cenu, na kterou se u nich tento řidič dostane.
… a holka z Ďáblic
Druhý výpočet – pro mladou řidičku – představuje přesně opačný případ. Vůbec nejde o to, že se jedná o ženu. Diskvalifikují ji úplně jiná hlediska. Řídí maximálně čtyři roky, přitom vlastní silný vůz a bydlí v Ďáblicích. Tedy v Praze, kde se bourá víc než na venkově.
A navrch si už stihla připsat jednu nehodu. Což je pro některé pojišťovny zásadní, pro jiné ale ne. První zaviněná bouračka totiž u některých nemá vliv na výši bonusu.
To zdůvodňuje mnohem výraznější rozdíly v ceně než u muže. Uniqa či Direct třeba tuto ženu pojistí pod 10.000 Kč, zato Česká pojišťovna za 23.086.
A například Allianz nůžky sazeb u obou našich příkladů rozevřel mnohem méně (muž 2787 Kč, žena 12.597 Kč) než zmíněná Česká pojišťovna či Axa, která řidičku pro její rizikovost dokonce vůbec nepojistí.