22.4. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania P280 CNG: Plynová výhoda

 

Vyzkoušeli jsme slabší ze dvou pohonů Scania CNG v nákladních vozidlech. Jak se osmnáctitunovému vozidlu spolupracovalo se zemním plynem?

Devítilitrový pětiválec se pro švédskou automobilku stal symbolem mnoha alternativních pohonů. Skříňové vozidlo s budkou P na dvounápravovém podvozku obdrželo slabší z obou CNG provedení pětiválce OC09 s výkony 206 a 250 kW. Tato specifikace také našla místa v autobusech Scania, ale tentokrát se zaměříme na zkoušený užitkový vůz.

Při obhlídce jsme zaznamenali tlakové láhve umístěné v rozvoru vozidla. Celkem se jich vešlo osm, takže měla Scania k dispozici 656 litrů na palivo. O žádném náhradním či rezervním zdroji energie nemůže být řeč, protože pětiválec byl z větší části přepracovaný na spalování CNG. Kromě jiné hlavy vytvářející kompresní poměr jen 12,4:1 musel motor dostat zapalovací svíčky a mnoho dalších úprav. Objem olejové lázně však zůstal na 31 litrech, což u CNG motoru s menším opotřebováním oleje pevnými částicemi znamená možnost delších servisních intervalů.

Plně naložený automobil na necelých osmnáct tun nás po nastartování potěšil velmi nízkou hlučností. Agregát pracující v rámci konečné úpravy výfukových plynů jen s EGR a třícestným katalyzátorem vykazoval nízkou hmotnost a malé omezení prostoru v podvozku, proto se do něj vešlo tolik CNG lahví. Dynamika vozidla nás však nenadchla, protože jsme z Chrášťan u Prahy vyrazili do kopcovitého terénu. Plně naložený dvounápravový distribuční model s vysokou a dlouhou skříňovou nástavbou a střešním spoilerem byl těžkým oříškem pro slabší ze dvou plynových verzí pětiválce. Možnost naložit osmnáct europalet těžko nezpůsobí to, že by vozidlo v pracovním provozu nebylo vytěžované na maximum.

V tuzemských podmínkách bychom si tento agregát představovali spíše v komunálním vozidle s častým rozjížděním a zastavováním, které v polovině provozu nejezdí pod plným zatížením.

Po vyjetí za Prahu na rovinatý úsek si agregát oddychl a při udržování tempa se musel cítit jako ryba ve vodě. Do náročnější topografie trati bychom však raději volili silnější provedení 250 kW, který by šestistupňovou převodovku během akcelerace nutil měnit převodové stupně rychleji a dříve dosahovat ekonomické šestky.

Během brzdění byla znát absence motorové brzdy, která by při nízkém kompresním poměru měla malou účinnost. Do převodovky integrovaný retardér však motorovou brzdu zastoupil bez chybičky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OC09
Počet válců/ventilů 5/20
Objem válců (cm3) 9291
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 140
Kompresní poměr 12,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 206/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1350/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Motorová brzda není
Převodovkašestistupňová automatická Allison
Stálý převod 4,22
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 5300
Nádrže CNG (l) 656
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

DAF jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

Dnes 08:00

DAF je firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, na svém kontě má i řadu typů pro armádní využití.




Blesk.cz

Pohádkový život Hany Soukupové: Boháče jí dohodil sám Donald Trump!

Pohádkový život Hany Soukupové: Boháče jí dohodil…

Blázen do umění se do manekýnky zamiloval na otvíračce jedné galerie v roce 2006. Už tam jí řekl, že si ji hodlá…

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se Holoubek po remíze

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se…

V klidu, v pohodě. Možná by člověk čekal, že když Slovan ve dvou minulých utkáních prohrál, bude jeho trenéra…

 

Reflex.cz

Žhavá Andalusie: Země, kde slunce svítí 300 dnů v roce

Žhavá Andalusie: Země, kde slunce svítí 300 dnů v roce

Obdivovat budete monumentální památky, krev v žilách vám zastaví atmosféra býčích zápasů, odpočinek najdete…

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…