22.4. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania P280 CNG: Plynová výhoda

 

Vyzkoušeli jsme slabší ze dvou pohonů Scania CNG v nákladních vozidlech. Jak se osmnáctitunovému vozidlu spolupracovalo se zemním plynem?

Devítilitrový pětiválec se pro švédskou automobilku stal symbolem mnoha alternativních pohonů. Skříňové vozidlo s budkou P na dvounápravovém podvozku obdrželo slabší z obou CNG provedení pětiválce OC09 s výkony 206 a 250 kW. Tato specifikace také našla místa v autobusech Scania, ale tentokrát se zaměříme na zkoušený užitkový vůz.

Při obhlídce jsme zaznamenali tlakové láhve umístěné v rozvoru vozidla. Celkem se jich vešlo osm, takže měla Scania k dispozici 656 litrů na palivo. O žádném náhradním či rezervním zdroji energie nemůže být řeč, protože pětiválec byl z větší části přepracovaný na spalování CNG. Kromě jiné hlavy vytvářející kompresní poměr jen 12,4:1 musel motor dostat zapalovací svíčky a mnoho dalších úprav. Objem olejové lázně však zůstal na 31 litrech, což u CNG motoru s menším opotřebováním oleje pevnými částicemi znamená možnost delších servisních intervalů.

Plně naložený automobil na necelých osmnáct tun nás po nastartování potěšil velmi nízkou hlučností. Agregát pracující v rámci konečné úpravy výfukových plynů jen s EGR a třícestným katalyzátorem vykazoval nízkou hmotnost a malé omezení prostoru v podvozku, proto se do něj vešlo tolik CNG lahví. Dynamika vozidla nás však nenadchla, protože jsme z Chrášťan u Prahy vyrazili do kopcovitého terénu. Plně naložený dvounápravový distribuční model s vysokou a dlouhou skříňovou nástavbou a střešním spoilerem byl těžkým oříškem pro slabší ze dvou plynových verzí pětiválce. Možnost naložit osmnáct europalet těžko nezpůsobí to, že by vozidlo v pracovním provozu nebylo vytěžované na maximum.

V tuzemských podmínkách bychom si tento agregát představovali spíše v komunálním vozidle s častým rozjížděním a zastavováním, které v polovině provozu nejezdí pod plným zatížením.

Po vyjetí za Prahu na rovinatý úsek si agregát oddychl a při udržování tempa se musel cítit jako ryba ve vodě. Do náročnější topografie trati bychom však raději volili silnější provedení 250 kW, který by šestistupňovou převodovku během akcelerace nutil měnit převodové stupně rychleji a dříve dosahovat ekonomické šestky.

Během brzdění byla znát absence motorové brzdy, která by při nízkém kompresním poměru měla malou účinnost. Do převodovky integrovaný retardér však motorovou brzdu zastoupil bez chybičky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OC09
Počet válců/ventilů 5/20
Objem válců (cm3) 9291
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 140
Kompresní poměr 12,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 206/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1350/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Motorová brzda není
Převodovkašestistupňová automatická Allison
Stálý převod 4,22
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 5300
Nádrže CNG (l) 656
Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…