22.4. 2016 Ladislav Černý

Scania P280 CNG: Plynová výhoda

 

Vyzkoušeli jsme slabší ze dvou pohonů Scania CNG v nákladních vozidlech. Jak se osmnáctitunovému vozidlu spolupracovalo se zemním plynem?

Devítilitrový pětiválec se pro švédskou automobilku stal symbolem mnoha alternativních pohonů. Skříňové vozidlo s budkou P na dvounápravovém podvozku obdrželo slabší z obou CNG provedení pětiválce OC09 s výkony 206 a 250 kW. Tato specifikace také našla místa v autobusech Scania, ale tentokrát se zaměříme na zkoušený užitkový vůz.

Při obhlídce jsme zaznamenali tlakové láhve umístěné v rozvoru vozidla. Celkem se jich vešlo osm, takže měla Scania k dispozici 656 litrů na palivo. O žádném náhradním či rezervním zdroji energie nemůže být řeč, protože pětiválec byl z větší části přepracovaný na spalování CNG. Kromě jiné hlavy vytvářející kompresní poměr jen 12,4:1 musel motor dostat zapalovací svíčky a mnoho dalších úprav. Objem olejové lázně však zůstal na 31 litrech, což u CNG motoru s menším opotřebováním oleje pevnými částicemi znamená možnost delších servisních intervalů.

Plně naložený automobil na necelých osmnáct tun nás po nastartování potěšil velmi nízkou hlučností. Agregát pracující v rámci konečné úpravy výfukových plynů jen s EGR a třícestným katalyzátorem vykazoval nízkou hmotnost a malé omezení prostoru v podvozku, proto se do něj vešlo tolik CNG lahví. Dynamika vozidla nás však nenadchla, protože jsme z Chrášťan u Prahy vyrazili do kopcovitého terénu. Plně naložený dvounápravový distribuční model s vysokou a dlouhou skříňovou nástavbou a střešním spoilerem byl těžkým oříškem pro slabší ze dvou plynových verzí pětiválce. Možnost naložit osmnáct europalet těžko nezpůsobí to, že by vozidlo v pracovním provozu nebylo vytěžované na maximum.

V tuzemských podmínkách bychom si tento agregát představovali spíše v komunálním vozidle s častým rozjížděním a zastavováním, které v polovině provozu nejezdí pod plným zatížením.

Po vyjetí za Prahu na rovinatý úsek si agregát oddychl a při udržování tempa se musel cítit jako ryba ve vodě. Do náročnější topografie trati bychom však raději volili silnější provedení 250 kW, který by šestistupňovou převodovku během akcelerace nutil měnit převodové stupně rychleji a dříve dosahovat ekonomické šestky.

Během brzdění byla znát absence motorové brzdy, která by při nízkém kompresním poměru měla malou účinnost. Do převodovky integrovaný retardér však motorovou brzdu zastoupil bez chybičky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OC09
Počet válců/ventilů 5/20
Objem válců (cm3) 9291
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 140
Kompresní poměr 12,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 206/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1350/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Motorová brzda není
Převodovkašestistupňová automatická Allison
Stálý převod 4,22
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 5300
Nádrže CNG (l) 656
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Dnes 19:00

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Flyers nepomohl ani výborný Neuvirth a bitka Gudase. Hanzal asistoval

Flyers nepomohl ani výborný Neuvirth a bitka Gudase.…

SOUHRN | Český souboj nabídl sobotní večerní program NHL, v němž na sebe narazil Columbus a Philadelphia. Český…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…