Seat Leon 4 1.8 20VT - dravec v rouše beránčím (06/2001)

Seat Leon 4 1.8 20VT - dravec v rouše beránčím (06/2001)

 
 

Pokud na silnici potkáte sportovně střižený automobil Seat Leon a chtěli byste s ním změřit síly, nejprve se podívejte na jeho typové označení. Pokud na jeho zádi najdete decentní označení "Leon 4 20VT", doporučujeme vám raději zchladit hlavu, protože před sebou budete mít pěkně tvrdý oříšek.

Pokud na silnici potkáte sportovně střižený automobil Seat Leon a chtěli byste s ním změřit síly, nejprve se podívejte na jeho typové označení. Pokud na jeho zádi najdete decentní označení "Leon 4 20VT", doporučujeme vám raději zchladit hlavu, protože před sebou budete mít pěkně tvrdý oříšek.

Seat Leon 4 byl do příchodu sportovní varianty Cupra, která se představila před pár dny i na , nejvýkonnější variantou této řady, a to díky přeplňovanému motoru o objemu 1,8 l s výkonem 132 kW. To však na první pohled nedává vůbec znát - od svých méně výkonných sourozenců se totiž vzhledem prakticky nijak neliší. Ne že by mu to neslušelo: typická příď s výrazným logem působí dynamicky, což lze říci také o profilu a patrně nejzdařilejší částí karoserie je vysoká záď s velkoplošnými svítilnami. Sportovní verze by si však rozhodně zasloužila ještě nějaký ten spoiler nebo křídlo navíc. Nenápadnost vozu ještě umocňovala tmavozelená metalíza.

V interiéru byste také jen marně hledali alespoň zmínku o tom, že máte pod kapotou více než 130 kW. Tříramenný sportovní volant vypadal skvěle a je stejně jako u ostatních koncernových sourozenců nastavitelný podélně i výškově. Dobře se držel, měli jsme k němu však poněkud neobvyklou výtku. Zatímco na mnohých těchto nezbytných součástí automobilů nám vadí příliš tenké věnce, u tohoto seatu by paradoxně neškodil méně tlustý, protože tento by padnul do ruky jen pořádnému chasníkovi.

Převodovka s přímým řazením je šestirychlostní, jednotlivé stupně šly řadit přesně, i když poměrně ztuha. U sportovního automobilu by však neškodily kratší dráhy řazení.

Přední sedadla poskytovala velmi dobré boční vedení, spokojeni jsme byli i s délkou sedáků a opěradel. Vpředu je místa dostatek, horší už to však je na zadních sedadlech. Tam sice nebylo nijak omezeno místo pro hlavu, ovšem nevalné to bylo s nabídkou prostoru pro kolena. Bohatě profilovaná přední i zadní sedadla totiž ještě zmenšila již tak stísněný prostor koncernové platformy (shodná například s Golfem a Octavií), takže je na tom leon z celé rodinky nejhůř. Ani zavazadlový prostor svým prostorem příliš nepotěší - kvůli systému pohonu všech kol byl zmenšen na 270 l (z obvyklých 340 l), což není mnoho ani ve srovnání s malými vozy.

Výhled z vozu je směrem vpřed a do stran dobrý, zadní okno plní však při couvání pouze symbolickou roli, což je daň za ostře klínovitý sportovní profil.

Bohatá standardní výbava zahrnuje mimo jiné ABS, přední airbagy, imobilizér, dálkové ovládání s centrálním zamykáním, elektricky ovládaná přední okna, litá kola, elektronickou závěrku diferenciálu EDS, protiprokluzový systém ASR a systém jízdní stability ESP. O to více překvapí absence alespoň manuální klimatizace a mechanicky ovládaná zpětná zrcátka.

Lahůdkou vozu byla pohonná jednotka, přenášející svou sílu na přední kola a v případě jejich prokluzu prostřednictvím spojky Haldex i na zadní nápravu. Známá přeplňovaná osmnáctistovka disponuje maximálním výkonem 132 kW a propůjčuje leonu obdivuhodnou dynamiku, o čemž svědčí zrychlení na stovku, které podle údajů výrobce vůz zvládá za 7,8 s. Do dvou tisíc otáček je motor poměrně nevýrazný, poté však dochází k sepnutí turbodmychadla a leon s chutí vyrazí vpřed. Další nárůst výkonu je znát okolo 4000 ot/min a vůz intenzivně zrychluje až do 6000 ot/min. Omezovač zasáhne až při sedmi tisících otáčkách za minutu, po překročení šesti tisíc otáček však již motoru pomalu dochází dech. Ve spojení s krátce odstupňovanou šestistupňovou převodovkou se tak s leonem dá jet velmi ostře, zejména pokud ručka otáčkoměru neklesne pod 4000 ot/min. Při tomto stylu jízdy se ale leon nerozpakuje říci si o 13 litrů benzinu na 100 km. Pokud jsme však drželi své emoce na uzdě, což nebylo právě snadné, pohybovala se spotřeba kolem 10 l na 100 km. Stejně jako většina přeplňovaných motorů měl i ten v leonu výrazný turboefekt, takže vůz reagoval na sešlápnutí pedálu s mírnou prodlevou.

Temperament pohonné jednotky krotily jedovaté a velmi účinné brzdy. Překvapilo nás, že jsme našli kotouče s vnitřním chlazením i na zadní nápravě, což v této kategorii vozů není zrovna obvyklé.

Výkonnému motoru zdatně sekundoval podvozek. Ten je velmi tvrdý, takže se leon v zatáčkách minimálně nakláněl má neutrální chování a velmi dlouho drží zvolenou stopu. Na druhou stranu však důsledně informoval o každé nerovnosti na silnici značnými rázy (to ovšem ke sportovně orientovanému automobilu patří). Do úzkých jsme zadní nápravu nedostali ani prudkým ubráním plynu nebo intenzivním brzděním. Významný podíl na tom měly vynikající šestnáctipalcové pneumatiky Pirelli P6000, ale také systém jízdní stability ESP. Ten sice pracoval velmi nenápadně, zato však byl velmi "starostlivý" a zasahoval poměrně brzy. Když jsme ho vypnuli, odhalili jsme, že leon má v mezních situacích tendenci bez varování přejít do nedotáčivého smyku a toto chování bylo těžké korigovat, proto jsme se raději o řízení podělili s ESP, které tyto snahy v zárodku potlačovalo. Hranice mezi vynikajícím vedením stopy a smykem byla tedy bez ESP velmi tenká a neusnadňovaly to ani pneumatiky, které neznají pískání.

Seat Leon je výkonný hatchback s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a účinnými brzdami. Nabízí jen minimum pohodlí, na to se však u sporťáků nehledí. Při ostré jízdě je však lepší se o řízení podělit se standardně montovaným systémem jízdní stability. Vysoká cena je dána především špičkovým motorem a pohonem všech kol.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 759 900 Kč Cena v testované výbavě: 762 860 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče, airbag spolujezdce, předpínače bezpečnostních pásů, imobilizér, centrální zamykání + dálkové ovládání centrálního zamykání, přední okna elektricky ovládané, výškové nastavení sedadla řidiče, dělená zadní sedadla, posilovač řízení, sportovní sedadla, sportovní volant, výškově a osově nastavitelný volant, ukazatel venkovní teploty, rádio s přehrávačem kazet, vnější zrcátka v barvě vozu, mlhová světla přední, hliníková kola, automatické stěrače, kliky dveří v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, zadní spoiler v barvě vozu, EDS - elektronická uzávěrka diferenciálu, ASR, ESP elektronický stabilizační program, tónovaná skla, determální skla

Výbava testovaného vozu:základ + metalíza (+12.000,-)

Evropská unie odstraní osm zemí z černé listiny daňových rájů Evropská unie odstraní osm zemí z černé listiny daňových rájů

Osm zemí vyřadila Evropská unie z černé listiny daňových…

Komentář Jany Havligerové: Zeman řekl, kdy konečně bude líp Komentář Jany Havligerové: Zeman řekl, kdy konečně bude líp

Tak už známe přesný termín, odkdy bude líp. Rozhodujícím…

Trump, Merkelová i Babiš míří do Davosu. Začíná Světové ekonomické fórum Trump, Merkelová i Babiš míří do Davosu. Začíná Světové ekonomické fórum

Ve švýcarském horském letovisku Davos dnes oficiálně…

Vláda USA byla bez peněz, Kongres již schválil její provizorní financování Vláda USA byla bez peněz, Kongres již schválil její provizorní financování

Americký Kongres schválil v pondělí prozatímní…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 224
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 7.5 / 9.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 586
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1387 / 510
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4184
b) šířka (mm): 1742
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2513
e) rozchod vpředu (mm): 1513
f) rozchod vzadu (mm): 1494
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Petr Fulín má nové auto! A taky kalendář… Petr Fulín má nové auto! A taky kalendář…

Pro Petra Fulína byla letošní sezóna určitě tou…

Seat Leon ST Cupra R: Ještě okořeněnější kombík dorazí už příští rok Seat Leon ST Cupra R: Ještě okořeněnější kombík dorazí už příští rok

Ještě výkonnější Leon ST Cupra R s pohonem všech kol již…

 



 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané rty a lámavé vlasy

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané…

Rozpraskané rty, suchá pokožka a vlasy bez života? Vypadá tak v zimním období také? Poradíme, jak s tím zatočit.…

Voňavé bylinky, které v zimě můžete pěstovat na parapetu

Voňavé bylinky, které v zimě můžete pěstovat na parapetu

Také vám teď v zimě chybí čerstvé bylinky? Dodají vůni a chuť pokrmům teplé i studené kuchyně. Málokdo tuší, že…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Vyčerpaná Strýcová spala tři hodiny: Nebyla jsem stoprocentní, smutnila po porážce

Vyčerpaná Strýcová spala tři hodiny: Nebyla jsem…

Nedostatek spánku i odpočinku se projevil na Barboře Strýcové a sen o deblovém úspěchu s Lucií Šafářovou na…

 

Reflex.cz

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat nechtěl, říká Dana Drábová

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat…

V roli premiéra s ním vycházela dobře, jako prezident jí ale Miloš Zeman vadí. „Dost se změnil,“ říká…

Když sociální sítě pomohou. Selfie na Facebooku vedlo k odhalení vražedkyně

Když sociální sítě pomohou. Selfie na Facebooku…

Jedenadvacetiletá Kanaďanka byla minulý týden nepravomocně odsouzena za vraždu své o tři roky mladší kamarádky…