Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 120 L V8: Závodní bestie z Nového Zélandu s osmiválcem Rover

David Bureš
Diskuze (3)
Přestavby starých Škodovek se silnými motory v útrobách nejsou až tak neobvyklé. Osmiválcová stodvacítka z Nového Zélandu si však pozornost rozhodně zaslouží.

Škodovky byly v dobách socialistického Československa podobně jako vozy ostatních východoevropských automobilek na Západě vysmívané kvůli své zastaralosti, vybraní zákazníci si je ale cenili pro jejich nízkou cenovku a jednoduchou techniku. Právě tento charakter zaujal až na Novém Zélandu, tamější závodník Trevor Crowe si totiž v osmdesátých letech nechal přestavět Škodu 120 L pro závodní účely. Popisoval ji jako bestii.

Můžete se podivovat nad tím, jak Crowe získal automobil z druhého konce světa. Ono to ale nebylo nic tak složitého, protože vozy Škoda se v osmdesátých letech na novozélandský trh vyvážely. Navíc na Novém Zélandu se jeden čas i Škodovky montovaly a dokonce pro tamější trh vznikl přestavbou Škody Octavia offroad Trekka.

Crowovi nestačilo vyhodit z kabiny stodvacítky všechno nepodstatné, namontovat bezpečnostní rám a obout slickové pneumatiky, místo toho se rozhodl provést výraznější úpravy. Pro Crowa to byla první taková úprava, další následovaly později, třeba na bázi Subaru Justy.

V první řadě bylo potřeba vyměnit motor, protože výchozí dvanáctistovka o výkonu 38 kW by na soupeře rozhodně nestačila. Proto byla nahrazena agregátem, který Australané doslova milují, a to silným vidlicovým osmiválcem.

Jmenovitě se v útrobách závodní Škodovky stáje CroweSport objevil hliníkový atmosférický osmiválec z dílny Roveru. Jednotka o objemu 4416 cm3 byla převrtána na objem pět litrů a doplněna o karburátory Holley, nerezové svody nebo ložisková vahadla ventilů. Výsledný výkon jednotky jsme bohužel nezjistili.

Motor byl umístěn před zadní nápravu, do prostoru, který v sériové stodvacítce obsazovala zadní sedadla. Spárován byl s převodovkou od Porsche, která posílala jeho sílu na zadní kola. Motorové úpravy následně doplnily i změny na karoserii, Škodovka přišla o nárazníky, na zádi se objevilo mohutné křídlo. Kvůli plánovanému nasazení v rallye a rallyecrossu bylo přepracováno také zavěšení.

Přestavba stroje z východní Evropy se novozélandskému pilotovi vyplatila, protože v následujících letech se osmiválcové stodvacítce vcelku dařilo. V roce 1988 zvítězila v Blenheim Rally, o dva roky později v Timaru Rally a v roce 1992 v Canterbury Rally. Automobil byl navíc nasazován v závodech ještě 20 let po svém vzniku, v závodě historických vozidel do vrchu v Queenstownu navázal na své dřívější úspěchy a vyhrál.

V roce 2010 Crowe svůj mladoboleslavský speciál prodal. Nynější vlastník jej chce nasazovat v novozélandském okruhovém šampionátu historických vozidel. I kvůli tomu jej loni dále ladil, vůz se třeba dočkal přestavěného motoru Rover.

David Bureš
Diskuze (3)
4. 5. 2016 11:09
Re: R&R motorsport
Nwm počul si už o takom že malá obrazovka velký prst = preklep
3. 5. 2016 15:19
Re: R&R motorsport
Motor z Tatry 813 je diesel V12 se zdvihovým objemem 17640 ccm (slovy víc jak sedmnáct a půl litru) s výkonem 250 - 270 koní a suchou hmotností 1035 kg a to bez převodovky.

Já si myslím, že to je blbost a že jsi jen zaměnil Tatru 613 za Tatru 813.
3. 5. 2016 13:05
R&R motorsport
Pozrite sa na fb stránku R&R motorsport tam majú ale teraz starý rapid a motor tatra 813 cca 140 hp