Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia má nový motor: Čtyřválec 1.2 TSI končí

Tomáš Dusil
Diskuze (63)
Škoda Fabia se vydává ve stopách většího Rapidu. Namísto čtyřválce 1.2 TSI přijíždí s litrovým tříválcem TSI. V nabídce budou dvě výkonové verze: 70 kW a 81 kW.

Motory se neustále zmenšují, avšak jejich výkony zůstávají stejné, v některých případech se dokonce zvyšují. Jasným důkazem tohoto trendu je i politika tuzemské Škody. Stejně jako nedávno v rapidu, přichází nyní i v menší fabii zcela nová pohonná jednotka.

Od začátku produkce modelu nabízený čtyřválec 1.2 TSI z řady EA211 disponoval ve fabii výkonem 66 a 81 kW. Nový motor i přes zmenšený objem a počet válců začíná na 70 kW. Varianta s vyšším výkonem si ponechává dřívějších 81 kW, ovšem důležitý točivý moment se zvýšil ze 175 N.m na 200 N.m. Slabší verze nabízí 160 N.m od 1500 do 3500 otáček za minutu. Dle údajů výrobce zároveň klesla spotřeba paliva až o šest procent. Samozřejmě v evropském měřícím cyklu NEDC.

Motor 1.0 TSI využívá blok z hliníkové slitiny, přičemž je celkově lehčí (v porovnání s předchozím čtyřválcem o 10 kg). Ve snaze snížit vnitřní odpory motoru, rozhodli se konstruktéři jej nevybavit vyvažovacím hřídelem, který byl v minulosti s tříválci běžně spojovaný.

Nový agregát ve fabii vychází z tříválce 1.0 MPI, s nímž sdílí vrtání 74,5 mm i zdvih 76,4 mm. Hlavní změnou je zavedení přímého vstřikování benzínu, což si vyžádalo odlišnou hlavu válců a samozřejmě přeplňování. Pracuje s chladičem stlačeného vzduchu, který je integrovaný přímo do sacího potrubí. Zajímavé je, že varianta se 70 kW nabízí kompresní poměr 10,5 :1. Tedy stejný, jaký používá výchozí motor 1.0 MPI ve verzi se 44 a 55 kW. Zde se jasně ukazuje chladicí účinek přímého vstřikování benzínu. Stejně jako u jiných motorů z řady EA211 je i tady použit rozvodový řemen.

A jaké jsou jízdní výkony takto motorizovaných fabií? Verze se 70 kW nabízí maximální rychlost 185 km/h v případě hatchbacku (o 3 km/h za hodinu více, než dosud), kombi je ještě o 2 km/h rychlejší. Výkonnější verze nabízí obdobné hodnoty 196 a 199 km/h. Kombinovaná spotřeba činí u slabší verze 4,3 litru na 100 km, u výkonnější dosahuje hodnoty 4,4 l na 100 km s manuální převodovkou. S dvouspojkovou DSG je tato hodnota 4,5 litru na 100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h vykazuje u slabší varianty hodnoty 10,6 sekundy, respektive v kombi 10,8 sekundy. Výkonnější verze nabízí 9,5 sekundy respektive 9,6 sekundy. Cena Škody Fabia s novým motorem zatím nebyla stanovena.

Tomáš Dusil
Diskuze (63)
2. 3. 2017 13:15
Re: Fabia vs. Golf
Touto logikou ti je k ničemu aji 5místný vůz, protože v něm většinou jedeš sám. A obecně jakýkoliv ukazatel špičkové hodnoty.
2. 3. 2017 10:50
Re: Bez vyvažovací hřídele?
Po kolika stupních mají 3válce lámanou klikovku? Nemusí mít vždy po 120°, tudíž chod je v případě rovinné klikovky (ta se snad používala docala běžně?) docela peklo.
2. 3. 2017 10:04
Re: RIP ctyrvalce
nahananie vykonov uz davno skončilo ... Můžeš to rozvést?

Není to tak dávno, kdy standardem v B segmentu bylo 55kW, dnes 74. V C segmentu 74, dnes 110. Před 15 lety byl první Focus RS za "bestii" se svými 158kW, dnes je to běžná výkonnější motorizace rodinného vozítka.
Avatar - Emel
2. 3. 2017 09:21
Re: RIP ctyrvalce
Nic proti vašemu mučednictví, u mě zatím pořád funguje ten efekt, že po pár letech si říkám, že by to ještě pár koní sneslo.
2. 3. 2017 09:10
Re: Nic nového
diesel je taky 3 valec uz ted