Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Snížení rychlosti kvůli hluku: Strašně to tu řve!

Svět motorů
Diskuze (48)
Proč musíme snižovat rychlost jen proto, aby hluk poklesl o tři decibely? Aby bylo absurdní nařízení dokonáno, jsou úseky často pod dohledem radarů.

Zleva pole, zprava pole, nad hlavou přistávající Boeing 747 čínských aerolinií a řidiči ploužící se padesátkou, aby náhodou nedělali hluk. Musí se totiž řídit značkou „50, Omezení hluku“. Že je to šílené? Ještě přednedávnem šlo v pražské Lipské ulici o reálnou věc. Někoho naštěstí napadlo, že snížení rychlosti kvůli hluku u mezinárodního letiště je zbytečné. Zatímco v místě padesátka zůstala kvůli přechodu, nesmyslná dodatková tabulka je pryč. Ovšem kvůli hluku byla rychlost omezena i v ulici 5. května, kde byste ranvej hledali opravdu marně. Tady se ještě před třemi lety dalo frčet sedmdesátkou…

Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové má rychlostní omezení na spojnici centra s dálnicí D1 jediný důvod – vysoký hluk. „První tři měsíce po zavedení byla pod značkou i dodatková tabulka Omezení hluku. Pak jsme situaci vyhodnotili a tabulky odinstalovali,“ řekla. Padesátka však zůstala. Podle mluvčího čtvrtého pražského obvodu Jiřího Bigase došlo ke snížení o tři decibely. Lékařka a vedoucí odboru obecné a komunální hygieny Pražské hygienické stanice Vladimíra Zárubová navíc dodává, že ztišení o tři decibely je znatelnou změnou akustické situace. V těchto tvrzeních si přirozeně libují i zdejší obyvatelé, kteří se sdružili do skupiny s názvem Občané postižení Severojižní magistrálou.

Měříme

Své měření před rokem uskutečnila i Technická správa komunikací. Přišla se zajímavým tvrzením. Z něj vyplynulo, že snížení rychlosti na pražské magistrále nemá na hluk v okolí prakticky žádný vliv! Skok z padesátky na sedmdesátku by podle TSK hladinu zvedl o necelý decibel. Kromě TSK o tom informoval i místopředseda výboru pro dopravu městského zastupitelstva Josef Nosek.

Mimochodem měřič TSK při padesátce zaznamenal hodnotu 66,5 decibelu, což zhruba odpovídá hluku zapnutého vysavače. Při sedmdesátce se vyšplhal na 67,1 dB. To znamená, že změna byla naprosto zanedbatelná, byť spát se zapnutým luxem za hlavou by se nám také nelíbilo. Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví říká, že v době od šesté hodiny ranní do dvaadvacáté hodiny večerní je v místnosti povolených maximálně 40 decibelů (šepot). Když je objekt v blízkosti hlavní silnice, může být limit posunut o plus pět dB. V noci by ale hodnota neměla být vyšší než 35 decibelů.

Proč nejsou stěny?

Tak a co teď? Správa komunikací a minimálně jeden člen zastupitelstva tvrdí, že padesátka je zbytečná. Občané nadávají na hluk, motoristé loví bobříky pomalosti, hygiena zastává sterilní postoj a striktně se drží zákona o ochraně veřejného zdraví. „Hygienická stanice bude vždy požadovat splnění hlukových limitů daných zákonem a nařízením vlády,“ je nekompromisní Vladimíra Zárubová.

Uvědomujeme si, že člověku, který v blízkosti magistrály nebydlí, se o věci mluví snadno. Proč se ale musí šoféři plazit padesátkou, která problematiku beztak neovlivní? Řešení z našeho pohledu tak nevychází z buzerace nevinných šoférů, ale z magistrátu. „O změně dopravního režimu lze uvažovat až po vyřešení hlukové zátěže z dopravy,“ zmiňuje Tereza Králová z pražského magistrátu. S tím souhlasíme. Ale jak bude magistrát postupovat? Místo aby jednou provždy vybudoval protihlukové stěny, raději prostor osadí omezujícími značkami i radary úsekového měření a bezostyšně kasíruje. A to se někdejší vedení pyšnilo bojem proti padesátce…

Peníze nejsou

Jedno bezvýznamné plus ale město přece jen má. V místě nechalo položit takzvaný tichý asfalt. Další plusy by si mohlo nahrabat dokončením vnějšího okruhu. To ale nemůžeme v nejbližších letech očekávat. Pražský magistrát se totiž vždy vymluví na nedostatek financí. Do karet mu hraje i zákon. Kdyby sedmdesátku povolil, byť se o kvalitě provedení měření hluku stále vedou vášnivé debaty, mohl by dostat poměrně tučnou pokutu za překračování akustických limitů. Nicméně jak je zřejmé z výše popsaného, toto magistrát neomlouvá.

Pane řidiči, pokutička

Pane řidiči, pokutička Když se v měřeném úseku za volantem rozvášníte a šlápnete na plyn, počítejte s pokutou. „Za překročení povolené rychlosti o dvacet a více kilometrů nebo mimo obec o třicet a více hrozí ve správním řízení pokuta od dvou a půl do pěti tisíc korun,“ upozorňuje mluvčí pražské

policie Andrea Zoulová. Na místě můžete vyfasovat flastr maximálně 2500 korun. Nemluvě o tom, že když přestupek v dalším roce zopakujete,

může vám úřad sebrat řidičák až na půl roku. Pokud se strefíte do hodnot nepřevyšujících povolenou rychlost o dvacítku, dostanete pokutu maximálně 2500 korun.

Tady se zpomalovalo kvůli hluku
Ulice Úsek
5. května Jižní spojka - B. Němcové
Cínovecká Kostelecká - Veselská
Jižní spojka Vrbova - Chodovská
Spořilovská Brněnská - Jižní spojka
Lipská Za Teplárnou - Evropská
Jižní spojka Barrandovský most - Vrbova
Strakonická Malá a Velká Chuchle
Liberecká Výjezd z Prahy po D8 (ze 130 na 80 km/h)

Hádají se, řidiči trpí

Bývalí pražští primátoři Pavel Bém a Bohuslav Svoboda vyjádřili plazícím se šoférům solidaritu. Svoboda po nástupu tvrdil, že se zasadí o znovuzavedení sedmdesátikilometrové rychlosti na magistrále. Dne 24. září minulého roku se dokonce sedmdesátka na dvě hodiny znovu testovala a Technická správa komunikací nechala změřit hluk. Posléze konstatovala, že se hluková zátěž na novém, tišším povrchu zvýšila pouze o decibel. Obyvatelé domů se proti tomuto vzbouřili a začali rozhlašovat, že specializovaná firma pracující pro TSK neměřila tak, jak to ukládají závazné

předpisy. Tvrdí to i sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou v čele se zastupitelkou Prahy 4 Alžbětou Rajchertovou. Té se nelíbilo, že měření probíhalo jen dvě hodiny. Říká, že ještě v roce 2002 tato společnost měřila pro občanské sdružení. V roce 2010 už pro TSK a hluk na magistrále podle ní za tu dobu klesl o šest decibelů v noci a 10 decibelů ve dne, přestože provoz narostl asi o patnáct tisíc aut.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (48)
15. 12. 2013 22:32
Re: Je potřeba přitvrdit
Sám jsi začal se sprosťárnami, jenom jsem se ti přizpůsobil, abys tomu vůbec porozuměl....

Je v tobě plno zloby, proto ve všech, jen o něco úspěšnějších než ty, vidíš - jak ty říkáš - vychcany, vypatlance a verbež co dělají jen samé prasárny. To je tvůj slovník.
15. 12. 2013 17:43
Re: Zatraceně, decibel přece není žádná jednotka hluku!!!
Neviem, ako sa to robi v CR, ale pri merani a porovnavani hluku dopravy, ci jednotlivo auta, je zbytocne pouzivat vahovanie, z praktickeho hladiska. Na urcenie hygienickej normy vnutri budovy sa samozrejme vahovanie uz pouzije.
15. 12. 2013 17:05
Re: Zatraceně, decibel přece není žádná jednotka hluku!!!
"Pri absolutnom merani hluku je nezmysel uvadzat uroven hluku zatazenu vahavanim, ako dB(A), dB(B) alebo inym." - Měl jsem za to, že při měření hluku (kvůli ochraně zdraví) se používá právě váha A. Nebo je to v ČR jinak než jinde ve světě?
15. 12. 2013 16:45
Re: Je potřeba přitvrdit
Tak podle tebe je svoboda, že nějaký vychcan může obtěžovat a ohrožovat ostatní ve svém SUV? Podle mě je to přesně opačně.

Už jsem to tady psal víckrát - zavést pokuty podle ceny vozu. Potom se naučí dodržovat předpisy i ta verbež v silných autech. První pokuta 80.000,- Kč, podruhé bude ignorovat padesátku, pokuta 150.000,- Kč, a potom se to většina z nich naučí, a ten který má v palici nakakáno ještě o trochu víc, napotřetí přijde o řidičák a auto mu zabaví přímo na místě.

A na tvoje sprosťárny reagovat nebudu, jen mi potvrzují, že jseš jeden z těch vypatlanců o kterých píšu.
15. 12. 2013 11:17
Re: Zatraceně, decibel přece není žádná jednotka hluku!!!
Hluk 60dB (a vseobecne kazda uroven okoliteho hluku) sa uvadza ako rozdiel od prahu pocutelnosti cloveka, co je 0dB alebo 2*10^-5 Pascalu. Preto nie je vobec potrebne definovat porovnavaciu velicinu, ta je definovana automaticky.

Teda vyznam uvedeny v clanku je spravny a tvoj elaborat zbytocny.

Pri absolutnom merani hluku je nezmysel uvadzat uroven hluku zatazenu vahavanim, ako dB(A), dB(B) alebo inym.