reklama


13.12. 2013 Svět motorů

Snížení rychlosti kvůli hluku: Strašně to tu řve!

Snížení rychlosti kvůli hluku: Strašně to tu řve!

Proč musíme snižovat rychlost jen proto, aby hluk poklesl o tři decibely? Aby bylo absurdní nařízení dokonáno, jsou úseky často pod dohledem radarů.

Zleva pole, zprava pole, nad hlavou přistávající Boeing 747 čínských aerolinií a řidiči ploužící se padesátkou, aby náhodou nedělali hluk. Musí se totiž řídit značkou „50, Omezení hluku“. Že je to šílené? Ještě přednedávnem šlo v pražské Lipské ulici o reálnou věc. Někoho naštěstí napadlo, že snížení rychlosti kvůli hluku u mezinárodního letiště je zbytečné. Zatímco v místě padesátka zůstala kvůli přechodu, nesmyslná dodatková tabulka je pryč. Ovšem kvůli hluku byla rychlost omezena i v ulici 5. května, kde byste ranvej hledali opravdu marně. Tady se ještě před třemi lety dalo frčet sedmdesátkou…

Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové má rychlostní omezení na spojnici centra s dálnicí D1 jediný důvod – vysoký hluk. „První tři měsíce po zavedení byla pod značkou i dodatková tabulka Omezení hluku. Pak jsme situaci vyhodnotili a tabulky odinstalovali,“ řekla. Padesátka však zůstala. Podle mluvčího čtvrtého pražského obvodu Jiřího Bigase došlo ke snížení o tři decibely. Lékařka a vedoucí odboru obecné a komunální hygieny Pražské hygienické stanice Vladimíra Zárubová navíc dodává, že ztišení o tři decibely je znatelnou změnou akustické situace. V těchto tvrzeních si přirozeně libují i zdejší obyvatelé, kteří se sdružili do skupiny s názvem Občané postižení Severojižní magistrálou.

Měříme

Své měření před rokem uskutečnila i Technická správa komunikací. Přišla se zajímavým tvrzením. Z něj vyplynulo, že snížení rychlosti na pražské magistrále nemá na hluk v okolí prakticky žádný vliv! Skok z padesátky na sedmdesátku by podle TSK hladinu zvedl o necelý decibel. Kromě TSK o tom informoval i místopředseda výboru pro dopravu městského zastupitelstva Josef Nosek.

Mimochodem měřič TSK při padesátce zaznamenal hodnotu 66,5 decibelu, což zhruba odpovídá hluku zapnutého vysavače. Při sedmdesátce se vyšplhal na 67,1 dB. To znamená, že změna byla naprosto zanedbatelná, byť spát se zapnutým luxem za hlavou by se nám také nelíbilo. Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví říká, že v době od šesté hodiny ranní do dvaadvacáté hodiny večerní je v místnosti povolených maximálně 40 decibelů (šepot). Když je objekt v blízkosti hlavní silnice, může být limit posunut o plus pět dB. V noci by ale hodnota neměla být vyšší než 35 decibelů.

Proč nejsou stěny?

Tak a co teď? Správa komunikací a minimálně jeden člen zastupitelstva tvrdí, že padesátka je zbytečná. Občané nadávají na hluk, motoristé loví bobříky pomalosti, hygiena zastává sterilní postoj a striktně se drží zákona o ochraně veřejného zdraví. „Hygienická stanice bude vždy požadovat splnění hlukových limitů daných zákonem a nařízením vlády,“ je nekompromisní Vladimíra Zárubová.

Uvědomujeme si, že člověku, který v blízkosti magistrály nebydlí, se o věci mluví snadno. Proč se ale musí šoféři plazit padesátkou, která problematiku beztak neovlivní? Řešení z našeho pohledu tak nevychází z buzerace nevinných šoférů, ale z magistrátu. „O změně dopravního režimu lze uvažovat až po vyřešení hlukové zátěže z dopravy,“ zmiňuje Tereza Králová z pražského magistrátu. S tím souhlasíme. Ale jak bude magistrát postupovat? Místo aby jednou provždy vybudoval protihlukové stěny, raději prostor osadí omezujícími značkami i radary úsekového měření a bezostyšně kasíruje. A to se někdejší vedení pyšnilo bojem proti padesátce…

Peníze nejsou

Jedno bezvýznamné plus ale město přece jen má. V místě nechalo položit takzvaný tichý asfalt. Další plusy by si mohlo nahrabat dokončením vnějšího okruhu. To ale nemůžeme v nejbližších letech očekávat. Pražský magistrát se totiž vždy vymluví na nedostatek financí. Do karet mu hraje i zákon. Kdyby sedmdesátku povolil, byť se o kvalitě provedení měření hluku stále vedou vášnivé debaty, mohl by dostat poměrně tučnou pokutu za překračování akustických limitů. Nicméně jak je zřejmé z výše popsaného, toto magistrát neomlouvá.

Pane řidiči, pokutička

Pane řidiči, pokutička Když se v měřeném úseku za volantem rozvášníte a šlápnete na plyn, počítejte s pokutou. „Za překročení povolené rychlosti o dvacet a více kilometrů nebo mimo obec o třicet a více hrozí ve správním řízení pokuta od dvou a půl do pěti tisíc korun,“ upozorňuje mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. Na místě můžete vyfasovat flastr maximálně 2500 korun. Nemluvě o tom, že když přestupek v dalším roce zopakujete, může vám úřad sebrat řidičák až na půl roku. Pokud se strefíte do hodnot nepřevyšujících povolenou rychlost o dvacítku, dostanete pokutu maximálně 2500 korun.

Tady se zpomalovalo kvůli hluku
Ulice Úsek
5. května Jižní spojka - B. Němcové
Cínovecká Kostelecká - Veselská
Jižní spojka Vrbova - Chodovská
Spořilovská Brněnská - Jižní spojka
Lipská Za Teplárnou - Evropská
Jižní spojka Barrandovský most - Vrbova
Strakonická Malá a Velká Chuchle
Liberecká Výjezd z Prahy po D8 (ze 130 na 80 km/h)

Hádají se, řidiči trpí

Bývalí pražští primátoři Pavel Bém a Bohuslav Svoboda vyjádřili plazícím se šoférům solidaritu. Svoboda po nástupu tvrdil, že se zasadí o znovuzavedení sedmdesátikilometrové rychlosti na magistrále. Dne 24. září minulého roku se dokonce sedmdesátka na dvě hodiny znovu testovala a Technická správa komunikací nechala změřit hluk. Posléze konstatovala, že se hluková zátěž na novém, tišším povrchu zvýšila pouze o decibel. Obyvatelé domů se proti tomuto vzbouřili a začali rozhlašovat, že specializovaná firma pracující pro TSK neměřila tak, jak to ukládají závazné předpisy. Tvrdí to i sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou v čele se zastupitelkou Prahy 4 Alžbětou Rajchertovou. Té se nelíbilo, že měření probíhalo jen dvě hodiny. Říká, že ještě v roce 2002 tato společnost měřila pro občanské sdružení. V roce 2010 už pro TSK a hluk na magistrále podle ní za tu dobu klesl o šest decibelů v noci a 10 decibelů ve dne, přestože provoz narostl asi o patnáct tisíc aut.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Snížení rychlosti kvůli hluku: Strašně to tu řve!



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama