Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

 

Najezdí málo, avšak škodí hodně: Auta bez katalyzátoru se výrazně podílejí na celkové výši emisí.

V registru vozidel ČR zůstává z celkového počtu 4,6 milionu aut téměř 850 tisíc bez katalyzátoru, přičemž téměř 300 tisíc z nich jsou starší než 30 let. Škodovek bez katalyzátoru je v registru zhruba 380 tisíc, přičemž více než 130 tisíc je starších třiceti let a dokonce zhruba 80 tisíc jezdí po silnicích více než 35 let.

To vypadá poměrně hrozivě, někdo méně znalý by snad mohl usuzovat, že zhruba každé páté auto v provozu nemá kalatyzátor. Jak ale víme, realita je jiná. Velké procento těchto automobilů se na silnice dostane jen několikrát ročně (typicky během svátků) a často tyto vozy po dědovi jen tiše reznou za stodolou.

Produkci emisí podle stáří aut zmapovala studie TÜV SÜD Czech. Při výpočtech vycházeli její autoři z faktu, že v ČR je asi 47 % automobilů značky Škoda. Proto byl za typického představitele osobních automobilů vybavených karburátory a plnících v té době platný emisní předpis EHK 15.03 (od 10.1979) až EHK 83.01 (od 12.1992) zvolen vůz Škoda 120. U něho zpracovatelé odhadli spotřebu (7,5 litrů na 100 km), přičemž průměrný roční proběh 2200 kilometrů byl stanoven na základě výpočtu spotřeby Specialu, dokud se na čerpacích stanicích prodával. Jde tedy o velmi hrubý nástřel. Ostatní roční proběhy byly převzaty z TÜV Reportu 2009.

Výsledky znepokojují

Jaké jsou výsledky? Osobní vozy s katalyzátory (tedy splňující normu EU 1 až EU 5) vyprodukují přibližně 60 % všech emisí HC a NOx (uhlovodíků a oxidů dusíku), na auta bez katalyzátorů zbývá asi 40 %. To je poměrně děsivé zjištění, uvážíme-li, že tato auta se dle studie podílejí na celkovém ročním proběhu osobních automobilů pouhými čtyřmi procenty.

Co se stane, když do skupiny „starých“ automobilů přidáme i vozy starší patnácti let? Skupinu vozidel ve věku nad 15 let tvoří dle studie osobní automobily bez katalyzátoru (844 tisíc) a automobily plnící emisní stupeň Euro 1 (540 tisíc). Jde tak téměř o třetinu ze všech registrovaných aut. Zatímco na celkovém proběhu kilometrů všech osobních automobilů se tato vozidla podílejí 10%, na produkci škodlivých emisí provozem mají podíl 50,5%.

Češi jezdí ve starých autech

Na provoz starého automobilu má samozřejmě každý právo, protože takový vůz, pokud je v udržovaném stavu, splňuje emisní i technické normy platné v době jeho prodeje. Bylo by naivní domnívat se, že majitelé se starými vozy jezdí jen tak z plezíru, ve většině případů by lidé moderní vůz samozřejmě chtěli, avšak finančně na něj nedosáhnou. Dokládá to i rozdíl v průměrném stáří vozového parku: zatímco ve státech EU je stáří osobních vozidel v průměru zhruba 8,2 roku (data k roku 2008), v Česku to je téměř 14 let.

Zhruba průměrné stáří vozů mají auta v Německu či Francii, výrazně starší vozy pak máme jen u nás a v Lotyšsku, které je s téměř šestnácti lety v EU nejhorší. Pod průměrem je pouze trojice států. Zatímco Belgie a Rakousko jen lehce, Velká Británie se svým velkým počtem registrovaných automobilů a jejich průměrným stářím pod sedm let statistiku ovlivňuje velmi výrazně.

Zatímco některé ekonomicky srovnatelné státy zavedly šrotovné či výrazná finanční zvýhodnění při nákupu nových ekologických automobilů, u nás se k takovým krokům politici nerozhodli. Ať si o tom myslíme cokoliv, průměrné stáří vozového parku s tím má přímou souvislost.

Kdo najezdí jezdí více, připlatí si za novější

Obecně však lze říci, že ten, kdo automobil aktivně používá, si už novější model pořídil. Průměrný roční kilometrický proběh totiž mají největší auta splňující moderní normu EU 4 a 5, konkrétně 20 tisíc kilometrů. Vozy splňující EU 3 (platná od roku 2000) mají proběh přes 11 tisíc a auta s EU 2 něco přes 7 tisíc km. Automobily vyrobené po roce 1993, kdy vstoupila v platnost emisní norma EU1, najezdí v průměru asi 5 tisíc kilometrů. Auta bez katalyzátoru, jak již bylo zmíněno, pak něco přes dva tisíce km. Vzhledem k tomu, že data se vztahují k (přinejmenším) tři roky staré situaci, bude rozdíl mezi starými a novými vozy s EU 5 ještě výraznější.

Novější automobily mají nejen čistší výfukové plyny, ale (a to je hlavní) dokáží posádku lépe ochránit v případě nárazu a mají také bezpečnější jízdní vlastnosti, podpořené řadou elektronických pomocníků. To je dle našeho názoru hlavní argument, který by měli mít na paměti lidé uvažující o nákupu nového vozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 
 

Přidat názorDiskuse: Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují…






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…