Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

 

Najezdí málo, avšak škodí hodně: Auta bez katalyzátoru se výrazně podílejí na celkové výši emisí.

V registru vozidel ČR zůstává z celkového počtu 4,6 milionu aut téměř 850 tisíc bez katalyzátoru, přičemž téměř 300 tisíc z nich jsou starší než 30 let. Škodovek bez katalyzátoru je v registru zhruba 380 tisíc, přičemž více než 130 tisíc je starších třiceti let a dokonce zhruba 80 tisíc jezdí po silnicích více než 35 let.

To vypadá poměrně hrozivě, někdo méně znalý by snad mohl usuzovat, že zhruba každé páté auto v provozu nemá kalatyzátor. Jak ale víme, realita je jiná. Velké procento těchto automobilů se na silnice dostane jen několikrát ročně (typicky během svátků) a často tyto vozy po dědovi jen tiše reznou za stodolou.

Produkci emisí podle stáří aut zmapovala studie TÜV SÜD Czech. Při výpočtech vycházeli její autoři z faktu, že v ČR je asi 47 % automobilů značky Škoda. Proto byl za typického představitele osobních automobilů vybavených karburátory a plnících v té době platný emisní předpis EHK 15.03 (od 10.1979) až EHK 83.01 (od 12.1992) zvolen vůz Škoda 120. U něho zpracovatelé odhadli spotřebu (7,5 litrů na 100 km), přičemž průměrný roční proběh 2200 kilometrů byl stanoven na základě výpočtu spotřeby Specialu, dokud se na čerpacích stanicích prodával. Jde tedy o velmi hrubý nástřel. Ostatní roční proběhy byly převzaty z TÜV Reportu 2009.

Výsledky znepokojují

Jaké jsou výsledky? Osobní vozy s katalyzátory (tedy splňující normu EU 1 až EU 5) vyprodukují přibližně 60 % všech emisí HC a NOx (uhlovodíků a oxidů dusíku), na auta bez katalyzátorů zbývá asi 40 %. To je poměrně děsivé zjištění, uvážíme-li, že tato auta se dle studie podílejí na celkovém ročním proběhu osobních automobilů pouhými čtyřmi procenty.

Co se stane, když do skupiny „starých“ automobilů přidáme i vozy starší patnácti let? Skupinu vozidel ve věku nad 15 let tvoří dle studie osobní automobily bez katalyzátoru (844 tisíc) a automobily plnící emisní stupeň Euro 1 (540 tisíc). Jde tak téměř o třetinu ze všech registrovaných aut. Zatímco na celkovém proběhu kilometrů všech osobních automobilů se tato vozidla podílejí 10%, na produkci škodlivých emisí provozem mají podíl 50,5%.

Češi jezdí ve starých autech

Na provoz starého automobilu má samozřejmě každý právo, protože takový vůz, pokud je v udržovaném stavu, splňuje emisní i technické normy platné v době jeho prodeje. Bylo by naivní domnívat se, že majitelé se starými vozy jezdí jen tak z plezíru, ve většině případů by lidé moderní vůz samozřejmě chtěli, avšak finančně na něj nedosáhnou. Dokládá to i rozdíl v průměrném stáří vozového parku: zatímco ve státech EU je stáří osobních vozidel v průměru zhruba 8,2 roku (data k roku 2008), v Česku to je téměř 14 let.

Zhruba průměrné stáří vozů mají auta v Německu či Francii, výrazně starší vozy pak máme jen u nás a v Lotyšsku, které je s téměř šestnácti lety v EU nejhorší. Pod průměrem je pouze trojice států. Zatímco Belgie a Rakousko jen lehce, Velká Británie se svým velkým počtem registrovaných automobilů a jejich průměrným stářím pod sedm let statistiku ovlivňuje velmi výrazně.

Zatímco některé ekonomicky srovnatelné státy zavedly šrotovné či výrazná finanční zvýhodnění při nákupu nových ekologických automobilů, u nás se k takovým krokům politici nerozhodli. Ať si o tom myslíme cokoliv, průměrné stáří vozového parku s tím má přímou souvislost.

Kdo najezdí jezdí více, připlatí si za novější

Obecně však lze říci, že ten, kdo automobil aktivně používá, si už novější model pořídil. Průměrný roční kilometrický proběh totiž mají největší auta splňující moderní normu EU 4 a 5, konkrétně 20 tisíc kilometrů. Vozy splňující EU 3 (platná od roku 2000) mají proběh přes 11 tisíc a auta s EU 2 něco přes 7 tisíc km. Automobily vyrobené po roce 1993, kdy vstoupila v platnost emisní norma EU1, najezdí v průměru asi 5 tisíc kilometrů. Auta bez katalyzátoru, jak již bylo zmíněno, pak něco přes dva tisíce km. Vzhledem k tomu, že data se vztahují k (přinejmenším) tři roky staré situaci, bude rozdíl mezi starými a novými vozy s EU 5 ještě výraznější.

Novější automobily mají nejen čistší výfukové plyny, ale (a to je hlavní) dokáží posádku lépe ochránit v případě nárazu a mají také bezpečnější jízdní vlastnosti, podpořené řadou elektronických pomocníků. To je dle našeho názoru hlavní argument, který by měli mít na paměti lidé uvažující o nákupu nového vozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
 

Přidat názorDiskuse: Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují…






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Dnes 14:29

Na Ladu Samaru, první ruské auto s pohonem předních kol, dnes častěji narazíte snad jen v zemích bývalého Sovětského svazu. Nyní je však na prodej mimořádně zachovalý kus v sousedním Německu. Na kolik si jej Němci cení?




Blesk.cz

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…