reklama


Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

 

Najezdí málo, avšak škodí hodně: Auta bez katalyzátoru se výrazně podílejí na celkové výši emisí.

V registru vozidel ČR zůstává z celkového počtu 4,6 milionu aut téměř 850 tisíc bez katalyzátoru, přičemž téměř 300 tisíc z nich jsou starší než 30 let. Škodovek bez katalyzátoru je v registru zhruba 380 tisíc, přičemž více než 130 tisíc je starších třiceti let a dokonce zhruba 80 tisíc jezdí po silnicích více než 35 let.

To vypadá poměrně hrozivě, někdo méně znalý by snad mohl usuzovat, že zhruba každé páté auto v provozu nemá kalatyzátor. Jak ale víme, realita je jiná. Velké procento těchto automobilů se na silnice dostane jen několikrát ročně (typicky během svátků) a často tyto vozy po dědovi jen tiše reznou za stodolou.

Produkci emisí podle stáří aut zmapovala studie TÜV SÜD Czech. Při výpočtech vycházeli její autoři z faktu, že v ČR je asi 47 % automobilů značky Škoda. Proto byl za typického představitele osobních automobilů vybavených karburátory a plnících v té době platný emisní předpis EHK 15.03 (od 10.1979) až EHK 83.01 (od 12.1992) zvolen vůz Škoda 120. U něho zpracovatelé odhadli spotřebu (7,5 litrů na 100 km), přičemž průměrný roční proběh 2200 kilometrů byl stanoven na základě výpočtu spotřeby Specialu, dokud se na čerpacích stanicích prodával. Jde tedy o velmi hrubý nástřel. Ostatní roční proběhy byly převzaty z TÜV Reportu 2009.

Výsledky znepokojují

Jaké jsou výsledky? Osobní vozy s katalyzátory (tedy splňující normu EU 1 až EU 5) vyprodukují přibližně 60 % všech emisí HC a NOx (uhlovodíků a oxidů dusíku), na auta bez katalyzátorů zbývá asi 40 %. To je poměrně děsivé zjištění, uvážíme-li, že tato auta se dle studie podílejí na celkovém ročním proběhu osobních automobilů pouhými čtyřmi procenty.

Co se stane, když do skupiny „starých“ automobilů přidáme i vozy starší patnácti let? Skupinu vozidel ve věku nad 15 let tvoří dle studie osobní automobily bez katalyzátoru (844 tisíc) a automobily plnící emisní stupeň Euro 1 (540 tisíc). Jde tak téměř o třetinu ze všech registrovaných aut. Zatímco na celkovém proběhu kilometrů všech osobních automobilů se tato vozidla podílejí 10%, na produkci škodlivých emisí provozem mají podíl 50,5%.

Češi jezdí ve starých autech

Na provoz starého automobilu má samozřejmě každý právo, protože takový vůz, pokud je v udržovaném stavu, splňuje emisní i technické normy platné v době jeho prodeje. Bylo by naivní domnívat se, že majitelé se starými vozy jezdí jen tak z plezíru, ve většině případů by lidé moderní vůz samozřejmě chtěli, avšak finančně na něj nedosáhnou. Dokládá to i rozdíl v průměrném stáří vozového parku: zatímco ve státech EU je stáří osobních vozidel v průměru zhruba 8,2 roku (data k roku 2008), v Česku to je téměř 14 let.

Zhruba průměrné stáří vozů mají auta v Německu či Francii, výrazně starší vozy pak máme jen u nás a v Lotyšsku, které je s téměř šestnácti lety v EU nejhorší. Pod průměrem je pouze trojice států. Zatímco Belgie a Rakousko jen lehce, Velká Británie se svým velkým počtem registrovaných automobilů a jejich průměrným stářím pod sedm let statistiku ovlivňuje velmi výrazně.

Zatímco některé ekonomicky srovnatelné státy zavedly šrotovné či výrazná finanční zvýhodnění při nákupu nových ekologických automobilů, u nás se k takovým krokům politici nerozhodli. Ať si o tom myslíme cokoliv, průměrné stáří vozového parku s tím má přímou souvislost.

Kdo najezdí jezdí více, připlatí si za novější

Obecně však lze říci, že ten, kdo automobil aktivně používá, si už novější model pořídil. Průměrný roční kilometrický proběh totiž mají největší auta splňující moderní normu EU 4 a 5, konkrétně 20 tisíc kilometrů. Vozy splňující EU 3 (platná od roku 2000) mají proběh přes 11 tisíc a auta s EU 2 něco přes 7 tisíc km. Automobily vyrobené po roce 1993, kdy vstoupila v platnost emisní norma EU1, najezdí v průměru asi 5 tisíc kilometrů. Auta bez katalyzátoru, jak již bylo zmíněno, pak něco přes dva tisíce km. Vzhledem k tomu, že data se vztahují k (přinejmenším) tři roky staré situaci, bude rozdíl mezi starými a novými vozy s EU 5 ještě výraznější.

Novější automobily mají nejen čistší výfukové plyny, ale (a to je hlavní) dokáží posádku lépe ochránit v případě nárazu a mají také bezpečnější jízdní vlastnosti, podpořené řadou elektronických pomocníků. To je dle našeho názoru hlavní argument, který by měli mít na paměti lidé uvažující o nákupu nového vozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

Praha investuje do městského radiového systému 90 milionů Praha investuje do městského radiového systému 90 milionů

Praha nejspíš investuje do městského radiového systému v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Dnes 18:59

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Šokující zpověď dětské otrokyně: Anneke od 6 let sloužila pedofilům

Šokující zpověď dětské otrokyně: Anneke od 6 let…

Anneke Lucas (53) byla v šesti letech unesena a prodána na pobavení prominentním pedofilům v Belgii.…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Pešta po prohře v UFC: Pořád nechápu, jak to škrcení soupeř dotáhl

Pešta po prohře v UFC: Pořád nechápu, jak to škrcení…

Byl to šok. Pro komentátory, pro fanoušky i jeho samotného. Jediný český bojovník v UFC Viktor Pešta do teď…

Hamza o Koukalové: Někteří lidé se chtěli přiživit na jejím úspěchu

Hamza o Koukalové: Někteří lidé se chtěli přiživit…

Jiří Hamza, první muž českého biatlonu, byl hostem nového pořadu iSport TV Overtime. Se šéfredaktorem deníku…

 

Reflex.cz

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a chlípný Otto

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a…

Obecní úřad v Chuchli vydal 19. ledna 1896 následující oznámení: „Dvě slušně oděné ženštiny chodily včera po…

 
 
reklama