Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test letních pneu: 17 metrů k přežití

Svět motorů
Diskuze (9)
Na kolik si ceníte života? Mezi prvním a posledním výrobkem v letošním testu letních pneumatik pro malé vozy je cenový rozdíl 1600 Kč za sadu. Ale lepší z nich zabrzdí o 17 metrů dřív.

Pokud se při koupi pneumatik spoléháte jen na údaje energetického štítku, nestačí to. Ukázaly to výsledky aktuálního testu dvaatřiceti letních pneumatik, které tradičně podrobil zkoušce německý autoklub ADAC ve spolupráci se svými partnery.

Dobrou zprávou je, že jen jediný plášť si odnesl nejhorší známku 5,5 – výrobek Champiro GT Radial v rozměru 185/65 R15 88H, určeném pro malá a střední auta. Bohužel ale propadl s takovou ostudou, že by to jeho kupující mohlo stát život. Na mokré betonové vozovce zastavil až sedmnáct metrů za vítězem kategorie. Na mokrém asfaltu o 11 metrů dále.

Ze štítku to tak podrobně nezjistíte. Sice ukáže, že první s posledním nespadají do stejné kategorie, ale už se nedozvíte, s jak velkým rozdílem. Navíc nikdo nekontroluje, zda výsledky na štítku odpovídají realitě. A také za to v reálu nikdo nepostihuje, jak jsme psali už loni v čísle 50. „Sledovali jsme, zda informace uvedené na energetickém štítku odpovídají výsledkům testu. Bohužel se ukazuje, že se jimi spotřebitelé příliš řídit nemohou. V patnáctipalcové kategorii pouze dvě pneumatiky v testu odpovídají uvedeným údajům,“ říká Ondřej Jánoška ze spotřebitelské organizace dTest. Ta výsledky německého autoklubu porovnala a zjistila, že v sedmnáctipalcové kategorii vydávají Hankook a Yokohama testované modely za lepší, než ve skutečnosti jsou.Takže jim prý označení A nepřísluší. Dokonce se ukázal i opačný paradox – někteří jiní výrobci píšou na štítek horší výsledek, než na jaký v reálu plášť dosáhne.

Velké rozdíly se ukazují také v cenách pneumatik. Rozdíly stovek korun mezi webovými a kamennými prodejnami asi nejsou překvapením. Zaujme spíš fakt, že také internetové obchody jsou schopny lišit se mezi sebou o celou polovinu částky. Při výběru proto počítejte i s dalšími náklady na dopravu, balné a také přezutí. Prodejny argumentují rovněž schopností doložit stáří a způsob uskladnění svého zboží.

Víte, že...

… německý autoklub ADAC testuje pneumatiky už 40 let?

… obecně platí, že i když nenajdete v tabulce přímo svůj rozměr pneumatik, pak by se ani v dalších rozměrech neměly výsledky stejných typů nijak radikálně lišit?

Test pneumatik 185/65 R15 88 H

Zatímco před patnácti lety vyjížděly malé vozy na třináctipalcových pláštích a před deseti obvykle na 14palcových, dnes narazíte běžně na patnáctky. Rozpětí přitom sahá od malých aut typu Peugeotu 207 či Škody Fabia až k nižší střední třídě, jako je Kia Cee´d předchozí generace. Německý autoklub se na pneumatiky pro ně podíval detailněji a výsledky letos překvapily. Především proto, že na nejvyšší příčku nedosáhly jako každý rok pneumatiky Continental, ale nizozemské Vredestein Sportrac. Nejvíc zaujal obrovský skok plášťů Kumho Ecowing KH27. Před rokem totiž totálně propadly na mokru a získaly jen celkovou známku 3,8. Letos se jim vedlo o poznání lépe a umístily se s horší dvojkou v lepším průměru. České motoristy asi nejvíc zaujme slušné umístění domácích pneumatik Barum, které dobře odolávají opotřebení. Bohužel se to projevilo na jejich horším chování na mokru, kvůli čemuž mohly dosáhnout jen na celkovou trojku.


Test pneumatik 185/65 R15 88 H

Test pneumatik 225/45 R17 94 Y

Mezi vyrovnané výsledky známých značek se letos propašovaly u nás nepříliš rozšířené pneumatiky Esa-Tecar. V žádné disciplíně vyloženě nepropadly, naopak excelovaly v nízkých nárocích na spotřebu paliva. Proč by také ne, jde o speciální značku produkovanou už roky pro švýcarské

pneuservisy a v německy hovořících zemích se dobře prodává. Zejména jako zimní varianta, která snese srovnání s nejlepšími. Zaujalo rovněž výborné hodnocení na suchu pro asijské pneumatiky Champiro GT, které si jinak v menším rozměru nevedly tak dobře. Ani to ale nestačilo na jiné než předposlední místo, kam se nominoval plášť Maxxis kvůli nepřesvědčivé stabilitě na mokru a sklonu k aquaplaningu. Radost asi nemají u Michelinu z výsledku modelu Pilot Sport 3. Z hlediska bezpečnosti zejména na suché vozovce si totiž stojí skvěle, jenže se rychle opotřebovává.

Právě u něj se ukázala komplexnost celého hodnocení, kde kvůli známce 2,8 za opotřebení už nemohl dosáhnout na celkovou dvojku.


Test pneumatik 225/45 R17 94 Y

Co se podílí na výsledku

  • Sucho: 20 %
  • Chování při řízení 35 %
  • Bezpečnost jízdy 35 %
  • Brzdění s ABS 30 %
  • Mokro: 40 %
  • Brzdění s ABS 30 %
  • Podélný aquaplaning 20 %
  • Příčný aquaplaning 10 %
  • Ovladatelnost 30 %
  • Zatáčení 10 %
  • Hlučnost: 10 %
  • Spotřeba paliva: 10 %
  • Odolnost opotřebení: 20 %

Svět motorů
Diskuze (9)
26. 8. 2019 22:52
pneu
Díky za test, zrovna si přes https://www.pneuok.cz vybírám nové letní pneumatiky, takže jste mi dost zásadně usnadnili výběr. Přecejen chci pneumatiky co něco vydrží, takže určitě nebudu koukat jen na cenu, ale i kvalitu.
Avatar - Emel
27. 3. 2016 21:02
Re: Co to je ...
Koukal jsem teda jen na ty 225, 185 jde mimo mě... ale taky mi tam chybí spousta velkých jmen.
Avatar - Googlit
27. 3. 2016 14:59
Nokian line
Proc jsou v testu nokian line ktere se uz na tuto sezonu nevyrabely takze to jsou doprodeje z predminuleho roku... nechapu. Novy model se jmenuje iLine
Avatar - TeeJay
27. 3. 2016 13:29
Conti
Tak vidím, že jsem s Continentalem neudělal chybu, když už jsem čínské Pirelli vyřadil z nákupního koše.
Avatar - Ja Prvni 123
27. 3. 2016 12:29
Tenhle "test" je tady fakt mazec...
Hlavně, že se pravidelně rozsvěcuje ta lež o tom, jak je reklama jediným zdrojem příjmů...

Tak zas nic - pořád jste mě nepřesvědčili.

Sorry.