21.10. 2018 Petr Barták

Byli jsme u unikátní opravy silnice: Oprava kilometru silnice za pouhý den!

 

Žádné dlouhodobé uzavírání silnic s kilometrovými frontami, technologie přímé recyklace dokáže opravit až kilometr povrchu za den. U toho jsme nemohli chybět.

Už na první pohled je při rekonstrukci povrchu silnice I/35 kousek od hraničního přechodu Hrádek nad Nisou/Sieniawka něco jinak. Není tu vidět obvyklou v oblaku prachu se pohybující hlučnou frézu hoblující povrch silnice, ani se tu netočí kvanta náklaďáků prázdných či plných odfrézovaného materiálu. Všehovšudy zhruba šedesát metrů dlouhá karavana, která se v dýmu sune do mírného kopce.

Čoudící housenka

Už od půl osmé ranní rychlostí až 3,5 metru za sekundu se po vozovce šine skupina tří nahřívacích strojů, tahač s návěsem plným obalovací směsi, patnáctimetrové monstrum spojující frézování staré a pokládání nové vozovky a nakonec dva válce. Okolo se tetelí na stovky stupňů ohřátý vzduch promísený s dýmem ze zahřátého asfaltu.

„Od rána už jsme udělali zhruba tři sta padesát metrů nové vrstvy,“ říká v půl dvanácté Lukáš Hanuš, stavby vedoucí společnosti SAT, která tohle dýmající procesí provozuje. Na dnešek jim podle našeho průvodce zbývá ještě 650 metrů, to by prý do konce směny stihnout měli. No stihnou to určitě. „Stejně musíme zpracovat celou dávku z obalovny, takže do večera máme co dělat,“ usmívá se Hanuš.

Míříme s ním za postupující karavanou, země se nám pod nohama začíná chvět. Míjíme totiž dva silniční válce. Menší, devítitunový je vibrační, jeho úkolem je zhutnit čerstvě položený povrch. Větší, dvanáctitunový zažehluje, tedy utahuje již pevný povrch. Jak nám říká Hanuš, počet pojezdů se odvíjí od hustoty a teploty nové vrstvy.

Jak se opravuje D1: Zavrtáni pod dálnicí

Oběma strojům po pracovní ploše válce stéká slabá vodní záclona. Ještě než se stačíme zeptat, už přichází náš průvodce s vysvětlením: „Kdyby nebyl válec vlhčený, hmota by se na něj lepila a vytrhávala by se z už hotového povrchu.“

V hlavní roli kolos

To už ale naši pozornost poutá patnáctimetrový remixer. Tento unikátní stroj totiž dokáže zároveň odfrézovávat vozovku, nahřát recyklát, míchat jej s novou obalovací směsí a vytvářet nový povrch. Zadní lišta stroje jej pak silou pěti tun srovnává a finalizuje. Prostě za remixerem je už prakticky hotová nová silnice.

Vylézáme na palubu pomalu se šinoucího stroje. Je tu pekelné horko. „Tady nahoře je tak okolo pětasedmdesáti stupňů, dole u povrchu pod strojem více než sto,“ usmívá se strojník remixeru Zbyněk Škarda. Ještě že poryvy říjnového větru sem tam protrhávají kouli tepla a smradu z rozehřáté směsi.

Celý kolos se řídí jen joystickem. Nebrání nám vyzkoušet to také, zasednout do sedačky a kontrolovat postup dopředu při tak nízké rychlosti opravdu není žádný problém. Jenže Škarda musí sledovat daleko více věcí, kromě rychlosti postupu třeba i teplotu nahřívání recyklátu, správný pohyb frézy i postup návěsu s novou obalovací směsí před strojem. A tak v sedáku moc času neprosedí. „Nebojte se seskočit, udrží vás to,“ loučí se strojník.

Tlačit a být tlačen

Tak tedy šup dolů. Opravdu se neboříme, ale pod botami cítíme teplotu čerstvého povrchu, a tak raději mizíme ke krajnici. Před pracovištěm strojníka se na remixeru nacházejí nástavby s velkými nádržemi na propan-butan, jeho spalováním se rozpalují „žehličky“ měkčící povrch před frézováním a udržující horké posuvy plné nadrcené vozovky i nové obalovací hmoty hrnoucí se do mixovacího prostoru. Všude opět čpí oblaka rozpáleného dusivého asfaltového dýmu.

Závady na modernizované D1: Jak je možné, že se sypou i nové úseky?

Postupujeme dalších pár metrů, kde vidíme, jak se z návěsu do násypky remixeru valí nová směs z obalovny. Podle jeho řidiče Václava Zebische vyprázdnit zhruba třicet tun kameniva promíchaného s asfaltovými pojivy z návěsu do stroje trvá mezi třiceti až čtyřiceti minutami, záleží prý na rychlosti postupu remixeru. Za směnu se otočí třikrát až čtyřikrát.

Už také víme, jak návěs dokáže udržovat stále stejnou rychlost při nasýpání. Kouzlo se skrývá v malých válcích na předku remixeru, které tlačí na zadní kola návěsu. Zebisch nám potvrzuje, že stačí jen zařadit neutrál a sledovat postup stroje.

Osm litrů a nic

To už je před námi jen čelo kouřícího pelotonu – smečka „hajcek“, tedy nahřívacích strojů, které rozpalují povrch vozovky až na 240 stupňů. To proto, aby náležitě změkla a šla dobře odfrézovat. Také tato monstra spotřebovávají na nahřátí desítek drobných panelů složených do větších ploch propan-butan. „Denně ho na stavbě spálíme až sedm tun, nádrže se musí plnit po každé směně,“ říká stavbyvedoucí Hanuš.

Kola desítky tun těžkých strojů se boří do změklé vrstvy a ta se lepí na plná gumová kola. „Ano, hasičák je tu skutečně proto, abychom udusili případné plameny, kdyby na některém z nich chytla tavenina od žhnoucích ploten,“ potvrzuje předák skupiny ohřívacích strojů Jaroslav Stach.

Horko je opravdu enormní, daleko větší než na remixeru: jak Stach říká, běžně kolem 150 stupňů.

To tedy musí být žízeň! „V letošním parném létě jsme za směnu vypili klidně osm litrů minerálek, a na záchod jsme nešli ani jednou. Všechno jsme vypotili,“ mrká na nás Stach.

Na letošní vedra nevzpomíná rád ani Hanuš. „Když byly čtyřicítky, běžně jsme končili už okolo jedné či druhé, protože lidé byli horkem úplně zmořeni,“ popisuje. Vůbec se tomu nedivíme.

Během hodiny naší návštěvy karavana vytvořila zhruba stometrový kus nového povrchu. Jak Hanuš uzavírá, zítra už budou pokládat novou vrstvu v opačném směru.

Remixer 4500
Motor Deutz TCD 2015 V06 4V
Palivo nafta
Výkon 240 kW při 2100 min-1
Spotřeba paliva 55 l/h
Objem nádrže 1000 l
Pěchování hydraulické
Vibrace hydraulické
Rozměry 15 600 x 3000 x 3000 mm
Pracovní šířka 3000–5000 mm
Pracovní hloubka 0–60 mm
Maximální operační hmotnost 49 900 kg

Rychleji, levněji

Recyklace za horka na místě ušetří zhruba 30 % nákladů proti běžné obnově asfaltového krytu. Například pokud by výměna asfaltového krytu vozovky stála na jeden kilometr běžné sedmimetrové vozovky čtyři miliony, přibližná cena recyklovaného asfaltového koberce dosáhne řádově na 2,8 milionu korun. Odpadá totiž klasické frézování a odvoz původního poškozeného asfaltového koberce, jeho skládkování a následné vytvoření nového povrchu asfaltovou směsí z obalovny pokládanou finišerem. A k zahození není ani rychlost rekonstrukcí vozovek, která se může z obvyklých měsíců snížit i na týdny.

Kolik vydrží nový povrch dálnice D1: Navěky? Kdepak, jenom 25 let

Proč jich není víc?

V celém Česku remixery fungují jen dva. Jednak proto, že je cena stroje násobně vyšší než u klasických technologií (fréza, finišer a podobně). Další překážkou jsou vysoké požadavky na technologickou kázeň a s tím spojené obtížné vytváření posádek těchto strojů. Navíc tu není tak hustá síť dálnic a silnic 1. tříd, aby bylo pro drahé remixery stále dost práce.

Víte, že…

… stroj může být nasazen jen část roku? Pokud teplota klesne pod 5 stupňů, nelze jej použít. Stejně jeho provozu brání i souvislejší déšť.

… remixer je možné kvůli jeho patnáctimetrové délce využívat především v rovnějších úsecích komunikací s méně prudkými zatáčkami?

… povrch vozovky se musí uválcovat tak akorát? Když je to málo, vytvářejí se koleje a hrboly. Jestliže je povrch zválcovaný až příliš, po čase začne praskat.

… silniční válce stojí na nových površích vždycky našikmo? Případné nerovnosti ve vozovce vzniklé vymáčknutím při stání se totiž dají snadno zarovnat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Gott opět onemocněl, zklame rodnou Plzeň! Potíže s dýcháním!

Gott opět onemocněl, zklame rodnou Plzeň! Potíže s dýcháním!

Po čtyřech letech měl Karel Gott (79) vystoupit v rodné Plzni. Ale zdravotní problémy zaúřadovaly. Zpěvák je…

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i výlet zpět do socialismu

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety do Chabarovsku

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety…

Jeden dovnitř, druhý ven. Pouhé dva dny po příchodu brankáře Libora Kašíka do Komety opouští klub Marek…

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

 

Reflex.cz

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly tisíce lidí proti premiéru Babišovi

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly…

Na pražském Václavském náměstí se ve čtvrtek 15. listopadu večer sešly tisíce lidí, kteří požadovaly demisi…

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…