21.10. 2018 Petr Barták

Byli jsme u unikátní opravy silnice: Oprava kilometru silnice za pouhý den!

 

Žádné dlouhodobé uzavírání silnic s kilometrovými frontami, technologie přímé recyklace dokáže opravit až kilometr povrchu za den. U toho jsme nemohli chybět.

Už na první pohled je při rekonstrukci povrchu silnice I/35 kousek od hraničního přechodu Hrádek nad Nisou/Sieniawka něco jinak. Není tu vidět obvyklou v oblaku prachu se pohybující hlučnou frézu hoblující povrch silnice, ani se tu netočí kvanta náklaďáků prázdných či plných odfrézovaného materiálu. Všehovšudy zhruba šedesát metrů dlouhá karavana, která se v dýmu sune do mírného kopce.

Čoudící housenka

Už od půl osmé ranní rychlostí až 3,5 metru za sekundu se po vozovce šine skupina tří nahřívacích strojů, tahač s návěsem plným obalovací směsi, patnáctimetrové monstrum spojující frézování staré a pokládání nové vozovky a nakonec dva válce. Okolo se tetelí na stovky stupňů ohřátý vzduch promísený s dýmem ze zahřátého asfaltu.

„Od rána už jsme udělali zhruba tři sta padesát metrů nové vrstvy,“ říká v půl dvanácté Lukáš Hanuš, stavby vedoucí společnosti SAT, která tohle dýmající procesí provozuje. Na dnešek jim podle našeho průvodce zbývá ještě 650 metrů, to by prý do konce směny stihnout měli. No stihnou to určitě. „Stejně musíme zpracovat celou dávku z obalovny, takže do večera máme co dělat,“ usmívá se Hanuš.

Míříme s ním za postupující karavanou, země se nám pod nohama začíná chvět. Míjíme totiž dva silniční válce. Menší, devítitunový je vibrační, jeho úkolem je zhutnit čerstvě položený povrch. Větší, dvanáctitunový zažehluje, tedy utahuje již pevný povrch. Jak nám říká Hanuš, počet pojezdů se odvíjí od hustoty a teploty nové vrstvy.

Jak se opravuje D1: Zavrtáni pod dálnicí

Oběma strojům po pracovní ploše válce stéká slabá vodní záclona. Ještě než se stačíme zeptat, už přichází náš průvodce s vysvětlením: „Kdyby nebyl válec vlhčený, hmota by se na něj lepila a vytrhávala by se z už hotového povrchu.“

V hlavní roli kolos

To už ale naši pozornost poutá patnáctimetrový remixer. Tento unikátní stroj totiž dokáže zároveň odfrézovávat vozovku, nahřát recyklát, míchat jej s novou obalovací směsí a vytvářet nový povrch. Zadní lišta stroje jej pak silou pěti tun srovnává a finalizuje. Prostě za remixerem je už prakticky hotová nová silnice.

Vylézáme na palubu pomalu se šinoucího stroje. Je tu pekelné horko. „Tady nahoře je tak okolo pětasedmdesáti stupňů, dole u povrchu pod strojem více než sto,“ usmívá se strojník remixeru Zbyněk Škarda. Ještě že poryvy říjnového větru sem tam protrhávají kouli tepla a smradu z rozehřáté směsi.

Celý kolos se řídí jen joystickem. Nebrání nám vyzkoušet to také, zasednout do sedačky a kontrolovat postup dopředu při tak nízké rychlosti opravdu není žádný problém. Jenže Škarda musí sledovat daleko více věcí, kromě rychlosti postupu třeba i teplotu nahřívání recyklátu, správný pohyb frézy i postup návěsu s novou obalovací směsí před strojem. A tak v sedáku moc času neprosedí. „Nebojte se seskočit, udrží vás to,“ loučí se strojník.

Tlačit a být tlačen

Tak tedy šup dolů. Opravdu se neboříme, ale pod botami cítíme teplotu čerstvého povrchu, a tak raději mizíme ke krajnici. Před pracovištěm strojníka se na remixeru nacházejí nástavby s velkými nádržemi na propan-butan, jeho spalováním se rozpalují „žehličky“ měkčící povrch před frézováním a udržující horké posuvy plné nadrcené vozovky i nové obalovací hmoty hrnoucí se do mixovacího prostoru. Všude opět čpí oblaka rozpáleného dusivého asfaltového dýmu.

Závady na modernizované D1: Jak je možné, že se sypou i nové úseky?

Postupujeme dalších pár metrů, kde vidíme, jak se z návěsu do násypky remixeru valí nová směs z obalovny. Podle jeho řidiče Václava Zebische vyprázdnit zhruba třicet tun kameniva promíchaného s asfaltovými pojivy z návěsu do stroje trvá mezi třiceti až čtyřiceti minutami, záleží prý na rychlosti postupu remixeru. Za směnu se otočí třikrát až čtyřikrát.

Už také víme, jak návěs dokáže udržovat stále stejnou rychlost při nasýpání. Kouzlo se skrývá v malých válcích na předku remixeru, které tlačí na zadní kola návěsu. Zebisch nám potvrzuje, že stačí jen zařadit neutrál a sledovat postup stroje.

Osm litrů a nic

To už je před námi jen čelo kouřícího pelotonu – smečka „hajcek“, tedy nahřívacích strojů, které rozpalují povrch vozovky až na 240 stupňů. To proto, aby náležitě změkla a šla dobře odfrézovat. Také tato monstra spotřebovávají na nahřátí desítek drobných panelů složených do větších ploch propan-butan. „Denně ho na stavbě spálíme až sedm tun, nádrže se musí plnit po každé směně,“ říká stavbyvedoucí Hanuš.

Kola desítky tun těžkých strojů se boří do změklé vrstvy a ta se lepí na plná gumová kola. „Ano, hasičák je tu skutečně proto, abychom udusili případné plameny, kdyby na některém z nich chytla tavenina od žhnoucích ploten,“ potvrzuje předák skupiny ohřívacích strojů Jaroslav Stach.

Horko je opravdu enormní, daleko větší než na remixeru: jak Stach říká, běžně kolem 150 stupňů.

To tedy musí být žízeň! „V letošním parném létě jsme za směnu vypili klidně osm litrů minerálek, a na záchod jsme nešli ani jednou. Všechno jsme vypotili,“ mrká na nás Stach.

Na letošní vedra nevzpomíná rád ani Hanuš. „Když byly čtyřicítky, běžně jsme končili už okolo jedné či druhé, protože lidé byli horkem úplně zmořeni,“ popisuje. Vůbec se tomu nedivíme.

Během hodiny naší návštěvy karavana vytvořila zhruba stometrový kus nového povrchu. Jak Hanuš uzavírá, zítra už budou pokládat novou vrstvu v opačném směru.

Remixer 4500
Motor Deutz TCD 2015 V06 4V
Palivo nafta
Výkon 240 kW při 2100 min-1
Spotřeba paliva 55 l/h
Objem nádrže 1000 l
Pěchování hydraulické
Vibrace hydraulické
Rozměry 15 600 x 3000 x 3000 mm
Pracovní šířka 3000–5000 mm
Pracovní hloubka 0–60 mm
Maximální operační hmotnost 49 900 kg

Rychleji, levněji

Recyklace za horka na místě ušetří zhruba 30 % nákladů proti běžné obnově asfaltového krytu. Například pokud by výměna asfaltového krytu vozovky stála na jeden kilometr běžné sedmimetrové vozovky čtyři miliony, přibližná cena recyklovaného asfaltového koberce dosáhne řádově na 2,8 milionu korun. Odpadá totiž klasické frézování a odvoz původního poškozeného asfaltového koberce, jeho skládkování a následné vytvoření nového povrchu asfaltovou směsí z obalovny pokládanou finišerem. A k zahození není ani rychlost rekonstrukcí vozovek, která se může z obvyklých měsíců snížit i na týdny.

Kolik vydrží nový povrch dálnice D1: Navěky? Kdepak, jenom 25 let

Proč jich není víc?

V celém Česku remixery fungují jen dva. Jednak proto, že je cena stroje násobně vyšší než u klasických technologií (fréza, finišer a podobně). Další překážkou jsou vysoké požadavky na technologickou kázeň a s tím spojené obtížné vytváření posádek těchto strojů. Navíc tu není tak hustá síť dálnic a silnic 1. tříd, aby bylo pro drahé remixery stále dost práce.

Víte, že…

… stroj může být nasazen jen část roku? Pokud teplota klesne pod 5 stupňů, nelze jej použít. Stejně jeho provozu brání i souvislejší déšť.

… remixer je možné kvůli jeho patnáctimetrové délce využívat především v rovnějších úsecích komunikací s méně prudkými zatáčkami?

… povrch vozovky se musí uválcovat tak akorát? Když je to málo, vytvářejí se koleje a hrboly. Jestliže je povrch zválcovaný až příliš, po čase začne praskat.

… silniční válce stojí na nových površích vždycky našikmo? Případné nerovnosti ve vozovce vzniklé vymáčknutím při stání se totiž dají snadno zarovnat.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda

Poradce Andreje Babiše a bývalý šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda…

Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021 Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021

Vláda znovu odloží nejméně o rok snížení daní a odvodů.…

Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy

Svůj nový sedan Altima s pohonem všech kol propaguje…

 





 
Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Včera

Posádka Big Shock Racing Teamu ve složení Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka dokázala s Liazem 111.154 dokončit 41. ročník Rallye Dakar.




Blesk.cz

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl studentům o Česku, vřele ho vítali

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl…

Nadšení neskrýval premiér Andrej Babiš (ANO) na indické univerzitě. Od studentů v Puné se mu v sobotu dostalo…

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

 

iSport.cz

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou, že mi urvou košík

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou,…

Dobrých zpráv kolem pardubického hokeje moc nenajdete. On by jí ale být mohl. Ten drzoun s košíkem, který…

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít únikovou variantu

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít…

Svou typickou kšiltovku tentokrát nechal doma. Mrazivé strahovské odpoledne donutilo kouče Slavie Jindřicha…

 

Reflex.cz

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o plánech, co tak úplně nevyšly

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o…

Ať chcete vidět velké komiksové finále na mrakodrapu, hrdou plavbu „nepotopitelné“ ponorky, úspěch propagačního…

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…