Upevnění nákladu - Zajištění a uložení

Upevnění nákladu - Zajištění a uložení

Před více než rokem vstoupila v platnost novela vyhlášky 341/2000 Sb., o jejichž důsledcích nevědí zdaleka všichni.

Nařízení upravuje podmínky zajištění nákladu na nákladních a dodávkových vozidlech dle evropských norem. Přesto jde stále o ožehavé téma, které nechá málokterého účastníka přepravního procesu klidným. Vyvstává zde mnoho otazníků jak z technického, tak i právního hlediska. Pro běžného řidiče není jednoduché zorientovat se v rozsáhlých normách a právních předpisech, protože se mnohdy rozcházejí i názory odborníků v této oblasti.

Čerpání průběžných aktuálních informací pojednávajících o zmíněné problematice je též komplikované. Přitom si mnozí uvědomují, jak je důležité správné upevnění nákladu nejen kvůli bezpečnosti, ale také hrozbě vysokých pokut zejména v zemích západní Evropy.

Jeden z příkladů bezpečného kotvení nákladu tvoří přeprava gitterboxů, které jsou stohovány na sobě. Vozidlo, které přepravovalo tyto obaly v místě dopravního omezení, přejíždělo do protisměru a právě v této chvíli se obaly vlivem odstředivé síly posunuly na levou bočnici ve směru jízdy. Spodní vrstva obalů se opřela o bočnici vozidla. Bočnice tuto sílu vydržela, protože rychlost vozidla v místě dopravního omezení byla nízká. Horní vrstva obalů byla již nad výškou bočnice a k „zajištění“ nákladu sloužila pouze plachta přívěsného vozidla. Obaly plachtu protrhly, „letěly“ do protisměru, kde jelo jiné nákladní vozidlo. Nezajištění nákladu způsobilo nehodu, při které zemřel nevinný člověk.

Současná praxe ukazuje, že jednotlivé články dopravního řetězce (tj. odesilatelé, řidiči, dopravci, ale i ostatní účastníci silničního procesu) nejsou zatím dostatečně seznámeni s možnými způsoby správného zajištění a uložení nákladu na vozidle dle uvedených norem. Zhruba 70 % všech břemen je zajištěno nedostatečně, nebo není zajištěno vůbec.

Jedenáctý odstavec §15 vyhlášky 341/2000 Sb. jasně ukládá povinnost zajistit transportovaný materiál dle platných evropských norem: „Náklad na vozidle (i v soupravě) musí být rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn vhodným technickým zařízením proti pohybu. Pokud je k připevnění nákladu použita poutací a upínací souprava, musí být v řádném technickém stavu a odpovídat ČSN EN12195-2, ČSN EN12195-3, ČSN EN12195-4. Poutací a upínací soupravy musí počtem a umístěním odpovídat ČSN EN 12195-1, kde pro výpočet počtu přivazovacích prostředků lze alternativně použít za dynamický koeficient tření statický koeficient tření při současném použití koeficientu zrychlení v podélném směru rovnému 1.

Spolupracujeme s TipCars.com
Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové

Poslední úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové z…

Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce

Írán bude všemi silami pokračovat ve svém raketovém…

Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel

Služby založené na principech takzvané sdílené ekonomiky…

Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek

Na první sedan elektromobilu Model 3 má už americká…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Dnes 11:30

Nový model z dílny amerického výrobce elektromobilů zatím nabídne dvě verze, základní a s prodlouženým dojezdem.




Blesk.cz

Míříte do Chorvatska? Čeká vás peklo: vedro a nekonečné kolony

Míříte do Chorvatska? Čeká vás peklo: vedro a…

Jeden z nejnáročnějších dní léta dnes zřejmě čeká řidiče, kteří se vydají z Česka, Německa nebo Rakouska na…

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici zápasí se zápalem plic

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici…

Ruší koncerty! Michal Prokop leží se zápalem plic v jedné z pražských nemocnic. „To se tak prostě někdy stane,“…

 

iSport.cz

Nový zájemce o Necida. Přesun do Utrechtu je blízko, píší Nizozemci

Nový zájemce o Necida. Přesun do Utrechtu je blízko,…

Budoucnost reprezentačního útočníka Tomáše Necida se vyjasňuje. O vytáhlého forvarda, který patří tureckému…

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník jsou emotivnější

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník…

Přišel na hřiště půlhodinku před koncem zápasu. Očekávaný každým, kdo zápas sledoval. Stav zápasu byl v tu…

 

Reflex.cz

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Policie odložila trestní oznámení, které Andrej Babiš podal ve věci tajně pořízených nahrávek jeho dohod o…

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500 euro. Opravoval si tam kolo

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500…

Příběh, kterému se ani nechce věřit, se odehrál ve čtvrtek v berlínské čtvrti Neukölln. Jeden muž tam měl menší…