Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Upevnění nákladu - Zajištění a uložení

AutoProfi
Diskuze (0)
Před více než rokem vstoupila v platnost novela vyhlášky 341/2000 Sb., o jejichž důsledcích nevědí zdaleka všichni.

Nařízení upravuje podmínky zajištění nákladu na nákladních a dodávkových vozidlech dle evropských norem. Přesto jde stále o ožehavé téma, které nechá málokterého účastníka přepravního procesu klidným. Vyvstává zde mnoho otazníků jak z technického, tak i právního hlediska. Pro běžného

řidiče není jednoduché zorientovat se v rozsáhlých normách a právních předpisech, protože se mnohdy rozcházejí i názory odborníků v této oblasti.

Čerpání průběžných aktuálních informací pojednávajících o zmíněné problematice je též komplikované. Přitom si mnozí uvědomují, jak je důležité správné upevnění nákladu nejen kvůli bezpečnosti, ale také hrozbě vysokých pokut zejména v zemích západní Evropy.

Jeden z příkladů bezpečného kotvení nákladu tvoří přeprava gitterboxů, které jsou stohovány na sobě. Vozidlo, které přepravovalo tyto obaly v místě dopravního omezení, přejíždělo do protisměru a právě v této chvíli se obaly vlivem odstředivé síly posunuly na levou bočnici ve směru jízdy. Spodní vrstva obalů se opřela o bočnici vozidla. Bočnice tuto sílu vydržela, protože rychlost vozidla v místě dopravního omezení byla nízká. Horní vrstva obalů byla již nad výškou bočnice a k „zajištění“ nákladu sloužila pouze plachta přívěsného vozidla. Obaly plachtu protrhly, „letěly“ do protisměru, kde jelo jiné nákladní vozidlo. Nezajištění nákladu způsobilo nehodu, při které zemřel nevinný člověk.

Současná praxe ukazuje, že jednotlivé články dopravního řetězce (tj. odesilatelé, řidiči, dopravci, ale i ostatní účastníci silničního procesu) nejsou zatím dostatečně seznámeni s možnými způsoby správného zajištění a uložení nákladu na vozidle dle uvedených norem. Zhruba 70 % všech břemen je zajištěno nedostatečně, nebo není zajištěno vůbec.

Jedenáctý odstavec §15 vyhlášky 341/2000 Sb. jasně ukládá povinnost zajistit transportovaný materiál dle platných evropských norem: „Náklad na vozidle (i v soupravě) musí být rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn vhodným technickým zařízením proti pohybu. Pokud je k připevnění nákladu použita poutací a upínací souprava, musí být v řádném technickém stavu a odpovídat ČSN EN12195-2, ČSN EN12195-3, ČSN EN12195-4. Poutací a upínací soupravy musí počtem a umístěním odpovídat ČSN EN 12195-1, kde pro výpočet počtu přivazovacích prostředků lze alternativně použít za dynamický koeficient tření statický koeficient tření při současném použití koeficientu zrychlení v podélném směru rovnému 1.

AutoProfi
Diskuze (0)