Ve Švédsku staví silnici pro dobíjejí elektromobilů při jízdě
Největší země Skandinávie by se mohla v blízké době stát první zemí na světě, kde by se elektromobilita řešila v poněkud širším pohledu, než jak je tomu v současné době. Celý projekt zajímavé a nepříliš obvyklé elektromobility se ukrývá pod vládou financovaným projektem eRoadArlanda.
Cílem zmíněného projektu je zajistit kyvadlovou dopravu mezi mezinárodním letištěm Arlanda ve Stockholmu s obřím logistickým centrem PostNord. To je od zmíněného letiště vzdálené asi 2 km. Celý projekt počítá se zavedením kyvadlové dopravy elektricky poháněných nákladních automobilů, případně tahačů. Třeba známou Teslou Semi. Aby se zajistilo dobíjení akumulátorů těchto vozů, staví se v rámci uvedeného projektu elektrifikované vedení, připomínající tak trochu stejnou „věc“ v pražském metru. Na rozdíl od metra, které je z elektrického vedení přímo napájeno, je ale toto určeno k „pouhému“ napájení a tedy dobíjení baterek tahačů.
Právě fakt, že se budou baterky nabíjet při provozu, není tak potřeba jejich velká kapacita. „Akumulátor těchto vozidel tak může být přibližně poloviční, čímž se sníží náklady na pořízení elektrického tahače,“ řekl agentuře Reutetrs Gunnar Asplund, šéf společnosti Elways, která spolu s firmou Vattenfall za celý projekt odpovídá.
Podobně to vidí také Markus Fischer ze zmíněné firmy Vattenfall. „Takto řešená infrastruktura může elektromobilům pomoci jezdit na dlouhou vzdálenost, aniž bude zapotřebí vybavovat je těžkými a drahými bateriemi.“ Testování eRoadArlanda už začalo v dubnu tohoto roku a potrvá následujících 12 měsíců. Cílem je zjistit chování elektricky poháněných nákladních vozidel v rozličném počasí.
Jen pro doplnění, v loňském roce došlo k vybudování elektrického vedení pro speciální trolejbusy v Praze, a sice ve stoupání mezi Libní a Prosekem. Tyto trolejbusy mají také akumulátory, na které normálně jezdí. Navíc jsou ale opatřeny výsuvným elektrickým sběračem (lidově pantografem). Tím se mohou v místě, kde je elektrické vedení k němu připojit a z něj tak napájet akumulátory, případně přímo elektromotor v místech, kde má zvýšený elektrický odběr, tedy ve stoupání. Díky tomuto se trolejbusy vrátily do Prahy po dlouhých 45 letech, byť se v tomto případě nejedná o typické zástupce této kategorie vozidel.