Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ve Švédsku staví silnici pro dobíjejí elektromobilů při jízdě

Tomáš Dusil
Diskuze (23)
Švédsko se patrně stane první zemí na světě, kde bude možné dobíjet elektromobily přímo při jízdě.

Největší země Skandinávie by se mohla v blízké době stát první zemí na světě, kde by se elektromobilita řešila v poněkud širším pohledu, než jak je tomu v současné době. Celý projekt zajímavé a nepříliš obvyklé elektromobility se ukrývá pod vládou financovaným projektem eRoadArlanda.

Cílem zmíněného projektu je zajistit kyvadlovou dopravu mezi mezinárodním letištěm Arlanda ve Stockholmu s obřím logistickým centrem PostNord. To je od zmíněného letiště vzdálené asi 2 km. Celý projekt počítá se zavedením kyvadlové dopravy elektricky poháněných nákladních automobilů, případně tahačů. Třeba známou Teslou Semi. Aby se zajistilo dobíjení akumulátorů těchto vozů, staví se v rámci uvedeného projektu elektrifikované vedení, připomínající tak trochu stejnou „věc“ v pražském metru. Na rozdíl od metra, které je z elektrického vedení přímo napájeno, je ale toto určeno k „pouhému“ napájení a tedy dobíjení baterek tahačů.

Právě fakt, že se budou baterky nabíjet při provozu, není tak potřeba jejich velká kapacita. „Akumulátor těchto vozidel tak může být přibližně poloviční, čímž se sníží náklady na pořízení elektrického tahače,“ řekl agentuře Reutetrs Gunnar Asplund, šéf společnosti Elways, která spolu s firmou Vattenfall za celý projekt odpovídá.

Podobně to vidí také Markus Fischer ze zmíněné firmy Vattenfall. „Takto řešená infrastruktura může elektromobilům pomoci jezdit na dlouhou vzdálenost, aniž bude zapotřebí vybavovat je těžkými a drahými bateriemi.“ Testování eRoadArlanda už začalo v dubnu tohoto roku a potrvá následujících 12 měsíců. Cílem je zjistit chování elektricky poháněných nákladních vozidel v rozličném počasí.

Jen pro doplnění, v loňském roce došlo k vybudování elektrického vedení pro speciální trolejbusy v Praze, a sice ve stoupání mezi Libní a Prosekem. Tyto trolejbusy mají také akumulátory, na které normálně jezdí. Navíc jsou ale opatřeny výsuvným elektrickým sběračem (lidově pantografem). Tím se mohou v místě, kde je elektrické vedení k němu připojit a z něj tak napájet akumulátory, případně přímo elektromotor v místech, kde má zvýšený elektrický odběr, tedy ve stoupání. Díky tomuto se trolejbusy vrátily do Prahy po dlouhých 45 letech, byť se v tomto případě nejedná o typické zástupce této kategorie vozidel.

Tomáš Dusil
Diskuze (23)
17. 5. 2018 09:58
Já to věděl,
že i u osobních vozů dojde na pantograf! V Praze by ale taková věc byla při způsobu jízdy většiny řidičů prakticky nemožná, poněvadž kladky pantogragu by se rodičům při razantní předjíždění jízdě zamotaly do sebe a chodci by stejně museli skákat přes dráty. >:D
Avatar - Dinar
17. 5. 2018 07:59
Re: Buducnost elektromobility
Legrační je, jak se pokaždé snažíš pár hesly z googlu, předvést svůj přehled, abys tím naopak ukázal, jak se v dané věci naprosto neorientuješ. Čímpak se v roce 1918 v domácnostech topilo, plynem, trumpeto? Na co jely veškeré továrny, na plyn? A stroje? V roce 1918 poháněla elektřina strojní zařízení ve vyspělých zemích typu VB zhruba v 10%, ostatní pořád parní stroj, pásové rozvody. Hromadná úmrtí způsobená smogem se řešila ještě hluboko ve dvacátém století, v roce 1928 Glasgow 2000 lidí, Belgie údolí Mázy 1939, Saint Louise 1948...
16. 5. 2018 16:43
RE
Zni a vypada to jako naprosty nesmysl.
Avatar - Hammunasakra
16. 5. 2018 16:17
Re: Buducnost elektromobility
Myslim že sis poplet století = před 100 lety byl založenej náš stát, v NY nebo Londýně jezdilo metro, Mucha odjel z Paříže do Ameriky vydělat si na Slovanskou epopej, Max Planck dostal Nobelovku za kvantovou teorii, Selfridge před 10 lety otevřel první obchoďák a staví něco jako dnešní nákupní centrum [odkaz] atp. ;-)

Budoucnost je určitě zčásti elektrická, možná vodíková doufejme že kytičková :-)
Avatar - 3_diamanty
16. 5. 2018 12:40
Re: tiež mi to príde...
vies jak sa vravi ked nepride mohamed k hore tak musi hora k mohamedovi... som tiez toho nazoru ze tadial cesta nevedie... ale svedsko norsko alebo holandsko v tomto neprekvapi... oni pozeraju zda sa kusok az moc ruzovo tu a tam ... nastastie zbytok sveta sa tohto pokryveneho pohladu na realitu bat nemusi ;-) .. uz vidim ako nam tu cez sorosku stavaju taketo kolajnicky... ked maju problem zaplatat co i len jednu dieru za rok a cesty su po zime vzdy derave ako emental... tu tie kolajnicky by nevydrzali ani rok ... jednak kvoli nekvalitnym cestam a jednak uz vidim ako by ich casom aj tak rozkradli >:D