Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla Semi: Elektrický tahač už jezdí v reálném provozu

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 15. 3. 2018
29
Po osobních elektrických autech a letech do vesmíru je dalším projektem Elona Muska elektrický tahač návěsů. Už jej testují v reálném provozu, přičemž „ostrého“ nasazení bychom se měli dočkat zhruba do dvou let.

360p720p1080p

Tahač Semi zhmotňuje představy Elona Muska o těžkých užitkových vozech blízké budoucnosti. Tesla vůz představila v listopadu loňského roku, přičemž od té doby probíhá testování auta v reálném provozu na amerických silnicích dohromady s další vývojem. Sériové vozy určené pro zákazníky – dopravce by měly být k dispozici přibližně do dvou let.

Půl hodiny a 400 mil

Na první pohled vypadá tahač Tesla Semi dost futuristicky. Cílem vývojářů bylo nabídnout u tahačů dosud nevídanou aerodynamiku se součinitelem čelního odporu vzduchu Cx pouhých 0,36. Jedná se o čistě elektricky poháněný vůz se třemi nápravami. Celý pohon je řešený tak, že každé ze čtyř zadních kol má svůj vlastní elektromotor. Ty jsou tudíž na voze použity hned čtyři. Napájeny jsou z akumulátoru, který je uložen do takzvané akumulátorové platformy, nacházející se v rámu vozidla. Opadá tedy převodovka, čímž se stává pohon vozu výrazně jednodušší v porovnání s konvenčním pohonem tahačů vznětovým motorem.

S plně nabitým akumulátorem by mělo auto zvládnout ujet přes 500 mil (800 km) na jedno nabití. Z toho vychází spotřeba elektrické energie nižší, než 2 kWh na jednu ujetou míly, tedy 1,6 kilometru. Kapacita akumulátoru známá není, ale lze se domnívat, že přesahuje 1000 kWh. Jeho nabíjení by navíc mělo být velice rychlé, tedy za předpokladu využití vysoce účinné nabíjecí stanice Megacharger. Tesla uvádí, že po pouhých 30 minutách nabíjení se dojezd vozu zvýší o 400 mil, tedy 640 km. Stanice Megacharger by měly být přibližně desetkrát výkonnější, než v současné době používané Supercharger. Navíc Tesla slibuje jejich vzájemnou kompatibilitu.

Tahač Semi ohromuje i svými jízdními výkony, když dokáže zrychlit i při maximálním využití užitečného z klidu na 60 mil, tedy 96 km/h za 20 sekund. Pokud by jel ovšem sám, tedy bez návěsu, pak se uvedený čas zkrátí na úžasných 5 sekund.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wakantanka
Bezpohlavní design
wakantanka
| 19. 3. 2018
Hm, EU trucky majú ale ešte jednu nevýhodu oproti americkým. Tým je potom pod kabínou, ku ktorému sa dostaneš len po jej sklopení, takže nejaké a niektoré špáry tam sú čisto z praktického hľadiska. Scania sa pritom hrdí, že zlepšili aerodynamiku pri novej generáciu už ani neviem o koľko percent. Fakt je ten, že klonili predné sklo dozadu, pozaobľovali čo sa dalo, usmernili prúdenie vzduchu nielen okolo ale aj pod autom atď. Príslušnosť k značke ... no bussines :-) ale pravdu máš, že bez takéhoto obmedzenia by to mohlo byť aj lepšie. Len neviem či aj krajšie >:D
neco
starý_kluk
| 18. 3. 2018
Jo, jo, myslím si, že tvrdit tady v diskusi něco okolo pohonu (převody takové, či makové) je docela odvážné. Spíš bych se zamyslel nad kWhodinami a hlavně nad kW-y, kde pan Dusil tak ohromuje..
Avatar - traveldrive
Asi treba zopakovať gramatiku...
traveldrive
| 18. 3. 2018
Nebuď zas taký upnutý. Áno, keď chceš byť presný, správne som mal písať "pravopis", z odborného pohľadu gramatika rieši niečo iné. Ale rozumel tomu snáď každý, nie? ;-)
Asi treba zopakovať gramatiku...
Stevee
| 18. 3. 2018
určitě si měl na mysli pravopis viď? ;-)
Avatar - traveldrive
Bezpohlavní design
traveldrive
| 18. 3. 2018
Ale veď o tom tiež píšem. Jasne, že výrobcovia sa snažia, ale ako vidno na Semi, tak nie dosť. Nejde ani tak o to, že americký ťahač má viac možností, pretože si môže dovoliť väčšie rozmery, ale skús nájsť na kabínach bežných nákladiakov tak úzke špáry, jemné prechody a hladké plochy... Iste, riešia aerodynamiku, ktorá pri diaľničných presunoch šetrí palivo na úrovni decilitrov, ale to je stále minimum. Colaniho ťahače šetrili až do 25% paliva. Jemne sklonené čelné sklo má na aerodynamiku minimálny vplyv.
Tie nákladiaky vidím denne a detailne. Škára zmenšená z 3 na 2 cm je stále široká škára, a stále sa nosia aj väčšie. Hranatý,ale pomerne čistý štýl nasadil onehdá Liaz Xena, škoda, že to nedotiahli ďalej. [odkaz]
No a napr. táto Scania - čelná stena sa s výnimkou rožných partií na aerodynamiku ani nehrá, všimni si tú hromadu mriežok, veľká časť z nich je slepá. [odkaz]
Stále hrá vyššie husle štýl a príslušnosť k značke ako aerodynamika.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku