25.3. 2017 Petr Slováček

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? A kolik nás to bude stát?

 

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?

Ještě před dvěma lety se pojem „zákonný příspěvek nepojištěných“ skloňoval snad v každém čísle Světa motorů. Trápil vás víc než dost. Platil se od prvního ledna 2009 do poloviny ledna 2015 za každý den bez uzavřeného povinného ručení. Ačkoliv činil maximálně stokoruny denně, šlo v něm o miliardové částky. Vždyť za oněch více než šest let vybrala Česká kancelář pojistitelů od nepojištěných motoristů příspěvky v nepředstavitelné výši 2,25 miliardy korun. Průměrně 375 milionů korun ročně směřovalo do fondu.

Někdy bohužel ČKP postupovala dost nevybíravými způsoby. Že jste auto dávno prodali? Nebo máte značky v depozitu? Stejně je to váš problém a musíte to dokázat. Občane, vezmi si dovolenou, zajdi na registr vozidel a braň se!

ČKP pomocí dopisů s výzvami k úhradě a hrozbami soudů přehrávala na řidiče svou povinnost ověřovat si všechny skutečnosti. Obeslaným pak nezbylo nic jiného než fotokopií technického průkazu s vyznačením stavu vozidla v registru nebo potvrzením doložit skutečný stav. Na to bylo jen 30 dnů a pak náklady brutálně narostly o úroky, poplatky inkasní společnosti a soudní výlohy. Takže se motoristé postupně naučili bránit a ČKP v pětině případů vymáhání odložila. Vrátí se teď ty časy?

Je celospolečensky žádoucí?

Skupina poslanců napříč politickými stranami (Václav Votava z ČSSD, Jaroslav Klaška z KDU-ČSL, Ondřej Benešík z KDU-ČSL, Adolf Beznoska z ODS, Jiří Dolejš z KSČM, František Laudát z TOP09 a Starostové, Petr Gazdík z TOP09 a Starostové a Karel Rais z ANO 2011) navrhla návrat příspěvku do novely zákona o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Předkladatelé operují argumentem, že škody za pár nepoctivců teď vlastně platí všichni motoristé, protože je pojišťovny promítají do vyšších cen povinného ručení. „Takovýto stav je pro vlastníky – spotřebitele, kteří řádně plní své povinnosti, zjevně diskriminující. Je celospolečensky žádoucí, aby se na financování garančního fondu podíleli především ti, kdo svou povinnost sjednat a udržovat pojištění odpovědnosti neplní. Navrhovaný systém příspěvku spolu s navrhovanou podstatně redukovanou povinností hradit regresní náhrady povede ke spravedlivějšímu uspořádání,“ hraje návrh na citlivou notu.

ČKP si dokonce nechala zpracovat výzkum, podle něhož by tři čtvrtiny motoristů požadovaly takový příspěvek nepojištěných. Jako bychom všichni zapomněli, že když se kácí les, létají třísky. A na oprávněné výzvy také připadalo dost neoprávněných, s nimiž měli poctiví motoristé velké těžkosti. Mnozí propásli 30denní lhůtu k obraně a skončili až u soudu, aniž by něco předtím spáchali.

Odstraní mušky?

Poslanecký návrh by měl dřívější nespravedlnosti odstraňovat a na první pohled vypadá mnohem rozumněji než předchozí. „Se zavedením nového příspěvku by totiž došlo i k zastropování maximální částky, kterou budou muset viníci nepojištěných škod uhradit do garančního fondu, a to na třicet procent z celkové škody, maximálně však tři sta tisíc korun. Nový příspěvek nepojištěných lze proto přirovnat k pojištění se spoluúčastí, nikoli k sankci či trestu,“ vysvětluje nový výkonný ředitel ČKP Jan Matoušek. Ten vystřídal na pozici Jakuba Hradce, který byl motoristy vnímán jako militantní zastánce poplatku. Nutno dodat, že šestiletá anabáze vybírání příspěvků byla pro ČKP komunikační katastrofou.

Teď má být všechno jinak! „Cílem novely zákona není někoho nachytat. Je třeba brát ohled i na to, že část majitelů vozidel neplatí povinné ručení opomenutím, nikoli úmyslem,“ říká smířlivě Jan Matoušek. Dokonce mluví z vlastní zkušenosti, protože také v minulosti dostal výzvu. Stěhoval se a prý mu na novou adresu nedošla složenka na prodloužení povinného ručení. Tehdy za to zaplatil a odnesl si vzpomínku, jak pro něj byla taková výzva nepříjemná.

I proto teď má být komunikace ze strany ČKP méně arogantní a nátlaková. Návrh například počítá s upomínkou nejpozději za rok zpětně. Vše se má zrychlit, takže už nebude hrozit zasílání po mnoha měsících, kdy třeba motoristé auto prodali a těžko se jim obhajuje.

Na druhou stranu bude platit „padni, komu padni“. Platit se má za každé registrované vozidlo, pokud nebylo ukradeno či nemá značky v depozitu (dřív i za to chybně chodily výzvy). Takže zmizí předchozí odvolávání se na fakt, že se s autem nejezdí, protože stojí v servisu, nebo třeba jako prolézačka na zahradě. Je vedeno jako provozované? Tak plať!

Kolik se bude hradit?

V současnosti jezdí v Česku podle ČKP asi 80.000 vozidel bez záměrně uzavřeného pojištění odpovědnosti. K čemu je dobré – kromě toho, že je to prostě povinné –, ukazuje mediálně známý případ expolicisty Kadlece, který loni na pražských Vinohradech naboural v opilosti 24 aut s celkovou škodou 1,7 milionu korun. A neměl na svůj jeep uzavřeno povinné ručení. Poškození se sice dobrali náhrady ze strany ČKP, jenže ta zpětně žádá platbu po Kadlecovi. Zatím nepříliš úspěšně. Nevede se ani jindy, kdy vymůže jen třetinu uhrazených škod. Například za zahraniční řidiče. A protože ve fondu vzniká díra, zacelují ji všechny pojišťovny, které v ČR nabízejí povinné ručení. Pochopitelně se jim to vůbec nelíbí, protože za dva roky zrušení příspěvku musely dát ze svého půl miliardy korun. Je tedy asi zřejmé, komu by znovuzavedení poplatku prospělo. „Věřím, že nový příspěvek nepojištěných nebude vnímán jako trest, ale ochrana před následky nepojištěných škod,“ končí Jan Matoušek.

Pokud projde návrh Poslaneckou sněmovnou, začne platit po třech měsících od vyhlášení ve sbírce zákonů. Možná už letos. Očekáváme kolem toho ještě silné politické vášně. My jen doufáme, že se zase nebudou muset bát poctiví motoristé dívat do pošty, zda jim nepřišla z ČKP výzva k uhrazení za roky zpětně, ačkoliv nic nespáchali. A už teď vidíme jedno úskalí – nikdo dosud nezná výši sazby za každý den bez pojištění! Tu stanoví až posléze Ministerstvo financí vyhláškou. Prý se moc od těch minulých nezmění. Ale věřte tomu…

Co se stávalo

Ke starostem stačilo málo: třeba se při prodeji vozidla (platilo se i za vozík nebo lesnický traktor) naivně spolehnout na nového uživatele, že přepis opravdu zařídí. Nebo koupit auto, které stálo předtím v bazaru tři měsíce nepojištěné. Popřípadě ho předchozí majitel na měsíc odstavil do servisu a na pojistce po tu dobu ušetřil. Nebo dal značky do depozitu v dobré víře, že je po tu dobu z obliga – přesto mu přišla obsílka z ČKP. Jeden z našich čtenářů obdržel výzvu k úhradě několika tisíc korun. „Dočasně jsem uložil značky motocyklu do depozitu, protože v zimě nejezdím, a na tyto měsíce jsem povinné ručení zrušil,“ vzpomíná Pavel ze Slaného. Protože musel tuto skutečnost na svou obranu doložit sám, nastala mu hned další komplikace. Motorku totiž mezitím prodal a nemohl zaslat oskenovaný technický průkaz, kde to je uvedeno. Musel se proto vydat na úřad pro potvrzení z registru vozidel. Vzniklé náklady mu pochopitelně nikdo neuhradil. I potom se navíc obával, že mu za další rok přijde opět obsílka. Dělo se to totiž běžně. Na druhou stranu za řadu tahanic si mohli motoristé sami svou laxností při ohlašování změn na registru vozidel. Nechávali auta v polopřevodu nedohlášená na nového majitele – často záměrně kvůli vyhnutí se ekopoplatku. Od roku 2015 už to nový systém převodu na úřadech ani neumožňuje.

Kolik se platilo do fondu ČKP za každý den?
Motocykl s objemem válců motoru do 350 cm3 20 Kč
Motocykl s objemem válců motoru nad 350 cm3 30 Kč
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 cm3 50 Kč
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 cm3 70 Kč
Autobus 160 Kč
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3500 kg do 10 000 kg 130 Kč
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
Speciální vozidlo 80 Kč
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3500 kg 30 Kč
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
Ostatní vozidla 60 Kč

Tři otázky pro Jana Matouška, výkonného ředitele ČKP

Jak se upraví způsob vymáhání ze strany kanceláře?

Významně se změní způsob a tón komunikace. ČKP bude s motoristy komunikovat napřímo, čímž se omezí počet nedorozumění. Budeme se snažit maximum případů vyřešit vzájemnou mimosoudní komunikací, aby se co nejvíce eliminovala nutnost soudních řízení. Motorista dostane od ČKP všechny informace, které bude požadovat zákon, tedy upozornění na nepojištěné vozidlo, na výši příspěvku a také informace o jeho právech a možnostech dalšího postupu ve věci. Motorista bude moci kdykoli vznést námitky a s ČKP případ vyřešit.

Mají se motoristé obávat drakonických trestů jako dřív?

ČKP tu není a nikdy nebyla od toho, aby někoho trestala, nebo dokonce o trestech rozhodovala. Naším primárním cílem je prevence vzniku nepojištěných škod a jejich solidární financování všemi nepojištěnými motoristy. Spravujeme garanční fond a staráme se o to, aby byly řádně odškodněny oběti nepojištěných nehod. Do garančního fondu nyní přispívají pojišťovny. Pokud zákonodárci rozhodnou, že mají do garančního fondu přispívat neplatiči pojistného, budeme to realizovat přesně podle zákona.

Řada motoristů musela zaplatit jen proto, že se nestihli včas bránit. Bude to tak i do budoucna?

Domnívám se, že nová právní úprava je zcela jednoznačná a srozumitelná. Žádnou lhůtu, která v minulosti činila potíže motoristům, ČKP i soudům, již návrh neobsahuje. Motorista se tak může bránit po celou dobu komunikace s ČKP. Pokud nebude možné dojít ke shodě, plnou a adekvátní ochranu mu poskytne transparentní soudní řízení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Finanční správa provedla od začátku EET téměř 74 tisíc kontrol, deset provozoven uzavřela Finanční správa provedla od začátku EET téměř 74 tisíc kontrol, deset provozoven uzavřela

Finanční a celní správa od zavedení elektronické evidence…

Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla

Služba Airbnb ovládla už skoro čtvrtinu trhu s ubytováním…

Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu

Prezident Miloš Zeman v pondělí odlétá na návštěvu Ruska…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Opuštěné chátrající formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Opuštěné formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Dnes 10:06

Lotus 98T, Benetton B195 a Arrows A6 stojí v chátrajícím stavu kdesi ve Francii. Sběratelé si už mnou ruce na zajímavý nález, tak jednoduché to ale není...




Blesk.cz

Obří požár známého motorestu na D10: Hasiči hledají ohniska, dálnice je opět průjezdná

Obří požár známého motorestu na D10: Hasiči hledají…

Od sobotního poledne bojovali hasiči s rozsáhlým požárem u motorestu Čtyři kameny poblíž dálnice D10 nedaleko…

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš: Jak to měl s StB a kdo mu platí kampaň?

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš: Jak to měl s StB…

Osm let stál v čele největší státní vědecké instituce v Česku, po lednových prezidentských volbách by rád stál v…

 

iSport.cz

Voráček předčil Jágra, výhru Calgary ale trefil Frolík. Za Tampu zářil Palát

Voráček předčil Jágra, výhru Calgary ale trefil…

SOUHRN | Útočník Michael Frolík rozhodl v NHL gólem v prodloužení o výhře Calgary 5:4 na ledě Philadelphie. V…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Sedmdesát let spolu. Královna Alžběta a princ Filip jsou již 70 let svoji

Sedmdesát let spolu. Královna Alžběta a princ Filip…

Britská královna slaví sedmdesátileté výročí svatby se svým manželem, princem Filipem. Královská rodina při této…

Jehovistka porodila dítě a odmítla krevní transfuzi. Do týdne byla mrtvá

Jehovistka porodila dítě a odmítla krevní transfuzi.…

Eloise Dupuisová, sedmadvacetiletá prvorodička, zemřela v Québecu zkraje roku 2016. V porodnici měla podstoupit…